Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Popcorn Juraja Malíčka

.juraj Malíček .časopis .lifestyle

„Nedúfaj nik, nik nevyjde, kto vchádza.“ Nápis, ktorý Dante umiestnil nad pekelnú bránu a zároveň najsprofanovanejší verš Božskej komédie, často to jediné, čo si z Alighieriho pamätáme. A ešte Vergília ako sprievodcu, niežeby sme poznali niečo viac ako to meno, aj keď to bol pravdepodobne autorský zámer. Vlastne zámer nie, skôr akýsi automatický Danteho predpoklad. Nikto gramotný predsa Vergília nemôže nepoznať. Nie v neskorom stredoveku, ktorý sa už-už naťahoval, aby podal štafetový kolík programovo proantickej renesancii. Dnes si o gramotných netrúfame predpokladať nič.

Vieme čítať, samozrejme, ale už to neznamená, že sme vzdelaní. Aj tak dobre, aspoň máme stále čo doháňať. Preto sa veľmi a celkom bez irónie nadchýnam novým románom Dana Browna. Davinčihokód, anjeliadémoni, tohto Browna myslím, filmy s Tomom Hanksom, že práve teraz bežali znova v telke, to nie je paranoja, ale prostý fakt. Treba Browna pripomenúť, lebo nový román Inferno je vonku. V origináli a v ďalších, podstatne frekventovanejších jazykoch, akým je slovenčina, vyšiel už v máji, dátum vybrali symbolicky, aby znamenal aj čosi ďalšie v spojitosti s novým Brownovým románom i Alighieriho Božskou komédiou, konkrétne Peklom.
Dátum vydania slovenského prekladu nového Browna – 22. august – nič symbolické neznamená, len že vyšiel prv ako v Česku, takmer o celý mesiac. A je to jazda, čisté čítanie, jeden záťah, od poludnia do rána, Langdon vo Florencii, po amnézii, Alighierimu v pätách. Teda, skôr nie, kontexty zbytočne rozptyľujú, netreba sa báť, že by bez povedomia o jednom (Dante), druhom (Božská komédia, Peklo), treťom (Vergílius) či štvrtom (architektonické renesančné klenoty Florencie) Brownov nový román nedával zmysel, naopak, aj teraz platí, že čím menej toho čitateľ skutočne vie, tým to lepšie funguje. Nakoniec, vyjdú ďalšie knihy, ktoré všetky tie kontexty upracú a vysvetlia. Len ma mrzí, že tých zopár recenzií, čo už sú vonku, znova do Browna až zbytočne kopú. Akoby skutočne ktosi, kto ešte dnes vášnivo číta Danta či Vergília, rovnako vášnivo čítal aj Browna. Nie veru, nemá najmenší dôvod.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite