Hneď v prvom čísle slovenského bulvárneho denníka (toho mladšieho) bola uverejnená fotka parkoviska pred posilňovňou, v ktorej cvičila slovenská hokejová reprezentácia. Na parkovisku stáli vedľa seba Bentley, Ferrari, Jaguar XK a hrsť ďalších nových, drahých a športových áut. Máme dôvod na závisť?
.autá pre futbalistov
Motoristické médiá označujú niektoré autá ako footballer’s cars, autá pre futbalistov. Na takom aute principiálne nemusí byť nič zlé, na prvé počutie ho však trochu diskvalifikuje – nikto súdne zmýšľajúci by predsa nemal chcieť jazdiť na aute, ktoré priťahuje futbalistov. Čo motivuje športovcov, aby si kupovali autá pre futbalistov? Neskĺznime do povrchných súdov, ich spotrebiteľské správanie si vyžaduje hlbšiu analýzu.
Kariéra vrcholového športovca býva krátka, búrlivá a začína sa veľmi skoro. Podľa prieskumov organizácie Safe Kids bolo v roku 2010 ošetrených 3,5 milióna detí s presilenými svalmi. Počet presilení narastá a vek detí klesá. Nevyspelí, trojfázovým tréningom a ustavičným súperením často traumatizovaní adolescenti sa potom rýchlo menia na dospelákov s tučnými kontami. Veľkú časť svojho produktívneho veku strávia na cvičiskách, bojiskách, v lietadlách, autobusoch a hoteloch, problémy obyčajského života sú im vzdialené. Ostáva im neveľa voľného času na to, aby míňali veľa peňazí na drahé sprostosti.
Do stereotypu vrcholového športovca patrí aj drahé a rýchle auto. Rýchle jednoducho preto, že sa lepšie hodí k ich športovému imidžu, nie azda preto, že by potrebovali byť niekde rýchlejšie ako ostatní smrteľníci. Nie však hocijaké. Keďže športovci potrebujú minúť svoje peniaze hneď, najčastejšie sa uchyľujú k novým autám, často top-modelom „bežných” značiek ako Audi alebo Mercedes-Benz. Tieto automobilky neraz samy poskytujú autá pre svetoznáme elitné kluby, ako Real Madrid, Bayern Mníchov, Manchester United (Audi) alebo ŠK Slovan Bratislava (Mercedes-Benz).
Tí najúspešnejší obmeňajú svoj vozový park s ohromnou rýchlosťou. Ak začnete pátrať po tom, na akom aute jazdí Ronaldo, nájdete ho odfoteného asi v dvadsiatich rôznych autách. Niektorí však často vymieňajú autá preto, že podcenia svoje šoférske schopnosti – ako Mario Balotelli (Manchester City), ktorý havaroval s Audi R8 v roku 2010 a s Bentley Continental GTC v 2012. V oboch prípadoch išlo o nové autá futbalisti nie sú tí, ktorí by si kupovali veterány či exotické autá. Tie totiž vyžadujú dlhé čakanie a mnoho údržby, preto sú skôr doménou rôznych finančných žralokov a tých, čo na to majú personál. Pre športovca nie je dôležitý pocit výnimočnosti, vlastníctva vzácneho kúsku. Dokonca nepotrebujú ani vyslovene krásne či vkusné auto. Stačí, aby všetci na prvý pohľad rozpoznali, že za auto zaplatil veľa peňazí.
.autá pre nouveau riche
Vrcholoví športovci sa správajú podľa typológie nouveau riche – ľudí, ktorí nezdedili majetky, zbohatli sami a chcú to ukázať. K tomu sa pridáva túžba po individualizácii, ktorá akoby kompenzovala komplex z rovnakých dresov na štadióne. Po tom, ako si športovec kúpi drahé auto, často vráža ďalšie peniaze do krikľavého laku alebo špeciálneho čalúnenia interiéru. Vygooglite si napríklad Porsche 911 Davida Beckhama, ktoré sa v roku 2011 objavilo v aukcii na portáli eBay. Aj keď pripustíme, že matný lak je teraz v móde, prečo by niekto potreboval číslo svojho dresu vyšité na sedadlách?
Tradicionalistom prekáža, že automobilky rozpoznali športovcov ako novú a nie nevýznamnú klientelu a snažia sa autá pre nich prispôsobiť. Kritiku si odniesol napríklad Range Rover. Štyridsať rokov slúžil britskej pozemkovej šľachte ako auto na poľovačky a jazdenie po statkoch, od ktorej ho odkukala stredná vrstva a začala s ním jazdiť v mestách. Nový model, so svojimi filigránskymi svetlami a ďalšími gýčovými doplnkami vyzerá ako navrhnutý pre Wayna Rooneyho, a nie tradičnú klientelu.
