Nehovorme len o ľuďoch, ktorí majú v garáži okrem mestského auta aj Range Rover na lyžovačku a športiak na víkendy. Aj medzi priemernými motoristami sa nájdu takí, ktorí okrem Pohody či Dušičiek celý rok nevytiahnu svojho tátoša von z mesta. Keď si vyberajú auto ľudia, ktorí si myslia, že východ Slovenska sa začína za Vrakuňou – alebo jednoducho nepotrebujú jazdiť autom mimo mesta – majú siahnuť po modeli, ktorý spaľuje naftu alebo benzín?
.cena, úspora, imidž
Pozerajúc sa do tabuliek, porovnateľné naftové motory majú nižšiu spotrebu ako benzínové. Áno, bývajú o niečo drahšie, ale práve ten príplatok z nich v našich očiach robí až prémiovú voľbu. Takýto imidž majú naftiaky len v Európe. Vo svete sa ich v osobných autách predáva oveľa menej, majú povesť motorov do kamiónov a lodí.
Ak nevyberáte auto len srdcom, pri výbere motorizácie môžete zvážiť množstvo pravidiel, z ktorých niektoré sú relatívne, niektoré už neplatia a niektoré ani nikdy celkom neplatili. Naftiaky sú stále o niečo ťažšie ako porovnateľné benzínové motory, avšak tento rozdiel nie je taký výrazný ako pred niekoľkými rokmi, keďže bloky dieselových motorov sa nevyrábajú z liatiny, ale z ľahšieho hliníka. Majú však viac dielcov, ktoré sú náchylné na poškodenie. „V klasických servisných prehliadkach nie je medzi dieselom a benzínom výrazný rozdiel. V porovnaní s benzínovými motormi (najmä tými bez turba) má diesel zložitejšiu konštrukciu a jemné dielce, napríklad vstrekovanie paliva. Výmena a oprava týchto dielcov môže v neskoršom veku vozidla prevádzku predražiť,“ konštatuje Attila Molnár z nezávislého autoservisu Oil Partner. Dodávame, že medzi benzínovými i naftovými motormi sa nájdu vydarené série, ktoré odjazdia stovky tisícov kilometrov len s bežnou údržbou, ako i typy motorov známe tým, ako rýchlo vypovedali službu. Všeobecne však možno povedať, že konštrukčne staršie motory sú odolnejšie ako novšie, aj keď za cenu vyššej spotreby či nižšej kultúrnosti chodu.
.vypaľovanie, vytáčanie, kultúrnosť
Na rozdiel od benzínu pri spaľovaní nafty vznikajú sadze, odborne pevné častice. Tie sa zachytávajú vo výfukovom filtri, z ktorého sa priebežne vypaľujú, keď cez filter prechádzajú extra horúce výfukové plyny. Vypaľovanie nastáva prirodzene tým, že sa motor vytočí do vyšších otáčok, takže aj pri naftovom motore sa odporúča občas vyhnať ručičku otáčkomera až k červenému poľu. V meste, kde motor trávi väčšinu času na voľnobeh či v nízkych otáčkach, sa filter nečistí sám od seba, takže elektronika musí zvýšiť teplotu motora tým, že spaľuje viac nafty, aj keď sa auto nehýbe.
Benzínové motory majú mnohé výhody: sú ľahšie, čiže ľahšie sa „vytáčajú“, a majú širšie spektrum použiteľných otáčok, takže sú aj pružnejšie. Sú spravidla kultivovanejšie, tichšie. Zohrievajú sa rýchlejšie ako naftové – a nejde len o to, ako rýchlo začne do kabíny prúdiť teplý vzduch, ale o to, aby motor čo najskôr dosiahol optimálnu teplotu na efektívne spaľovanie s nízkou spotrebou. Navyše majú príjemnejší zvuk ako rachotiaci naftový motor, ktorý – obzvlášť za studena – môže znieť skutočne rušivo.
Rozhodnutie, či sa oplatí investovať do naftového motora (ktorý býva spravidla drahší ako porovnateľný benzínový) by malo zohľadniť vyššie uvedené subjektívnejšie faktory, ako aj prepočet, či sa naftový motor naozaj oplatí. Ak je naftový motor, povedzme, o 1 000 eur drahší ako benzínový, ale má o liter nižšiu spotrebu a jazdí na naftu, ktorá je lacnejšia, príplatok sa „vráti“ už po 50 000 km. Takýto výpočet by mal ďalej zohľadniť, ako často sa auto skutočne vydáva mimo mesta a ako často sa bude v aute prevážať viac ľudí alebo nákladu, pretože autá s benzínovým motorom častejšie trpia stratou ťahu pri väčšom zaťažení.
