.aký je váš názor na tento program?
Je, samozrejme, dôležité robiť opatrenia na zadržanie vody v krajine, najmä tam, kde došlo k jej poškodeniu. Nejde o žiadne nové veci. Bola to systematická činnosť, ktorú v horných častiach povodí vykonávali správcovia tokov v časti lesa po celé stáročia. Malo to podobu hradenia bystrín a budovania objektov, ktoré stabilizovali pozdĺžny sklon vodného toku.
.takže program schvaľujete?
Proti systému zachytenia vody v hornej časti povodia nemáme námietky. No tvrdé výhrady máme proti spôsobu, akým sa to realizovalo. Pri návrhu musia byť jasné vstupné parametre, z akých materiálov to bude urobené s ohľadom na životnosť. Sú objekty rôznej kategórie, od nízkych prahov až po konštrukcie, ktoré vzdúvajú vodu do výšky troch metrov a viac. Jednoznačne teda ide o vodné stavby a pri náhlom poškodení takejto stavby vzniká prielomová vlna, ktorá môže spôsobiť veľké škody. Vodné stavby potrebujú povolenie a správu.
.stavby v rámci tohto programu majú také povolenie?
Pokiaľ viem, mnohé nie. V tom prípade ide o čierne stavby.
.aký by mal byť podľa vás ďalší osud tohto programu?
Nehovorme o tomto programe, ale o činnostiach, ktoré zabezpečujú efektívne opatrenia. A tým sa chceme venovať aj naďalej. Tak to robia v Česku, v Rakúsku, v Maďarsku – no iným spôsobom. Majú povinné časti projektovej dokumentácie, je jasné, kto sa o tú stavbu bude starať a ako. Nemôže to ostať len tak voľne „pohodené“ v teréne.
.kto by sa mal o to starať?
Vlastníci. Vodné korytá na území lesa sa nachádzajú v správe Lesov SR, no môžu to byť aj urbariáty či lesné spoločenstvá alebo obce. Vodné toky sú inak vo vlastníctve štátu.
.ako sa v praxi osvedčili opatrenia z tohto programu?
Niektorí starostovia obcí, kde takéto opatrenia boli uskutočnené, sa na nás obrátili s požiadavkou o pomoc pri riešení problémov. Máme aj informácie, že niektoré stavby vytvárajú potenciálne riziko ohrozenia územia pod nimi.
.čím?
Tým, že sú vyhotovené neodborne, bez stavebného a užívacieho povolenia. Sú naplnené vodou a sú na nich závažné statické a hydraulické poruchy.
.aké?
Signalizovaná strata stability (trhliny), priesaky zemným telesom hrádze, nevyhovujúca kapacita bezpečnostných zariadení, poškodenie objektov. V prípade niektorých máme zaznamenané aj ich havárie.
.kde ste zaznamenali také prípady?
Zatiaľ to nebudem konkretizovať, ale starostom sme poskytli potrebné informácie. Dali sme aj podnety na niektoré úrady životného prostredia, aby sa na tieto objekty pozreli a aby urobili inventarizáciu stavu. Naším cieľom je dostať tieto konštrukcie do takého stavu, aby nevytvárali ohrozenie pre územie pod nimi.
.ak poznáte rizikové stavby, prečo ich neuvediete?
(Ticho.) Nerád by som starostom takých obcí ublížil tým, že ich v tejto chvíli spomeniem. Opatrenia na zabezpečenie stavby sú plne v ich kompetencii, oni majú zmluvu s Úradom vlády a zaviazali sa, že sa budú o stavbu dvadsať rokov starať.
.koľko je takých obcí, kde sú rizikové stavby?
Keďže stavby sú realizované prevažne na vodných tokoch mimo našej správy, bez toho, aby sme boli požiadaní o stanovisko k všetkým stavbám v spravovanom povodí a keďže v súčasnosti prebieha proces ich inventarizácie, ich celkový počet nie je k dispozícii.
