Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Nový mediálny magnát

.časopis .profil

Jeff Bezos nie je guru, ako bol nebohý Steve Jobs. Nie je ani milióndolárové bejby, ako je Mark Zuckerberg. A nepreslávil sa ani ako dobročinný mecenáš ako Bill Gates. Ale je to tiež jeden z najvplyvnejších ľudí na svete.

K projektom, ktoré 49-ročný Bezos úspešne uskutočnil, patrí Amazon, internetový obchod, ktorý poznajú skoro všetci a mnohí z nás ho bežne využívajú. Tentoraz otriasol mediálnym svetom: Jeff Bezos totiž kúpil vplyvný americký denník Washington Post. Kým Amazon „postavil“ na zelenej lúke, Washington Post je na svete od roku 1947. Bezos má len dve možnosti – buď ho zmení, alebo zachová jeho doterajšiu tvár. Ktorú možnosť si zvolí? Zdá sa, že tú, ktorú bude brať ako zaujímavejšiu výzvu.

.chcem normálnu posteľ
Jeff Bezos má excentrické sklony (financoval napríklad hodiny, ktoré sú zapečatené pod zemou v kopcoch Nevady a budú tam bežať 10-tisíc rokov), ale veľmi dobre vie, čo je realita podnikania. Rád zisťuje, ako veci fungujú, rád ich testuje, mení, a rád vytvára veci nové – tak, aby tiež fungovali. Jeho matka o ňom tvrdí, že ako trojročný sa pokúsil so skrutkovačom rozobrať vlastnú detskú postieľku. Prečo? Chcel normálnu „dospelácku“ posteľ a rozhodol sa k nej dopracovať vlastnými silami: prerobiť tú detskú. „Bolo mi jasné, že som narazila na rovnocenného súpera,“ povedala k tomu neskôr Jeffova mama.
Jeff vtedy býval iba s matkou a rozhodnutia o jeho živote (a nábytku) robila ona. Bola niekoľko rokov rozvedená a starala sa o syna sama, pretože jej manželstvo s Jeffovým otcom Tedom Jorgensenom trvalo asi rok. Keď mal Jeff štyri roky, jeho matka sa znovu vydala. Získal tak nevlastného otca, od ktorého sa mal tiež čo naučiť. Jeffov nevlastný otec sa volá Miguel Bezos a pochádza z Kuby. Ako 15-ročný odtiaľ sám emigroval, aby potom v USA predviedol, že predstava o nenapraviteľne lenivých Kubáncoch je stereotyp. Sám si zarobil na univerzitné štúdium, ktoré aj dokončil, potom v texaskom Houstone nastúpil do zamestnania k ropnej firme Exxon. Ešte stále v nej pracuje ako manažér. Zdá sa, že pracovnú etiku a odhodlanie pobiť sa s ťažkosťami úspešne odovzdal Jeffovi, ktorého si po sobáši s jeho matkou adoptoval. Preto sa dnes Jeff nevolá Jorgensen, ale Bezos.

.na knihách sa dá zbohatnúť
Na strednej škole bol Jeff Bezos „kockáč“. Rodičia spomínajú, že im garáž vždy zapratal svojím domácim laboratórnym vybavením. Dokonca si vytvoril elektrický alarm, aby mu do izby nevstupovali mladší súrodenci. A okrem počítačov, ktoré sa stali jeho láskou, ho fascinovali kozmické lety.
Vyštudoval Princeton a zamestnal sa na Wall Street. Zarobil v investičných spoločnostiach, a potom sa rozhodol, že vytvorí niečo, čo tu ešte nikdy nebolo – veľký zásielkový obchod, fungujúci cez internet. Zoznámil sa s činnosťou zásielkových obchodov, ktoré posielali zákazníkom katalógy, aby si tí mali z čoho objednať. Zistil, že nikto tak neponúka knihy, pretože katalóg s knihami veľkého počtu vydavateľstiev by bol príliš ťažký a nákladný na zasielanie. To bola príležitosť pre kyberpriestor! Na svet prišlo internetové kníhkupectvo Amazon.
Bezosova myšlienka, ktorú dosť ľudí považovalo za bláznivú, uspela. A keby len to – zmenila svet. Lebo elektronická čítačka Kindle, dieťa Amazonu, priniesla revolučný skok v čítaní kníh.
Úspech Amazonu nebol náhodný. Jeff Bezos sa na jeho vytvorenie dôkladne pripravil. Len čo sa rozhodol, že do toho pôjde, vybral sa na veľké stretnutie kníhkupcov a pousiloval sa čo najviac dozvedieť o ich brandži. Firmu založil v garáži. Hoci v nej už Amazon dávno nesídli, Bezos stále stráži náklady, nech neprekročia únosnú mieru. Ide mu o rast firmy. Občas to vyzeralo, že Amazon rastie príliš rýchlo a narazí, no hoci sa Bezos viackrát ocitol pri hranici krachu, napokon sa všetko obrátilo v jeho prospech. Dnes sa jeho majetok odhaduje na 25 miliárd dolárov.

.záchranca novín?
Bezosova srdcová záležitosť je stále aj cestovanie do vesmíru. Už od roku 2000 existuje jeho firma Blue Origin, ktorej cieľom je umožniť prakticky „hocikomu“, aby sa dostal do vesmíru s vyššou bezpečnosťou a za nižšiu cenu. Ak si budú môcť raz ľudia kupovať „last minute“ zájazdy napríklad na obežnú dráhu Zeme, nepochybne to bude aj vďaka startupu, ktorý rozbehol Bezos.
Bezos sa kúpou jedného z amerických mienkotvorných denníkov stal mediálnym magnátom a znejú otázky, ako sa v tejto role prejaví. Prispôsobí sa Washington Post Bezosovým názorom? O Bezosovi hovoria ako o ekonomickom libertariánovi (aj preto, že podporuje vydávanie časopisu Reason). Washington Post je orientovaný skôr doľava. Keby mal písať, čo si myslí Bezos, musel by urobiť poriadnu názorovú piruetu. Na druhej strane, v spoločenských názoroch sa Bezos so svojimi novinami v mnohom zhodne. Bezos je napríklad za manželstvo osôb rovnakého pohlavia a na usporiadanie referenda o ňom venoval spolu so svojou manželkou 2,5 milióna dolárov.
Tak ako mnohé iné noviny, aj Washington Post prešiel do rúk človeka, ktorý v médiách doteraz nepracoval. Je trochu paradoxné, že rodina Grahamovcov, ktorá už nevládala udržať Washington Post, pretože aj týmto novinám v internetovom veku klesá počet čitateľov aj príjmov z inzercie, predala periodikum človeku, ktorý sa stal miliardárom práve vďaka internetu. Kiežby to bol Jeff Bezos, ktorý by ukázal kvalitnej žurnalistike cestu, ako zastaviť úpadok a vstúpiť do lepších čias.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite