Krátko po polnoci 9. mája 2013 sa na odľahlej kanadskej ceste prevráti auto. Vodič zavolá o pomoc, keď však príde polícia, nikde nie je. Zranený vodič sa zrejme rozhodol vybrať domov po vlastných. O druhej volá na políciu znovu, je v zime iba v tričku a nohaviciach a topánky stratil. Polícia ho na základe hovoru lokalizuje, no ani na tomto mieste ho nevedia nájsť. Na oblohu teda posielajú Draganflyer X4-ES. Malá 87-centimetrová helikoptéra so štyrmi vrtuľami sa vznesie nad krajinu a infračervenou kamerou začne prečesávať okolie. V malom hlúčiku stromov čoskoro nájde 25-ročného vodiča, ktorý v zime stratil vedomie. Požiarnici ho odnesú do bezpečia.
.drone s pizzou
O malých lietajúcich strojoch, ktoré sa pohybujú po oblohe bez pilota, sa píše najčastejšie v súvislosti s útokmi na Blízkom Východe. V skutočnosti je však potenciál takzvaných dronov (anglický výraz, pôvodne pre trúda) oveľa väčší. Nielen na záchranné akcie, ale aj na také bežné veci ako donáška obedu. Podľa Timothyho Drapera, investora v Silicon Valley, sa bezpilotné lietajúce stroje stanú jedným z najvýraznejších technologických trendov blízkej budúcnosti. „Drone môže priletieť a doručiť vám pizzu priamo do úst,“ opísal budúcnosť pre Fox Business investor, ktorý v minulosti investoval do Skypu či ďalších úspešných firiem.
Jeden z podobných futuristických projektov je Tacocopter. Cez šikovný telefón si objednáte taco, zaplatíte a telefón odošle vaše súradnice. Vaša objednávka bude odoslaná do reštaurácie, kde pripravia vaše taco, naložia ho na malú helikoptéru a pošlú ju za vami. Projekt Tacocopter vznikol v Silicon Valley už v roku 2011. Nanešťastie, ak budete na výlete v San José a chytí vás nečakaný hlad, taco si neobjednáte. Projekt zatiaľ brzdí legislatíva Spojených štátov, ktorá zakazuje prevádzku dronov na komerčné účely. Zatiaľ teda Tacocopter nie je reálna vec. Podľa zakladateľky Star Simpsonovej sa však projektu podarilo otvoriť verejnú diskusiu o tom, akými všetkými spôsobmi sa dajú bezpilotné lietajúce stroje využiť. „Doručovanie pomocou kvadrikoptér (štvormotorových helikoptér, pozn. red.) či dronov zmení naše fungovanie takým spôsobom, aký si dnes ani nevieme predstaviť,“ povedala Simpsonová pre Huffington Post. Lepšiu predstavu budú mať Američania o dva roky, dovtedy majú získať komerčné drony zelenú. Dovtedy musí Federálna letecká správa vymyslieť, ako nastaviť dopravné pravidlá na oblohe, ktorá je plná automatických helikoptér. Potom by však dronom nemalo nič stáť v ceste.
.ohrození turisti
Simpsonová nie je jediná, ktorá sníva o doručovaní pomocou malých helikoptér. Luxusná šanghajská pekáreň Incake sa rozhodla, že svoje niekoľkostodolárové torty nebudú doručovať poslíčkovia na mopedoch. Firma kúpila tri šesťmotorové helikoptéry a začala so špeciálnym doručovaním. Men Ruifeng, marketingový manažér spoločnosti, sa pre britský Telegraph vyjadril, že doručenie pomocou dronov urobí špeciálnu chvíľu ešte pamätnejšou. Na videu, ktoré firma zverejnila, môžete vidieť helikoptéru, ako preletí cez rieku Chuang-pchu-ťiang popri vysokých mrakodrapoch, až nakoniec pristáva pred rodinným domom v rezidenčnej časti. Čínske zákony sú k súkromným dronom oveľa zhovievavejšie ako americké, spoločnosť však napriek tomu doručovanie helikoptérou nerobila veľmi dlho. Pri jednom z preletov si helikoptéru všimla polícia, ktorá ju zosadila, lebo sa jej zdalo, že ohrozuje turistov.
