.Česká obchodná inšpekcia rozdáva pokuty, radnice zakazujú podomový predaj, chystá sa sprísnenie zákona o priamom predaji, čo sa to v Čechách deje?
Momentálne je situácia vyostrená ani nie tak aktuálnymi prípadmi, ale kvôli hystérii vyburcovanej bulvárom, najmä Bleskom. Dennodenné titulky, ktoré len občas vytlačí Zeman v trenkách alebo unesená Iveta Bartošová, vytvorili špeciálnu rubriku „Petice proti šmejdům“, sú to články typu dôchodkyňa spáchala samovraždu kvôli šmejdom... Vznikla silná spoločenská požiadavka, aby sa to rýchlo vyriešilo, aby s nimi politici rázne zatočili. Prišlo to ako vítaná politická téma v čase, keď sa menila vláda.
.vy s nimi nechcete zatočiť?
Budeme veľmi radi, keď sa konečne klepne po prstoch tým hyenám. Dlho sme boli ticho, veď nie sme šmejdi, žiadne nekalé praktiky nerobíme, ale ovplyvňuje to aj náš biznis a našich zákazníkov. V Čechách je momentálne už taká atmosféra, že sa znevažuje celý priamy predaj bez rozdielu. Predajcovia sa držia statočne, ale všetci zle znášame tú nedobrú atmosféru, Oriflame je švédska firma, kde sú slušnosť a dodržiavanie kódexu mimoriadne dôležité.
.v čom teda vidíte problém novej úpravy zákona?
Úprava zákona, ktorá je už na legislatívnej rade českej vlády, na prvý pohľad požaduje celkom logickú vec: každú akciu, na ktorej sa predáva alebo ponúka tovar, treba ohlásiť obchodnej inšpekcii 10 – 15 dní vopred. To nie je žiaden problém pri oznamovaní akcií, ktoré robí samotná firma, sú verejné a otvorené. My však máme len v Česku 70 – 80 tisíc poradcov, ktorých denná robota je stretávať sa s ľuďmi. Na tom je založený obchod. Vypočítali sme, že ak by všetci poctivo nahlasovali každú akciu, tak za celé Česko by to bol milión podaní mesačne. Sme schopní a ochotní nahlasovať akcie, ale nie je fyzicky realizovateľné obsiahnuť všetko, napríklad že o tri týždne pôjdu niekam na kávu, kde sa stretne päť-desať ľudí, alebo sa urobí míting pre desať-dvadsať ľudí v klubovni hotela. Navyše nechceme, aby ich tam prepadla a stresovala polícia (v sprievode ktorej musí prísť inšpektor, pozn. redakcie), lebo v zákone niečo nie je dobre doriešené.
.nestačilo by zakázať len výjazdové predaje?
Podomový predaj je z toho vyčlenený, ale my máme aj stretnutia v kaviarňach a hoteloch, aj keď nič nepredávame, iba prezentujeme. Oni musia tých ľudí niekam nalákať a doviezť, zavrieť ich, doslova zamknúť, a prinútiť, aby podpísali zmluvu. A aj keď tvrdia, že tovar vrátiť môžete, tak keď s ním prídete na výdajné miesto, tak tam nikto nie je. Na rozdiel od nich, naši poradcovia nielenže priamo na mieste nepredávajú, len berú objednávky, ale súčasne majú úver s dvojtýždňovou splatnosťou, čo je pre zákazníka veľmi komfortné, stále sa môže rozhodnúť, keď objednaný tovar dostane, či ho preberie a zaplatí, a aj keď si ho zoberie, má 100%-nú záruku vrátenia tovaru aj bez udania dôvodu.
.v niektorých českých mestách zakázali priamy predaj vyhláškou radnice.
Áno, pritom to porušuje európsku legislatívu a zasahuje do slobodného podnikania. Priamy predaj nie je zanedbateľný priemysel. Treba si uvedomiť, že firmy združené v Európskej asociácii priameho predaja platia obrovské peniaze štátu formou daní. Z príjmu za priamy predaj žijú mnohé rodiny, najmä matky s malými deťmi. V rámci našej firmy sa Slovensko stalo najproduktívnejším trhom na svete čo sa týka zisku aj obratu na jedného obyvateľa.
.chystá sa podobná úprava aj na Slovensku?
Myslím, že nie, snažili sme sa kompetentným vysvetliť situáciu a naše argumenty boli vypočuté. Obávam sa však, že v Čechách ten zákon uvedú do platnosti, my s tým budeme musieť nejako žiť a za pol roka bude na stole zas, lebo podvodníkom sa nič nestane.
