Ako dieťa som strávil pred PlayStationom stovky hodín a Game Boy som mal vždy pri sebe. Podľa štúdie hernej spoločnosti PopCap sa dnes až 46 percent hrania presunulo na mobilné zariadenia, teda tablety a smartfóny. Konzoly, ktoré kedysi kraľovali, majú už iba 18 percent trhu.
Nové platformy neprerazili len novosťou, ale aj zmenou prístupu. Hry je ľahké pochopiť aj ovládať, takže na tablete sa môže hrať aj babička. Mnohé však zároveň oslovujú aj mladšiu generáciu, ktorá je ochotná stráviť hraním omnoho viac času. Syn môjho známeho nosí svoj iPad vždy so sebou a má na ňom desaťkrát toľko hier ako som mal ja na Game Boyi. Ako je to možné? Hry na Game Boyi stáli v prepočte na novú menu 40 eur. Tie tabletové stoja bežne euro.
.zlatá baňa
V deväťdesiatych rokoch existovali v podstate len dva spôsoby hrania videohier. Väčšinovou voľbou bol počítač. Nie preto, že by to bolo ideálne zariadenie, ale preto, že bol multifuknčný a v domácnosti už ho mali. Keď chcel niekto špeciálne zariadenie, kúpil si konzolu za desaťtisíc korún, do ktorej dokupoval hry za tisícku či dve. Výrobcom herných konzol sa dlho darilo držať veľmi profitujúci biznis.
Na trhu sa po vytlačení firiem Atari a Sega udržali tri veľké mená: japonské Sony a Nintendo a americký Microsoft. Model mali dobrý. Ich konzoly boli po každej stránke o krok pred počítačmi. Technológiou, nápadmi aj spôsobom obládania. Prvá 3D hra bol Super Mario 64 pre konzolu od Nintenda. Bez ovládača sa dala hrať hra s kamerou EyeToy na konzolu od Sony. Výrobcovia navyše vlastnili práva na najpopulárnejšie herné postavičky a série – Crash Bandicoot, Super Mario či Halo. Najnovšie trháky sa dali hrať len na najnovšej konzole. Stačilo preto vydať nový model, nové verzie spomínaných hier a zákazníci sa našli automaticky.
.zradné háďa
V roku 2011 sa podľa VGCharts prepadli predaje konzol od trojice značiek o 24 percent a vlani o 20 percent. Ročne sa dnes predá už len 18,4 milióna konzol. Tabletov sa oproti tomu vlani predalo podľa IDC 128 miliónov a trh každoročne rastie o desiatky percent. Výrobcovia hier zaspali na vavrínoch. Sony čakalo s novou konzolou neuveriteľných sedem rokov a Microsoft ešte o rok viac (viete si predstaviť, že iPhone 6 by vyšiel v roku 2020?). Aj keď tento rok predstavili nové modely, stretli sa skôr so zmiešanou odozvou verejnosti. Smartfóny a tablety obrátili biznis s hrami naruby.
Za prelomový bod sa považuje hra Háďa (Snake), ktorá sa zjavila na telefónoch Nokie krátko pred koncom tisícročia. Zrazu chceli všetci hrať hry na mobile. Výrobcovia sa predbiehali v tom, kto na svoj mobil dá viac a lepších hier. Na rozdiel od konzol, nešlo o grafické spracovanie ani komplexný príbeh. Práve naopak, bodovali tie najjednoduchšie nápady, ktoré sa však dali hrať hodiny a hodiny dookola. K počítačovým hrám to prilákalo bežných ľudí, ktorí by si konzolu nikdy nekúpili. Prečo by si však nezahrali, kým čakajú na autobus?
Desať rokov sa trh vyvíjal krok za krokom, ale konzoly ani náhodou neohrozoval. S príchodom iPhonu a ďalších mobilov s dotykovými obrazovkami nabrali veci rýchly spád. Prví si všimli ich potenciál hakeri. Trvalo len pár týždňov, kým prelomili systém, aby do telefónu mohli nahrať vlastný softvér. A jedny z prvých aplikácií boli práve hry. Živo si pamätám, keď som prvý raz vyskúšal hru Labyrinth. Nakláňaním telefónu sa človek snažil dostať guľôčku na koniec bludiska. Jednoduchá demonštrácia jednoduchého nápadu naznačovala nové možnosti nových zariadení.
