Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Raketový štart zo Žitného ostrova

.matej Gašparovič .časopis .biznis príbeh

Viete o tom, že David Bowie či Eros Ramazotti hrávajú na gitare zo Slovenska? A že Bentley či Porsche obsahujú komponenty z Dunajskej Stredy? Zrodili sa v podniku Patricka Hessela.

.keby ste pána Hessela stretli na chodbe univerzity, mohli by ste si ho pomýliť so študentom. Tridsaťročný, placho a chlapčensky pôsobiaci Nemec so slovenskou mamou prišiel na Slovensko podnikať pred siedmimi rokmi, keď v areáli svojich rodičov v Dunajskej Strede založil prosperujúcu technologickú firmu c2i. „V tej oblasti sa pestujú najmä paradajky a paprika,“ usmieva sa dnes Patrick Hessel.
Nos na manažérske rozhodnutia mal už od mlada: ako 13-ročný vyhral spomedzi takmer 20-tisíc súťažiacich druhé miesto vo virtuálnej počítačovej súťaži manažéra basketbalovej NBA. Na gymnáziu študoval ešte v nemeckom mestečku Heiligenhaus neďaleko Düsseldorfu, kde vyrastal, no ako 16-ročný odišiel do San Francisca a maturoval v Paríži. Na Cambridgeskej univerzite a London School of Economics získal diplom z priemyselných systémov, manažmentu a podnikových financií.
Ešte počas štúdií sa so svojimi biznis plánmi zúčastnil na rôznych súťažiach. Na podnikateľskom podujatí v Monaku vyhral kategóriu Najinovatívnejší biznis plán. Ocitol sa tiež vo finále najväčšej univerzitnej súťaže na svete, cambridgeskej Business Plan Competition. Úspechy naznačovali, že jeho projekty vývoja uhlíkových komponentov a ich využitia v priemysle majú potenciál. Po krátkom angažmáne v konzultačnej firme McKinsey sa rozhodol overiť, či sa jeho vízie ujmú aj v reálnom biznise – a zhodou okolností práve na Slovensku.

.luxusné značky
Keďže ako čerstvý absolvent univerzity mal obmedzené kontakty a kapitál, firmu založil práve v skladoch, ktoré mu ponúkli rodičia, podnikajúci na Slovensku. „Sme vďaka tomu síce lacnejší, ale cena nie je aspekt, ktorým v tomto segmente získate zákazky,“ vysvetľuje Patrick. Napokon tu zostal, keďže ho firma potrebuje. „Chcem vybudovať špičkovú firmu, a to trvá určitý čas.“
Firma c2i vyrába komponenty z uhlíkových vláken, čo je ultraľahký a pevný materiál, ktorým sa dajú nahradiť tradičné súčiastky z ťažšieho materiálu. Pre vyššiu cenu má o ne záujem len exkluzívnejšia výroba, kde sa bazíruje na malej hmotnosti, ako letecký a vesmírny priemysel či pretekárske autá. Alebo aj tie „bežné“ ako Bugatti či Lamborghini...
K spolupráci s ťažkými váhami sa však bolo treba prebojovať. Prácou pre menších klientov však Patrick získal referencie a časom začal pre väčšie firmy vyvíjať prototypy nových konštrukcií. Vďaka technologickým novinkám sa pred dvoma rokmi obdobie pomalého rastu skončilo.
V roku 2011 sa jeho firme pošťastili veľké kontrakty a krivka rastu sa prudko zdvihla nahor. Postupne budovaná reputácia ho priviedla k spolupráci so značkami ako Bentley, Jaguar, Aston Martin, Lamborghini či BMW. V bavorákoch majú pätnásť komponentov od spätných zrkadiel až po prevodovky a spojlery. V segmente pretekárskych áut pracujú pre Porsche a Mercedes. Nezriedka ide o autá, ktorých cena je vyše pol milióna eur. Dodávajú aj pre letecké spoločnosti ako Airbus či pre americký satelitný priemysel. O všetkých klientoch Patrick hovoriť ani nesmie. „Niektoré firmy sú tajné,“ vysvetľuje. V referenciách má firma uvedený aj zbrojársky priemysel.
   
.bowieho gitara
Keďže c2i je dodávateľom veľkých podnikov, ktoré kompletizujú vlastný výrobok, napríklad auto, na vývoji nových modelov musia s automobilkou spolupracovať. Úspech predurčuje schopnosť priniesť klientovi inováciu, ktorá ho technologicky posunie. c2i napríklad vyvinula vzduchový box, cez ktorý prechádza vzduch do motora pretekárskeho Porsche GT3 RSR. „Dokázali sme ho vyrobiť z jedného kusu a bez lepenia jednotlivých častí, čo konkurencia nebola schopná. Vďaka tomu je ľahší, krajší a pevnejší,“ vraví Patrick, ktorému pri komunikácii s nemeckými automobilkami pomáha aj pôvod.
V jeho firme sa z uhlíkových vláken vyvinuli najľahšie elektrické gitary na svete, ktoré má aj David Bowie či Eros Ramazotti.
Prudký rast priniesol aj problémy s konsolidáciou firmy. K pôvodnej šesťdesiatke zamestnancov sa počas jedného roka pridalo ďalších 90 (dnes ich majú 170). „Bolo to náročné a trochu aj chaotické. Rast a konsolidácia sa ťažko robia naraz, stále s tým bojujeme.“
Špecifický trh si žiada špecifický personál, no pre technológiu uhlíkových vlákien u nás neexistuje vzdelávanie. Firma tak musí konštruktérov a projektových manažérov loviť v iných priemyselných odvetviach – najmä automobilovom – a následne ich preškoliť. „Pri budovaní technologickej firmy sú ľudia jej kľúčovým aktívom,“ vraví Patrick. Do firmy si našli cestu aj špecialisti zo zahraničia, veľmi si cení napríklad trénera laminátorov: „Pán Long stál pri vývoji takmer každého karbónového dielca monopostov F1,“ vraví. „Takto môžeme efektívne zaúčať nových ľudí, ktorí majú euforický záujem o motošport.“

.smer vesmír
Patrick naďalej investuje do nových technológií a v pláne má prienik do ďalších oblastí. Veľkou ambíciou je vesmírny priemysel. „Technické požiadavky sú tu oveľa vyššie ako na všetkých ostatných trhoch, no za ušetrenú hmotnosť sú ochotní platiť viac než kdekoľvek inde. Zaujímavý trh je aj vesmírny turizmus,“ plánuje Patrick. Približne o rok chce mať oddelenie na výrobu komponentov pre Formulu 1, kde si s viacerými tímami už budujú vzťahy.
Patrick svojim plánom evidentne verí. Už dnes v pôvodnom areáli stojí nová hala, šesťkrát väčšia ako pôvodná, ktorá pojme výrobu pre vyše pol tisícovky ľudí. Možno príde doba, keď sa na Žitnom ostrove bude tvoriť aj pre NASA.

Autor je stály spolupracovník .týždňa

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite