Väčšinu času sa auto javí prakticky ako bezúdržbový stroj, do ktorého stačí len prilievať palivo. Lepšie vybavené autá sa vedia samé vypýtať do servisu hlásením na palubnej doske, ostatné sa spoliehajú, že si na ne aspoň raz do roka spomenie majiteľ či predajca, ktorý auto pozve do servisu.
Mnoho vlastníkov motorových vozidiel hľadá taký servis, nad ktorého bránou je rovnaké logo, ako pred nimi na volante. Je to pre nich jediná správna možnosť, lebo pre svoje vozidlo dostanú len tie najlepšie služby a náhradné dielce. Občas im dôverujú len preto, že sa im auto vráti umyté a povysávané. Tieto servisy sú tzv. autorizované – sú v zmluvnom vzťahu s niektorým s výrobcov automobilov a často sú súčasťou spoločnosti, ktorá autá tejto značky aj dováža a predáva.
.autorizovaný servis dotuje predaj
Autorizované servisy nefungujú len pre nezištné potešenie vlastníkov, ale aj ako významná časť podnikateľskej činnosti importérov. Maržami na práci a materiáli vykrývajú klesajúce marže na predaných autách. Vysoká konkurencia na trhu totiž tlačí cenu automobilov nadol, navyše, v mnohých predajniach nie je problém vyjednať nižšiu cifru ako v cenníku. Podľa posledného prieskumu Duisburg-Essenskej univerzity sú niektorí výrobcovia na predaji áut dokonca stratoví – Renaut, Seat, Peugeot-Citroën a európske pobočky koncernov Ford a General Motors (Opel). Na každom aute, predanom v roku 2012, prerobili od 241 do 967 eur. Na porovnanie, tri najúspešnejšie automobilky sú Audi, BMW a Porsche, ktoré na predanom aute zarobili po 3 721, 4 132 a 17 056 eur.
Automobilky však strata nemusí trápiť, pretože vedia, že na aute budú prostredníctvom servisu zarábať ešte roky na službách a náhradných dielcoch. Výrobca osvedčuje – autorizuje – podnikateľa na údržbu a opravy áut tejto značky a k tomu mu poskytuje know-how či technologické vybavenie. Takisto výrobca podnikateľovi dovolí používať chránené logá a ďalšie prvky dizajnu.
Návšteva autorizovaného servisu sa vám však niekedy môže nepekne predražiť. Zatiaľ čo v nezávislom servise by sa mechanik snažil opraviť poruchu efektívne a nenákladne, autorizované servisy rovno menia poškodený dielec, hoci to zákazníka stojí viac. Viaceré dokonca tvrdia, že v prípade, že auto nebude servisované v ich autorizovaných servisoch, prepadne mu záruka. Ale to nie je pravda. Európska komisia vydala nariadenie tzv. blokovú výnimku, podľa ktorej záruka trvá, aj pokiaľ auto chodí na prehliadky do iného ako značkového servisu. Má to priniesť zdravú hospodársku súťaž na trhu s autoservismi. Možnosť navštevovať ktorýkoľvek servis platí aj pre predĺžené záruky. Navyše nariadenie EK prikazuje výrobcom automobilov poskytnúť všetky údaje potrebné pre údržbu a opravy automobilov nezávislým servisom. Tie kvalitnejšie si preto platia online technickú databázu na to, aby si vedeli poradiť so všetkými autami.
Servis, ktorý za sebou nemá automobilku, väčšinou zvláda servisnú prehliadku, ktorá pozostáva z pravidelnej výmeny motorového oleja a ďalších prevádzkových kvapalín, ako je olej v prevodovke či brzdová kvapalina, ktoré sa menia menej často, filtrov (vzduchový, olejový, palivový, peľový) či brzdového obloženia. Autorizovaným servisom konkurujú najmä lepším pomerom kvality a ceny. „Nezávislé servisy stoja spravidla menej, rozdiel je ešte väčší pri prémiových značkách,“ hovorí Štefan Machajdík, riaditeľ spoločnosti OIL Partner. Autorizované servisy sa tento rozdiel snažia znížiť príležitostnými ponukami zvýhodnených servisných balíčkov.
.ako si vybrať nezávislý servis?
