Vyššie, robustne vyzerajúce autá, ktoré čoraz častejšie stretávame na našich cestách, nazývame SUV – sport-utility vehicles, čiže športovo-úžitkové vozidlá. Nekupujú si ich dobrodruhovia,chalupári či lesníci; míňajú nás v uliciach miest a na asfaltových cestách.Vodiči sa často nechajú zlákať sivými, nenalakovanými časťami karosérie a názvami ako „scout“ či „allroad“. Špeciálnou kategóriou vodičov sú šoférky, ktoré majú SUV ako nákupnú tašku či väčší kočík. Všimnite si, koľko krehkých dám kočíruje týchto obríkov.
.auto ako pracovný nástroj
Dnešné SUV sa vyvinuli z pôvodne vojenských áut.V druhej svetovej vojne armády požadovali odolné vozidlá pre niekoľko pasažierov, ktoré sa mali využívať na prepravu veliteľov či ako podpora pechoty na bojových frontoch. Tak vznikol počas vojny Willys Jeep a krátko po vojne Land Rover. Dodnes sú v predaji civilné modely, ktoré sa hlásia k odkazu svojich predkov – Jeep Wrangler a Land Rover Defender. Z našich končín je azda najznámejším teréniakom Lada Niva, vďaka kompaktným rozmerom a drsnej sile v teréne dodnes najobľúbenejšie auto poľovníkov, prípadne modely ruského výrobcu GAZ, teda gazíky. Účelné a praktické autá do terénu s vysokým podvozkom a pohonom všetkých kolies nazývame aj off-roady. Z nich sa postupným ústupom od tejto jednoúčelovosti a ich skomfortňovaním vyvinuli SUV.
Od bežných, osobných áut sa off-roady odlišujú najmä konštrukciou a výbavou. Na rozdiel od konvenčných áut, ktoré majú samonosnú karosériu, si teréniaky dlhšie zachovali koncepciu, pri ktorej rám podvozka a karoséria sú dve oddelené časti. Auto s rámom je síce ťažšie, ale robustnejšie, ľahšie upraviteľné i lacnejšie na opravu. Často sú vybavené uzávierkou diferenciálu alebo redukčnou prevodovkou. Uzávierka má zabezpečiť, aby sa pri jazde v teréne nemrhal výkon motora tak, že sa budú pretáčať nezaťažené kolesá. Redukcia sa používa na zníženie rýchlosti a zvýšenie ťahu – v teréne neviete ísť rýchlo, ale potrebujete čo najlepší záber motora.Dnešné automobilky nahrádzajú terénnu výbavu elektronikou. Tvrdia, že dnešné stabilizačné systémy vedia pribrzďovaním jednotlivých kolies nahradiť mechanickú uzávierku diferenciálu a dokonca i celý pohon všetkých kolies. Elektronika síce môže zlepšiť správanie sa auta na šmykľavom povrchu, ale so skutočnou off-roadovou výbavou sa nedá porovnať.
.auto ako lifestylový doplnok
Tieto terénne autá si postupne získavali priazeň aj u mestského obyvateľstva, ktoré vedelo oceniť vyšší posed a dobrý výhľad. Kategória SUV sa ujala na prelome osemdesiatych a deväťdesiatych rokov, spočiatku ako módne robustné auto, ktoré vyvolávalo v majiteľovi najmä pocit, že kúpou off-roadu dáva vlastník okoliu na vedomie, že je to drsňák, ktorý vo voľnom čase poľuje na Serengeti či ide na výlet za polárny kruh. Títo ľudia terénne auto vôbec nepotrebujú – nie sú poľnohospodári, lesníci, policajti, strážiaci hranicu. Dobrodružný, vojenský imidž terénnych áut kolidoval s požiadavkou zákazníkov na pohodlie cestovania či komfortnú výbavu. Preto výrobcovia upustili od montovania terénnych pneumatík, pretože nemajú také dobré vlastnosti na cestách. Postupne sa zbavovali terénnej výbavy, ktorá je ťažká a málokto ju skutočne využíva. Namiesto nej začali montovať kozmetické zrkadielka, drahé audiosústavy či zabudované obrazovky do oprierok predných sedadiel, aby mali deti kde pozerať rozprávky.
Častým argumentom zákazníkov je, že väčšie auto musí byť zákonite bezpečnejšie, pretože medzi posádkou a prekážkou je viac karosérie. Štatistiky však nesúhlasia – podľa výskumu amerického Poistného inštitútu pre bezpečnosť na diaľniciach v rokoch 2000 až 2001 v osobných autách zomrelo o tretinu viac ľudí ako v rovnakom počte SUV. V rokoch 2008 až 2009 sa tento pomer obrátil – viac ľudí zomieralo v SUV. Dôvodom môže byť to, že s veľkými SUV sa jazdí rýchlejšie ako s malými autami.