.aký je váš názor na tento program?
Je, samozrejme, dôležité robiť opatrenia na zadržanie vody v krajine, najmä tam, kde došlo k jej poškodeniu. Nejde o žiadne nové veci. Bola to systematická činnosť, ktorú v horných častiach povodí vykonávali správcovia tokov v časti lesa po celé stáročia. Malo to podobu hradenia bystrín a budovania objektov, ktoré stabilizovali pozdĺžny sklon vodného toku.
.takže program schvaľujete?
Proti systému zachytenia vody v hornej časti povodia nemáme námietky. No tvrdé výhrady máme proti spôsobu, akým sa to realizovalo. Pri návrhu musia byť jasné vstupné parametre, z akých materiálov to bude urobené s ohľadom na životnosť. Sú objekty rôznej kategórie, od nízkych prahov až po konštrukcie, ktoré vzdúvajú vodu do výšky troch metrov a viac. Jednoznačne teda ide o vodné stavby a pri náhlom poškodení takejto stavby vzniká prielomová vlna, ktorá môže spôsobiť veľké škody. Vodné stavby potrebujú povolenie a správu.
.stavby v rámci tohto programu majú také povolenie?
Pokiaľ viem, mnohé nie. V tom prípade ide o čierne stavby.
.aký by mal byť podľa vás ďalší osud tohto programu?
Nehovorme o tomto programe, ale o činnostiach, ktoré zabezpečujú efektívne opatrenia. A tým sa chceme venovať aj naďalej. Tak to robia v Česku, v Rakúsku, v Maďarsku – no iným spôsobom. Majú povinné časti projektovej dokumentácie, je jasné, kto sa o tú stavbu bude starať a ako. Nemôže to ostať len tak voľne „pohodené“ v teréne.
.kto by sa mal o to starať?
Vlastníci. Vodné korytá na území lesa sa nachádzajú v správe Lesov SR, no môžu to byť aj urbariáty či lesné spoločenstvá alebo obce. Vodné toky sú inak vo vlastníctve štátu.
.ako sa v praxi osvedčili opatrenia z tohto programu?
Niektorí starostovia obcí, kde takéto opatrenia boli uskutočnené, sa na nás obrátili s požiadavkou o pomoc pri riešení problémov. Máme aj informácie, že niektoré stavby vytvárajú potenciálne riziko ohrozenia územia pod nimi.
.čím?
Tým, že sú vyhotovené neodborne, bez stavebného a užívacieho povolenia. Sú naplnené vodou a sú na nich závažné statické a hydraulické poruchy.
.aké?
Signalizovaná strata stability (trhliny), priesaky zemným telesom hrádze, nevyhovujúca kapacita bezpečnostných zariadení, poškodenie objektov. V prípade niektorých máme zaznamenané aj ich havárie.
.kde ste zaznamenali také prípady?
Zatiaľ to nebudem konkretizovať, ale starostom sme poskytli potrebné informácie. Dali sme aj podnety na niektoré úrady životného prostredia, aby sa na tieto objekty pozreli a aby urobili inventarizáciu stavu. Naším cieľom je dostať tieto konštrukcie do takého stavu, aby nevytvárali ohrozenie pre územie pod nimi.
.ak poznáte rizikové stavby, prečo ich neuvediete?
(Ticho.) Nerád by som starostom takých obcí ublížil tým, že ich v tejto chvíli spomeniem. Opatrenia na zabezpečenie stavby sú plne v ich kompetencii, oni majú zmluvu s Úradom vlády a zaviazali sa, že sa budú o stavbu dvadsať rokov starať.
.koľko je takých obcí, kde sú rizikové stavby?
Keďže stavby sú realizované prevažne na vodných tokoch mimo našej správy, bez toho, aby sme boli požiadaní o stanovisko k všetkým stavbám v spravovanom povodí a keďže v súčasnosti prebieha proces ich inventarizácie, ich celkový počet nie je k dispozícii.
