Zvykli sme si dívať sa na americké zvrchu, z blazeovaného nadhľadu kultúrne uvedomených Európanov, ktorí veľmi dobre vedia, čože to sú tie pravé hodnoty, ktorých je v Amerike tak málo. Akoby americká literatúra, americká kinematografia, americké výtvarné umenie, americké divadlo a americká hudba neboli rovnako dobré či zlé, kvalitné či nekvalitné, umelecké či neumelecké ako akákoľvek iná literatúra, kinematografia, výtvarné umenie atď.
A dobre, lebo vlastne nie sú. Americká kultúra nepotrebuje obhajovať, pohľad ignoranta sa nezmení a súdni ľudia s náležitým kultúrnym prehľadom vedia, koľká bije.
Keď Veľký Gatsby, jeden z najdôležitejších románov dvadsiateho storočia, vyšiel v roku 1925 prvýkrát, Francis Scott Fitzgerald už bol renomovaný autor. Mal za sebou dva úspešné romány, množstvo kratších prác, istý čas strávil v Európe, v Paríži a na francúzskej riviére, paktoval s Hemingwayom, jednoducho, žil, kde sa žilo najintenzívnejšie a aj vďaka tomu sa mu v Gatsbym podarilo zachytiť esenciu doby a esenciu životnej skúsenosti s tou dobou. Stratená generácia, džezový vek, mýtus amerického sna.
Bolo iba otázkou času, keď si Veľkého Gatsbyho všimne Hollywood. Prvý film prišiel hneď v roku 1926 a odvtedy sa k nemu Hollywood vracia podľa potreby, akoby Gatsby bol tou referenčnou látkou, prostredníctvom ktorej továreň na sny definuje v danom období samu seba. Režisér aktuálneho Veľkého Gatsbyho, ktorý do našich kín prichádza 16. mája, Baz Luhrman, sa teší zaslúženej povesti vizuálneho génia. Nakrúca gýče, opulentným dôrazom na formu ich však mení na campy a robí ich nezabudnuteľnými. A toto spojené s Veľkým Gatsbym je prísľub výnimočného filmového zážitku. Aspoň takého, akým je Gatsby zážitkom literárnym. Americké? Ó áno, najlepšie!
A dobre, lebo vlastne nie sú. Americká kultúra nepotrebuje obhajovať, pohľad ignoranta sa nezmení a súdni ľudia s náležitým kultúrnym prehľadom vedia, koľká bije.
Keď Veľký Gatsby, jeden z najdôležitejších románov dvadsiateho storočia, vyšiel v roku 1925 prvýkrát, Francis Scott Fitzgerald už bol renomovaný autor. Mal za sebou dva úspešné romány, množstvo kratších prác, istý čas strávil v Európe, v Paríži a na francúzskej riviére, paktoval s Hemingwayom, jednoducho, žil, kde sa žilo najintenzívnejšie a aj vďaka tomu sa mu v Gatsbym podarilo zachytiť esenciu doby a esenciu životnej skúsenosti s tou dobou. Stratená generácia, džezový vek, mýtus amerického sna.
Bolo iba otázkou času, keď si Veľkého Gatsbyho všimne Hollywood. Prvý film prišiel hneď v roku 1926 a odvtedy sa k nemu Hollywood vracia podľa potreby, akoby Gatsby bol tou referenčnou látkou, prostredníctvom ktorej továreň na sny definuje v danom období samu seba. Režisér aktuálneho Veľkého Gatsbyho, ktorý do našich kín prichádza 16. mája, Baz Luhrman, sa teší zaslúženej povesti vizuálneho génia. Nakrúca gýče, opulentným dôrazom na formu ich však mení na campy a robí ich nezabudnuteľnými. A toto spojené s Veľkým Gatsbym je prísľub výnimočného filmového zážitku. Aspoň takého, akým je Gatsby zážitkom literárnym. Americké? Ó áno, najlepšie!
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.