.ako by si stručne charakterizoval nový album?
Keby som si bol vedomý, čo všetko to bude tentoraz obnášať, určite by sme si latku nastavili oveľa nižšie. Čiže nám asi nejaký čas potrvá, kým si reálne všetko uvedomíme. Bude to asi dosť šok, lebo sme to robili naozaj dlho. To máme za to, že to inak nevieme. Buď to bude najlepšie ako vieme, alebo nič.
.dá sa povedať, že NVMERI obsahuje nejaký koncept?
Sám mám dosť problém kombinovať už len viac ako dve farby čohokoľvek naraz. V každom prípade na najvyššom stupni je song. Prelínanie pesničiek na albume, obal, fotky, a vôbec celá vizuálna estetika, to je síce pekné, ale so samotným songom to už neurobí nič.
.aké sú tie atribúty, keď si povieš, že máte naozaj dobrý song?
Najdôležitejšie pre nás je ho obohrať, potom sa vyspať a na ďalší deň to opakovať až do bodu, keď ti začne liezť na nervy. Ak obstojí, ide na album. Niekedy môže byť zložitejšia kompozícia, inokedy úplne elegantne jednoduchá vec. Nie je na to patent. Ale pravda je, že v jednej skladbe na albume sme robili celkom veľkú zmenu asi týždeň predtým, než išiel na finálny mix.
.akým spôsobom vznikajú vaše piesne? Kto prinesie základný nápad, ako vytvárate aranže? Platí u vás demokracia alebo máte skôr čosi ako dobrého „führera” vo forme kapelníka?
Z mojej pozície sa to ťažšie hodnotí, keďže úloha „führera” by vlastne pripadla na mňa, ak to chalani tak vnímajú. Väčšinu nápadov spravím v počítači, a potom sa ich nejako snažíme prerobiť na živé nástroje. Ale na albume sú aj veci, ktoré skladal Paľo (bubeník), niektoré party vymyslel Miro, alebo sme ich skladali všetci spolu, čo bola pre mňa nová skúsenosť, ale veľmi pozitívna, lebo je to jeden z mojich najobľúbenejších songov z albumu (Ghost Town).
.čo ťa inšpirovalo pri tvorbe nového materiálu?
Toto ma vždy zaskočí, lebo som asi nikdy úplne nepochopil význam slova inšpirácia. Stále mám pocit, že naša hudba vzniká tak nejako normálne – systémom pokus-omyl. Počúvam dosť veľa klasiky, elektroniky a dosť bandov zo 70. rokov. A pozerám a čítam veľa o vesmíre, psychológii, zvuku, neurológii a o vede všeobecne. Baví ma hrozne veľa vecí a strašne ma mrzí, že musím spať, aby som to celé prežil. A ako tieto jednotlivé elementy vplývajú alebo nevplývajú na našu hudbu, to presne posúdiť neviem.
.aké umenie ťa zasahuje okrem hudby?
Poviem úprimne, že som katastrofálny konzument umenia. Veľmi ma baví čítať a pozerať vedecké dokumenty a knihy, alebo sledujem dizajn, či už grafický, alebo produktový. Neviem, fakty sú mi bližšie ako abstraktno. A mám veľmi rád, keď majú veci nejaký účel. Aj keď veľké umenie samozrejme, nespochybňujem, dnešný mód umenia ma málokedy prekvapí, lebo mám asi veľmi naivnú predstavu o krásne. Ale bude to možno len tým, že som k tomu nebol nikdy vedený.
.zaujímalo by ma, kto tvoril vizuál albumu a porozprávaj čosi o úlohe nového dizajnu pri spoludotváraní konceptu tohto albumu.
Vizuál som tvoril sám a s vymyslením fyzickej podoby knihy mi pomáhala dizajnérka Lucia Jarošová. Mám rád, keď sa veci k sebe vizuálne hodia. Trochu je to aj taká moja choroba z povolania, keďže veľa skupín dnes stavia na taký „ bohatší” či „špinavší” vzhľad. Ale proste mám rád všetko o vesmíre a budúcnosti a technológiách, takže som sa snažil to spraviť tak nejako jednoducho, elegantne, temne, aj keď nie pateticky.
.čo texty?
Texty píšem ja, ale nezvládol by som to bez pomoci Dawsona Jonesa, prvého basáka Uniques, s ktorým som preskypoval týždne, aby sme poopravovali, niekedy aj úplne zmenili nejaký text, tak aby nám sedel k nálade tej a tej skladby. U nás je to totiž naopak. Nepíšeme hudbu na texty, ale texty na hudbu.
.po nejakej dobe sa z vás stali Nvmeri. Aj keď sa vás to asi pýtajú často, predsa sa spýtam: Aký je v tom zámer? Prečo Nvmeri a už nie Uniques?
Mali sme problém s viacerými kapelami s rovnakým názvom a vlastne sami sme si ním neboli veľmi istí. Názov som vymýšľal úplne s inými ľuďmi, s inou hudbou, v inom období a nehodil sa už k ničomu, čo teraz robíme. Napriek tomu všetkému, je to stále len meno.
.podporíte vydanie albumu nejakou rozsiahlejšou sériou koncertov? Kde všade vás bude možné vidieť?
Dňa 11. mája v bratislavskom ateliéri Babylon spustíme takú menšiu šnúru spolu s chalanmi, ktorých hudba sa nám páči: Kasioboy a Stratasoul. A následne na to pôjdeme cez Brno do Košíc a ďalej Nitra, Trenčín, Nové Zámky, Trnava a Žilina. Všetky dátumy je možné nájsť na našom facebooku.
.pripravili ste si niečo špeciálne?
Určite. Stále tvrdo makáme na knižke, ktorú vydáme spolu s albumom o pár dní. Je plná artworkov a fotiek, ktoré nám poslali fanúšikovia ešte minulý rok, a hotový návrh, ktorý sme videli, vyzerá veľmi chutne. Až tak, že jeho výroba je dosť náročná a drahá, ale stojí to za to. Príde mi smiešne predávať bezduché plastové cédečká.
Recenziu na album NVMERI nájdete v tomto čísle .týždňa
Keby som si bol vedomý, čo všetko to bude tentoraz obnášať, určite by sme si latku nastavili oveľa nižšie. Čiže nám asi nejaký čas potrvá, kým si reálne všetko uvedomíme. Bude to asi dosť šok, lebo sme to robili naozaj dlho. To máme za to, že to inak nevieme. Buď to bude najlepšie ako vieme, alebo nič.
.dá sa povedať, že NVMERI obsahuje nejaký koncept?
Sám mám dosť problém kombinovať už len viac ako dve farby čohokoľvek naraz. V každom prípade na najvyššom stupni je song. Prelínanie pesničiek na albume, obal, fotky, a vôbec celá vizuálna estetika, to je síce pekné, ale so samotným songom to už neurobí nič.
.aké sú tie atribúty, keď si povieš, že máte naozaj dobrý song?
Najdôležitejšie pre nás je ho obohrať, potom sa vyspať a na ďalší deň to opakovať až do bodu, keď ti začne liezť na nervy. Ak obstojí, ide na album. Niekedy môže byť zložitejšia kompozícia, inokedy úplne elegantne jednoduchá vec. Nie je na to patent. Ale pravda je, že v jednej skladbe na albume sme robili celkom veľkú zmenu asi týždeň predtým, než išiel na finálny mix.
.akým spôsobom vznikajú vaše piesne? Kto prinesie základný nápad, ako vytvárate aranže? Platí u vás demokracia alebo máte skôr čosi ako dobrého „führera” vo forme kapelníka?
Z mojej pozície sa to ťažšie hodnotí, keďže úloha „führera” by vlastne pripadla na mňa, ak to chalani tak vnímajú. Väčšinu nápadov spravím v počítači, a potom sa ich nejako snažíme prerobiť na živé nástroje. Ale na albume sú aj veci, ktoré skladal Paľo (bubeník), niektoré party vymyslel Miro, alebo sme ich skladali všetci spolu, čo bola pre mňa nová skúsenosť, ale veľmi pozitívna, lebo je to jeden z mojich najobľúbenejších songov z albumu (Ghost Town).
