V európskych končinách hodnotí bezpečnosť osobných áut nezávislá agentúra EuroNCAP. Vykonáva takzvané crash testy, pri ktorých auto vrhá do plochých prekážok spredu i zboku. Pomocou figurín, vybavených senzormi zrýchlenia, potom vyhodnocuje, ako dobre sú cestujúci – dospelí i deti – v aute chránení pred účinkami prudkého spomalenia. Spolu s testom, aké bezpečné je auto pre chodca pri náraze spredu, potom získavajú nové autá hviezdičkové ohodnotenie. Od roku 2009 k testom pribudol aj náraz do tyče zboku (simulujúci šmyk a následné pristátie v strome či pouličnom osvetlení) a test ochrany chrbtice (pri náraze zozadu je najviac náchylný na poškodenie krk.) Od roku 2011 sa skúša aj elektronický stabilizačný systém v tzv. losom teste. V ňom sa však namiesto losa vyhýba auto kužeľom.
Ale bodovanie zaváňa po európskej byrokracii – ak airbag nezabráni nárazu hlavy o volant, je to pre hodnotiacich komisárov rovnaký problém, ako keď auto nie je vybavené dostatočným počtom výstražných nálepiek o cestovaní s detskou sedačkou na prednom sedadle. Pri výbere auta odporúčame nedať len na počet hviezdičiek, ale radšej si na stránke EuroNCAP prečítať, čo sa za hodnotením skrýva.
.pasívna a aktívna bezpečnosť
Sedliacky rozum hovorí, že čím viac materiálu je medzi pasažierom a prekážkou, tým by malo byť auto bezpečnejšie. Mnoho materiálu však nie je na úžitok, ak sa stretne s kolenami či hlavou pasažierov. Je pravda, že na dosiahnutie dobrých výsledkov v teste i v realite je potrebný správny mix pasívnej a aktívnej bezpečnosti. Pod pasívnou bezpečnosťou rozumieme najmä karosériu s dobre navrhnutými nárazovými zónami a konštrukciu interiéru a sedadiel. Aktívna bezpečnosť zahŕňa bezpečnostné pásy s predpínačmi, airbagy a ďalšie vychytávky, ktoré majú zmierniť zranenia pri náraze – napríklad ak systém Pre-Safe v autách Mercedes-Benz detekuje hrozbu kolízie, napne pásy, nastaví elektrické sedadlá do polohy, ktorá minimalizuje zranenia a zatvorí strešné a bočné okná.
Pred aktívnou a pasívnou bezpečnosťou však postupne rastie stena systémov, ktoré by mali kolíziám predchádzať. Napríklad spomínaný Pre-Safe používa radar za predným sklom na sledovanie vzdialenosti vpredu idúceho vozidla. Ak sa systému zdá, že vodič neodvracia hroziacu zrážku, začne najprv pískať, a potom aj sám brzdiť, aby znížil následky kolízie. Za tieto asistenčné systémy udeľuje agentúra EuroNCAP špeciálne ocenenia. Štatistiky o tom, v koľkých prípadoch tieto systémy skutočne pomohli, sa však nevedú.
.veľké systémy v malých autách
Systém ochrany pred nárazom sme skúšali vo Forde B-Max. Toto kompaktné MPV s vyššou karosériou, ale dĺžkou málo vyše štyroch metrov vie do rýchlosti 30 km/h samo zastaviť pred prekážkou; nad touto rýchlosťou systém brzdením len zníži následky kolízie. Na parkovisku sme si postavili pyramídu z kartónových škatúľ a skúšali ju zraziť. Ak sme škatule postavili tak, že plocha nárazu bola aspoň štvorec so stranou jeden a pol metra, Ford zabránil zrážke. Brzdenie si nechával na poslednú chvíľu, takže bolo veľmi prudké a medzi nárazníkom a autom ostalo len zopár centimetrov. Ford tvrdí, že systém Active City Stop je určený pre tých, ktorí v zápchach esemeskujú či maľujú sa a nedávajú pozor. Podotýkame, že do auta pred vami ľahko vrazíte, aj keď sa pustíte do boja s komplikovaným audiosystémom.
V prípade vážnejšej kolízie, pri ktorej dôjde na vystrelenie airbagov či odpojenie palivového systému, vie B-Max sám zavolať pomoc cez systém Sync. Auto samo vytočí lokálne číslo na záchrannú službu a v miestnom jazyku opíše nehodu a oznámi polohu auta. Ak ste pri vedomí a za nehodu sa hanbíte, môžete tento núdzový hovor zrušiť.
Aj Ford B-Max je päťhviezdičkové auto; jeho najväčším lákadlom sú však dvere – predné sa otvárajú klasicky, zadné sa posúvajú ako na väčších MPV a dodávkach. Medzi dverami však nie je žiadny stĺpik; otvor na nastupovanie je široký jeden a pol metra. Aby dostal B-Max plný počet hviezdičiek, musel stĺpik zabudovať do dverí, takže sú o niečo ťažšie než bežné. Automobilka tvrdí, že takéto riešenie osloví rodiny s deťmi, dôchodcov i imobilných. Musíme povedať, že aj zdravým dospelým sa do auta vďaka veľkému otvoru a vysokým sedadlám nastupuje pohodlnejšie než do luxusnej limuzíny. Pri jazde na bratislavských hrboľoch s občasným kúskom cesty sme však mali pocit, že karoséria nie je taká tuhá ako u konkurentov s konvenčnými dverami a pevným stĺpikom.
.mýliť sa je ľudské
Ani ten najlepší systém však nevie predísť najvážnejším príčinám úmrtí na cestách: podľa štatistík Európskej komisie pred piatimi rokmi zomrelo 12 400 ľudí na následky nedodržania rýchlosti, 10 800 pre alkohol za volantom a 7 300 ľudí vinou nezapnutých pásov. Tieto tri príčiny sa stále podieľajú na úmrtnosti na cestách vyše dvomi tretinami. Kým nevyrobia auto, ktoré sa pohne, až keď šofér nafúka a cestujúci sa pripútajú – a potom bude jazdiť len predpisovými rýchlosťami – ďaleko sa nedostaneme.
.autor je spolupracovník .týždňa
Ale bodovanie zaváňa po európskej byrokracii – ak airbag nezabráni nárazu hlavy o volant, je to pre hodnotiacich komisárov rovnaký problém, ako keď auto nie je vybavené dostatočným počtom výstražných nálepiek o cestovaní s detskou sedačkou na prednom sedadle. Pri výbere auta odporúčame nedať len na počet hviezdičiek, ale radšej si na stránke EuroNCAP prečítať, čo sa za hodnotením skrýva.
.pasívna a aktívna bezpečnosť
Sedliacky rozum hovorí, že čím viac materiálu je medzi pasažierom a prekážkou, tým by malo byť auto bezpečnejšie. Mnoho materiálu však nie je na úžitok, ak sa stretne s kolenami či hlavou pasažierov. Je pravda, že na dosiahnutie dobrých výsledkov v teste i v realite je potrebný správny mix pasívnej a aktívnej bezpečnosti. Pod pasívnou bezpečnosťou rozumieme najmä karosériu s dobre navrhnutými nárazovými zónami a konštrukciu interiéru a sedadiel. Aktívna bezpečnosť zahŕňa bezpečnostné pásy s predpínačmi, airbagy a ďalšie vychytávky, ktoré majú zmierniť zranenia pri náraze – napríklad ak systém Pre-Safe v autách Mercedes-Benz detekuje hrozbu kolízie, napne pásy, nastaví elektrické sedadlá do polohy, ktorá minimalizuje zranenia a zatvorí strešné a bočné okná.
Pred aktívnou a pasívnou bezpečnosťou však postupne rastie stena systémov, ktoré by mali kolíziám predchádzať. Napríklad spomínaný Pre-Safe používa radar za predným sklom na sledovanie vzdialenosti vpredu idúceho vozidla. Ak sa systému zdá, že vodič neodvracia hroziacu zrážku, začne najprv pískať, a potom aj sám brzdiť, aby znížil následky kolízie. Za tieto asistenčné systémy udeľuje agentúra EuroNCAP špeciálne ocenenia. Štatistiky o tom, v koľkých prípadoch tieto systémy skutočne pomohli, sa však nevedú.
.veľké systémy v malých autách
Systém ochrany pred nárazom sme skúšali vo Forde B-Max. Toto kompaktné MPV s vyššou karosériou, ale dĺžkou málo vyše štyroch metrov vie do rýchlosti 30 km/h samo zastaviť pred prekážkou; nad touto rýchlosťou systém brzdením len zníži následky kolízie. Na parkovisku sme si postavili pyramídu z kartónových škatúľ a skúšali ju zraziť. Ak sme škatule postavili tak, že plocha nárazu bola aspoň štvorec so stranou jeden a pol metra, Ford zabránil zrážke. Brzdenie si nechával na poslednú chvíľu, takže bolo veľmi prudké a medzi nárazníkom a autom ostalo len zopár centimetrov. Ford tvrdí, že systém Active City Stop je určený pre tých, ktorí v zápchach esemeskujú či maľujú sa a nedávajú pozor. Podotýkame, že do auta pred vami ľahko vrazíte, aj keď sa pustíte do boja s komplikovaným audiosystémom.
V prípade vážnejšej kolízie, pri ktorej dôjde na vystrelenie airbagov či odpojenie palivového systému, vie B-Max sám zavolať pomoc cez systém Sync. Auto samo vytočí lokálne číslo na záchrannú službu a v miestnom jazyku opíše nehodu a oznámi polohu auta. Ak ste pri vedomí a za nehodu sa hanbíte, môžete tento núdzový hovor zrušiť.
Aj Ford B-Max je päťhviezdičkové auto; jeho najväčším lákadlom sú však dvere – predné sa otvárajú klasicky, zadné sa posúvajú ako na väčších MPV a dodávkach. Medzi dverami však nie je žiadny stĺpik; otvor na nastupovanie je široký jeden a pol metra. Aby dostal B-Max plný počet hviezdičiek, musel stĺpik zabudovať do dverí, takže sú o niečo ťažšie než bežné. Automobilka tvrdí, že takéto riešenie osloví rodiny s deťmi, dôchodcov i imobilných. Musíme povedať, že aj zdravým dospelým sa do auta vďaka veľkému otvoru a vysokým sedadlám nastupuje pohodlnejšie než do luxusnej limuzíny. Pri jazde na bratislavských hrboľoch s občasným kúskom cesty sme však mali pocit, že karoséria nie je taká tuhá ako u konkurentov s konvenčnými dverami a pevným stĺpikom.
.mýliť sa je ľudské
Ani ten najlepší systém však nevie predísť najvážnejším príčinám úmrtí na cestách: podľa štatistík Európskej komisie pred piatimi rokmi zomrelo 12 400 ľudí na následky nedodržania rýchlosti, 10 800 pre alkohol za volantom a 7 300 ľudí vinou nezapnutých pásov. Tieto tri príčiny sa stále podieľajú na úmrtnosti na cestách vyše dvomi tretinami. Kým nevyrobia auto, ktoré sa pohne, až keď šofér nafúka a cestujúci sa pripútajú – a potom bude jazdiť len predpisovými rýchlosťami – ďaleko sa nedostaneme.
.autor je spolupracovník .týždňa
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.