V roku 2006 sa vrátil kvôli štúdiu detí do americkej Montany. Jeho decentralizovaná predstava sociálnej spravodlivosti je medzitým od slovenskej skutočnosti vzdialenejšia ako kedykoľvek predtým. Len Rómovia sa premenovali na neprispôsobivých občanov a hrozí im boj na život a na smrť o európske peniaze.
Bill Baker bol pre mňa zjavením sociálnej spravodlivosti. Bežne vychádzame z predstavy, že všetci sa skladáme na to, aby tí najchudobnejší, nezamestnaní, starí a chorí nezomreli, dáme naše peniaze štátu a ten ich spravodlivo prerozdelí. Je to ľudské, ale v podstate je to falošná náplasť na naše svedomie. Sociálna spravodlivosť sa začína tam, kde uznáme, že človek potrebuje pre svoje duševné dobro prácu a ak dostáva peniaze bez toho, aby sa od neho vyžadovali pracovné záväzky, spôsobuje to poškodzovanie jeho hlbokých základných potrieb. Táto jedna veta je prevratná a všetko ostatné sa odvíja od nej – že človek musí byť zainteresovaný na riešení svojich problémov a osobná zodpovednosť má vychádzať z vnútornej potreby, že zdravý sociálny systém je založený na vytvorení podmienok pre budovanie silnej rodiny, že ľudia by mali byť platení, a to aj pri podpore v nezamestnanosti, za vykonanú prácu. Že sociálna spravodlivosť znamená ľudskú dôstojnosť.
O Billovi Bakerovi som odvtedy nepočul. Spomenul som si však naňho pri prvých krokoch pápeža Františka. Čo znamená, že zodpovedá v cirkvi náboženskej požiadavke Božieho zjavenia? Čo znamená, že predstavuje kresťanstvo v nezriedenej, antickej podobe? Odpoveďou je možno práve jeho žitý dôraz na sociálnu spravodlivosť a potrebu ľudskej dôstojnosti. Na spravodlivosť, ktorá sa neodvodzuje od chladných inštitúcií, ale od horúcej ľudskej spolupatričnosti.
Bill Baker bol pre mňa zjavením sociálnej spravodlivosti. Bežne vychádzame z predstavy, že všetci sa skladáme na to, aby tí najchudobnejší, nezamestnaní, starí a chorí nezomreli, dáme naše peniaze štátu a ten ich spravodlivo prerozdelí. Je to ľudské, ale v podstate je to falošná náplasť na naše svedomie. Sociálna spravodlivosť sa začína tam, kde uznáme, že človek potrebuje pre svoje duševné dobro prácu a ak dostáva peniaze bez toho, aby sa od neho vyžadovali pracovné záväzky, spôsobuje to poškodzovanie jeho hlbokých základných potrieb. Táto jedna veta je prevratná a všetko ostatné sa odvíja od nej – že človek musí byť zainteresovaný na riešení svojich problémov a osobná zodpovednosť má vychádzať z vnútornej potreby, že zdravý sociálny systém je založený na vytvorení podmienok pre budovanie silnej rodiny, že ľudia by mali byť platení, a to aj pri podpore v nezamestnanosti, za vykonanú prácu. Že sociálna spravodlivosť znamená ľudskú dôstojnosť.
O Billovi Bakerovi som odvtedy nepočul. Spomenul som si však naňho pri prvých krokoch pápeža Františka. Čo znamená, že zodpovedá v cirkvi náboženskej požiadavke Božieho zjavenia? Čo znamená, že predstavuje kresťanstvo v nezriedenej, antickej podobe? Odpoveďou je možno práve jeho žitý dôraz na sociálnu spravodlivosť a potrebu ľudskej dôstojnosti. Na spravodlivosť, ktorá sa neodvodzuje od chladných inštitúcií, ale od horúcej ľudskej spolupatričnosti.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.