.miesto pre konzoly
Hry sa odvtedy dostali oveľa ďalej, ale prístup ostal rovnaký. Grafika a počet snímok za sekundu nie sú rozhodujúce. Ide o nápad. Populárne sú hry, ktoré kombinujú logiku a akciu, ako napríklad Cut the Rope či Angry Birds. Práve Angry Birds je najsťahovanejšia hra v histórii vôbec. S 1,7 miliardou stiahnutí nahnevané vtáky s veľkým náskokom prekonali popularitou aj dovtedy najúspešnejšiu hernú sériu – talianskeho inštalatéra Super Maria, ktorý je na trhu už tri dekády. A stačili im štyri roky.
Na nových platformách navyše vzniká priestor pre inovácie. Nové originálne hry alebo invenčné druhy ovládania dnes prichádzajú práve na ne. Okrem toho vznikajú aj nové biznis modely. Aj vďaka tomu, že výroba je lacnejšia, mnohé hry sa dajú stiahnuť zadarmo a sú podporované z inzercie, alebo stoja pár eur. Rozvíja sa aj takzvaný freemium model. Ten funguje tak, že hru si môžete stiahnuť a hrať zadarmo, ale ďalšie levely, postavy či doplnky si musíte dokúpiť.
Neznamená to, že konzolové hry už nemajú svoje miesto a fanúšikov. Sú najprepracovanejšie a s ich tvorbou trávia niekoľkostočlenné tímy mesiace práce. Výsledkom sú najdetailnejšie a najkrajšie hry, ktoré vtiahnu do deja výborným príbehom. Keď si však odmyslíme lepšiu grafiku, je to väčšinou stále dookola to isté, len číslo za názvom sa zväčšilo o jednotku. Čoraz viac sa preto stávajú predmetom záujmu oddaných hráčov a bežní ľudia si vystačia s multifunkčnými tabletmi či mobilmi.
Autor je spolupracovník .týždňa.
Nové platformy neprerazili len novosťou, ale aj zmenou prístupu. Hry je ľahké pochopiť aj ovládať, takže na tablete sa môže hrať aj babička. Mnohé však zároveň oslovujú aj mladšiu generáciu, ktorá je ochotná stráviť hraním omnoho viac času. Syn môjho známeho nosí svoj iPad vždy so sebou a má na ňom desaťkrát toľko hier ako som mal ja na Game Boyi. Ako je to možné? Hry na Game Boyi stáli v prepočte na novú menu 40 eur. Tie tabletové stoja bežne euro.
.zlatá baňa
V deväťdesiatych rokoch existovali v podstate len dva spôsoby hrania videohier. Väčšinovou voľbou bol počítač. Nie preto, že by to bolo ideálne zariadenie, ale preto, že bol multifuknčný a v domácnosti už ho mali. Keď chcel niekto špeciálne zariadenie, kúpil si konzolu za desaťtisíc korún, do ktorej dokupoval hry za tisícku či dve. Výrobcom herných konzol sa dlho darilo držať veľmi profitujúci biznis.
Na trhu sa po vytlačení firiem Atari a Sega udržali tri veľké mená: japonské Sony a Nintendo a americký Microsoft. Model mali dobrý. Ich konzoly boli po každej stránke o krok pred počítačmi. Technológiou, nápadmi aj spôsobom obládania. Prvá 3D hra bol Super Mario 64 pre konzolu od Nintenda. Bez ovládača sa dala hrať hra s kamerou EyeToy na konzolu od Sony. Výrobcovia navyše vlastnili práva na najpopulárnejšie herné postavičky a série – Crash Bandicoot, Super Mario či Halo. Najnovšie trháky sa dali hrať len na najnovšej konzole. Stačilo preto vydať nový model, nové verzie spomínaných hier a zákazníci sa našli automaticky.