.aké riešenie ste českej vláde navrhovali vy?
Aby z novej úpravy boli vyňaté firmy združené v Direct Sale Association – Asociácii priameho predaja, ktorá má veľmi silný kódex, takže prirodzene žiadna z podvodníckych firiem v nej nie je. Na prijatie do asociácie sa čaká rok a podmienky prijatia sú veľmi prísne. Vo výklade pripravovaného zákona je to vyňatie v podstate v prvej vete napísané: robí sa s cieľom zabrániť nekalým praktikám. My nie sme nastavení na obchádzanie zákonov, žiadna z firiem v asociácii, lenže ľuďom to nevysvetlíte.
.čo by podľa vás šmejdov skutočne zastavilo?
Vlády vedia, aké sú to firmy, musí po nich ísť tvrdo polícia. Tie firmy síce stále menia identitu, ale všetko sa dá zistiť.
.v súvislosti s priamym predajom sa objavujú v médiách aj obvinenia, že je to pyramídová hra...
Ako môžeme byť pyramídová hra, keď máme 17 katalógov za rok, každé tri týždne nové testované a certifikované výrobky? To by žiadna pyramída neuniesla. Sme obyčajný korektný multilevel, nikoho neokrádame, každý robí, koľko chce a vládze a každý má rovnakú príležitosť zbohatnúť. Máme len symbolický vstupný poplatok, predajcovia nemusia odoberať veľké množstvá tovaru. Nežijeme zo vstupných poplatkov, ale z opakovaných objednávok. Zuzana Machová/
Generálna riaditeľka slovenského Oriflame, od začiatku roku 2013 riadi aktivity aj v Čechách, takže väčšinu času trávi na diaľnici medzi Prahou a Bratislavou. V Oriflame Slovakia pracuje od roku 2002, pod jej vedením sa pobočka postupne stala najúspešnejšou v rámci všetkých krajín, v ktorých Oriflame pôsobí. Tri roky viedla pobočku Oriflame v Maďarsku, ktorá vykazovala navzdory prebiehajúcej ekonomickej kríze každoročný rast tržieb. V priamom predaji je Oriflame v porovnaní s ostatnými firmami už tretí rok najlepší. Vyštudovala Vysokú školu ekonomickú v Bratislave, neskôr si vzdelanie doplnila štúdiom Marketingu a riadenia v konkurenčnom prostredí na City University. Je vydatá, má dve dnes už dospelé deti.
Momentálne je situácia vyostrená ani nie tak aktuálnymi prípadmi, ale kvôli hystérii vyburcovanej bulvárom, najmä Bleskom. Dennodenné titulky, ktoré len občas vytlačí Zeman v trenkách alebo unesená Iveta Bartošová, vytvorili špeciálnu rubriku „Petice proti šmejdům“, sú to články typu dôchodkyňa spáchala samovraždu kvôli šmejdom... Vznikla silná spoločenská požiadavka, aby sa to rýchlo vyriešilo, aby s nimi politici rázne zatočili. Prišlo to ako vítaná politická téma v čase, keď sa menila vláda.
.vy s nimi nechcete zatočiť?
Budeme veľmi radi, keď sa konečne klepne po prstoch tým hyenám. Dlho sme boli ticho, veď nie sme šmejdi, žiadne nekalé praktiky nerobíme, ale ovplyvňuje to aj náš biznis a našich zákazníkov. V Čechách je momentálne už taká atmosféra, že sa znevažuje celý priamy predaj bez rozdielu. Predajcovia sa držia statočne, ale všetci zle znášame tú nedobrú atmosféru, Oriflame je švédska firma, kde sú slušnosť a dodržiavanie kódexu mimoriadne dôležité.
.v čom teda vidíte problém novej úpravy zákona?
Úprava zákona, ktorá je už na legislatívnej rade českej vlády, na prvý pohľad požaduje celkom logickú vec: každú akciu, na ktorej sa predáva alebo ponúka tovar, treba ohlásiť obchodnej inšpekcii 10 – 15 dní vopred. To nie je žiaden problém pri oznamovaní akcií, ktoré robí samotná firma, sú verejné a otvorené. My však máme len v Česku 70 – 80 tisíc poradcov, ktorých denná robota je stretávať sa s ľuďmi. Na tom je založený obchod. Vypočítali sme, že ak by všetci poctivo nahlasovali každú akciu, tak za celé Česko by to bol milión podaní mesačne. Sme schopní a ochotní nahlasovať akcie, ale nie je fyzicky realizovateľné obsiahnuť všetko, napríklad že o tri týždne pôjdu niekam na kávu, kde sa stretne päť-desať ľudí, alebo sa urobí míting pre desať-dvadsať ľudí v klubovni hotela. Navyše nechceme, aby ich tam prepadla a stresovala polícia (v sprievode ktorej musí prísť inšpektor, pozn. redakcie), lebo v zákone niečo nie je dobre doriešené.
