.na to, aby ste prerazili v ostrej konkurencii, musíte vytvoriť špecifický produkt. Žilinskej spoločnosti iQservices sa podarilo túto poučku naplniť. Firma nedávnych absolventov univerzity pracuje najmä pre západnú Európu, kde sa metóda zamerania priestoru pomocou laserového skenovania stáva štandardom pri plánovaní a rekonštrukcii budov.
.začiatky s Nemcami
Spolumajiteľ firmy František Janíček študoval priemyselné inžinierstvo. Vďaka svojmu profesorovi Jánovi Košturiakovi sa ako študent pred desiatimi rokmi dostal do združenia Fraunhofer IPA Slovakia, ktoré podporuje aplikovaný výskum. Košturiak ešte v materskom inštitúte Fraunhofera, v nemeckom Stuttgarte, spolupracoval s Berndom Beckerom, ktorý vyvinul laserový skener využiteľný na tvorbu technickej dokumentácie budov a zariadení. Spolu so slovenskou pobočkou nemeckého inštitútu začal skenovať výrobné haly a pripravovať ich digitálne 3D modely.
Vďaka tejto spolupráci si mohli žilinskí študenti založiť firmu už počas tretieho ročníka na vysokej škole a ešte pred jej dokončením pracovali pre Audi, BMW či Ford. Tak vyzerá praktický príklad transferu technológií do univerzít, ktoré vo svojich materiáloch o školstve propaguje Európska únia.
Spočiatku pracovali pre nemeckú firmu iQvolution, ktorá sa špecializovala len na automobilky. V dobrých časoch to stačilo, no po nástupe hospodárskej krízy sa to ukázalo ako smrteľná stratégia a firma padla na kolená. Janíček so slovenskými kolegami sa však chopili šance a založili si vlastnú firmu iQservices. Musela však prísť zmena stratégie. „Rozhodli sme sa rozložiť riziko a robiť viaceré špecializácie,“ vysvetľuje.
.bleskurýchly skener
Laserový skener, ktorým získavajú základné údaje, pripomína dataprojektor, akým krčmári premietajú na plátno hokejový zápas. Skener má rozmery asi 20 x 30 x 20 centimetrov a je položený na trojnožke statívu. Pri meraní sa otáča horizontálne, kým jeho zrkadlo kmitá vertikálne. „Výhodou je jeho rýchlosť,“ vraví Janíček. Položí sa do miestnosti či haly a urobí niekoľko stotisíc meraní za sekundu. Laserový lúč priestor zoskenuje a vykreslí dáta v podobe mračna bodov, ktoré symbolizujú súradnice objektu. „Ak by sme zoskenovali priestor vonku pri tejto budove, dokázali by sme ju zamerať niekoľkonásobne rýchlejšie ako pomocou nástrojov geodézie,“ vysvetľuje Janíček.
Spočiatku firma tvorila len trojrozmernú dokumentáciu budov, no dnes už zvláda komplikované projekcie potrubí či analýzy pre automobilky vrátane takzvanej detekcie kolízií: „Dodajú nám skeny lakovacej kabíny a konštrukciu karosérie. My máme zistiť, či voz cez kabínu prejde bez kolízie.“ Nedávno tvorili dokumentáciu a projektovali pre rafinériu Chevron, ktorá rozširuje svoju prevádzku v belgickom Gente. Pre priemysel kreslia výrobné haly, kde sa zameriavajú okrem základných pozícií aj na rozloženie elektrických trás, potrubí, lakovacích kabín až po umiestnenie robotov.
V prípade stavieb ide najmä o zameranie fasád a vytvorenie výkresovej dokumentácie pre architektov, ak potrebujú niečo dostavať, napríklad vložiť výťah alebo rozšíriť schodisko. „Prípadne to potrebujú statici, aby zistili, či novú konštrukciu pôvodná stavba unesie.“
.cenné zákazky
Synagóga a digitalizácia žilinskej stanice S2, kde z balíkov slamy, pivných prepraviek a lodného kontajnera vzniklo nové kultúrne centrum, patria medzi približne päť percent produkcie iQservices, ktoré robia na Slovensku. Obrovská časť ich produkcie však smeruje do zahraničia, okrem automobiliek pracovali napríklad pre výrobcu lietadiel Airbus či výrobcu robotov Kuka. Zdigitalizovali časť viedenského metra, keď mesto potrebovalo vymeniť eskalátory.