.auto pre Stanley Cup
Aby sme mohli zodpovedne zhodnotiť život športovcov, obetovali sme sa a vyskúšali sme auto, v ktorom len pred pár týždňami prišiel do Banskej Bystrice hokejista Michal Handzuš so Stanley Cupom. V súkromí jazdí Handzuš na BMW, na oslavu Stanley Cupu mu zapožičali najšportovejší model tejto značky, M6 vo verzii Cabrio. So všetkými dobrými aj nedobrými vlastnosťami je to presne ten typ auta, ktorý priťahuje športovcov. Obrovské kolesá, žiarivá metalíza, sklopená strecha, odhaľujúca čalúnenie bielou kožou a revúce výfuky. Auto je posypané logami M, čo znamená, že ide o najšportovejší model z dielne M GmbH – dcérskej spoločnosti BMW, ktorá pripravuje exkluzívne a rýchle verzie civilných modelov. Našich športovcov najviac oslovila M-verzia terénneho BMW X6, na ktorej jazdia Višňovský, Gáborík aj Hamšík.
V meste si môžu obdivné pohľady vychutnávať najmä spolujazdci, pretože šoféra zamestnáva relatívne nervózne správanie auta – volant, brzda a najmä plyn ostro reagujú na povely vodiča. Na jednej strane tým auto naznačuje, že na prázdnych cestách bude excelovať; na druhej strane máte z neho pocit, že so slabšou verziou by ste sa pohybovali kultúrnejšie a nenútila by vás jazdiť ako najhorší cestný pirát.
Mimo mesta je auto fantasticky rýchle, ale na vyniknutie potrebuje hladký povrch a vodiča s veľmi rýchlymi reakciami. V BMW M6 nám naše obľúbené cesty pripadali, ako keby boli rovinky kratšie a zákruty ostrejšie. Na ceste, kde nie je problém ovládať normálne auto, sme s M6 dostali šmyk, kým sme ho skorigovali, otáčky motora sa opierali o obmedzovač a kým sme preradili na vyšší stupeň, už sme museli brzdiť do ďalšej zákruty. Popri tom sa dlhovlasé spolujazdkyne ešte sťažovali, že sa netešia na rozčesávanie kabrioletových vlasov.
Ak nutne nepotrebujete najdrahšie BMW, ich lacnejšie modely (napríklad skutočne nádherné Z4) si dokážete vychutnať viac. Sú menšie, stále dosť rýchle a pohodlnejšie na bežné jazdenie. Navyše majú automatickú prevodovku, ktorá je pri pomalej jazde oveľa príjemnejšia než dvojspojková pádlová prevodovka. Tá pri preraďovaní v športovom režime vyslovene kope. Vývojári v M tvrdia, že by mohla radiť úplne hladko, ale toto kopanie prispieva k pocitu športovej jazdy.
Zmiešané pocity v nás nechal fakt, že toto auto stojí 135 000 eur (bez príplatkov!), pričom má rovnaký znak na kapote (rovnaký kľúč, rádio, navigáciu…) ako prosté BMW radu 3 za pätinu ceny. Za tú cenu sa skôr vidíme v malosériovom aute. Na druhej strane – a to je pre zaneprázdneného športovca dôležité – si M6 kúpite u bežného slovenského predajcu a môžete s ním ísť do ktoréhokoľvek servisu BMW. Lenže, aj keď je M6 cabrio dlhé takmer päť metrov a v technickom preukaze má zapísané štyri sedadlá, taký Handzuš by mal asi problém odviezť v ňom celú svoju hokejovú výbavu.
.pocit výnimočnej chvíle
Jazda v takomto aute je o pocitoch a zážitkoch. Používať ho na bežné jazdenie – tak, ako to robia športovci – je trápenie pre šoféra aj auto. Podobne ako drahý koňak alebo drahý oblek, aj takéto auto sa najlepšie vychutnáva len príležitostne a v malých dúškoch. Keby sme v ňom sedeli každý deň, asi by sa nám zunovalo. Ak hľadáte rozptýlenie za volantom, spravíte lepšie, keď zainvestujete do staršieho auta, nepoškvrneného novými emisnými a bezpečnostnými normami. Za príkladmi nemusíme chodiť ďaleko – súčasné M6 Cabrio poháňa osemvalec s dvoma turbami. Je to veľmi efektívny motor, ktorý má silu pri akýchkoľvek otáčkach, ale nemá toľko charakteru a taký výrazný zvuk ako predchádzajúca ďesaťvalcová verzia. Nový model nemá toľko toho, čo v angličtine nazývajú „sense of occasion” – pocit toho, že prežívame výnimočnú chvíľu.
