.dvojmiestne lietadlo Shark, pomenované podľa špecifického žraločieho tvaru, je v slovenskom leteckom priemysle akýmsi vtákom Fénixom. Tento stroj sa totiž zrodil z popola krachujúcej senickej firmy COMP-LET. Prudký pád tejto spoločnosti, ktorú Vladimír Pekár ako spolumajiteľ viedol, spôsobila pred štyrmi rokmi závislosť od jedného klienta, ktorý zrušil objednávky. Pre rakúsku firmu Diamond, vtedy svetovú trojku vo výrobe malých lietadiel, vyrábali kompozitové dielce lietadiel. Keďže tento kľúčový klient rástol veľmi rýchlo, senická firma nezvládala iné zákazky. Pekár si túto nebezpečnú slabinu uvedomoval a výrobu plánoval diverzifikovať. No nestihol to včas. „Po príchode krízy nám Diamond zrušil objednávky a o pol roka bolo po firme.“
.zrod lietadla
Pekár sa však nevzdal. Hoci musel v krátkom čase prepustiť dvesto zamestnancov a niektoré nedoriešené problémy z minulosti na neho stále číhajú, rozhodol sa pokračovať v projekte, ktorého idea vznikla ešte počas dobrých časov dnes už skrachovanej firmy. „Shark mal šancu zachrániť to, čo sme tu 15 rokov budovali,“ hovorí Pekár s nádejou. Rukou ukáže smerom k halám, kde pred začiatkom jeho podnikania bolo len pole. Nové lietadlo nemalo zachrániť iba priestory postavené na výrobu lietadiel, ale aj prácu pre skúsených fachmanov, ktorých si firma vychovala.
Po páde výroby projekt vývoja Sharka načas zastal. Znovu sa rozbehol až vďaka dvom investorom, ktorí napriek všetkému verili v budúcnosť lietadla. „V tom čase to bol viac sen ako realita,“ hovorí Pekár. „Prvý investor nám dal peniaze ešte v čase, keď sme nemali hotové nič, iba víziu a niekoľko dielcov. Zrejme si povedal, že to nikdy nedostane naspäť, ale dnes už aspoň vidí, že peniaze nevyhodil.“ Konštruktéri sa rýchlo pustili do dokončenia lietadla, ktorého vývoj v tom čase už tri roky bežal. Prototyp prvýkrát vzlietol v roku 2009. Ďalší rok ho dolaďovali a prvé tri komerčné lietadlá predali v roku 2011. Na ďalší rok ich predali šesť, tento rok plánujú exportovať osem až dvanásť.
Už dnes je tak zrejmé, že projekt lietadla je úspešný a Pekár nemusí opäť čeliť riziku prepúšťania svojich kvalifikovaných zamestnancov. „Shark má potenciál časom sa vyrovnať objemu výroby predchádzajúcej firmy,“ vraví Pekár, ktorý plánuje vyrobiť tisíc „žralokov“ za dvadsať rokov. No hoci mladej firme pomaly rastú krídla, stále nie je za vodou. Ohrozujú ju najmä problémy z minulosti, s ktorými sa vyrovnávajú dodnes. „Sme na začiatku, a ide to oveľa pomalšie a ťažšie, ako sme si mysleli. Najväčší problém je s bankou, máme nezaplatené úvery, banka na nás tlačí a je riziko, že prídeme aj o tieto priestory.“ Shark.aero tak stále musí hľadať ďalších investorov.
Ak by ste si chceli Sharka kúpiť, na model v plnej výbave by ste si museli pripraviť 130-tisíc eur – lietadlo tak patrí v ultraľahkom segmente dvojmiestnych lietadiel medzi drahšie stroje. Biznis s malými lietadlami je vysoko decentralizovaný a každý štát má svoje predpisy. Výrobcovia tak musia mať v každej krajine lokálneho distribútora, ktorý „zhltne“ približne 20 percent z ceny lietadla.
.lietadlo Čechoslovák
Pekár je pôvodom Seničan a na letisku, kde sa Shark vyrába, sám vyrastal. Už v detstve sa lietaniu úplne poddal. Lieta už vyše tridsať rokov, ako šestnásťročný si urobil plachtársky výcvik a začal lietať na vetroňoch. „Nevedel som si predstaviť víkend, keď by som tu nebol.“ Neskôr šiel do Prahy na „strojárinu“ študovať stavbu lietadiel a už tam sa venoval kompozitom pre ľahké lietadlá, ktoré živili jeho pôvodnú firmu.