Degradáciu off-roadu ako pracovného nástroja na lifestyleový doplnok by sme mohli prirovnať ku švajčiarskemu nožu – pôvodným zmyslom vreckového nožíka bolo obsiahnuť v malom balení viacero nástrojov, ktoré mali vojakom pomôcť prežiť v drsných vojnových podmienkach. Vreckový nožík síce stále vyrába Victorinox, ale dnešná verzia je pre mnohých len štýlový spôsob, ako mať pinzetu a manikúrové nožničky v jednom balení.
.off-road alebo čačka?
Ako zistiť, či máte doma pravoverný off-road alebo vyfintenú hračku? Výrobcovia teréniakov, ktorí svojim vozidlám veria, sa v brožúre radi pochvália vlastnosťami ako predný a zadný uhol nájazdu, brodivosť či svetlá výška. Ak sa nechystáte do extrémnych podmienok, najviac vás asi bude zaujímať to posledné – svetlá výška predstavuje vzdialenosť medzi zemou a podvozkom auta. Predstavu o nej získate, ak položíte medzi predné kolesá pneumatiku a skúsite cez ňu prejsť autom – ak sa nikde nezasekne, máte auto, ktoré má potenciál zvládnuť poľné cesty, vyjazdené koľaje i menšie zvieratá.
Ak sa chystáte vydať sa s autom do terénu, skontrolujte stav krytov motora a podvozku (stačí, ak jedným kolesom vyjdete na obrubník a pozriete sa pod auto) a ak sú v poriadku, môžete vyraziť. Na nespevnenom povrchu postupujte radšej pomaly so stále zaradeným prevodovým stupňom. Volant držte pevne, pretože pri prejazde nerovností môže poskakovať. Sledujte terén pred sebou, vyhýbajte sa ostrým jamám a radšej traverzujte.
V blatistom teréne či na snehu pravdepodobne ako prvé vypovedajú službu pneumatiky a kolesá začnú prešmykovať. Ak to s terénom myslíte vážne, začnite „od podlahy“ a postavte auto na kvalitné plášte s dobrým dezénom. V teréne sa spravidla jazdí na menej nahustených gumách ako na ceste, pretože tak majú väčšiu styčnú plochu s povrchom.
V priebehu výletu po strednom Slovensku na Honde CR-V, jednom z dlhodobo obľúbených áut tejto kategórie,sme vyskúšali, ako si dnešné SUV poradia s poľnými cestami či výstupom na lúku s pekným výhľadom.CR-V nie je off-road, ale typické štýlové SUV, ktoré sa hrdí dobrými vlastnosťami na jazdu po cestách asfaltových aj nespevnených, teda poľných. Sprvu sme sa báli, že kvôli malej svetlej výške vozidla riskujeme zapadnutie. Vďaka suchému počasiu bol podklad tvrdý a pevný, takže výstup na trávnaté kopčeky bol bezproblémový. Honda CR-V má konvenčný, ale veľmi dobre vyladený podvozok; mimo ciest je prekvapivo pohodlná. Samozrejme, off-roadové expedície nemajú byť o pohodlí, ale pre šoféra i posádku je príjemné, ak sa auto netrasie, neposkakuje a nevyvoláva nevoľnosť.
Honda CR-V síce nemá veľké terénne ambície, avšak mäkký podvozok je niečo, čo je na cestách ešte väčšou výhodou než v teréne. CR-V je perfektné auto na dlhé cesty, pohodlné a veľmi tiché (možno až príliš tiché, pretože občas sa zdá, že pod kapotou je vysávač, a nie spaľovací motor). Aj keď do auta na cesty sa nám viac hodí automatická prevodovka, v prípade Hondy ju radi oželieme, pretože japonský výrobca do svojich áut montuje tradične vynikajúcu manuálnu prevodovku.V súčasnosti je veľa automobiliek posadnutých športovým pocitom z jazdy, ktorý v praxi často znamená, že auto je veľmi, veľmi nepohodlné. Tvrdé podvozky oslovujú najmä recenzentov z motoristických periodík – o to viac chválime Hondu, ktorá sa rozhodla naladiť auto pre cesty, a nie pre novinárov.
