Ak už sa mám vyslovene schuti napiť nejakého vína, vždy je to portské. Ani by som nevedel, že také existuje, ak by mu neholdovali Traja mušketieri. Predovšetkým Porthos, Athos pil tiež, ale osudovo, kvôli Mylady, a Aramis, toho to vždy tiahlo najmä k omšovému. Vedno ale pili portské, náruživo, a nevyrušil ich ani bojový huriavk. Ale k veci.
Krásne píše o víne Peter Mayle, britský spisovateľ a publicista, domestifikovaný vo Francúzsku, okrem iného autor rovnomennej literárnej predlohy filmu Ridleyho Scotta Dobrý ročník. Nie je to síce jeho najlepší román, ale na ilustráciu stačí. Mayle v ňom totiž, podobne ako vo väčšine svojej tvorby, tematizuje posadnutosť hľadaním a nájdením kvality života. A víno je pri tom. Ako nápoj, a predovšetkým ako symbol. Symbol vychutnávania, pokoja, pomalého plynutia času.
Ak sa mi zdá niektorá z Maylových kníh silnejšia ako ostatné, určite je to Podvod ako víno, detektívka z vinárskeho prostredia. Nafúkaného bohatého amerického idiota v nej okradnú o zbierku exkluzívnych vín, vyšetrovania sa ujme milovník života a zhodou okolností súkromný detektív, gurmet a znalec vína, dej sa pomerne rýchlo presunie z USA do Francúzska, pribudne krásna a kultivovaná ženština a skončí sa to nad očakávanie dobre, lebo ukradnuté víno skončí v rukách toho, kto ho skutočne vie oceniť.
Gýč. Ale aký gýč! Mayle je Brit žijúci v Provensálsku, miluje to tam a rád sa vystatuje, respektíve, delí sa. Nech píše čokoľvek, vždy skončí pri tom, ako sa v Provensálsku dobre žije. A dobre sa tam žije kvôli jedlu a vínu. Zobrazovanie rozkoše, ako v porne, ale bez slizníc. Akurát, že to vlastne zase nie je o víne, víno len čosi sprostredkováva. Ale tak je to vlastne v poriadku.
Krásne píše o víne Peter Mayle, britský spisovateľ a publicista, domestifikovaný vo Francúzsku, okrem iného autor rovnomennej literárnej predlohy filmu Ridleyho Scotta Dobrý ročník. Nie je to síce jeho najlepší román, ale na ilustráciu stačí. Mayle v ňom totiž, podobne ako vo väčšine svojej tvorby, tematizuje posadnutosť hľadaním a nájdením kvality života. A víno je pri tom. Ako nápoj, a predovšetkým ako symbol. Symbol vychutnávania, pokoja, pomalého plynutia času.
Ak sa mi zdá niektorá z Maylových kníh silnejšia ako ostatné, určite je to Podvod ako víno, detektívka z vinárskeho prostredia. Nafúkaného bohatého amerického idiota v nej okradnú o zbierku exkluzívnych vín, vyšetrovania sa ujme milovník života a zhodou okolností súkromný detektív, gurmet a znalec vína, dej sa pomerne rýchlo presunie z USA do Francúzska, pribudne krásna a kultivovaná ženština a skončí sa to nad očakávanie dobre, lebo ukradnuté víno skončí v rukách toho, kto ho skutočne vie oceniť.
Gýč. Ale aký gýč! Mayle je Brit žijúci v Provensálsku, miluje to tam a rád sa vystatuje, respektíve, delí sa. Nech píše čokoľvek, vždy skončí pri tom, ako sa v Provensálsku dobre žije. A dobre sa tam žije kvôli jedlu a vínu. Zobrazovanie rozkoše, ako v porne, ale bez slizníc. Akurát, že to vlastne zase nie je o víne, víno len čosi sprostredkováva. Ale tak je to vlastne v poriadku.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.