Sharka od konkurencie odlišuje okrem výkonu práve dizajn. Pekár si od začiatku uvedomoval, že ak sa chce presadiť v preplnenom segmente dvojmiestnych „ultrilightov“, musí priniesť niečo špecifické, čím by produkt zaujal už na prvý pohľad. „Väčšina ultralightov vyzerá ako škodovka spred tridsiatich rokov. Keď vidíte Sharka na oblohe, vďaka dizajnu ho rozoznáte na kilometre.“ Shark sa odlišuje aj ďalším prvkom: pasažieri nesedia vedľa seba, ale za sebou. „Rozhodli sme sa pre tandemové sedenie, keďže tam sme videli dieru na trhu.“
Autorom dizajnu lietadla je český konštruktér Jaroslav Dostál, ktorý ho spolu s Pekárom navrhol aj po technickej stránke. „Sharka preto prezentujeme ako československé lietadlo. Jardo dokáže v tomto segmente spraviť najlepšie lietadlo na svete, a to bola naša méta. Zároveň má aj estetické cítenie a dokáže vymyslieť pekné veci, čo ja nedokážem,“ hovorí V. Pekár. „Medzi dizajnérmi a technológmi je vždy boj. Ale Jardo nám povedal, že sme jediný zadávateľ, ktorý od neho žiadal, aby urobil tvary ešte odvážnejšie a dravejšie, ako sám chcel. On je však v prvom rade veľmi dobrý letecký konštruktér, nevymýšľa nezmysly.“
Akí klienti si Sharka kupujú? „Bol navrhnutý na limity predpisov ultraľahkých lietadiel. Pre rýchle a lacné cestovanie a pre potešenie,“ vysvetľuje Pekár. „V skutočnosti vyrábame hračku. Ľudia si ho kupujú pre radosť, nie z nevyhnutnosti. Je to pre bláznov, ktorí k tomu majú vzťah a dosť peňazí.“ Medzi ultralightmi je Shark čerešničkou na torte. Okrem toho, že je pohodlný a dobre vyzerá, má hlavne vysoký výkon a je rýchly – vo svojej kategórii drží štyri svetové rýchlostné rekordy. „Je pre bohatších ľudí, ktorí majú tri mercedesy a štvrtý je im už zbytočný. Veľa našich zákazníkov sú profesionálni piloti, buď osobní, alebo vojenskí, ktorí celý život lietajú a Sharka si kúpia na relax.“
.zrod lietadla
Pekár sa však nevzdal. Hoci musel v krátkom čase prepustiť dvesto zamestnancov a niektoré nedoriešené problémy z minulosti na neho stále číhajú, rozhodol sa pokračovať v projekte, ktorého idea vznikla ešte počas dobrých časov dnes už skrachovanej firmy. „Shark mal šancu zachrániť to, čo sme tu 15 rokov budovali,“ hovorí Pekár s nádejou. Rukou ukáže smerom k halám, kde pred začiatkom jeho podnikania bolo len pole. Nové lietadlo nemalo zachrániť iba priestory postavené na výrobu lietadiel, ale aj prácu pre skúsených fachmanov, ktorých si firma vychovala.
Po páde výroby projekt vývoja Sharka načas zastal. Znovu sa rozbehol až vďaka dvom investorom, ktorí napriek všetkému verili v budúcnosť lietadla. „V tom čase to bol viac sen ako realita,“ hovorí Pekár. „Prvý investor nám dal peniaze ešte v čase, keď sme nemali hotové nič, iba víziu a niekoľko dielcov. Zrejme si povedal, že to nikdy nedostane naspäť, ale dnes už aspoň vidí, že peniaze nevyhodil.“ Konštruktéri sa rýchlo pustili do dokončenia lietadla, ktorého vývoj v tom čase už tri roky bežal. Prototyp prvýkrát vzlietol v roku 2009. Ďalší rok ho dolaďovali a prvé tri komerčné lietadlá predali v roku 2011. Na ďalší rok ich predali šesť, tento rok plánujú exportovať osem až dvanásť.