.tretia voľba – plyn LPG
Ak však máte hlboko do vreciek, mali by ste zvážiť aj benzínový motor s prestavbou na spaľovanie plynu LPG. „Motor sa dá prestavať na spaľovanie LPG tak nový, ako aj jazdený. Toto riešenie je ekonomicky výrazne výhodné a v súčasnosti veľmi populárne," hovorí Attila Molnár z Oil Partner.
Vzali sme do parády dva moderné motory – benzínový 1.0 EcoBoost vo Forde Fiesta a dieselový 1.6 i-DTEC v Honde Civic. Ten prvý vyhral ocenenie Motor roka 2012 aj 2013; druhý si z nejakého dôvodu hodnotiaca komisia nevšímala, aj keď by si pozornosť zaslúžil.
Ford má vynikajúci motor, hodný ocenení. Ide veľmi svižne, ťahá plynulo od nízkych otáčok, nezľakne sa ani viacčlennej posádky a navyše má príjemný zvuk s pískajúcim turbom. Podľa papierov má 100 koní, čo je na litrový trojvalcový motor slušná hodnota, ktorej sme ochotní veriť. Chýba mu však šesťstupňová prevodovka, s ktorou by mohol mať nižšiu spotrebu pri mimomestských presunoch. Vybrali sme si ho, keď sme si chceli ísť v nedeľu doobeda len tak márnivo zašoférovať. Pre úplnosť dodávame, že sme v rovnakom čase mali k dispozícii aj drahšie a rýchlejšie auto prémiovej značky. Pri rýchlejšej jazde nás oslovilo pevné riadenie, ale sklamali slabšie brzdy – vzadu bubnové!
Honda sa chváli radom technických vylepšení, ktoré sú použité v tomto motore vrátane posunutia valcov bližšie k sebe či minimalizácie trenia. So spotrebou 3,6 litra na 100 kilometrov je to jeden z najúspornejších dieselových motorov vôbec. Motor má 120 koní, ale Civic je takmer o 300 kg ťažší ako Fiesta. Má však väčší ťah (v odbornej literatúre „krútiaci moment“) a výraznejšiu výkonovú špičku, takže je pocitovo rýchlejší a ide dobre aj pri plne naloženom aute. V nízkych otáčkach, keď turbo ešte netlačí dosť paliva do motora, je letargickejší. To znamená viac práce s prevodovkou, v tomto aute to však nie je zlá vec; radiaca páka je – pre Hondu typicky – mimoriadne presná a s krátkymi dráhami.
Čo sa spotreby týka, s oboma sme sa prešli v uliciach i mimo nich, aby sme zistili, ako sú na tom so spotrebou v realite. Pohyb v meste bol veľmi príjemný, len vo Forde nebolo treba tak často radiť, pretože motor lepšie ťahal v nízkych otáčkach. Mimo mesta však mala Honda so svojím mierne výkonnejším motorom a šesťstupňovou prevodovkou navrch. Na konci testu ukazoval palubný počítač v Honde spotrebu 5,0 l/100 km, vo Forde 5,9 l/100 km. Vo Forde zavážil aj márnivý nedeľný výlet; v Honde zas svižný diaľničný presun do Budapešti. V reáli je teda možné jazdiť aj za podstatne menej, aj keď dosiahnuť výrobcom udávané hodnoty by podľa nás znamenalo veľkú dávku sebazaprenia, a to najmä v Honde.
.vypočítaná a reálna spotreba
Treba však poznamenať, že ani hodnoty z palubného počítača nemusia byť celkom presné. Spotreba nie je vypočítavaná na základe reálneho odberu paliva z nádrže, ale zo sekundárnych údajov, ako sú rýchlosť, stlačenie plynu, otáčky motora a podobne. Rozdiel medzi spotrebou, nameranou počítačom, a reálnou môže byť aj jeden liter na 100 km, prípadne aj viac. Najpresnejšie odmeriate spotrebu paliva tak, že budete tankovať vždy plnú nádrž a natankované litre deliť vzdialenosťou, prejdenou medzi zastávkami na benzínke.
Výber paliva teda podlieha kombinácii pocitových vlastností motorov (kultúra chodu, zvuk, rýchlosť zohriatia) a tých faktických (spotreba, výkony pri prázdnom a plnom aute).Či už si do mesta vyberiete benzínový, alebo naftový motor, jazdite s ním tak, aby dlho vydržal – nezanedbávajte servisné prehliadky (niektorí dokonca odporúčajú meniť olej častejšie, ako je výrobcom stanovený interval) a než začnete výraznejšie pridávať plyn, počkajte, kým sa motor zohreje. Neznamená to, že s autom máte desať minút stáť na parkovisku, ale že opatrne vyrazíte. V prípade motorov s turbom po zaparkovaní nechajte motor ešte pár sekúnd bežať, aby sa roztočené turbo upokojilo.