Pomáhali aj významnej chemickej firme vo Fínsku, keď do digitálneho modelu fabriky navrhli osadenie infraštruktúry pre nové potrubie. „Týždeň odstávky výroby stojí asi sto miliónov eur a ak prestavba na prvýkrát nesedí, je to problém,“ tvrdí Janíček. „Zdigitalizovať priestor je výhodnejšie, ako keď robotníci na mieste zistia, že tadeto neprejdeme a návrh sa musí prerábať.“
Tento príklad ilustruje, v čom je ich práca inovatívna. „Raz došlo k úsmevnej situácii, keď chlapi prišli premontovať potrubie, lebo sú zvyknutí, že sa pôvodná konštrukcia vždy upravuje. Napokon všetko sadlo na prvý pokus a kamión železných profilov, určených na nepodarky, odviezli naspäť.“
.zrúcaniny
Klientom takto šetria náklady, čas a energiu. No v niektorých sférach nie je možné rekonštruovať formou pokus-omyl vôbec a architekti sú na digitálnu dokumentáciu odkázaní. iQservices digitalizovali sakristiu zrúcaného františkánskeho kláštora v nemeckom Oberweseli. „Na všetko dozerali pamiatkari. Všetko muselo byť vopred naplánované a jediným riešením bola digitálna rekonštrukcia, podľa ktorej mohli architekti navrhnúť chýbajúce časti klenieb. Je to nádherný areál, dnes už je otvorený verejnosti. Pri obhliadke sakristie sa ocitnete v inom svete,“ teší sa Janíček. V rámci dobrovoľníckej akcie zdigitalizovali aj zrúcaninu Lietavského hradu, pre ktorý neexistuje pôvodná dokumentácia.
Pre mladú žilinskú firmu pracuje desať ľudí na plný úväzok a niekoľko externistov. „Naša špecializácia sa na škole nedá naučiť. Zriadili sme preto učebňu, kde zaškoľujeme vlastných vysokoškolákov,“ opisuje Janíček. „Postupne ich ťaháme do projektov a oni si tak budujú uplatnenie.“
.začiatky s Nemcami
Spolumajiteľ firmy František Janíček študoval priemyselné inžinierstvo. Vďaka svojmu profesorovi Jánovi Košturiakovi sa ako študent pred desiatimi rokmi dostal do združenia Fraunhofer IPA Slovakia, ktoré podporuje aplikovaný výskum. Košturiak ešte v materskom inštitúte Fraunhofera, v nemeckom Stuttgarte, spolupracoval s Berndom Beckerom, ktorý vyvinul laserový skener využiteľný na tvorbu technickej dokumentácie budov a zariadení. Spolu so slovenskou pobočkou nemeckého inštitútu začal skenovať výrobné haly a pripravovať ich digitálne 3D modely.
Vďaka tejto spolupráci si mohli žilinskí študenti založiť firmu už počas tretieho ročníka na vysokej škole a ešte pred jej dokončením pracovali pre Audi, BMW či Ford. Tak vyzerá praktický príklad transferu technológií do univerzít, ktoré vo svojich materiáloch o školstve propaguje Európska únia.
Spočiatku pracovali pre nemeckú firmu iQvolution, ktorá sa špecializovala len na automobilky. V dobrých časoch to stačilo, no po nástupe hospodárskej krízy sa to ukázalo ako smrteľná stratégia a firma padla na kolená. Janíček so slovenskými kolegami sa však chopili šance a založili si vlastnú firmu iQservices. Musela však prísť zmena stratégie. „Rozhodli sme sa rozložiť riziko a robiť viaceré špecializácie,“ vysvetľuje.