Už dnes je tak zrejmé, že projekt lietadla je úspešný a Pekár nemusí opäť čeliť riziku prepúšťania svojich kvalifikovaných zamestnancov. „Shark má potenciál časom sa vyrovnať objemu výroby predchádzajúcej firmy,“ vraví Pekár, ktorý plánuje vyrobiť tisíc „žralokov“ za dvadsať rokov. No hoci mladej firme pomaly rastú krídla, stále nie je za vodou. Ohrozujú ju najmä problémy z minulosti, s ktorými sa vyrovnávajú dodnes. „Sme na začiatku, a ide to oveľa pomalšie a ťažšie, ako sme si mysleli. Najväčší problém je s bankou, máme nezaplatené úvery, banka na nás tlačí a je riziko, že prídeme aj o tieto priestory.“ Shark.aero tak stále musí hľadať ďalších investorov.
Ak by ste si chceli Sharka kúpiť, na model v plnej výbave by ste si museli pripraviť 130-tisíc eur – lietadlo tak patrí v ultraľahkom segmente dvojmiestnych lietadiel medzi drahšie stroje. Biznis s malými lietadlami je vysoko decentralizovaný a každý štát má svoje predpisy. Výrobcovia tak musia mať v každej krajine lokálneho distribútora, ktorý „zhltne“ približne 20 percent z ceny lietadla.
.lietadlo Čechoslovák
Pekár je pôvodom Seničan a na letisku, kde sa Shark vyrába, sám vyrastal. Už v detstve sa lietaniu úplne poddal. Lieta už vyše tridsať rokov, ako šestnásťročný si urobil plachtársky výcvik a začal lietať na vetroňoch. „Nevedel som si predstaviť víkend, keď by som tu nebol.“ Neskôr šiel do Prahy na „strojárinu“ študovať stavbu lietadiel a už tam sa venoval kompozitom pre ľahké lietadlá, ktoré živili jeho pôvodnú firmu.
Sharka od konkurencie odlišuje okrem výkonu práve dizajn. Pekár si od začiatku uvedomoval, že ak sa chce presadiť v preplnenom segmente dvojmiestnych „ultrilightov“, musí priniesť niečo špecifické, čím by produkt zaujal už na prvý pohľad. „Väčšina ultralightov vyzerá ako škodovka spred tridsiatich rokov. Keď vidíte Sharka na oblohe, vďaka dizajnu ho rozoznáte na kilometre.“ Shark sa odlišuje aj ďalším prvkom: pasažieri nesedia vedľa seba, ale za sebou. „Rozhodli sme sa pre tandemové sedenie, keďže tam sme videli dieru na trhu.“
Autorom dizajnu lietadla je český konštruktér Jaroslav Dostál, ktorý ho spolu s Pekárom navrhol aj po technickej stránke. „Sharka preto prezentujeme ako československé lietadlo. Jardo dokáže v tomto segmente spraviť najlepšie lietadlo na svete, a to bola naša méta. Zároveň má aj estetické cítenie a dokáže vymyslieť pekné veci, čo ja nedokážem,“ hovorí V. Pekár. „Medzi dizajnérmi a technológmi je vždy boj. Ale Jardo nám povedal, že sme jediný zadávateľ, ktorý od neho žiadal, aby urobil tvary ešte odvážnejšie a dravejšie, ako sám chcel. On je však v prvom rade veľmi dobrý letecký konštruktér, nevymýšľa nezmysly.“
Akí klienti si Sharka kupujú? „Bol navrhnutý na limity predpisov ultraľahkých lietadiel. Pre rýchle a lacné cestovanie a pre potešenie,“ vysvetľuje Pekár. „V skutočnosti vyrábame hračku. Ľudia si ho kupujú pre radosť, nie z nevyhnutnosti. Je to pre bláznov, ktorí k tomu majú vzťah a dosť peňazí.“ Medzi ultralightmi je Shark čerešničkou na torte. Okrem toho, že je pohodlný a dobre vyzerá, má hlavne vysoký výkon a je rýchly – vo svojej kategórii drží štyri svetové rýchlostné rekordy. „Je pre bohatších ľudí, ktorí majú tri mercedesy a štvrtý je im už zbytočný. Veľa našich zákazníkov sú profesionálni piloti, buď osobní, alebo vojenskí, ktorí celý život lietajú a Sharka si kúpia na relax.“
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.