.autor je spolupracovník .týždňa
.cena, úspora, imidž
Pozerajúc sa do tabuliek, porovnateľné naftové motory majú nižšiu spotrebu ako benzínové. Áno, bývajú o niečo drahšie, ale práve ten príplatok z nich v našich očiach robí až prémiovú voľbu. Takýto imidž majú naftiaky len v Európe. Vo svete sa ich v osobných autách predáva oveľa menej, majú povesť motorov do kamiónov a lodí.
Ak nevyberáte auto len srdcom, pri výbere motorizácie môžete zvážiť množstvo pravidiel, z ktorých niektoré sú relatívne, niektoré už neplatia a niektoré ani nikdy celkom neplatili. Naftiaky sú stále o niečo ťažšie ako porovnateľné benzínové motory, avšak tento rozdiel nie je taký výrazný ako pred niekoľkými rokmi, keďže bloky dieselových motorov sa nevyrábajú z liatiny, ale z ľahšieho hliníka. Majú však viac dielcov, ktoré sú náchylné na poškodenie. „V klasických servisných prehliadkach nie je medzi dieselom a benzínom výrazný rozdiel. V porovnaní s benzínovými motormi (najmä tými bez turba) má diesel zložitejšiu konštrukciu a jemné dielce, napríklad vstrekovanie paliva. Výmena a oprava týchto dielcov môže v neskoršom veku vozidla prevádzku predražiť,“ konštatuje Attila Molnár z nezávislého autoservisu Oil Partner. Dodávame, že medzi benzínovými i naftovými motormi sa nájdu vydarené série, ktoré odjazdia stovky tisícov kilometrov len s bežnou údržbou, ako i typy motorov známe tým, ako rýchlo vypovedali službu. Všeobecne však možno povedať, že konštrukčne staršie motory sú odolnejšie ako novšie, aj keď za cenu vyššej spotreby či nižšej kultúrnosti chodu.
.vypaľovanie, vytáčanie, kultúrnosť
Na rozdiel od benzínu pri spaľovaní nafty vznikajú sadze, odborne pevné častice. Tie sa zachytávajú vo výfukovom filtri, z ktorého sa priebežne vypaľujú, keď cez filter prechádzajú extra horúce výfukové plyny. Vypaľovanie nastáva prirodzene tým, že sa motor vytočí do vyšších otáčok, takže aj pri naftovom motore sa odporúča občas vyhnať ručičku otáčkomera až k červenému poľu. V meste, kde motor trávi väčšinu času na voľnobeh či v nízkych otáčkach, sa filter nečistí sám od seba, takže elektronika musí zvýšiť teplotu motora tým, že spaľuje viac nafty, aj keď sa auto nehýbe.
Benzínové motory majú mnohé výhody: sú ľahšie, čiže ľahšie sa „vytáčajú“, a majú širšie spektrum použiteľných otáčok, takže sú aj pružnejšie. Sú spravidla kultivovanejšie, tichšie. Zohrievajú sa rýchlejšie ako naftové – a nejde len o to, ako rýchlo začne do kabíny prúdiť teplý vzduch, ale o to, aby motor čo najskôr dosiahol optimálnu teplotu na efektívne spaľovanie s nízkou spotrebou. Navyše majú príjemnejší zvuk ako rachotiaci naftový motor, ktorý – obzvlášť za studena – môže znieť skutočne rušivo.
Rozhodnutie, či sa oplatí investovať do naftového motora (ktorý býva spravidla drahší ako porovnateľný benzínový) by malo zohľadniť vyššie uvedené subjektívnejšie faktory, ako aj prepočet, či sa naftový motor naozaj oplatí. Ak je naftový motor, povedzme, o 1 000 eur drahší ako benzínový, ale má o liter nižšiu spotrebu a jazdí na naftu, ktorá je lacnejšia, príplatok sa „vráti“ už po 50 000 km. Takýto výpočet by mal ďalej zohľadniť, ako často sa auto skutočne vydáva mimo mesta a ako často sa bude v aute prevážať viac ľudí alebo nákladu, pretože autá s benzínovým motorom častejšie trpia stratou ťahu pri väčšom zaťažení.
.tretia voľba – plyn LPG
Ak však máte hlboko do vreciek, mali by ste zvážiť aj benzínový motor s prestavbou na spaľovanie plynu LPG. „Motor sa dá prestavať na spaľovanie LPG tak nový, ako aj jazdený. Toto riešenie je ekonomicky výrazne výhodné a v súčasnosti veľmi populárne," hovorí Attila Molnár z Oil Partner.
