KNIHA Robin Sloan: Nonstop knihkupectví pana Penumbry (Host, 2013)
Veľkou rýchlosťou plynúci, a aj preto ľahko čitateľný príbeh na hranici sci-fi a fantasy, ale stále ešte v uveriteľnom teritóriu. Neveľmi úspešný „ajťák” Clay si nájde prácu v podivnom kníhkupectve, fungujúcom hneď vedľa verejného domu kdesi v San Francisku. Kníhkupectvo prevádzkuje starý pán Penumbra, je otvorené vo dne v noci a takmer nikto doňho nechodí. A tí, čo prídu – často uprostred noci či nadránom – sú tiež dosť zvláštni ľudia. Z hlbín a výšok (obchod je úzky, dlhý a vysoký) kníhkupectva si odnášajú zvláštne, nečitateľné knihy, o pár dní ich vracajú a berú si ďalšie. O čo tu vlastne ide? To sa pýta aj Clay a celá kniha je o jeho súkromnom pátraní po odpovedi. Voňavé papierové knihy sa stretávajú so svetom tabletov, čítačiek a digitalizačných zariadení. Ku koncu kniha trochu stráca spád, no vďaka rýchlosti nadobudnutej na začiatku ju dočítate skôr, než vás začne nudiť.
.jk
KNIHA Petr Kopecký: Vzdálení i blízcí (Host, 2013)
Robinson Jeffers a John Steinbeck. Dvaja kalifornskí literáti, ktorí sa ešte pred nejakými dvadsiatimi-tridsiatimi rokmi tešili mimoriadnemu záujmu čitateľov. Áno, aj v Amerike ich považovali za moderných klasikov, v Československu však boli hviezdami (Steinbeck si to užil aj osobne: v roku 1947 ho tu vítal koryfej komunistickej kultúry Václav Kopecký, v šesťdesiatych rokoch bol hlavným hostiteľom Adolf Hoffmeister). Mladý český literárny vedec Petr Kopecký si všíma to, ako na oboch veľkých majstrov – básnika Jeffersa aj románopisca Steinbecka – vplývala krajina, z ktorej vzišli, teda Kalifornia. Základným živlom Jeffersa bolo more, ktoré pozoroval z Jastrabej veže, Steinbeck sa cítil doma na planinách a pahorkatinách v okolí mesta Salinas. Zaujímavý pohľad na dielo autorov, ktorí boli pre nás kedysi takí dôležití. A dobrý dôvod vziať ich knihy znovu do rúk.
.jk
FILM Tango libre (Réžia: Frédéric Fonteyne, F/B/LUX, 2012)
Francúzsko-belgicko-luxemburský film Tango libre Frédérica Fonteynea si odniesol z Medzinárodného filmového festivalu v Benátkach v roku 2012 Zvláštne uznanie poroty. Je to naozaj veľmi dobrý film. Smutný i veselý zároveň. O láske a rôznych geometrických útvaroch, ktoré je vo svojej rozmanitosti schopná vytvárať – úsečky, trojuholníky, štvoruholníky, päťuholníky... Dvom priateľom Fernardovi a Dominicovi sa vymkne prepad z rúk a zabijú mladého strážcu. Dostanú mnohoročný trest a spoločnú celu vo väznici. Vonku na nich oddane čaká charizmatická Alice a jej syn v pubertálnom veku. Alice si potrebuje spríjemniť dlhý čas, a tak sa prihlási na hodiny tanga. Tam sa zoznámi s nesmelým, mĺkvym, sympatickým Jeanom-Christophom. Onedlho ho s prekvapením stretáva aj niekde celkom inde než v tanečnej sále. O tanci sa hovorí, že vie bezprostredne vyjadriť hlboké city vzájomných sympatií. A čo tanec vo väzení? Ten to dokáže tiež?
