Lístok do kina by už v blízkej budúcnosti mohol stáť 150 dolárov. Myslí si to tvorca Hviezdnych vojen George Lucas. Názor prezentoval v panelovej diskusii na Univerzite Južnej Kalifornie spolu so Stevenom Spielbergom.
Filmové štúdiá podľa neho idú po zisku a zameriavajú sa na trháky, ktoré sú extrémne drahé. To však ľudí nebude baviť naveky, a tak podľa vizionárskeho režiséra čaká filmový priemysel už čoskoro masívny kolaps. Ten vyústi do toho, že filmové premietania sa oveľa viac priblížia k divadelným predstaveniam či športovým podujatiam.
„Skončíme s menším množstvom kín, ktoré budú väčšie a budú mať plno pekných vecí. Keď si pôjdete pozrieť film, bude vás to stáť 50, možno 100, možno 150 dolárov. Toľko, čo stojí predstavenie na Broadwayi alebo zápas amerického futbalu,“ myslí si George Lucas.
.odchod DVD
Našťastie, kino už nie je jediná možnosť. Pri vzniku kinematografie pred vyše storočím ľudia na výber nemali. Keď mali chuť pozrieť si film, museli ísť na premietanie do kaviarne alebo kina, zaplatiť a pozrieť si snímku spolu s ostatnými.
V sedemdesiatych rokoch pribudla voľba kúpiť si film na páske a pozrieť si ho doma. Pásky neskôr nahradili ďalšie formáty domáceho videa – DVD a Blu-ray. Aj táto metóda však stráca na popularite. Podľa Digital Entertainment Group klesol predaj médií vlani o 5,5 percenta. Experti hovoria, že kým pred pár rokmi predaj domáceho videa priniesol zisk ekvivalentný k 70 až 80 percentám tržby v kinách, dnes je to 50 alebo 60 percent. Tak ako v množstve ďalších segmentov vrátane hudby, aj tu zamiešal karty internet.
Po film už nemusíte ísť ani do požičovne ani do kina. Pomocou internetu môže on prísť za vami. Nemusíte nikam chodiť a čakať, vyberiete film a okamžite si ho pozriete. Kde, kedy a ako je iba na vás. Ak vám ako prvé napadne nelegálne pirátske sťahovanie, vedzte, že to je skôr doménou minulosti – aspoň v západnom svete je obľúbenejšie legálne sťahovanie a prehrávanie cez internet.
.film za tri doláre
Na vlnu digitálneho obsahu vo svete naskočilo množstvo firiem a služieb. Najsilnejší zástupca klasického digitálneho predaja je iTunes Store, ktorý prevádzkuje Apple. Dostupný je v desiatkach krajín vrátane Slovenska.
Filmy vo vysokom rozlíšení stoja o pár eur menej ako na Blu-ray disku, ale stále dosť veľa. Za nový film, napríklad Skyfall či Madagascar 3, zaplatíte 17 eur. Menej populárne tituly v nižšom rozlíšení stoja menej, zväčša 8 alebo 6 eur.
Okrem kúpy ponúka služba aj možnosť filmy si požičať. To je lacnejšie – spravidla 4 eurá za HD film a 3 eurá za klasický. Keď si film požičiate, máte mesiac na to, aby ste ho začali pozerať a keď začnete, film sa po 48 hodinách vymaže. V oboch prípadoch však môžete začať sledovať film pár minút po tom, ako ho začnete sťahovať, za predpokladu, že máte dosť rýchly internet.
V ponuke sú aj niektoré slovenské tituly, zahraničné filmy sú spravidla v češtine alebo slovenčine. Asi jediné, čo bráni masovejšiemu rozšíreniu služby, je cena. Podľa štúdie PwC z predminulého roka ľudia, ktorí sťahujú filmy nelegálne, sú za ne ochotní zaplatiť nanajvýš tri doláre. Jednu časť seriálu si cenia najviac na dolár.
.populárna budúcnosť
Tento problém sa snažia vyriešiť ďalšie biznis modely, ktoré filmy nepredávajú samostatne, ale v balíku. To veľmi úspešne skúša americká spoločnosť Netflix. Firma začala pôvodne ako požičovňa, v ktorej ste si predplatili filmy a tie vám neskôr chodili poštou. S príchodom rýchleho internetu na konci minulého desaťročia sa transformovala na internetovú službu.
Funguje to jednoducho. Človek platí osem dolárov mesačne a získa možnosť pozrieť si cez internet akýkoľvek film či seriál z obrovskej kolekcie, ktorú ponúka služba. Filmy si nikdy nemôže natrvalo stiahnuť, ale to vzhľadom na cenu nevadí. Za menej ako je cena jedného lepšieho filmu na DVD si môžete pozrieť pokojne aj tridsať snímok. Nielen keď ste doma, ale napríklad aj v práci či z hotela na dovolenke.
A to, že Netflix funguje cez internet, neznamená, že ho môžete sledovať iba zhrbený pri počítači. Softvér si môžete nainštalovať aj na hernú konzolu a sledovať ho tak na televízii, alebo tablete či smartfóne. Okrem prebratých filmov od veľkých hollywoodskych štúdií a seriálov z televíznych produkcií si Netflix vyrába aj vlastný obsah, ktorý inde nenájdete. Sú to seriály, ako napríklad House of Cards či Arrested Development.
Predplatné na Netflix, ktorý mnohí experti označujú za budúcnosť filmového priemyslu a prirovnávajú ho k online obchodu Amazon, si dnes v USA platí každý desiaty človek. Vo večernej špičke, keď sa ľudia vrátia z práce a sadnú pred televízor a počítač, aby si oddýchli, je Netflix zodpovedný za tretinu dát, čo prechádzajú internetom v Spojených štátoch.
.klasici sa menia
Aj ďalšie služby sú však veľmi populárne. Amazon Instant Video, ktorú prevádzkuje najväčší elektronický obchod, funguje veľmi podobne, a dostanete ho bezplatne so službou Amazon Prime. Služba Hulu je zase zameraná na seriály a nájdete na nej na rozdiel od Netflixu často aj tie najnovšie časti, ktoré boli práve odvysielané.
Svoje digitálne služby založené na princípe „video na požiadanie“ uvádzajú aj klasickí distribútori – televízne stanice a poskytovatelia káblovej televízie. Populárna je napríklad webová služba HBO Go, ktorá umožní ľuďom pozerať čoraz úspešnejšie seriály tohoto amerického kanálu.
.slovensko pozadu
K Slovákom zatiaľ neprerazil žiadny výrazný západný hráč, máme však lokálneho – Voyo, ktoré prevádzkuje televízia Markíza. Aktuálne síce ponúka iba päťsto celovečerných filmov a niekoľko desiatok seriálov, neustále však rastie a funguje rovnako ako spomínané americké služby. Za mesiac zaplatíte 6 eur a podľa Mediálne.sk mala služba na konci minulého roka 11-tisíc platiacich používateľov. Podobne ako Netflix, kompatibilná je s veľkým množstvom zariadení vrátane tabletov a inteligentných televízorov.
V špecializovanej miere ponúkajú filmy digitálnou cestou aj klasické slovenské médiá. Na adrese filmy.tyzden.sk nájdu predplatitelia Piana vyše desiatky slovenských a českých dokumentov. Podobný počet hraných filmov a krátkych filmov sa nachádza aj na tv.sme.sk v rubrike Filmy na Sme.
.koniec televízie
Možnosti – aspoň vo svete – sú dnes naozaj široké a čoraz viac ľudí si vyberá sledovať filmy cez internet. Predpoveď Lucasa a Spielberga sa teda možno naozaj veľmi rýchlo naplní. Predaje filmov v podobe diskov budú oslabovať a ľudia si budú filmy otvárať takmer výhradne na internete. Výhody pre obe strany sú jasné – široká ponuka, rýchlosť a odstránenie nákladov na prepravu.
Filmov do kina sa bude produkovať menej, a herci či režiséri sa budú presúvať k seriálom. Tie sa filmom stále približujú. Produkcia televíznej drámy Game of Thrones, ktorá si nedávno vyslúžila ocenenie ako najviac nelegálne sťahovaný seriál, stojí až šesť miliónov dolárov a rozoznať ho od filmu nie je také ľahké.
Seriály potom budú diváci nachádzať na službách ako Netflix či Hulu, alebo získavať priamo od producenta – čiže televízie – prostredníctvom ich súkromných internetových služieb. Ak podobné služby prerazia v plnej miere, bude to okrem zmeny kina na kultúrnu udalosť znamenať aj to, že málokto bude sledovať tradičné televízne kanály. Načo by ste platili za predpripravený program, ktorý vás ani príliš nezaujíma, keď si môžete namiešať vlastný podľa seba?