Vzali sme do parády dva moderné motory – benzínový 1.0 EcoBoost vo Forde Fiesta a dieselový 1.6 i-DTEC v Honde Civic. Ten prvý vyhral ocenenie Motor roka 2012 aj 2013; druhý si z nejakého dôvodu hodnotiaca komisia nevšímala, aj keď by si pozornosť zaslúžil.
Ford má vynikajúci motor, hodný ocenení. Ide veľmi svižne, ťahá plynulo od nízkych otáčok, nezľakne sa ani viacčlennej posádky a navyše má príjemný zvuk s pískajúcim turbom. Podľa papierov má 100 koní, čo je na litrový trojvalcový motor slušná hodnota, ktorej sme ochotní veriť. Chýba mu však šesťstupňová prevodovka, s ktorou by mohol mať nižšiu spotrebu pri mimomestských presunoch. Vybrali sme si ho, keď sme si chceli ísť v nedeľu doobeda len tak márnivo zašoférovať. Pre úplnosť dodávame, že sme v rovnakom čase mali k dispozícii aj drahšie a rýchlejšie auto prémiovej značky. Pri rýchlejšej jazde nás oslovilo pevné riadenie, ale sklamali slabšie brzdy – vzadu bubnové!
Honda sa chváli radom technických vylepšení, ktoré sú použité v tomto motore vrátane posunutia valcov bližšie k sebe či minimalizácie trenia. So spotrebou 3,6 litra na 100 kilometrov je to jeden z najúspornejších dieselových motorov vôbec. Motor má 120 koní, ale Civic je takmer o 300 kg ťažší ako Fiesta. Má však väčší ťah (v odbornej literatúre „krútiaci moment“) a výraznejšiu výkonovú špičku, takže je pocitovo rýchlejší a ide dobre aj pri plne naloženom aute. V nízkych otáčkach, keď turbo ešte netlačí dosť paliva do motora, je letargickejší. To znamená viac práce s prevodovkou, v tomto aute to však nie je zlá vec; radiaca páka je – pre Hondu typicky – mimoriadne presná a s krátkymi dráhami.
Čo sa spotreby týka, s oboma sme sa prešli v uliciach i mimo nich, aby sme zistili, ako sú na tom so spotrebou v realite. Pohyb v meste bol veľmi príjemný, len vo Forde nebolo treba tak často radiť, pretože motor lepšie ťahal v nízkych otáčkach. Mimo mesta však mala Honda so svojím mierne výkonnejším motorom a šesťstupňovou prevodovkou navrch. Na konci testu ukazoval palubný počítač v Honde spotrebu 5,0 l/100 km, vo Forde 5,9 l/100 km. Vo Forde zavážil aj márnivý nedeľný výlet; v Honde zas svižný diaľničný presun do Budapešti. V reáli je teda možné jazdiť aj za podstatne menej, aj keď dosiahnuť výrobcom udávané hodnoty by podľa nás znamenalo veľkú dávku sebazaprenia, a to najmä v Honde.
.vypočítaná a reálna spotreba
Treba však poznamenať, že ani hodnoty z palubného počítača nemusia byť celkom presné. Spotreba nie je vypočítavaná na základe reálneho odberu paliva z nádrže, ale zo sekundárnych údajov, ako sú rýchlosť, stlačenie plynu, otáčky motora a podobne. Rozdiel medzi spotrebou, nameranou počítačom, a reálnou môže byť aj jeden liter na 100 km, prípadne aj viac. Najpresnejšie odmeriate spotrebu paliva tak, že budete tankovať vždy plnú nádrž a natankované litre deliť vzdialenosťou, prejdenou medzi zastávkami na benzínke.
Výber paliva teda podlieha kombinácii pocitových vlastností motorov (kultúra chodu, zvuk, rýchlosť zohriatia) a tých faktických (spotreba, výkony pri prázdnom a plnom aute).Či už si do mesta vyberiete benzínový, alebo naftový motor, jazdite s ním tak, aby dlho vydržal – nezanedbávajte servisné prehliadky (niektorí dokonca odporúčajú meniť olej častejšie, ako je výrobcom stanovený interval) a než začnete výraznejšie pridávať plyn, počkajte, kým sa motor zohreje. Neznamená to, že s autom máte desať minút stáť na parkovisku, ale že opatrne vyrazíte. V prípade motorov s turbom po zaparkovaní nechajte motor ešte pár sekúnd bežať, aby sa roztočené turbo upokojilo.
.autor je spolupracovník .týždňa
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.