A ako sa SUV správa, keď zídeme z kopcov, oddýchneme si na diaľnici a chceme zaparkovať na obrubníku pred domom? Prakticky rovnako ako ktorékoľvek iné auto. Áno, vďaka vysokým pneumatikám je menšia šanca, že odriete koleso a nenalakované plasty sú lacnejšie na výmenu. Z auta je lepší výhľad vpred, ale do strán a dozadu vám môžu zavadzať široké stĺpiky. Kúpa SUV s hlavným cieľom – mesto je rovnako potrebná ako kúpa ohyzdných bežeckých tenisiek na prechádzky po nákupnom centre.
.auto ako pracovný nástroj
Dnešné SUV sa vyvinuli z pôvodne vojenských áut.V druhej svetovej vojne armády požadovali odolné vozidlá pre niekoľko pasažierov, ktoré sa mali využívať na prepravu veliteľov či ako podpora pechoty na bojových frontoch. Tak vznikol počas vojny Willys Jeep a krátko po vojne Land Rover. Dodnes sú v predaji civilné modely, ktoré sa hlásia k odkazu svojich predkov – Jeep Wrangler a Land Rover Defender. Z našich končín je azda najznámejším teréniakom Lada Niva, vďaka kompaktným rozmerom a drsnej sile v teréne dodnes najobľúbenejšie auto poľovníkov, prípadne modely ruského výrobcu GAZ, teda gazíky. Účelné a praktické autá do terénu s vysokým podvozkom a pohonom všetkých kolies nazývame aj off-roady. Z nich sa postupným ústupom od tejto jednoúčelovosti a ich skomfortňovaním vyvinuli SUV.
Od bežných, osobných áut sa off-roady odlišujú najmä konštrukciou a výbavou. Na rozdiel od konvenčných áut, ktoré majú samonosnú karosériu, si teréniaky dlhšie zachovali koncepciu, pri ktorej rám podvozka a karoséria sú dve oddelené časti. Auto s rámom je síce ťažšie, ale robustnejšie, ľahšie upraviteľné i lacnejšie na opravu. Často sú vybavené uzávierkou diferenciálu alebo redukčnou prevodovkou. Uzávierka má zabezpečiť, aby sa pri jazde v teréne nemrhal výkon motora tak, že sa budú pretáčať nezaťažené kolesá. Redukcia sa používa na zníženie rýchlosti a zvýšenie ťahu – v teréne neviete ísť rýchlo, ale potrebujete čo najlepší záber motora.Dnešné automobilky nahrádzajú terénnu výbavu elektronikou. Tvrdia, že dnešné stabilizačné systémy vedia pribrzďovaním jednotlivých kolies nahradiť mechanickú uzávierku diferenciálu a dokonca i celý pohon všetkých kolies. Elektronika síce môže zlepšiť správanie sa auta na šmykľavom povrchu, ale so skutočnou off-roadovou výbavou sa nedá porovnať.
.auto ako lifestylový doplnok
Tieto terénne autá si postupne získavali priazeň aj u mestského obyvateľstva, ktoré vedelo oceniť vyšší posed a dobrý výhľad. Kategória SUV sa ujala na prelome osemdesiatych a deväťdesiatych rokov, spočiatku ako módne robustné auto, ktoré vyvolávalo v majiteľovi najmä pocit, že kúpou off-roadu dáva vlastník okoliu na vedomie, že je to drsňák, ktorý vo voľnom čase poľuje na Serengeti či ide na výlet za polárny kruh. Títo ľudia terénne auto vôbec nepotrebujú – nie sú poľnohospodári, lesníci, policajti, strážiaci hranicu. Dobrodružný, vojenský imidž terénnych áut kolidoval s požiadavkou zákazníkov na pohodlie cestovania či komfortnú výbavu. Preto výrobcovia upustili od montovania terénnych pneumatík, pretože nemajú také dobré vlastnosti na cestách. Postupne sa zbavovali terénnej výbavy, ktorá je ťažká a málokto ju skutočne využíva. Namiesto nej začali montovať kozmetické zrkadielka, drahé audiosústavy či zabudované obrazovky do oprierok predných sedadiel, aby mali deti kde pozerať rozprávky.
Častým argumentom zákazníkov je, že väčšie auto musí byť zákonite bezpečnejšie, pretože medzi posádkou a prekážkou je viac karosérie. Štatistiky však nesúhlasia – podľa výskumu amerického Poistného inštitútu pre bezpečnosť na diaľniciach v rokoch 2000 až 2001 v osobných autách zomrelo o tretinu viac ľudí ako v rovnakom počte SUV. V rokoch 2008 až 2009 sa tento pomer obrátil – viac ľudí zomieralo v SUV. Dôvodom môže byť to, že s veľkými SUV sa jazdí rýchlejšie ako s malými autami.