Je, samozrejme, dôležité robiť opatrenia na zadržanie vody v krajine, najmä tam, kde došlo k jej poškodeniu. Nejde o žiadne nové veci. Bola to systematická činnosť, ktorú v horných častiach povodí vykonávali správcovia tokov v časti lesa po celé stáročia. Malo to podobu hradenia bystrín a budovania objektov, ktoré stabilizovali pozdĺžny sklon vodného toku.
.takže program schvaľujete?
Proti systému zachytenia vody v hornej časti povodia nemáme námietky. No tvrdé výhrady máme proti spôsobu, akým sa to realizovalo. Pri návrhu musia byť jasné vstupné parametre, z akých materiálov to bude urobené s ohľadom na životnosť. Sú objekty rôznej kategórie, od nízkych prahov až po konštrukcie, ktoré vzdúvajú vodu do výšky troch metrov a viac. Jednoznačne teda ide o vodné stavby a pri náhlom poškodení takejto stavby vzniká prielomová vlna, ktorá môže spôsobiť veľké škody. Vodné stavby potrebujú povolenie a správu.
.stavby v rámci tohto programu majú také povolenie?
Pokiaľ viem, mnohé nie. V tom prípade ide o čierne stavby.
.aký by mal byť podľa vás ďalší osud tohto programu?
Nehovorme o tomto programe, ale o činnostiach, ktoré zabezpečujú efektívne opatrenia. A tým sa chceme venovať aj naďalej. Tak to robia v Česku, v Rakúsku, v Maďarsku – no iným spôsobom. Majú povinné časti projektovej dokumentácie, je jasné, kto sa o tú stavbu bude starať a ako. Nemôže to ostať len tak voľne „pohodené“ v teréne.
.kto by sa mal o to starať?
Vlastníci. Vodné korytá na území lesa sa nachádzajú v správe Lesov SR, no môžu to byť aj urbariáty či lesné spoločenstvá alebo obce. Vodné toky sú inak vo vlastníctve štátu.
.ako sa v praxi osvedčili opatrenia z tohto programu?
Niektorí starostovia obcí, kde takéto opatrenia boli uskutočnené, sa na nás obrátili s požiadavkou o pomoc pri riešení problémov. Máme aj informácie, že niektoré stavby vytvárajú potenciálne riziko ohrozenia územia pod nimi.
.čím?
Tým, že sú vyhotovené neodborne, bez stavebného a užívacieho povolenia. Sú naplnené vodou a sú na nich závažné statické a hydraulické poruchy.
.aké?
Signalizovaná strata stability (trhliny), priesaky zemným telesom hrádze, nevyhovujúca kapacita bezpečnostných zariadení, poškodenie objektov. V prípade niektorých máme zaznamenané aj ich havárie.
.kde ste zaznamenali také prípady?
Zatiaľ to nebudem konkretizovať, ale starostom sme poskytli potrebné informácie. Dali sme aj podnety na niektoré úrady životného prostredia, aby sa na tieto objekty pozreli a aby urobili inventarizáciu stavu. Naším cieľom je dostať tieto konštrukcie do takého stavu, aby nevytvárali ohrozenie pre územie pod nimi.
.ak poznáte rizikové stavby, prečo ich neuvediete?
(Ticho.) Nerád by som starostom takých obcí ublížil tým, že ich v tejto chvíli spomeniem. Opatrenia na zabezpečenie stavby sú plne v ich kompetencii, oni majú zmluvu s Úradom vlády a zaviazali sa, že sa budú o stavbu dvadsať rokov starať.
.koľko je takých obcí, kde sú rizikové stavby?
Keďže stavby sú realizované prevažne na vodných tokoch mimo našej správy, bez toho, aby sme boli požiadaní o stanovisko k všetkým stavbám v spravovanom povodí a keďže v súčasnosti prebieha proces ich inventarizácie, ich celkový počet nie je k dispozícii.