Autor je spolupracovník .týždňa.
Filmové štúdiá podľa neho idú po zisku a zameriavajú sa na trháky, ktoré sú extrémne drahé. To však ľudí nebude baviť naveky, a tak podľa vizionárskeho režiséra čaká filmový priemysel už čoskoro masívny kolaps. Ten vyústi do toho, že filmové premietania sa oveľa viac priblížia k divadelným predstaveniam či športovým podujatiam.
„Skončíme s menším množstvom kín, ktoré budú väčšie a budú mať plno pekných vecí. Keď si pôjdete pozrieť film, bude vás to stáť 50, možno 100, možno 150 dolárov. Toľko, čo stojí predstavenie na Broadwayi alebo zápas amerického futbalu,“ myslí si George Lucas.
.odchod DVD
Našťastie, kino už nie je jediná možnosť. Pri vzniku kinematografie pred vyše storočím ľudia na výber nemali. Keď mali chuť pozrieť si film, museli ísť na premietanie do kaviarne alebo kina, zaplatiť a pozrieť si snímku spolu s ostatnými.
V sedemdesiatych rokoch pribudla voľba kúpiť si film na páske a pozrieť si ho doma. Pásky neskôr nahradili ďalšie formáty domáceho videa – DVD a Blu-ray. Aj táto metóda však stráca na popularite. Podľa Digital Entertainment Group klesol predaj médií vlani o 5,5 percenta. Experti hovoria, že kým pred pár rokmi predaj domáceho videa priniesol zisk ekvivalentný k 70 až 80 percentám tržby v kinách, dnes je to 50 alebo 60 percent. Tak ako v množstve ďalších segmentov vrátane hudby, aj tu zamiešal karty internet.
Po film už nemusíte ísť ani do požičovne ani do kina. Pomocou internetu môže on prísť za vami. Nemusíte nikam chodiť a čakať, vyberiete film a okamžite si ho pozriete. Kde, kedy a ako je iba na vás. Ak vám ako prvé napadne nelegálne pirátske sťahovanie, vedzte, že to je skôr doménou minulosti – aspoň v západnom svete je obľúbenejšie legálne sťahovanie a prehrávanie cez internet.
.film za tri doláre
Na vlnu digitálneho obsahu vo svete naskočilo množstvo firiem a služieb. Najsilnejší zástupca klasického digitálneho predaja je iTunes Store, ktorý prevádzkuje Apple. Dostupný je v desiatkach krajín vrátane Slovenska.
Filmy vo vysokom rozlíšení stoja o pár eur menej ako na Blu-ray disku, ale stále dosť veľa. Za nový film, napríklad Skyfall či Madagascar 3, zaplatíte 17 eur. Menej populárne tituly v nižšom rozlíšení stoja menej, zväčša 8 alebo 6 eur.
Okrem kúpy ponúka služba aj možnosť filmy si požičať. To je lacnejšie – spravidla 4 eurá za HD film a 3 eurá za klasický. Keď si film požičiate, máte mesiac na to, aby ste ho začali pozerať a keď začnete, film sa po 48 hodinách vymaže. V oboch prípadoch však môžete začať sledovať film pár minút po tom, ako ho začnete sťahovať, za predpokladu, že máte dosť rýchly internet.
V ponuke sú aj niektoré slovenské tituly, zahraničné filmy sú spravidla v češtine alebo slovenčine. Asi jediné, čo bráni masovejšiemu rozšíreniu služby, je cena. Podľa štúdie PwC z predminulého roka ľudia, ktorí sťahujú filmy nelegálne, sú za ne ochotní zaplatiť nanajvýš tri doláre. Jednu časť seriálu si cenia najviac na dolár.
.populárna budúcnosť
Tento problém sa snažia vyriešiť ďalšie biznis modely, ktoré filmy nepredávajú samostatne, ale v balíku. To veľmi úspešne skúša americká spoločnosť Netflix. Firma začala pôvodne ako požičovňa, v ktorej ste si predplatili filmy a tie vám neskôr chodili poštou. S príchodom rýchleho internetu na konci minulého desaťročia sa transformovala na internetovú službu.
