Opäť som bol na veľtrhu balkánskej a inej svetovej hudby s názvom World Music Expo. Balkán je niečo ako gitara – vlna zaľúbenosti do oboch je aktuálne veľká. Keď však raz uvidíte hrať Bobana Markoviča, tak vám jeho klony z celého sveta pripadajú menej zaujímavé, ak vás rovno nevyženú zo sály.
Takto som napríklad odišiel zo skupiny Balkan Beat Box z New Yorku, sláviacej svetové úspechy. Hrajú v nej emigranti z rôznych kútov sveta, na rozdiel od podobných Gogol Bordello mi pripadajú ako hudobná kalkulačka. Odpozorovaný recept na svetovú etno slávu znie takto: aby to bolo moderné, musí byť v zostave DJ. Aby to bolo etno, musia byť v zostave aspoň nejakí emigranti, najlepšie aspoň zo štyroch krajín. Aby to bolo chytľavé, a dostatočne multikulti, musí váš štýl znieť ako zmes balkánu, reggae, dubu, klezmeru, afrobeatu, kuby a latiny, všetko podporené inteligentnou elektronikou, pod čím treba rozumieť väčšinou také titititititititi v pozadí a silný kopák v popredí.
Ak toto všetko spĺňate, odporúčam zájsť do predajne etnoodevov (časť skupiny), do „oblekárne“ (aspoň jeden člen by mal hrať v obleku a bielej košeli) a potom zohnať niečo batikované. Samozrejme, treba myslieť aj na klobúčiky a také veľké štrikované čapice. V tejto globalizovanej podobe treba povedať niečo proti globalizácii a USA, kam chce utekať celý svet, a preto je na ne taký naštvaný. A je to... Preháňam... Womex bol veľmi fajn stretnutím a niektoré koncerty boli skvelé. Hneď prvý večer som strávil s Rusmi – aby som krotil typickú slovenskú pýchu na majstrovstvo v popíjaní. Najlepším koncertom bol Seun Kuti a Egypt 80. Seun je synom slávneho otca, ktorého skupinu má za sebou. Podľa toho, čo ukázal v Seville, ho čaká podobne slávna budúcnosť. Skupina hrala úžasne – jemne spomaľovala, zrýchľovala, vlnila sa, vibrovala, nič pre zarytého metronomistu. Všetko spolu, živý organizmus, priam hypnotický zážitok. Výborná bola aj francúzska skupina Caravan Palace – mix (už je to tu) tridsiatych rokov a elektroniky a k tomu veľmi veselá speváčka. A napokon, Sevilla je krásne mesto, miestni barmani sú mimoriadne prefíkaní a komunita okolo world music rada hýri. O rok idem zas.
Takto som napríklad odišiel zo skupiny Balkan Beat Box z New Yorku, sláviacej svetové úspechy. Hrajú v nej emigranti z rôznych kútov sveta, na rozdiel od podobných Gogol Bordello mi pripadajú ako hudobná kalkulačka. Odpozorovaný recept na svetovú etno slávu znie takto: aby to bolo moderné, musí byť v zostave DJ. Aby to bolo etno, musia byť v zostave aspoň nejakí emigranti, najlepšie aspoň zo štyroch krajín. Aby to bolo chytľavé, a dostatočne multikulti, musí váš štýl znieť ako zmes balkánu, reggae, dubu, klezmeru, afrobeatu, kuby a latiny, všetko podporené inteligentnou elektronikou, pod čím treba rozumieť väčšinou také titititititititi v pozadí a silný kopák v popredí.
Ak toto všetko spĺňate, odporúčam zájsť do predajne etnoodevov (časť skupiny), do „oblekárne“ (aspoň jeden člen by mal hrať v obleku a bielej košeli) a potom zohnať niečo batikované. Samozrejme, treba myslieť aj na klobúčiky a také veľké štrikované čapice. V tejto globalizovanej podobe treba povedať niečo proti globalizácii a USA, kam chce utekať celý svet, a preto je na ne taký naštvaný. A je to... Preháňam... Womex bol veľmi fajn stretnutím a niektoré koncerty boli skvelé. Hneď prvý večer som strávil s Rusmi – aby som krotil typickú slovenskú pýchu na majstrovstvo v popíjaní. Najlepším koncertom bol Seun Kuti a Egypt 80. Seun je synom slávneho otca, ktorého skupinu má za sebou. Podľa toho, čo ukázal v Seville, ho čaká podobne slávna budúcnosť. Skupina hrala úžasne – jemne spomaľovala, zrýchľovala, vlnila sa, vibrovala, nič pre zarytého metronomistu. Všetko spolu, živý organizmus, priam hypnotický zážitok. Výborná bola aj francúzska skupina Caravan Palace – mix (už je to tu) tridsiatych rokov a elektroniky a k tomu veľmi veselá speváčka. A napokon, Sevilla je krásne mesto, miestni barmani sú mimoriadne prefíkaní a komunita okolo world music rada hýri. O rok idem zas.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.