Či už si niekto kúpi auto pre futbalistov, pretože v ňom hľadal rozptýlenie a emócie, alebo pozornosť okolia, mali by sme mu byť vďační za to, že spestruje šedivosť na slovenských cestách.
.autá pre futbalistov
Motoristické médiá označujú niektoré autá ako footballer’s cars, autá pre futbalistov. Na takom aute principiálne nemusí byť nič zlé, na prvé počutie ho však trochu diskvalifikuje – nikto súdne zmýšľajúci by predsa nemal chcieť jazdiť na aute, ktoré priťahuje futbalistov. Čo motivuje športovcov, aby si kupovali autá pre futbalistov? Neskĺznime do povrchných súdov, ich spotrebiteľské správanie si vyžaduje hlbšiu analýzu.
Kariéra vrcholového športovca býva krátka, búrlivá a začína sa veľmi skoro. Podľa prieskumov organizácie Safe Kids bolo v roku 2010 ošetrených 3,5 milióna detí s presilenými svalmi. Počet presilení narastá a vek detí klesá. Nevyspelí, trojfázovým tréningom a ustavičným súperením často traumatizovaní adolescenti sa potom rýchlo menia na dospelákov s tučnými kontami. Veľkú časť svojho produktívneho veku strávia na cvičiskách, bojiskách, v lietadlách, autobusoch a hoteloch, problémy obyčajského života sú im vzdialené. Ostáva im neveľa voľného času na to, aby míňali veľa peňazí na drahé sprostosti.
Do stereotypu vrcholového športovca patrí aj drahé a rýchle auto. Rýchle jednoducho preto, že sa lepšie hodí k ich športovému imidžu, nie azda preto, že by potrebovali byť niekde rýchlejšie ako ostatní smrteľníci. Nie však hocijaké. Keďže športovci potrebujú minúť svoje peniaze hneď, najčastejšie sa uchyľujú k novým autám, často top-modelom „bežných” značiek ako Audi alebo Mercedes-Benz. Tieto automobilky neraz samy poskytujú autá pre svetoznáme elitné kluby, ako Real Madrid, Bayern Mníchov, Manchester United (Audi) alebo ŠK Slovan Bratislava (Mercedes-Benz).
Tí najúspešnejší obmeňajú svoj vozový park s ohromnou rýchlosťou. Ak začnete pátrať po tom, na akom aute jazdí Ronaldo, nájdete ho odfoteného asi v dvadsiatich rôznych autách. Niektorí však často vymieňajú autá preto, že podcenia svoje šoférske schopnosti – ako Mario Balotelli (Manchester City), ktorý havaroval s Audi R8 v roku 2010 a s Bentley Continental GTC v 2012. V oboch prípadoch išlo o nové autá futbalisti nie sú tí, ktorí by si kupovali veterány či exotické autá. Tie totiž vyžadujú dlhé čakanie a mnoho údržby, preto sú skôr doménou rôznych finančných žralokov a tých, čo na to majú personál. Pre športovca nie je dôležitý pocit výnimočnosti, vlastníctva vzácneho kúsku. Dokonca nepotrebujú ani vyslovene krásne či vkusné auto. Stačí, aby všetci na prvý pohľad rozpoznali, že za auto zaplatil veľa peňazí.
.autá pre nouveau riche
Vrcholoví športovci sa správajú podľa typológie nouveau riche – ľudí, ktorí nezdedili majetky, zbohatli sami a chcú to ukázať. K tomu sa pridáva túžba po individualizácii, ktorá akoby kompenzovala komplex z rovnakých dresov na štadióne. Po tom, ako si športovec kúpi drahé auto, často vráža ďalšie peniaze do krikľavého laku alebo špeciálneho čalúnenia interiéru. Vygooglite si napríklad Porsche 911 Davida Beckhama, ktoré sa v roku 2011 objavilo v aukcii na portáli eBay. Aj keď pripustíme, že matný lak je teraz v móde, prečo by niekto potreboval číslo svojho dresu vyšité na sedadlách?
Tradicionalistom prekáža, že automobilky rozpoznali športovcov ako novú a nie nevýznamnú klientelu a snažia sa autá pre nich prispôsobiť. Kritiku si odniesol napríklad Range Rover. Štyridsať rokov slúžil britskej pozemkovej šľachte ako auto na poľovačky a jazdenie po statkoch, od ktorej ho odkukala stredná vrstva a začala s ním jazdiť v mestách. Nový model, so svojimi filigránskymi svetlami a ďalšími gýčovými doplnkami vyzerá ako navrhnutý pre Wayna Rooneyho, a nie tradičnú klientelu.