.zradné háďa
V roku 2011 sa podľa VGCharts prepadli predaje konzol od trojice značiek o 24 percent a vlani o 20 percent. Ročne sa dnes predá už len 18,4 milióna konzol. Tabletov sa oproti tomu vlani predalo podľa IDC 128 miliónov a trh každoročne rastie o desiatky percent. Výrobcovia hier zaspali na vavrínoch. Sony čakalo s novou konzolou neuveriteľných sedem rokov a Microsoft ešte o rok viac (viete si predstaviť, že iPhone 6 by vyšiel v roku 2020?). Aj keď tento rok predstavili nové modely, stretli sa skôr so zmiešanou odozvou verejnosti. Smartfóny a tablety obrátili biznis s hrami naruby.
Za prelomový bod sa považuje hra Háďa (Snake), ktorá sa zjavila na telefónoch Nokie krátko pred koncom tisícročia. Zrazu chceli všetci hrať hry na mobile. Výrobcovia sa predbiehali v tom, kto na svoj mobil dá viac a lepších hier. Na rozdiel od konzol, nešlo o grafické spracovanie ani komplexný príbeh. Práve naopak, bodovali tie najjednoduchšie nápady, ktoré sa však dali hrať hodiny a hodiny dookola. K počítačovým hrám to prilákalo bežných ľudí, ktorí by si konzolu nikdy nekúpili. Prečo by si však nezahrali, kým čakajú na autobus?
Desať rokov sa trh vyvíjal krok za krokom, ale konzoly ani náhodou neohrozoval. S príchodom iPhonu a ďalších mobilov s dotykovými obrazovkami nabrali veci rýchly spád. Prví si všimli ich potenciál hakeri. Trvalo len pár týždňov, kým prelomili systém, aby do telefónu mohli nahrať vlastný softvér. A jedny z prvých aplikácií boli práve hry. Živo si pamätám, keď som prvý raz vyskúšal hru Labyrinth. Nakláňaním telefónu sa človek snažil dostať guľôčku na koniec bludiska. Jednoduchá demonštrácia jednoduchého nápadu naznačovala nové možnosti nových zariadení.
.miesto pre konzoly
Hry sa odvtedy dostali oveľa ďalej, ale prístup ostal rovnaký. Grafika a počet snímok za sekundu nie sú rozhodujúce. Ide o nápad. Populárne sú hry, ktoré kombinujú logiku a akciu, ako napríklad Cut the Rope či Angry Birds. Práve Angry Birds je najsťahovanejšia hra v histórii vôbec. S 1,7 miliardou stiahnutí nahnevané vtáky s veľkým náskokom prekonali popularitou aj dovtedy najúspešnejšiu hernú sériu – talianskeho inštalatéra Super Maria, ktorý je na trhu už tri dekády. A stačili im štyri roky.
Na nových platformách navyše vzniká priestor pre inovácie. Nové originálne hry alebo invenčné druhy ovládania dnes prichádzajú práve na ne. Okrem toho vznikajú aj nové biznis modely. Aj vďaka tomu, že výroba je lacnejšia, mnohé hry sa dajú stiahnuť zadarmo a sú podporované z inzercie, alebo stoja pár eur. Rozvíja sa aj takzvaný freemium model. Ten funguje tak, že hru si môžete stiahnuť a hrať zadarmo, ale ďalšie levely, postavy či doplnky si musíte dokúpiť.
Neznamená to, že konzolové hry už nemajú svoje miesto a fanúšikov. Sú najprepracovanejšie a s ich tvorbou trávia niekoľkostočlenné tímy mesiace práce. Výsledkom sú najdetailnejšie a najkrajšie hry, ktoré vtiahnu do deja výborným príbehom. Keď si však odmyslíme lepšiu grafiku, je to väčšinou stále dookola to isté, len číslo za názvom sa zväčšilo o jednotku. Čoraz viac sa preto stávajú predmetom záujmu oddaných hráčov a bežní ľudia si vystačia s multifunkčnými tabletmi či mobilmi.
Autor je spolupracovník .týždňa.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.