.bleskurýchly skener
Laserový skener, ktorým získavajú základné údaje, pripomína dataprojektor, akým krčmári premietajú na plátno hokejový zápas. Skener má rozmery asi 20 x 30 x 20 centimetrov a je položený na trojnožke statívu. Pri meraní sa otáča horizontálne, kým jeho zrkadlo kmitá vertikálne. „Výhodou je jeho rýchlosť,“ vraví Janíček. Položí sa do miestnosti či haly a urobí niekoľko stotisíc meraní za sekundu. Laserový lúč priestor zoskenuje a vykreslí dáta v podobe mračna bodov, ktoré symbolizujú súradnice objektu. „Ak by sme zoskenovali priestor vonku pri tejto budove, dokázali by sme ju zamerať niekoľkonásobne rýchlejšie ako pomocou nástrojov geodézie,“ vysvetľuje Janíček.
Spočiatku firma tvorila len trojrozmernú dokumentáciu budov, no dnes už zvláda komplikované projekcie potrubí či analýzy pre automobilky vrátane takzvanej detekcie kolízií: „Dodajú nám skeny lakovacej kabíny a konštrukciu karosérie. My máme zistiť, či voz cez kabínu prejde bez kolízie.“ Nedávno tvorili dokumentáciu a projektovali pre rafinériu Chevron, ktorá rozširuje svoju prevádzku v belgickom Gente. Pre priemysel kreslia výrobné haly, kde sa zameriavajú okrem základných pozícií aj na rozloženie elektrických trás, potrubí, lakovacích kabín až po umiestnenie robotov.
V prípade stavieb ide najmä o zameranie fasád a vytvorenie výkresovej dokumentácie pre architektov, ak potrebujú niečo dostavať, napríklad vložiť výťah alebo rozšíriť schodisko. „Prípadne to potrebujú statici, aby zistili, či novú konštrukciu pôvodná stavba unesie.“
.cenné zákazky
Synagóga a digitalizácia žilinskej stanice S2, kde z balíkov slamy, pivných prepraviek a lodného kontajnera vzniklo nové kultúrne centrum, patria medzi približne päť percent produkcie iQservices, ktoré robia na Slovensku. Obrovská časť ich produkcie však smeruje do zahraničia, okrem automobiliek pracovali napríklad pre výrobcu lietadiel Airbus či výrobcu robotov Kuka. Zdigitalizovali časť viedenského metra, keď mesto potrebovalo vymeniť eskalátory.
Pomáhali aj významnej chemickej firme vo Fínsku, keď do digitálneho modelu fabriky navrhli osadenie infraštruktúry pre nové potrubie. „Týždeň odstávky výroby stojí asi sto miliónov eur a ak prestavba na prvýkrát nesedí, je to problém,“ tvrdí Janíček. „Zdigitalizovať priestor je výhodnejšie, ako keď robotníci na mieste zistia, že tadeto neprejdeme a návrh sa musí prerábať.“
Tento príklad ilustruje, v čom je ich práca inovatívna. „Raz došlo k úsmevnej situácii, keď chlapi prišli premontovať potrubie, lebo sú zvyknutí, že sa pôvodná konštrukcia vždy upravuje. Napokon všetko sadlo na prvý pokus a kamión železných profilov, určených na nepodarky, odviezli naspäť.“
.zrúcaniny
Klientom takto šetria náklady, čas a energiu. No v niektorých sférach nie je možné rekonštruovať formou pokus-omyl vôbec a architekti sú na digitálnu dokumentáciu odkázaní. iQservices digitalizovali sakristiu zrúcaného františkánskeho kláštora v nemeckom Oberweseli. „Na všetko dozerali pamiatkari. Všetko muselo byť vopred naplánované a jediným riešením bola digitálna rekonštrukcia, podľa ktorej mohli architekti navrhnúť chýbajúce časti klenieb. Je to nádherný areál, dnes už je otvorený verejnosti. Pri obhliadke sakristie sa ocitnete v inom svete,“ teší sa Janíček. V rámci dobrovoľníckej akcie zdigitalizovali aj zrúcaninu Lietavského hradu, pre ktorý neexistuje pôvodná dokumentácia.
Pre mladú žilinskú firmu pracuje desať ľudí na plný úväzok a niekoľko externistov. „Naša špecializácia sa na škole nedá naučiť. Zriadili sme preto učebňu, kde zaškoľujeme vlastných vysokoškolákov,“ opisuje Janíček. „Postupne ich ťaháme do projektov a oni si tak budujú uplatnenie.“
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.