.auto pre Stanley Cup
Aby sme mohli zodpovedne zhodnotiť život športovcov, obetovali sme sa a vyskúšali sme auto, v ktorom len pred pár týždňami prišiel do Banskej Bystrice hokejista Michal Handzuš so Stanley Cupom. V súkromí jazdí Handzuš na BMW, na oslavu Stanley Cupu mu zapožičali najšportovejší model tejto značky, M6 vo verzii Cabrio. So všetkými dobrými aj nedobrými vlastnosťami je to presne ten typ auta, ktorý priťahuje športovcov. Obrovské kolesá, žiarivá metalíza, sklopená strecha, odhaľujúca čalúnenie bielou kožou a revúce výfuky. Auto je posypané logami M, čo znamená, že ide o najšportovejší model z dielne M GmbH – dcérskej spoločnosti BMW, ktorá pripravuje exkluzívne a rýchle verzie civilných modelov. Našich športovcov najviac oslovila M-verzia terénneho BMW X6, na ktorej jazdia Višňovský, Gáborík aj Hamšík.
V meste si môžu obdivné pohľady vychutnávať najmä spolujazdci, pretože šoféra zamestnáva relatívne nervózne správanie auta – volant, brzda a najmä plyn ostro reagujú na povely vodiča. Na jednej strane tým auto naznačuje, že na prázdnych cestách bude excelovať; na druhej strane máte z neho pocit, že so slabšou verziou by ste sa pohybovali kultúrnejšie a nenútila by vás jazdiť ako najhorší cestný pirát.
Mimo mesta je auto fantasticky rýchle, ale na vyniknutie potrebuje hladký povrch a vodiča s veľmi rýchlymi reakciami. V BMW M6 nám naše obľúbené cesty pripadali, ako keby boli rovinky kratšie a zákruty ostrejšie. Na ceste, kde nie je problém ovládať normálne auto, sme s M6 dostali šmyk, kým sme ho skorigovali, otáčky motora sa opierali o obmedzovač a kým sme preradili na vyšší stupeň, už sme museli brzdiť do ďalšej zákruty. Popri tom sa dlhovlasé spolujazdkyne ešte sťažovali, že sa netešia na rozčesávanie kabrioletových vlasov.
Ak nutne nepotrebujete najdrahšie BMW, ich lacnejšie modely (napríklad skutočne nádherné Z4) si dokážete vychutnať viac. Sú menšie, stále dosť rýchle a pohodlnejšie na bežné jazdenie. Navyše majú automatickú prevodovku, ktorá je pri pomalej jazde oveľa príjemnejšia než dvojspojková pádlová prevodovka. Tá pri preraďovaní v športovom režime vyslovene kope. Vývojári v M tvrdia, že by mohla radiť úplne hladko, ale toto kopanie prispieva k pocitu športovej jazdy.
Zmiešané pocity v nás nechal fakt, že toto auto stojí 135 000 eur (bez príplatkov!), pričom má rovnaký znak na kapote (rovnaký kľúč, rádio, navigáciu…) ako prosté BMW radu 3 za pätinu ceny. Za tú cenu sa skôr vidíme v malosériovom aute. Na druhej strane – a to je pre zaneprázdneného športovca dôležité – si M6 kúpite u bežného slovenského predajcu a môžete s ním ísť do ktoréhokoľvek servisu BMW. Lenže, aj keď je M6 cabrio dlhé takmer päť metrov a v technickom preukaze má zapísané štyri sedadlá, taký Handzuš by mal asi problém odviezť v ňom celú svoju hokejovú výbavu.
.pocit výnimočnej chvíle
Jazda v takomto aute je o pocitoch a zážitkoch. Používať ho na bežné jazdenie – tak, ako to robia športovci – je trápenie pre šoféra aj auto. Podobne ako drahý koňak alebo drahý oblek, aj takéto auto sa najlepšie vychutnáva len príležitostne a v malých dúškoch. Keby sme v ňom sedeli každý deň, asi by sa nám zunovalo. Ak hľadáte rozptýlenie za volantom, spravíte lepšie, keď zainvestujete do staršieho auta, nepoškvrneného novými emisnými a bezpečnostnými normami. Za príkladmi nemusíme chodiť ďaleko – súčasné M6 Cabrio poháňa osemvalec s dvoma turbami. Je to veľmi efektívny motor, ktorý má silu pri akýchkoľvek otáčkach, ale nemá toľko charakteru a taký výrazný zvuk ako predchádzajúca ďesaťvalcová verzia. Nový model nemá toľko toho, čo v angličtine nazývajú „sense of occasion” – pocit toho, že prežívame výnimočnú chvíľu.
Či už si niekto kúpi auto pre futbalistov, pretože v ňom hľadal rozptýlenie a emócie, alebo pozornosť okolia, mali by sme mu byť vďační za to, že spestruje šedivosť na slovenských cestách.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.