V prvom rade stojí za pozornosť, že bývalé vedenie STV sa na cyrilo-metodské výročie nepripravovalo. Na rozdiel od českých susedov, kde sa tejto historickej látky zmocnili hneď dva filmárske tímy: režisér Otakáro Maria Schmidt nakrútil hodinový dokument s Miroslavom Heroldom a Markom Orkom Váchom, dvoma kňazmi, ktorí sú sprievodcami filmu a v jeho inscenovaných častiach sami hrajú Cyrila a Metoda.
A potom je tu štvordielna dokudráma režiséra Petra Nikolaeva Cyril a Metod – apoštoli Slovanov. Jej tri časti už odvysielala RTVS, ktorá sa pod vedením riaditeľa Václava Miku koprodukčne pripojila k rozbehnutému projektu a do dvojmiliónového rozpočtu vložila 120-tisíc eur. Nikolaevova dokudráma s pomerne veľkolepou výpravnosťou sa priamo inšpirovala formátom BBC z úspešnej série Heroes and Villains. Stálo to celé za to?
.dokudráma
Podľa viacerých názorov išlo o nepodarený pokus. Spisovateľka Veronika Šikulová v denníku Pravda dokonca napísala, že sa za seriál hanbí, pretože nestojí za nič, je plný trápnych dialógov, akcií na hranici gýču. „Nedopozerala som ani raz, ani z úcty k solúnskym bratom.“ Juraj Malíček v predošlom .týždni píše, že hercom neveril ani nos medzi očami.
Ale videli sme ten istý seriál? Iste, československá dokudráma má aj slabšie miesta: jej didaktickosť je vzhľadom na žáner niekedy príliš zväzujúca a upadá do schematickosti. Každý pohľad na bavorských kňazov má evokovať, že sú zlí, výsledkom je, že sa viac podobajú na rozprávkové ako na reálne postavy. Aj niektoré herecké obsadenia nie sú najlepšie: Bohumír Starý (Wiching) tu pôsobí ako zablúdený komparzista, Jan Jankovský sa na rolu Svätopluka nie celkom hodil, hoci byzantský Michal III. sa podľa dobových dokumentov naozaj o vládu veľmi nestaral, tento byzantský cisár, prezývaný „opilec“, mohol byť vykreslený farbistejšie, než ako ho podal Peter Borovec. Ale nepresvedčivosť niektorých postáv plne kompenzovali českí herci Roman Zach (Metod) a Ondřej Novák (Cyril), na ktorých bolo cítiť, že svoje postavy nielen hrajú, ale sa s ich životom a motívmi konania aj herecky stotožnili. Rola Rastislava tiež pristala nášmu Milanovi Bahúlovi (divák si len musí vymazať z hlavy jeho postavu v Búrlivom víne).
O misii Cyrila a Metoda na Veľkej Morave, po ktorej sa onedlho zľahla zem, je síce veľa romantických básní, ale ak niečo chýbalo, bolo to takéto filmové stvárnenie, ktoré dáva solúnskym bratom konkrétnu a dôveryhodnú podobu. V tomto ohľade Nikolaevova didaktická dráma splnila cieľ: už prvé dve časti v sobotnom hlavnom vysielacom čase si našli široké publikum divákov (tretia časť sa vysielala po uzávierke .týždňa), ktorí mohli sledovať idealistický a obetavý zápas prvotriednych učencov svojej doby, spracovaný v súlade s moderným historickým poznaním. Na túto seriálovú dokudrámu bude ešte nadväzovať celovečerný film, ktorý sa má na jeseň dostať do našich kín a tvorcovia v ňom sľubujú viac príbehovosti.
.bez slovenskej inšpirácie
Celkový obraz slovenského pripomínania tohto výročia budil rozpaky. Na jednej strane sa Slováci takmer 200 rokov vehementne hlásia k Veľkej Morave, Cyrilovi a Metodovi, veď napokon, na objavovaní tohto dedičstva odštartoval v 19. storočí proces vzniku slovenského národa. Ale dnes až na pár slovenských historikov akoby k tejto téme nemal kto čo povedať. Slovenských biskupov nebolo počuť, staroslovenské prejavy mladoslovenských štátnikov (Gašparovič, Paška a Fico) tradične zívajú prázdnotou, a potom je tu ľahostajnosť, s ktorou politici v novinových anketách priznávajú svoju elementárnu nevedomosť (ale dopadli by novinári lepšie?). Bývalému predsedovi NR SR Richardovi Sulíkovi nenapadlo nič inteligentnejšie, než počas vrcholiacich cyrilo-metodských osláv rovno navrhnúť zrušenie štátneho sviatku Cyrila a Metoda.
