Prichádzate k pumpe a neviete, na ktorej strane má palivový otvor? Nie je to žiadna hanba – stáva sa to tým, ktorí šoférovanie berú ako nutné zlo, obchodným cestujúcim s autami z požičovní aj zanieteným motoristom, ktorí často striedajú autá. Môžete skúšať vykláňať hlavu z auta, ale viečko pravdepodobne neuvidíte. Ak sa otvára z kabíny, môžete ho za jazdy otvoriť a pozerať sa do spätných zrkadiel, na ktorej strane vyskočí. Automobilky sa nevedia zjednotiť na tom, na ktorej strane má byť palivový otvor. Kontinentálna Európa sa prikláňa k pravej strane auta, pretože ak náhodou musíte na krajnici dolievať do auta benzín, je bezpečnejšie robiť tak, aby ste nestáli na ceste; Amerika k ľavej strane, pretože pre amerického vodiča je pohodlnejšie tankovať na tej strane, na ktorej vystúpi. Nemožno to však zovšeobecniť na pravidlo.
Automobilky sa, bohužiaľ, nedohodli ani na tom, ako vodičovi jasne ukázať, ktorou stranou auta má zastaviť pri tankovacom stojane. Niektoré stavili na istotu a pri ikonke stojanu na prístrojovom paneli majú malú šípku, ukazujúcu na stranu, kde sa tankuje. Ak tam šípka nie je, existujú ešte dve rozšírené teórie – podľa jednej je palivový otvor na tej strane, na ktorej je palivomer na prístrojovej doske. Podľa druhej vám napovedá otočenie ikonky čerpacieho stojanu – ak je hadica s pištoľou na pravej strane ikonky, pristavte s autom k tej strane stojanu. Ani jedna podľa nás nefunguje stopercentne.
A čo v prípade, ak chcete tankovať počas toho, ako vám na palube plačú štyri deti, že im je v aute dlho a že chcú zmrzlinu? Môže sa stať, že chytíte nesprávnu tankovaciu hadicu. Ešte nejde o koniec sveta – je možné, že tankovaciu pištoľ ani nestrčíte do hrdla. Benzínová pištoľ je užšia ako naftová. Rozličné priemery prišli s olovnatým a bezolovnatým benzínom; neskôr dostala nafta ešte širšiu pištoľ. Do naftovej nádrže preto bez problémov trafíte benzínovou pištoľou (preto automobilky občas označujú uzáver nádrže, do ktorej patrí diesel, veľkými bielymi písmenami.) Opačne, teda natankovať naftu namiesto benzínu, je pri moderných osobných autách prakticky nemožné, ale so staršími autami, kamiónmi či motorkami sa to môže podariť.
Ak je už nesprávne palivo v nádrži a vy sa stihnete spamätať, v žiadnom prípade neštartujte! Pretože benzín a nafta majú rôznu hustotu i charakteristiky horenia, pri naštartovaní by sa mohol motor vážne poškodiť. Buď sa upchá a poškodí palivové čerpadlo, ktoré ťahá benzín alebo naftu z nádrže – to je ten lepší prípad. Inak môže zlé palivo cestovať ďalej potrubím až k motoru, kde môže zničiť vstrekovacie ventily. Nie sú výnimočné ani prípady, keď bolo potrebné vymeniť celé piesty. Všetky tieto poruchy vyžadujú rozmontovanie celého motora a tisícky eur. Radšej zavolajte odťahovku, ktorá auto odvezie do servisu, kde z nádrže vyčerpajú všetko palivo a auto ostane nepoškodené.
Z nášho okolia si spomíname na jediný prípad, keď šofér natankoval benzín do Volva s naftovým motorom 1,6 D. Tvrdil, že motor bol taký hladký a tichý, že mu vôbec nenapadlo, že by to mohol byť najdrahší kompliment, aký mohol autu dať.
Automobilky sa, bohužiaľ, nedohodli ani na tom, ako vodičovi jasne ukázať, ktorou stranou auta má zastaviť pri tankovacom stojane. Niektoré stavili na istotu a pri ikonke stojanu na prístrojovom paneli majú malú šípku, ukazujúcu na stranu, kde sa tankuje. Ak tam šípka nie je, existujú ešte dve rozšírené teórie – podľa jednej je palivový otvor na tej strane, na ktorej je palivomer na prístrojovej doske. Podľa druhej vám napovedá otočenie ikonky čerpacieho stojanu – ak je hadica s pištoľou na pravej strane ikonky, pristavte s autom k tej strane stojanu. Ani jedna podľa nás nefunguje stopercentne.
A čo v prípade, ak chcete tankovať počas toho, ako vám na palube plačú štyri deti, že im je v aute dlho a že chcú zmrzlinu? Môže sa stať, že chytíte nesprávnu tankovaciu hadicu. Ešte nejde o koniec sveta – je možné, že tankovaciu pištoľ ani nestrčíte do hrdla. Benzínová pištoľ je užšia ako naftová. Rozličné priemery prišli s olovnatým a bezolovnatým benzínom; neskôr dostala nafta ešte širšiu pištoľ. Do naftovej nádrže preto bez problémov trafíte benzínovou pištoľou (preto automobilky občas označujú uzáver nádrže, do ktorej patrí diesel, veľkými bielymi písmenami.) Opačne, teda natankovať naftu namiesto benzínu, je pri moderných osobných autách prakticky nemožné, ale so staršími autami, kamiónmi či motorkami sa to môže podariť.
Ak je už nesprávne palivo v nádrži a vy sa stihnete spamätať, v žiadnom prípade neštartujte! Pretože benzín a nafta majú rôznu hustotu i charakteristiky horenia, pri naštartovaní by sa mohol motor vážne poškodiť. Buď sa upchá a poškodí palivové čerpadlo, ktoré ťahá benzín alebo naftu z nádrže – to je ten lepší prípad. Inak môže zlé palivo cestovať ďalej potrubím až k motoru, kde môže zničiť vstrekovacie ventily. Nie sú výnimočné ani prípady, keď bolo potrebné vymeniť celé piesty. Všetky tieto poruchy vyžadujú rozmontovanie celého motora a tisícky eur. Radšej zavolajte odťahovku, ktorá auto odvezie do servisu, kde z nádrže vyčerpajú všetko palivo a auto ostane nepoškodené.
Z nášho okolia si spomíname na jediný prípad, keď šofér natankoval benzín do Volva s naftovým motorom 1,6 D. Tvrdil, že motor bol taký hladký a tichý, že mu vôbec nenapadlo, že by to mohol byť najdrahší kompliment, aký mohol autu dať.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.