Vo väčšie šťastie dúfa zásielková spoločnosť SF Express, ktorá operuje v juhočínskom meste Tung-kuan. Tá začala pred mesiacom so skúšobnou prevádzkou dronov na doručovanie balíkov. Osemvrtuľové helikoptéry, ktoré SF Express testuje, dokážu podľa čínskeho portálu Carnoc letieť vo výške sto metrov a uniesť náklad tri kilogramy.
.nepozná zdržanie
Kým niektoré firmy experimentujú s doručovaním jedla, iné sa rozhodli kvadrikoptéry poctiť dôležitejšími úlohami. Nemecká nezisková organizácia Definetz pracuje na koncepte Defikopter, ktorý spája malú helikoptéru a defibrilátor. Projekt má pomáhať pri zástave srdca, keď včasné doručenie defibrilátora k pacientovi môže rozhodnúť o jeho živote. A autá sa na mnohé miesta dostanú pomaly. Helikoptéru s defibrilátorom môže privolať rodina pacienta pomocou aplikácie na smartfóne a tá priletí na získané GPS súradnice.
Malé helikoptéry sa určite nehodia na všetko, ale v mnohých úlohách sú neprekonateľné. Hlavná výhoda je rýchlosť. Najrýchlejšie z bezpilotných vrtuľníkov dokážu letieť rýchlosťou takmer sto kilometrov za hodinu. A aj keď priemerné modely letia nižšou rýchlosťou (štvrtinovou či tretinovou), idú vždy najkratšou možnou cestou a nemusia stáť v zápchach. Pamätáte, keď ste si naposledy objednali jedlo na donášku, a trvalo to tak dlho, že ste museli vymyslieť náhradný plán? Helikoptéra nepozná zdržanie. Dostane sa ku vám za rovnaký čas bez ohľadu na to, či sú prázdne cesty, vykoľajila sa električka, alebo idú všetci z práce. V preľudnených mestách, ktoré sužuje zlá dopravná situácia, a prakticky sa v nich nedá cestovať inak ako metrom, prídu drony obzvlášť vhod. Okrem toho sa lietajúce stroje dostanú na miesta, kam poslíček na aute alebo mopede nemá šancu. Napríklad na pláž či do hory.
.farmárov pomocník
Tomu, že v robotických helikoptérach sa skrýva budúcnosť, však verí nielen jeden investor. Kalifornský startup Airware, ktorý sa zaoberá vývojom bezpilotných lietajúcich strojov, získal nedávno investíciu v hodnote 10,7 milióna dolárov. Spoločnosť, ktorú založili bývalí inžinieri z Boeingu a ďalších firiem, nevytvára drony, ale len akúsi nadstavbu, na ktorej môžu potom stavať svoj špecifický softvér iné firmy. Airware pracuje na dronoch, ktoré sa budú využívať pri záchranných operáciách, doručovaní vakcín do odľahlých častí Afriky alebo Juhovýchodnej Ázie alebo pri obhliadkach otvorených baní. Celé spektrum využitia dronov je obrovské. Od záchrany života cez doručenie zásielok až po rôzne špecifické komerčné využitia. Napríklad ropné či plynové spoločnosti môžu v budúcnosti posielať drony vybavené ultrazvukom pozdĺž svojich potrubí na obhliadky. Podobne ich môžu využiť farmári, ktorí helikoptéru s inteligentným rozpoznávacím softvérom pošlú hliadkovať do výšky nad svoj pozemok. Uchádzačovi o štúdium môže urobiť drone prehliadku po univerzitnom mestečku a záujemcovi o kúpu chalupy zase výlet po okolí.
.automatická navigácia
Na Slovensku sa malé kvadrikoptéry spájajú skôr s myšlienkou detskej zábavy. Aj tu však fungujú firmy, ktoré ich využívajú komerčne. Na festivale Bažant Pohoda malá helikoptéra robila zábery z vonkajších priestorov či koncertov. Využívajú ich aj hudobníci či filmári, ktorí vďaka nim môžu nakrúcať unikátne zábery do svojich hudobných klipov či filmov. Ich použitie je výrazne lacnejšie ako prenájom klasickej helikoptéry či lietadla a malý metrový drone dokáže urobiť oveľa zaujímavejšie a nebezpečnejšie snímky.