.nestačilo by zakázať len výjazdové predaje?
Podomový predaj je z toho vyčlenený, ale my máme aj stretnutia v kaviarňach a hoteloch, aj keď nič nepredávame, iba prezentujeme. Oni musia tých ľudí niekam nalákať a doviezť, zavrieť ich, doslova zamknúť, a prinútiť, aby podpísali zmluvu. A aj keď tvrdia, že tovar vrátiť môžete, tak keď s ním prídete na výdajné miesto, tak tam nikto nie je. Na rozdiel od nich, naši poradcovia nielenže priamo na mieste nepredávajú, len berú objednávky, ale súčasne majú úver s dvojtýždňovou splatnosťou, čo je pre zákazníka veľmi komfortné, stále sa môže rozhodnúť, keď objednaný tovar dostane, či ho preberie a zaplatí, a aj keď si ho zoberie, má 100%-nú záruku vrátenia tovaru aj bez udania dôvodu.
.v niektorých českých mestách zakázali priamy predaj vyhláškou radnice.
Áno, pritom to porušuje európsku legislatívu a zasahuje do slobodného podnikania. Priamy predaj nie je zanedbateľný priemysel. Treba si uvedomiť, že firmy združené v Európskej asociácii priameho predaja platia obrovské peniaze štátu formou daní. Z príjmu za priamy predaj žijú mnohé rodiny, najmä matky s malými deťmi. V rámci našej firmy sa Slovensko stalo najproduktívnejším trhom na svete čo sa týka zisku aj obratu na jedného obyvateľa.
.chystá sa podobná úprava aj na Slovensku?
Myslím, že nie, snažili sme sa kompetentným vysvetliť situáciu a naše argumenty boli vypočuté. Obávam sa však, že v Čechách ten zákon uvedú do platnosti, my s tým budeme musieť nejako žiť a za pol roka bude na stole zas, lebo podvodníkom sa nič nestane.
.aké riešenie ste českej vláde navrhovali vy?
Aby z novej úpravy boli vyňaté firmy združené v Direct Sale Association – Asociácii priameho predaja, ktorá má veľmi silný kódex, takže prirodzene žiadna z podvodníckych firiem v nej nie je. Na prijatie do asociácie sa čaká rok a podmienky prijatia sú veľmi prísne. Vo výklade pripravovaného zákona je to vyňatie v podstate v prvej vete napísané: robí sa s cieľom zabrániť nekalým praktikám. My nie sme nastavení na obchádzanie zákonov, žiadna z firiem v asociácii, lenže ľuďom to nevysvetlíte.
.čo by podľa vás šmejdov skutočne zastavilo?
Vlády vedia, aké sú to firmy, musí po nich ísť tvrdo polícia. Tie firmy síce stále menia identitu, ale všetko sa dá zistiť.
.v súvislosti s priamym predajom sa objavujú v médiách aj obvinenia, že je to pyramídová hra...
Ako môžeme byť pyramídová hra, keď máme 17 katalógov za rok, každé tri týždne nové testované a certifikované výrobky? To by žiadna pyramída neuniesla. Sme obyčajný korektný multilevel, nikoho neokrádame, každý robí, koľko chce a vládze a každý má rovnakú príležitosť zbohatnúť. Máme len symbolický vstupný poplatok, predajcovia nemusia odoberať veľké množstvá tovaru. Nežijeme zo vstupných poplatkov, ale z opakovaných objednávok. Zuzana Machová/
Generálna riaditeľka slovenského Oriflame, od začiatku roku 2013 riadi aktivity aj v Čechách, takže väčšinu času trávi na diaľnici medzi Prahou a Bratislavou. V Oriflame Slovakia pracuje od roku 2002, pod jej vedením sa pobočka postupne stala najúspešnejšou v rámci všetkých krajín, v ktorých Oriflame pôsobí. Tri roky viedla pobočku Oriflame v Maďarsku, ktorá vykazovala navzdory prebiehajúcej ekonomickej kríze každoročný rast tržieb. V priamom predaji je Oriflame v porovnaní s ostatnými firmami už tretí rok najlepší. Vyštudovala Vysokú školu ekonomickú v Bratislave, neskôr si vzdelanie doplnila štúdiom Marketingu a riadenia v konkurenčnom prostredí na City University. Je vydatá, má dve dnes už dospelé deti.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.