.čo ťa inšpirovalo pri tvorbe nového materiálu?
Toto ma vždy zaskočí, lebo som asi nikdy úplne nepochopil význam slova inšpirácia. Stále mám pocit, že naša hudba vzniká tak nejako normálne – systémom pokus-omyl. Počúvam dosť veľa klasiky, elektroniky a dosť bandov zo 70. rokov. A pozerám a čítam veľa o vesmíre, psychológii, zvuku, neurológii a o vede všeobecne. Baví ma hrozne veľa vecí a strašne ma mrzí, že musím spať, aby som to celé prežil. A ako tieto jednotlivé elementy vplývajú alebo nevplývajú na našu hudbu, to presne posúdiť neviem.
.aké umenie ťa zasahuje okrem hudby?
Poviem úprimne, že som katastrofálny konzument umenia. Veľmi ma baví čítať a pozerať vedecké dokumenty a knihy, alebo sledujem dizajn, či už grafický, alebo produktový. Neviem, fakty sú mi bližšie ako abstraktno. A mám veľmi rád, keď majú veci nejaký účel. Aj keď veľké umenie samozrejme, nespochybňujem, dnešný mód umenia ma málokedy prekvapí, lebo mám asi veľmi naivnú predstavu o krásne. Ale bude to možno len tým, že som k tomu nebol nikdy vedený.
.zaujímalo by ma, kto tvoril vizuál albumu a porozprávaj čosi o úlohe nového dizajnu pri spoludotváraní konceptu tohto albumu.
Vizuál som tvoril sám a s vymyslením fyzickej podoby knihy mi pomáhala dizajnérka Lucia Jarošová. Mám rád, keď sa veci k sebe vizuálne hodia. Trochu je to aj taká moja choroba z povolania, keďže veľa skupín dnes stavia na taký „ bohatší” či „špinavší” vzhľad. Ale proste mám rád všetko o vesmíre a budúcnosti a technológiách, takže som sa snažil to spraviť tak nejako jednoducho, elegantne, temne, aj keď nie pateticky.
.čo texty?
Texty píšem ja, ale nezvládol by som to bez pomoci Dawsona Jonesa, prvého basáka Uniques, s ktorým som preskypoval týždne, aby sme poopravovali, niekedy aj úplne zmenili nejaký text, tak aby nám sedel k nálade tej a tej skladby. U nás je to totiž naopak. Nepíšeme hudbu na texty, ale texty na hudbu.
.po nejakej dobe sa z vás stali Nvmeri. Aj keď sa vás to asi pýtajú často, predsa sa spýtam: Aký je v tom zámer? Prečo Nvmeri a už nie Uniques?
Mali sme problém s viacerými kapelami s rovnakým názvom a vlastne sami sme si ním neboli veľmi istí. Názov som vymýšľal úplne s inými ľuďmi, s inou hudbou, v inom období a nehodil sa už k ničomu, čo teraz robíme. Napriek tomu všetkému, je to stále len meno.
.podporíte vydanie albumu nejakou rozsiahlejšou sériou koncertov? Kde všade vás bude možné vidieť?
Dňa 11. mája v bratislavskom ateliéri Babylon spustíme takú menšiu šnúru spolu s chalanmi, ktorých hudba sa nám páči: Kasioboy a Stratasoul. A následne na to pôjdeme cez Brno do Košíc a ďalej Nitra, Trenčín, Nové Zámky, Trnava a Žilina. Všetky dátumy je možné nájsť na našom facebooku.
.pripravili ste si niečo špeciálne?
Určite. Stále tvrdo makáme na knižke, ktorú vydáme spolu s albumom o pár dní. Je plná artworkov a fotiek, ktoré nám poslali fanúšikovia ešte minulý rok, a hotový návrh, ktorý sme videli, vyzerá veľmi chutne. Až tak, že jeho výroba je dosť náročná a drahá, ale stojí to za to. Príde mi smiešne predávať bezduché plastové cédečká.
Recenziu na album NVMERI nájdete v tomto čísle .týždňa
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.