Bezpilotná helikoptéra našla využitie napríklad aj na protestoch v tureckom Istanbule, kde z vtáčej perspektívy nakrúcala konflikt polície s demonštrantmi. Samozrejme, stroje nie sú celkom bezpilotné, lebo ich ovláda človek zo zeme na diaľku. Technológovia si však myslia, že v budúcnosti sa softvér posunie na takú úroveň, že helikoptéry sa budú navigovať samy, na základe predvolenej trasy. Pizzeria teda nebude musieť platiť poslíčkov, iba dobíjať baterky helikoptéry. Ak sa spoločnostiam podarí vytvoriť dostatočne kvalitné a lacné helikoptéry, ich ovládnutie vzdušného priestoru bude neodvratné.
Autor je spolupracovník .týždňa.
.drone s pizzou
O malých lietajúcich strojoch, ktoré sa pohybujú po oblohe bez pilota, sa píše najčastejšie v súvislosti s útokmi na Blízkom Východe. V skutočnosti je však potenciál takzvaných dronov (anglický výraz, pôvodne pre trúda) oveľa väčší. Nielen na záchranné akcie, ale aj na také bežné veci ako donáška obedu. Podľa Timothyho Drapera, investora v Silicon Valley, sa bezpilotné lietajúce stroje stanú jedným z najvýraznejších technologických trendov blízkej budúcnosti. „Drone môže priletieť a doručiť vám pizzu priamo do úst,“ opísal budúcnosť pre Fox Business investor, ktorý v minulosti investoval do Skypu či ďalších úspešných firiem.
Jeden z podobných futuristických projektov je Tacocopter. Cez šikovný telefón si objednáte taco, zaplatíte a telefón odošle vaše súradnice. Vaša objednávka bude odoslaná do reštaurácie, kde pripravia vaše taco, naložia ho na malú helikoptéru a pošlú ju za vami. Projekt Tacocopter vznikol v Silicon Valley už v roku 2011. Nanešťastie, ak budete na výlete v San José a chytí vás nečakaný hlad, taco si neobjednáte. Projekt zatiaľ brzdí legislatíva Spojených štátov, ktorá zakazuje prevádzku dronov na komerčné účely. Zatiaľ teda Tacocopter nie je reálna vec. Podľa zakladateľky Star Simpsonovej sa však projektu podarilo otvoriť verejnú diskusiu o tom, akými všetkými spôsobmi sa dajú bezpilotné lietajúce stroje využiť. „Doručovanie pomocou kvadrikoptér (štvormotorových helikoptér, pozn. red.) či dronov zmení naše fungovanie takým spôsobom, aký si dnes ani nevieme predstaviť,“ povedala Simpsonová pre Huffington Post. Lepšiu predstavu budú mať Američania o dva roky, dovtedy majú získať komerčné drony zelenú. Dovtedy musí Federálna letecká správa vymyslieť, ako nastaviť dopravné pravidlá na oblohe, ktorá je plná automatických helikoptér. Potom by však dronom nemalo nič stáť v ceste.
.ohrození turisti
Simpsonová nie je jediná, ktorá sníva o doručovaní pomocou malých helikoptér. Luxusná šanghajská pekáreň Incake sa rozhodla, že svoje niekoľkostodolárové torty nebudú doručovať poslíčkovia na mopedoch. Firma kúpila tri šesťmotorové helikoptéry a začala so špeciálnym doručovaním. Men Ruifeng, marketingový manažér spoločnosti, sa pre britský Telegraph vyjadril, že doručenie pomocou dronov urobí špeciálnu chvíľu ešte pamätnejšou. Na videu, ktoré firma zverejnila, môžete vidieť helikoptéru, ako preletí cez rieku Chuang-pchu-ťiang popri vysokých mrakodrapoch, až nakoniec pristáva pred rodinným domom v rezidenčnej časti. Čínske zákony sú k súkromným dronom oveľa zhovievavejšie ako americké, spoločnosť však napriek tomu doručovanie helikoptérou nerobila veľmi dlho. Pri jednom z preletov si helikoptéru všimla polícia, ktorá ju zosadila, lebo sa jej zdalo, že ohrozuje turistov.
Vo väčšie šťastie dúfa zásielková spoločnosť SF Express, ktorá operuje v juhočínskom meste Tung-kuan. Tá začala pred mesiacom so skúšobnou prevádzkou dronov na doručovanie balíkov. Osemvrtuľové helikoptéry, ktoré SF Express testuje, dokážu podľa čínskeho portálu Carnoc letieť vo výške sto metrov a uniesť náklad tri kilogramy.