.zuzana Mojžišová
HUDBA Mazzy Star: Seasons of Your Day (Rhymes of An Hour)
Sedemnásť rokov uplynulo od tretieho albumu kalifornských Mazzy Star, no prvé tóny ich novinky znejú, akoby prešlo len pár dní. Kĺzavé tóny akustickej gitary Davida Robacka, ústna harmonika, syntetizátorový organ a tamburína navodzujú nefalšovanú atmosféru rockovej americany. Nádych snivej psychedélie je dotvorený hebkým, šepkavo vzrušujúcim, vekom nepoškvrneným vokálom Hope Sandoval. Čas akoby sa vôbec nepodpísal na zvuku kapely. Úžasnou prednosťou albumu je schopnosť sprostredkovať viac, než len výlet do minulosti. Ich tvorba je návštevou imaginárneho časopriestoru idylickej a pritom lákavo mysterióznej Ameriky. Ospalosť a neskoršia psychedélia albumu je vábivá vo svojej bohatej fantázii melódií, no súčasne znie známo a bezpečne. Sandoval a Roback svoj zvuk už našli a novinka je len prirodzeným a žiadaným vyvrcholením.
.tomáš Slaninka
HUDBA The Band: Live At The Academy Of Music 1971 (Universal)
Príchod The Band na scénu s debutovým albumom Music From The Big Pink spôsobil na anglickej a americkej scéne veľké zemetrasenie. Preč boli psychedelické opojenie a dlhé sóla, The Band vrátili do popmusic živé muzicírovanie, vychádzajúce z folkovej tradície, kde dominantou je obyčajná pesnička. The Band, to bola partia piatich fantastických hudobníkov, ktorí prešli Dylanovou školou. Ich sila sa naplno prejavila na koncertoch, aký napríklad zachytila nahrávka Rock of Ages (1972), kde kapela použila aj dychovú sekciu. Líder kapely Robbie Robertson sa po rokoch k týmto nahrávkam vrátil a nanovo ich zmixoval, pretože sa mu nepáčili pôvodné mixy a treba dodať, že updatovaná verzia vďaka novým technológiam Live At The Academy Of Music 1971 znie lepšie ako originál. Koncert sa počúva ako jazda na divokom koni. Jedinými slabými miestami sú medzery medzi pesničkami.
.peter Bálik
Veľkou rýchlosťou plynúci, a aj preto ľahko čitateľný príbeh na hranici sci-fi a fantasy, ale stále ešte v uveriteľnom teritóriu. Neveľmi úspešný „ajťák” Clay si nájde prácu v podivnom kníhkupectve, fungujúcom hneď vedľa verejného domu kdesi v San Francisku. Kníhkupectvo prevádzkuje starý pán Penumbra, je otvorené vo dne v noci a takmer nikto doňho nechodí. A tí, čo prídu – často uprostred noci či nadránom – sú tiež dosť zvláštni ľudia. Z hlbín a výšok (obchod je úzky, dlhý a vysoký) kníhkupectva si odnášajú zvláštne, nečitateľné knihy, o pár dní ich vracajú a berú si ďalšie. O čo tu vlastne ide? To sa pýta aj Clay a celá kniha je o jeho súkromnom pátraní po odpovedi. Voňavé papierové knihy sa stretávajú so svetom tabletov, čítačiek a digitalizačných zariadení. Ku koncu kniha trochu stráca spád, no vďaka rýchlosti nadobudnutej na začiatku ju dočítate skôr, než vás začne nudiť.
.jk
KNIHA Petr Kopecký: Vzdálení i blízcí (Host, 2013)
Robinson Jeffers a John Steinbeck. Dvaja kalifornskí literáti, ktorí sa ešte pred nejakými dvadsiatimi-tridsiatimi rokmi tešili mimoriadnemu záujmu čitateľov. Áno, aj v Amerike ich považovali za moderných klasikov, v Československu však boli hviezdami (Steinbeck si to užil aj osobne: v roku 1947 ho tu vítal koryfej komunistickej kultúry Václav Kopecký, v šesťdesiatych rokoch bol hlavným hostiteľom Adolf Hoffmeister). Mladý český literárny vedec Petr Kopecký si všíma to, ako na oboch veľkých majstrov – básnika Jeffersa aj románopisca Steinbecka – vplývala krajina, z ktorej vzišli, teda Kalifornia. Základným živlom Jeffersa bolo more, ktoré pozoroval z Jastrabej veže, Steinbeck sa cítil doma na planinách a pahorkatinách v okolí mesta Salinas. Zaujímavý pohľad na dielo autorov, ktorí boli pre nás kedysi takí dôležití. A dobrý dôvod vziať ich knihy znovu do rúk.