Funguje to jednoducho. Človek platí osem dolárov mesačne a získa možnosť pozrieť si cez internet akýkoľvek film či seriál z obrovskej kolekcie, ktorú ponúka služba. Filmy si nikdy nemôže natrvalo stiahnuť, ale to vzhľadom na cenu nevadí. Za menej ako je cena jedného lepšieho filmu na DVD si môžete pozrieť pokojne aj tridsať snímok. Nielen keď ste doma, ale napríklad aj v práci či z hotela na dovolenke.
A to, že Netflix funguje cez internet, neznamená, že ho môžete sledovať iba zhrbený pri počítači. Softvér si môžete nainštalovať aj na hernú konzolu a sledovať ho tak na televízii, alebo tablete či smartfóne. Okrem prebratých filmov od veľkých hollywoodskych štúdií a seriálov z televíznych produkcií si Netflix vyrába aj vlastný obsah, ktorý inde nenájdete. Sú to seriály, ako napríklad House of Cards či Arrested Development.
Predplatné na Netflix, ktorý mnohí experti označujú za budúcnosť filmového priemyslu a prirovnávajú ho k online obchodu Amazon, si dnes v USA platí každý desiaty človek. Vo večernej špičke, keď sa ľudia vrátia z práce a sadnú pred televízor a počítač, aby si oddýchli, je Netflix zodpovedný za tretinu dát, čo prechádzajú internetom v Spojených štátoch.
.klasici sa menia
Aj ďalšie služby sú však veľmi populárne. Amazon Instant Video, ktorú prevádzkuje najväčší elektronický obchod, funguje veľmi podobne, a dostanete ho bezplatne so službou Amazon Prime. Služba Hulu je zase zameraná na seriály a nájdete na nej na rozdiel od Netflixu často aj tie najnovšie časti, ktoré boli práve odvysielané.
Svoje digitálne služby založené na princípe „video na požiadanie“ uvádzajú aj klasickí distribútori – televízne stanice a poskytovatelia káblovej televízie. Populárna je napríklad webová služba HBO Go, ktorá umožní ľuďom pozerať čoraz úspešnejšie seriály tohoto amerického kanálu.
.slovensko pozadu
K Slovákom zatiaľ neprerazil žiadny výrazný západný hráč, máme však lokálneho – Voyo, ktoré prevádzkuje televízia Markíza. Aktuálne síce ponúka iba päťsto celovečerných filmov a niekoľko desiatok seriálov, neustále však rastie a funguje rovnako ako spomínané americké služby. Za mesiac zaplatíte 6 eur a podľa Mediálne.sk mala služba na konci minulého roka 11-tisíc platiacich používateľov. Podobne ako Netflix, kompatibilná je s veľkým množstvom zariadení vrátane tabletov a inteligentných televízorov.
V špecializovanej miere ponúkajú filmy digitálnou cestou aj klasické slovenské médiá. Na adrese filmy.tyzden.sk nájdu predplatitelia Piana vyše desiatky slovenských a českých dokumentov. Podobný počet hraných filmov a krátkych filmov sa nachádza aj na tv.sme.sk v rubrike Filmy na Sme.
.koniec televízie
Možnosti – aspoň vo svete – sú dnes naozaj široké a čoraz viac ľudí si vyberá sledovať filmy cez internet. Predpoveď Lucasa a Spielberga sa teda možno naozaj veľmi rýchlo naplní. Predaje filmov v podobe diskov budú oslabovať a ľudia si budú filmy otvárať takmer výhradne na internete. Výhody pre obe strany sú jasné – široká ponuka, rýchlosť a odstránenie nákladov na prepravu.
Filmov do kina sa bude produkovať menej, a herci či režiséri sa budú presúvať k seriálom. Tie sa filmom stále približujú. Produkcia televíznej drámy Game of Thrones, ktorá si nedávno vyslúžila ocenenie ako najviac nelegálne sťahovaný seriál, stojí až šesť miliónov dolárov a rozoznať ho od filmu nie je také ľahké.
Seriály potom budú diváci nachádzať na službách ako Netflix či Hulu, alebo získavať priamo od producenta – čiže televízie – prostredníctvom ich súkromných internetových služieb. Ak podobné služby prerazia v plnej miere, bude to okrem zmeny kina na kultúrnu udalosť znamenať aj to, že málokto bude sledovať tradičné televízne kanály. Načo by ste platili za predpripravený program, ktorý vás ani príliš nezaujíma, keď si môžete namiešať vlastný podľa seba?
Autor je spolupracovník .týždňa.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.