Niektoré nezávislé servisy sa môžu špecializovať len na určitý druh starostlivosti o vozidlo a nemusia poskytovať komplexné služby. Výmenu oleja zvládne aj dedinský garážový servis, ten si však nemusí poradiť so zložitejšími úkonmi, servisnej prehliadky ako je výrobcom odporúčaná diagnostika motora. O servise vám veľa prezradia referencie i jeho prostredie, vybavenie či ponuka náhradných dielcov a prevádzkových náplní od renomovaných výrobcov certifikovaná automobilkami na použitie. Niektoré servisy zvládajú spraviť celú prehliadku na počkanie – v autorizovaných servisoch je bežnou praxou, že auto strávi v servise pol dňa, dokonca viac. „Teoreticky sa bežná servisná prehliadka dá zvládnuť za 20 minút. U nás je čas práce pri servisnej prehliadke pol, maximálne trištvrte hodiny,“ porovnáva Štefan Machajdík. V jeho servise sa navyše môžu zákazníci pozerať na celú prehliadku a technici im ukazujú všetky vymenené dielce. Bojujú tým proti legendám, podľa ktorých v servisoch nevymieňajú všetko, čo si zaúčtujú.
Nezávislé servisy však nie sú všeliekom – stáva sa, že s niektorými problémami pochodíte lepšie v servise automobilky. Autorizované servisy majú viac špecialistov a techniku ušitú na mieru. Preto sa môže stať, že vás nezávislý servis pošle k výrobcovi napríklad s poruchou elektroniky. Výrobcovia navyše vedia o vrodených chybách modelov a prípadne organizujú zvolávacie akcie do svojich servisov, kde celej sérií vymieňajú súčiastku, náchylnú na zlyhanie.
Či sa už rozhodnete pre autorizovaný, alebo nezávislý servis, je lepšie, ak dlhodobo navštevujete iba jeden. Dobré servisy si vedú históriu návštev, takže o pravidelných návštevníkoch vedia, čo treba pri najbližšej prehliadke vykonať. Pri odchode zo servisu by vám mal personál vystaviť servisný list a prehliadku zaznamenať do garančnej knižky. Tú si dobre uschovajte – doložená servisná história zvyšuje cenu auta pri jeho ďalšom predaji.
Autor je spolupracovník.týždňa
Mnoho vlastníkov motorových vozidiel hľadá taký servis, nad ktorého bránou je rovnaké logo, ako pred nimi na volante. Je to pre nich jediná správna možnosť, lebo pre svoje vozidlo dostanú len tie najlepšie služby a náhradné dielce. Občas im dôverujú len preto, že sa im auto vráti umyté a povysávané. Tieto servisy sú tzv. autorizované – sú v zmluvnom vzťahu s niektorým s výrobcov automobilov a často sú súčasťou spoločnosti, ktorá autá tejto značky aj dováža a predáva.
.autorizovaný servis dotuje predaj
Autorizované servisy nefungujú len pre nezištné potešenie vlastníkov, ale aj ako významná časť podnikateľskej činnosti importérov. Maržami na práci a materiáli vykrývajú klesajúce marže na predaných autách. Vysoká konkurencia na trhu totiž tlačí cenu automobilov nadol, navyše, v mnohých predajniach nie je problém vyjednať nižšiu cifru ako v cenníku. Podľa posledného prieskumu Duisburg-Essenskej univerzity sú niektorí výrobcovia na predaji áut dokonca stratoví – Renaut, Seat, Peugeot-Citroën a európske pobočky koncernov Ford a General Motors (Opel). Na každom aute, predanom v roku 2012, prerobili od 241 do 967 eur. Na porovnanie, tri najúspešnejšie automobilky sú Audi, BMW a Porsche, ktoré na predanom aute zarobili po 3 721, 4 132 a 17 056 eur.
Automobilky však strata nemusí trápiť, pretože vedia, že na aute budú prostredníctvom servisu zarábať ešte roky na službách a náhradných dielcoch. Výrobca osvedčuje – autorizuje – podnikateľa na údržbu a opravy áut tejto značky a k tomu mu poskytuje know-how či technologické vybavenie. Takisto výrobca podnikateľovi dovolí používať chránené logá a ďalšie prvky dizajnu.
