Na esemeskách vyrástla už prinajmenšom jedna generácia. Možno si ešte pamätáte večery strávené pozeraním do maličkej čiernobielej obrazovky a ťukaním na numerickej klávesnici. Prvá krátka správa bola poslaná v decembri roku 1992. Vtedy ste na odoslanie ešte potrebovali počítač. Dnes je SMS (skratka pre Short Message Service) najrozšírenejšou dátovou aplikáciou, ktorá má údajne 3,6 miliardy používateľov.
Technológia so sebou priniesla dobré aj zlé hity. Smajlíky či rozličné skratky vznikli z núdze, ale ukázali sa praktické aj v iných formách komunikácie. Na druhej strane je závislácke esemeskovanie mladých (podľa štúdie Nielsenu z roku 2010 pošle priemerný americký tínedžer vyše tritisíc správ mesačne). Esemeskovanie za volantom, ktoré savkončí často smrťou či sextovanie, teda posielanie nemravných správ a obrázkov svojmu partnerovi či dokonca náhodnému človeku. Nemôžeme im však uprieť jedno. Zmenili spôsob, akým komunikujeme. Po dvadsiatich rokoch sú však v ohrození.
.kráľ v ohrození
Esemesky chcú zvrhnúť z trónu smartfóny a mobilný internet. Ľudia na šikovných telefónoch už nie sú nútení využívať len univerzálne služby ako SMS a MMS, ale aj aplikácie. Ako prvý mal vlastné esemesky BlackBerry. Vďaka zabudovanému programu BlackBerry Messenger mohol človek poslať správu kolegovi cez internet, a teda zadarmo. Pamätám si, ako si kolega chcel pred rokmi kúpiť BlackBerry, pretože to bol telefón, „z ktorého posielaš esemesky zadarmo.“ Samozrejme, iba na iné BlackBerry.
Nápad skopíroval neskôr Apple. Pred dvoma rokmi zaviedol na iPhone službu iMessage. Keď odošlete správu, telefón automaticky zistí možnosti, a ak má adresát tiež iPhone a je pripojený na internet, správa prejde týmto kanálom.
Operátori, prirodzene, škrípu zubami. Firmy ich obchádzajú, a tak pripravujú o zárobky. Na prenesenie jednej esemesky stačí tisíckrát menej dát ako za minútu hovoru. Ceny sú však podobné. Odoslanie jednej SMS vás na Slovensku bude stáť od päť do desať centov. Priemerné náklady pre operátora sú však len tri stotiny centa, tvrdí CNN.
BlackBerry a Apple však nemali taký devastačný účinok, ako sa mnohí domnievali. Chýbala im kompatibilita. Bezplatné esemesky ste mohli posielať len na telefóny rovnakého výrobcu. Sila klasickej esemesky spočíva aj v tom, že ju môžete poslať komukoľvek. Nezáleží na tom, aký mobilný telefón používa, akého má operátora, ani v akej krajine sa nachádza.
.poznajú ho všetci
Problém s kompatibilitou vyriešili veľmi rýchlo komunikačné aplikácie tretej strany. Tie sa dajú stiahnuť na každý mobil. Android, iOS, Windows Phone, BlackBerry aj ďalšie menej známe platformy. Podobných služieb je viacero. Viber, GroupMe, WeChat, Line, KakaoTalk.
Najúspešnejšou je WhatsApp. Nainštalovanú ju má dvesto miliónov ľudí a denne pošlú dvanásť miliárd správ. Silu tejto služby som si dlho neuvedomoval. Lepšie som začal chápať, keď sa ma na WhatsApp spýtala kamarátka, ktorá sa k IT oblasti ani nepribližíla. Vraj si cez to píše s kamarátmi stále. WhatsApp používa aj priateľkina trinásťročná sestra. Čakám len na to, že mi cez sieť napíše mama. Za esemesky cez WhatsApp sa neplatí. Podľa značky vášho telefónu zaplatíte buď symbolický jednodolárový ročný poplatok, alebo len jednorazový poplatok v rovnakej výške. Samozrejme, musíte mať pripojenie na internet, to je však dnes už bežná výbava.