Degradáciu off-roadu ako pracovného nástroja na lifestyleový doplnok by sme mohli prirovnať ku švajčiarskemu nožu – pôvodným zmyslom vreckového nožíka bolo obsiahnuť v malom balení viacero nástrojov, ktoré mali vojakom pomôcť prežiť v drsných vojnových podmienkach. Vreckový nožík síce stále vyrába Victorinox, ale dnešná verzia je pre mnohých len štýlový spôsob, ako mať pinzetu a manikúrové nožničky v jednom balení.
.off-road alebo čačka?
Ako zistiť, či máte doma pravoverný off-road alebo vyfintenú hračku? Výrobcovia teréniakov, ktorí svojim vozidlám veria, sa v brožúre radi pochvália vlastnosťami ako predný a zadný uhol nájazdu, brodivosť či svetlá výška. Ak sa nechystáte do extrémnych podmienok, najviac vás asi bude zaujímať to posledné – svetlá výška predstavuje vzdialenosť medzi zemou a podvozkom auta. Predstavu o nej získate, ak položíte medzi predné kolesá pneumatiku a skúsite cez ňu prejsť autom – ak sa nikde nezasekne, máte auto, ktoré má potenciál zvládnuť poľné cesty, vyjazdené koľaje i menšie zvieratá.
Ak sa chystáte vydať sa s autom do terénu, skontrolujte stav krytov motora a podvozku (stačí, ak jedným kolesom vyjdete na obrubník a pozriete sa pod auto) a ak sú v poriadku, môžete vyraziť. Na nespevnenom povrchu postupujte radšej pomaly so stále zaradeným prevodovým stupňom. Volant držte pevne, pretože pri prejazde nerovností môže poskakovať. Sledujte terén pred sebou, vyhýbajte sa ostrým jamám a radšej traverzujte.
V blatistom teréne či na snehu pravdepodobne ako prvé vypovedajú službu pneumatiky a kolesá začnú prešmykovať. Ak to s terénom myslíte vážne, začnite „od podlahy“ a postavte auto na kvalitné plášte s dobrým dezénom. V teréne sa spravidla jazdí na menej nahustených gumách ako na ceste, pretože tak majú väčšiu styčnú plochu s povrchom.
V priebehu výletu po strednom Slovensku na Honde CR-V, jednom z dlhodobo obľúbených áut tejto kategórie,sme vyskúšali, ako si dnešné SUV poradia s poľnými cestami či výstupom na lúku s pekným výhľadom.CR-V nie je off-road, ale typické štýlové SUV, ktoré sa hrdí dobrými vlastnosťami na jazdu po cestách asfaltových aj nespevnených, teda poľných. Sprvu sme sa báli, že kvôli malej svetlej výške vozidla riskujeme zapadnutie. Vďaka suchému počasiu bol podklad tvrdý a pevný, takže výstup na trávnaté kopčeky bol bezproblémový. Honda CR-V má konvenčný, ale veľmi dobre vyladený podvozok; mimo ciest je prekvapivo pohodlná. Samozrejme, off-roadové expedície nemajú byť o pohodlí, ale pre šoféra i posádku je príjemné, ak sa auto netrasie, neposkakuje a nevyvoláva nevoľnosť.
Honda CR-V síce nemá veľké terénne ambície, avšak mäkký podvozok je niečo, čo je na cestách ešte väčšou výhodou než v teréne. CR-V je perfektné auto na dlhé cesty, pohodlné a veľmi tiché (možno až príliš tiché, pretože občas sa zdá, že pod kapotou je vysávač, a nie spaľovací motor). Aj keď do auta na cesty sa nám viac hodí automatická prevodovka, v prípade Hondy ju radi oželieme, pretože japonský výrobca do svojich áut montuje tradične vynikajúcu manuálnu prevodovku.V súčasnosti je veľa automobiliek posadnutých športovým pocitom z jazdy, ktorý v praxi často znamená, že auto je veľmi, veľmi nepohodlné. Tvrdé podvozky oslovujú najmä recenzentov z motoristických periodík – o to viac chválime Hondu, ktorá sa rozhodla naladiť auto pre cesty, a nie pre novinárov.
A ako sa SUV správa, keď zídeme z kopcov, oddýchneme si na diaľnici a chceme zaparkovať na obrubníku pred domom? Prakticky rovnako ako ktorékoľvek iné auto. Áno, vďaka vysokým pneumatikám je menšia šanca, že odriete koleso a nenalakované plasty sú lacnejšie na výmenu. Z auta je lepší výhľad vpred, ale do strán a dozadu vám môžu zavadzať široké stĺpiky. Kúpa SUV s hlavným cieľom – mesto je rovnako potrebná ako kúpa ohyzdných bežeckých tenisiek na prechádzky po nákupnom centre.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.