Návšteva autorizovaného servisu sa vám však niekedy môže nepekne predražiť. Zatiaľ čo v nezávislom servise by sa mechanik snažil opraviť poruchu efektívne a nenákladne, autorizované servisy rovno menia poškodený dielec, hoci to zákazníka stojí viac. Viaceré dokonca tvrdia, že v prípade, že auto nebude servisované v ich autorizovaných servisoch, prepadne mu záruka. Ale to nie je pravda. Európska komisia vydala nariadenie tzv. blokovú výnimku, podľa ktorej záruka trvá, aj pokiaľ auto chodí na prehliadky do iného ako značkového servisu. Má to priniesť zdravú hospodársku súťaž na trhu s autoservismi. Možnosť navštevovať ktorýkoľvek servis platí aj pre predĺžené záruky. Navyše nariadenie EK prikazuje výrobcom automobilov poskytnúť všetky údaje potrebné pre údržbu a opravy automobilov nezávislým servisom. Tie kvalitnejšie si preto platia online technickú databázu na to, aby si vedeli poradiť so všetkými autami.
Servis, ktorý za sebou nemá automobilku, väčšinou zvláda servisnú prehliadku, ktorá pozostáva z pravidelnej výmeny motorového oleja a ďalších prevádzkových kvapalín, ako je olej v prevodovke či brzdová kvapalina, ktoré sa menia menej často, filtrov (vzduchový, olejový, palivový, peľový) či brzdového obloženia. Autorizovaným servisom konkurujú najmä lepším pomerom kvality a ceny. „Nezávislé servisy stoja spravidla menej, rozdiel je ešte väčší pri prémiových značkách,“ hovorí Štefan Machajdík, riaditeľ spoločnosti OIL Partner. Autorizované servisy sa tento rozdiel snažia znížiť príležitostnými ponukami zvýhodnených servisných balíčkov.
.ako si vybrať nezávislý servis?
Niektoré nezávislé servisy sa môžu špecializovať len na určitý druh starostlivosti o vozidlo a nemusia poskytovať komplexné služby. Výmenu oleja zvládne aj dedinský garážový servis, ten si však nemusí poradiť so zložitejšími úkonmi, servisnej prehliadky ako je výrobcom odporúčaná diagnostika motora. O servise vám veľa prezradia referencie i jeho prostredie, vybavenie či ponuka náhradných dielcov a prevádzkových náplní od renomovaných výrobcov certifikovaná automobilkami na použitie. Niektoré servisy zvládajú spraviť celú prehliadku na počkanie – v autorizovaných servisoch je bežnou praxou, že auto strávi v servise pol dňa, dokonca viac. „Teoreticky sa bežná servisná prehliadka dá zvládnuť za 20 minút. U nás je čas práce pri servisnej prehliadke pol, maximálne trištvrte hodiny,“ porovnáva Štefan Machajdík. V jeho servise sa navyše môžu zákazníci pozerať na celú prehliadku a technici im ukazujú všetky vymenené dielce. Bojujú tým proti legendám, podľa ktorých v servisoch nevymieňajú všetko, čo si zaúčtujú.
Nezávislé servisy však nie sú všeliekom – stáva sa, že s niektorými problémami pochodíte lepšie v servise automobilky. Autorizované servisy majú viac špecialistov a techniku ušitú na mieru. Preto sa môže stať, že vás nezávislý servis pošle k výrobcovi napríklad s poruchou elektroniky. Výrobcovia navyše vedia o vrodených chybách modelov a prípadne organizujú zvolávacie akcie do svojich servisov, kde celej sérií vymieňajú súčiastku, náchylnú na zlyhanie.
Či sa už rozhodnete pre autorizovaný, alebo nezávislý servis, je lepšie, ak dlhodobo navštevujete iba jeden. Dobré servisy si vedú históriu návštev, takže o pravidelných návštevníkoch vedia, čo treba pri najbližšej prehliadke vykonať. Pri odchode zo servisu by vám mal personál vystaviť servisný list a prehliadku zaznamenať do garančnej knižky. Tú si dobre uschovajte – doložená servisná história zvyšuje cenu auta pri jeho ďalšom predaji.
Autor je spolupracovník.týždňa
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.