.kórejské kakao
Službu WhatsApp založili dvaja bývalí zamestnanci Yahoo! v roku 2009. Prvé roky firma rástla pomaly. Rozbehli sa až neskôr. Na konci roku 2011 spracovala služba za deň miliardu správ. V auguste 2012 to bol desaťnásobok. Dnes spracovávajú dvadsať, rátajú však aj prijaté, takže presnejšie číslo je dvanásť miliárd správ denne. To sú dve správy na každého človeka na planéte. Ročne štyri trilióny správ, čo je približne polovica oproti ročnému objemu esemesiek, ktorý činí podľa Portio Research 8,6 trilióna. Objem poslaných esemesiek je na ústupe zatiaľ len v niektorých krajinách, globálne stále rastie. Alternatívne spôsoby však rastú rýchlejšie.
Pravdepodobného nástupcu esemesiek mal údajne záujem kúpiť Google aj Facebook. Šuškalo sa, že ponuka bola jedna miliarda dolárov. Šéf WhatsAppu Jan Koum však hovorí, že chce ostať samostatný. WhatsApp nie je jediná služba, ktorá pripravuje operátorov o zákazníkov. Ľudia na mobiloch využívajú hojne aj sociálne siete. Zábavný zážitok, o ktorý by ste sa kedysi podelili cez esemesku, dnes stačí napísať na Facebook.
V technologicky pokrokovej Ázii sú s alternatívami ešte ďalej. V Číne majú WeChat, v Japonsku Line. Najzaujímavejší je ale príklad kórejskej služby KakaoTalk. Nainštalovaný ho má 90 percent Kórejčanov. Priemerne cez neho jeden používateľ pošle za deň 150 správ. Podľa istého prieskumu sa tri štvrtiny ľudí vyjadrili, že by si nekúpili mobil, ktorý by aplikáciu nepodporoval. Kórejčania už údajne nehovoria pošli mi esemesku, alebo napíš mi, ale katalkuj ma.
Autor je spolupracovník .týždňa
Technológia so sebou priniesla dobré aj zlé hity. Smajlíky či rozličné skratky vznikli z núdze, ale ukázali sa praktické aj v iných formách komunikácie. Na druhej strane je závislácke esemeskovanie mladých (podľa štúdie Nielsenu z roku 2010 pošle priemerný americký tínedžer vyše tritisíc správ mesačne). Esemeskovanie za volantom, ktoré savkončí často smrťou či sextovanie, teda posielanie nemravných správ a obrázkov svojmu partnerovi či dokonca náhodnému človeku. Nemôžeme im však uprieť jedno. Zmenili spôsob, akým komunikujeme. Po dvadsiatich rokoch sú však v ohrození.
.kráľ v ohrození
Esemesky chcú zvrhnúť z trónu smartfóny a mobilný internet. Ľudia na šikovných telefónoch už nie sú nútení využívať len univerzálne služby ako SMS a MMS, ale aj aplikácie. Ako prvý mal vlastné esemesky BlackBerry. Vďaka zabudovanému programu BlackBerry Messenger mohol človek poslať správu kolegovi cez internet, a teda zadarmo. Pamätám si, ako si kolega chcel pred rokmi kúpiť BlackBerry, pretože to bol telefón, „z ktorého posielaš esemesky zadarmo.“ Samozrejme, iba na iné BlackBerry.
Nápad skopíroval neskôr Apple. Pred dvoma rokmi zaviedol na iPhone službu iMessage. Keď odošlete správu, telefón automaticky zistí možnosti, a ak má adresát tiež iPhone a je pripojený na internet, správa prejde týmto kanálom.