Skutočnú fascináciu príbehom dvoch bratov z 9. stotočia nám tak v okrúhle výročie predviedli českí režiséri.
A potom je tu štvordielna dokudráma režiséra Petra Nikolaeva Cyril a Metod – apoštoli Slovanov. Jej tri časti už odvysielala RTVS, ktorá sa pod vedením riaditeľa Václava Miku koprodukčne pripojila k rozbehnutému projektu a do dvojmiliónového rozpočtu vložila 120-tisíc eur. Nikolaevova dokudráma s pomerne veľkolepou výpravnosťou sa priamo inšpirovala formátom BBC z úspešnej série Heroes and Villains. Stálo to celé za to?
.dokudráma
Podľa viacerých názorov išlo o nepodarený pokus. Spisovateľka Veronika Šikulová v denníku Pravda dokonca napísala, že sa za seriál hanbí, pretože nestojí za nič, je plný trápnych dialógov, akcií na hranici gýču. „Nedopozerala som ani raz, ani z úcty k solúnskym bratom.“ Juraj Malíček v predošlom .týždni píše, že hercom neveril ani nos medzi očami.
Ale videli sme ten istý seriál? Iste, československá dokudráma má aj slabšie miesta: jej didaktickosť je vzhľadom na žáner niekedy príliš zväzujúca a upadá do schematickosti. Každý pohľad na bavorských kňazov má evokovať, že sú zlí, výsledkom je, že sa viac podobajú na rozprávkové ako na reálne postavy. Aj niektoré herecké obsadenia nie sú najlepšie: Bohumír Starý (Wiching) tu pôsobí ako zablúdený komparzista, Jan Jankovský sa na rolu Svätopluka nie celkom hodil, hoci byzantský Michal III. sa podľa dobových dokumentov naozaj o vládu veľmi nestaral, tento byzantský cisár, prezývaný „opilec“, mohol byť vykreslený farbistejšie, než ako ho podal Peter Borovec. Ale nepresvedčivosť niektorých postáv plne kompenzovali českí herci Roman Zach (Metod) a Ondřej Novák (Cyril), na ktorých bolo cítiť, že svoje postavy nielen hrajú, ale sa s ich životom a motívmi konania aj herecky stotožnili. Rola Rastislava tiež pristala nášmu Milanovi Bahúlovi (divák si len musí vymazať z hlavy jeho postavu v Búrlivom víne).
O misii Cyrila a Metoda na Veľkej Morave, po ktorej sa onedlho zľahla zem, je síce veľa romantických básní, ale ak niečo chýbalo, bolo to takéto filmové stvárnenie, ktoré dáva solúnskym bratom konkrétnu a dôveryhodnú podobu. V tomto ohľade Nikolaevova didaktická dráma splnila cieľ: už prvé dve časti v sobotnom hlavnom vysielacom čase si našli široké publikum divákov (tretia časť sa vysielala po uzávierke .týždňa), ktorí mohli sledovať idealistický a obetavý zápas prvotriednych učencov svojej doby, spracovaný v súlade s moderným historickým poznaním. Na túto seriálovú dokudrámu bude ešte nadväzovať celovečerný film, ktorý sa má na jeseň dostať do našich kín a tvorcovia v ňom sľubujú viac príbehovosti.
.bez slovenskej inšpirácie
Celkový obraz slovenského pripomínania tohto výročia budil rozpaky. Na jednej strane sa Slováci takmer 200 rokov vehementne hlásia k Veľkej Morave, Cyrilovi a Metodovi, veď napokon, na objavovaní tohto dedičstva odštartoval v 19. storočí proces vzniku slovenského národa. Ale dnes až na pár slovenských historikov akoby k tejto téme nemal kto čo povedať. Slovenských biskupov nebolo počuť, staroslovenské prejavy mladoslovenských štátnikov (Gašparovič, Paška a Fico) tradične zívajú prázdnotou, a potom je tu ľahostajnosť, s ktorou politici v novinových anketách priznávajú svoju elementárnu nevedomosť (ale dopadli by novinári lepšie?). Bývalému predsedovi NR SR Richardovi Sulíkovi nenapadlo nič inteligentnejšie, než počas vrcholiacich cyrilo-metodských osláv rovno navrhnúť zrušenie štátneho sviatku Cyrila a Metoda.
Skutočnú fascináciu príbehom dvoch bratov z 9. stotočia nám tak v okrúhle výročie predviedli českí režiséri.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.