.jk
FILM Tango libre (Réžia: Frédéric Fonteyne, F/B/LUX, 2012)
Francúzsko-belgicko-luxemburský film Tango libre Frédérica Fonteynea si odniesol z Medzinárodného filmového festivalu v Benátkach v roku 2012 Zvláštne uznanie poroty. Je to naozaj veľmi dobrý film. Smutný i veselý zároveň. O láske a rôznych geometrických útvaroch, ktoré je vo svojej rozmanitosti schopná vytvárať – úsečky, trojuholníky, štvoruholníky, päťuholníky... Dvom priateľom Fernardovi a Dominicovi sa vymkne prepad z rúk a zabijú mladého strážcu. Dostanú mnohoročný trest a spoločnú celu vo väznici. Vonku na nich oddane čaká charizmatická Alice a jej syn v pubertálnom veku. Alice si potrebuje spríjemniť dlhý čas, a tak sa prihlási na hodiny tanga. Tam sa zoznámi s nesmelým, mĺkvym, sympatickým Jeanom-Christophom. Onedlho ho s prekvapením stretáva aj niekde celkom inde než v tanečnej sále. O tanci sa hovorí, že vie bezprostredne vyjadriť hlboké city vzájomných sympatií. A čo tanec vo väzení? Ten to dokáže tiež?
.zuzana Mojžišová
HUDBA Mazzy Star: Seasons of Your Day (Rhymes of An Hour)
Sedemnásť rokov uplynulo od tretieho albumu kalifornských Mazzy Star, no prvé tóny ich novinky znejú, akoby prešlo len pár dní. Kĺzavé tóny akustickej gitary Davida Robacka, ústna harmonika, syntetizátorový organ a tamburína navodzujú nefalšovanú atmosféru rockovej americany. Nádych snivej psychedélie je dotvorený hebkým, šepkavo vzrušujúcim, vekom nepoškvrneným vokálom Hope Sandoval. Čas akoby sa vôbec nepodpísal na zvuku kapely. Úžasnou prednosťou albumu je schopnosť sprostredkovať viac, než len výlet do minulosti. Ich tvorba je návštevou imaginárneho časopriestoru idylickej a pritom lákavo mysterióznej Ameriky. Ospalosť a neskoršia psychedélia albumu je vábivá vo svojej bohatej fantázii melódií, no súčasne znie známo a bezpečne. Sandoval a Roback svoj zvuk už našli a novinka je len prirodzeným a žiadaným vyvrcholením.
.tomáš Slaninka
HUDBA The Band: Live At The Academy Of Music 1971 (Universal)
Príchod The Band na scénu s debutovým albumom Music From The Big Pink spôsobil na anglickej a americkej scéne veľké zemetrasenie. Preč boli psychedelické opojenie a dlhé sóla, The Band vrátili do popmusic živé muzicírovanie, vychádzajúce z folkovej tradície, kde dominantou je obyčajná pesnička. The Band, to bola partia piatich fantastických hudobníkov, ktorí prešli Dylanovou školou. Ich sila sa naplno prejavila na koncertoch, aký napríklad zachytila nahrávka Rock of Ages (1972), kde kapela použila aj dychovú sekciu. Líder kapely Robbie Robertson sa po rokoch k týmto nahrávkam vrátil a nanovo ich zmixoval, pretože sa mu nepáčili pôvodné mixy a treba dodať, že updatovaná verzia vďaka novým technológiam Live At The Academy Of Music 1971 znie lepšie ako originál. Koncert sa počúva ako jazda na divokom koni. Jedinými slabými miestami sú medzery medzi pesničkami.
.peter Bálik
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.