Operátori, prirodzene, škrípu zubami. Firmy ich obchádzajú, a tak pripravujú o zárobky. Na prenesenie jednej esemesky stačí tisíckrát menej dát ako za minútu hovoru. Ceny sú však podobné. Odoslanie jednej SMS vás na Slovensku bude stáť od päť do desať centov. Priemerné náklady pre operátora sú však len tri stotiny centa, tvrdí CNN.
BlackBerry a Apple však nemali taký devastačný účinok, ako sa mnohí domnievali. Chýbala im kompatibilita. Bezplatné esemesky ste mohli posielať len na telefóny rovnakého výrobcu. Sila klasickej esemesky spočíva aj v tom, že ju môžete poslať komukoľvek. Nezáleží na tom, aký mobilný telefón používa, akého má operátora, ani v akej krajine sa nachádza.
.poznajú ho všetci
Problém s kompatibilitou vyriešili veľmi rýchlo komunikačné aplikácie tretej strany. Tie sa dajú stiahnuť na každý mobil. Android, iOS, Windows Phone, BlackBerry aj ďalšie menej známe platformy. Podobných služieb je viacero. Viber, GroupMe, WeChat, Line, KakaoTalk.
Najúspešnejšou je WhatsApp. Nainštalovanú ju má dvesto miliónov ľudí a denne pošlú dvanásť miliárd správ. Silu tejto služby som si dlho neuvedomoval. Lepšie som začal chápať, keď sa ma na WhatsApp spýtala kamarátka, ktorá sa k IT oblasti ani nepribližíla. Vraj si cez to píše s kamarátmi stále. WhatsApp používa aj priateľkina trinásťročná sestra. Čakám len na to, že mi cez sieť napíše mama. Za esemesky cez WhatsApp sa neplatí. Podľa značky vášho telefónu zaplatíte buď symbolický jednodolárový ročný poplatok, alebo len jednorazový poplatok v rovnakej výške. Samozrejme, musíte mať pripojenie na internet, to je však dnes už bežná výbava.
.kórejské kakao
Službu WhatsApp založili dvaja bývalí zamestnanci Yahoo! v roku 2009. Prvé roky firma rástla pomaly. Rozbehli sa až neskôr. Na konci roku 2011 spracovala služba za deň miliardu správ. V auguste 2012 to bol desaťnásobok. Dnes spracovávajú dvadsať, rátajú však aj prijaté, takže presnejšie číslo je dvanásť miliárd správ denne. To sú dve správy na každého človeka na planéte. Ročne štyri trilióny správ, čo je približne polovica oproti ročnému objemu esemesiek, ktorý činí podľa Portio Research 8,6 trilióna. Objem poslaných esemesiek je na ústupe zatiaľ len v niektorých krajinách, globálne stále rastie. Alternatívne spôsoby však rastú rýchlejšie.
Pravdepodobného nástupcu esemesiek mal údajne záujem kúpiť Google aj Facebook. Šuškalo sa, že ponuka bola jedna miliarda dolárov. Šéf WhatsAppu Jan Koum však hovorí, že chce ostať samostatný. WhatsApp nie je jediná služba, ktorá pripravuje operátorov o zákazníkov. Ľudia na mobiloch využívajú hojne aj sociálne siete. Zábavný zážitok, o ktorý by ste sa kedysi podelili cez esemesku, dnes stačí napísať na Facebook.
V technologicky pokrokovej Ázii sú s alternatívami ešte ďalej. V Číne majú WeChat, v Japonsku Line. Najzaujímavejší je ale príklad kórejskej služby KakaoTalk. Nainštalovaný ho má 90 percent Kórejčanov. Priemerne cez neho jeden používateľ pošle za deň 150 správ. Podľa istého prieskumu sa tri štvrtiny ľudí vyjadrili, že by si nekúpili mobil, ktorý by aplikáciu nepodporoval. Kórejčania už údajne nehovoria pošli mi esemesku, alebo napíš mi, ale katalkuj ma.
Autor je spolupracovník .týždňa
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.