.nepozná zdržanie
Kým niektoré firmy experimentujú s doručovaním jedla, iné sa rozhodli kvadrikoptéry poctiť dôležitejšími úlohami. Nemecká nezisková organizácia Definetz pracuje na koncepte Defikopter, ktorý spája malú helikoptéru a defibrilátor. Projekt má pomáhať pri zástave srdca, keď včasné doručenie defibrilátora k pacientovi môže rozhodnúť o jeho živote. A autá sa na mnohé miesta dostanú pomaly. Helikoptéru s defibrilátorom môže privolať rodina pacienta pomocou aplikácie na smartfóne a tá priletí na získané GPS súradnice.
Malé helikoptéry sa určite nehodia na všetko, ale v mnohých úlohách sú neprekonateľné. Hlavná výhoda je rýchlosť. Najrýchlejšie z bezpilotných vrtuľníkov dokážu letieť rýchlosťou takmer sto kilometrov za hodinu. A aj keď priemerné modely letia nižšou rýchlosťou (štvrtinovou či tretinovou), idú vždy najkratšou možnou cestou a nemusia stáť v zápchach. Pamätáte, keď ste si naposledy objednali jedlo na donášku, a trvalo to tak dlho, že ste museli vymyslieť náhradný plán? Helikoptéra nepozná zdržanie. Dostane sa ku vám za rovnaký čas bez ohľadu na to, či sú prázdne cesty, vykoľajila sa električka, alebo idú všetci z práce. V preľudnených mestách, ktoré sužuje zlá dopravná situácia, a prakticky sa v nich nedá cestovať inak ako metrom, prídu drony obzvlášť vhod. Okrem toho sa lietajúce stroje dostanú na miesta, kam poslíček na aute alebo mopede nemá šancu. Napríklad na pláž či do hory.
.farmárov pomocník
Tomu, že v robotických helikoptérach sa skrýva budúcnosť, však verí nielen jeden investor. Kalifornský startup Airware, ktorý sa zaoberá vývojom bezpilotných lietajúcich strojov, získal nedávno investíciu v hodnote 10,7 milióna dolárov. Spoločnosť, ktorú založili bývalí inžinieri z Boeingu a ďalších firiem, nevytvára drony, ale len akúsi nadstavbu, na ktorej môžu potom stavať svoj špecifický softvér iné firmy. Airware pracuje na dronoch, ktoré sa budú využívať pri záchranných operáciách, doručovaní vakcín do odľahlých častí Afriky alebo Juhovýchodnej Ázie alebo pri obhliadkach otvorených baní. Celé spektrum využitia dronov je obrovské. Od záchrany života cez doručenie zásielok až po rôzne špecifické komerčné využitia. Napríklad ropné či plynové spoločnosti môžu v budúcnosti posielať drony vybavené ultrazvukom pozdĺž svojich potrubí na obhliadky. Podobne ich môžu využiť farmári, ktorí helikoptéru s inteligentným rozpoznávacím softvérom pošlú hliadkovať do výšky nad svoj pozemok. Uchádzačovi o štúdium môže urobiť drone prehliadku po univerzitnom mestečku a záujemcovi o kúpu chalupy zase výlet po okolí.
.automatická navigácia
Na Slovensku sa malé kvadrikoptéry spájajú skôr s myšlienkou detskej zábavy. Aj tu však fungujú firmy, ktoré ich využívajú komerčne. Na festivale Bažant Pohoda malá helikoptéra robila zábery z vonkajších priestorov či koncertov. Využívajú ich aj hudobníci či filmári, ktorí vďaka nim môžu nakrúcať unikátne zábery do svojich hudobných klipov či filmov. Ich použitie je výrazne lacnejšie ako prenájom klasickej helikoptéry či lietadla a malý metrový drone dokáže urobiť oveľa zaujímavejšie a nebezpečnejšie snímky.
Bezpilotná helikoptéra našla využitie napríklad aj na protestoch v tureckom Istanbule, kde z vtáčej perspektívy nakrúcala konflikt polície s demonštrantmi. Samozrejme, stroje nie sú celkom bezpilotné, lebo ich ovláda človek zo zeme na diaľku. Technológovia si však myslia, že v budúcnosti sa softvér posunie na takú úroveň, že helikoptéry sa budú navigovať samy, na základe predvolenej trasy. Pizzeria teda nebude musieť platiť poslíčkov, iba dobíjať baterky helikoptéry. Ak sa spoločnostiam podarí vytvoriť dostatočne kvalitné a lacné helikoptéry, ich ovládnutie vzdušného priestoru bude neodvratné.
Autor je spolupracovník .týždňa.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.