.aký je váš názor na tento program?
Je, samozrejme, dôležité robiť opatrenia na zadržanie vody v krajine, najmä tam, kde došlo k jej poškodeniu. Nejde o žiadne nové veci. Bola to systematická činnosť, ktorú v horných častiach povodí vykonávali správcovia tokov v časti lesa po celé stáročia. Malo to podobu hradenia bystrín a budovania objektov, ktoré stabilizovali pozdĺžny sklon vodného toku.
.takže program schvaľujete?
Proti systému zachytenia vody v hornej časti povodia nemáme námietky. No tvrdé výhrady máme proti spôsobu, akým sa to realizovalo. Pri návrhu musia byť jasné vstupné parametre, z akých materiálov to bude urobené s ohľadom na životnosť. Sú objekty rôznej kategórie, od nízkych prahov až po konštrukcie, ktoré vzdúvajú vodu do výšky troch metrov a viac. Jednoznačne teda ide o vodné stavby a pri náhlom poškodení takejto stavby vzniká prielomová vlna, ktorá môže spôsobiť veľké škody. Vodné stavby potrebujú povolenie a správu.
.stavby v rámci tohto programu majú také povolenie?
Pokiaľ viem, mnohé nie. V tom prípade ide o čierne stavby.
.aký by mal byť podľa vás ďalší osud tohto programu?
Nehovorme o tomto programe, ale o činnostiach, ktoré zabezpečujú efektívne opatrenia. A tým sa chceme venovať aj naďalej. Tak to robia v Česku, v Rakúsku, v Maďarsku – no iným spôsobom. Majú povinné časti projektovej dokumentácie, je jasné, kto sa o tú stavbu bude starať a ako. Nemôže to ostať len tak voľne „pohodené“ v teréne.
.kto by sa mal o to starať?
Vlastníci. Vodné korytá na území lesa sa nachádzajú v správe Lesov SR, no môžu to byť aj urbariáty či lesné spoločenstvá alebo obce. Vodné toky sú inak vo vlastníctve štátu.
.ako sa v praxi osvedčili opatrenia z tohto programu?
Niektorí starostovia obcí, kde takéto opatrenia boli uskutočnené, sa na nás obrátili s požiadavkou o pomoc pri riešení problémov. Máme aj informácie, že niektoré stavby vytvárajú potenciálne riziko ohrozenia územia pod nimi.
.čím?
Tým, že sú vyhotovené neodborne, bez stavebného a užívacieho povolenia. Sú naplnené vodou a sú na nich závažné statické a hydraulické poruchy.
.aké?
Signalizovaná strata stability (trhliny), priesaky zemným telesom hrádze, nevyhovujúca kapacita bezpečnostných zariadení, poškodenie objektov. V prípade niektorých máme zaznamenané aj ich havárie.
.kde ste zaznamenali také prípady?
Zatiaľ to nebudem konkretizovať, ale starostom sme poskytli potrebné informácie. Dali sme aj podnety na niektoré úrady životného prostredia, aby sa na tieto objekty pozreli a aby urobili inventarizáciu stavu. Naším cieľom je dostať tieto konštrukcie do takého stavu, aby nevytvárali ohrozenie pre územie pod nimi.
.ak poznáte rizikové stavby, prečo ich neuvediete?
(Ticho.) Nerád by som starostom takých obcí ublížil tým, že ich v tejto chvíli spomeniem. Opatrenia na zabezpečenie stavby sú plne v ich kompetencii, oni majú zmluvu s Úradom vlády a zaviazali sa, že sa budú o stavbu dvadsať rokov starať.
.koľko je takých obcí, kde sú rizikové stavby?
Keďže stavby sú realizované prevažne na vodných tokoch mimo našej správy, bez toho, aby sme boli požiadaní o stanovisko k všetkým stavbám v spravovanom povodí a keďže v súčasnosti prebieha proces ich inventarizácie, ich celkový počet nie je k dispozícii.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.