V Pláne úteku, samozrejme, nejde o normálne stretnutie, ale o stretnutie nostalgické, ktoré sa malo uskutočniť niekedy v prvej polovici deväťdesiatych rokov, keď Sylvester urobil z Arnolda amerického prezidenta (Demolition Man) a Schwarzenegger zo Stallona priamo seba v Terminátorovi (Posledný akčný hrdina). Vtedy by bol Plán úteku obrovským hitom, dnes už zaujíma iba nostalgikov. Až to vyzerá v tom multiplexe smiešne. Akčný triler fundamentálne ukotvený v osemdesiatych rokoch, svojho druhu prežitok.
Závan filmovej histórie, ktorý by bol sotva témou, keby sme do jeho kontextu nepridali ďalšiu veľkú filmovú udalosť, tentoraz skutočne vážnu. Pätnásťdielny dokumentárny seriál Príbeh filmu: Odysea, premietaný v kinách od prvého septembra. Veľká vec, tento dokument, skutočné Opus Magnum, priznané autorské dejiny filmu, vďaka ktorým už si navždy budeme pamätať meno Mark Cousins. On je autorom knihy, ktorá cyklus predznamenala a on je autorom toho cyklu.
Mnohí filmoví fanúšikovia akoby nevedeli, čo si majú myslieť, mnohým ľuďom prekáža jeho hlas a každý jeho angažovaný divák v ňom nenájde všetko, čo by v ňom podľa jeho názoru malo byť. Toto Cousins vynechal a hentoho je tam priveľa, načo to komu je? Neviem, nerozumiem celkom. Cousinsove dejiny filmu sú predsa jeho dejinami, jeho autorským pohľadom, jeho interpretáciou a práve preto sú úchvatné. A vôbec by nevadilo, ak by v nich Arnold so Sylvestrom neboli, znamenalo by to totiž iba, že nie sú súčasťami jeho – Cousinsových dejín filmu. Lebo ak je Cousinsov projekt viac, ako o čomkoľvek inom, tak je o tom, že každý, kto miluje film, si tvorí jeho dejiny sám.
Závan filmovej histórie, ktorý by bol sotva témou, keby sme do jeho kontextu nepridali ďalšiu veľkú filmovú udalosť, tentoraz skutočne vážnu. Pätnásťdielny dokumentárny seriál Príbeh filmu: Odysea, premietaný v kinách od prvého septembra. Veľká vec, tento dokument, skutočné Opus Magnum, priznané autorské dejiny filmu, vďaka ktorým už si navždy budeme pamätať meno Mark Cousins. On je autorom knihy, ktorá cyklus predznamenala a on je autorom toho cyklu.
Mnohí filmoví fanúšikovia akoby nevedeli, čo si majú myslieť, mnohým ľuďom prekáža jeho hlas a každý jeho angažovaný divák v ňom nenájde všetko, čo by v ňom podľa jeho názoru malo byť. Toto Cousins vynechal a hentoho je tam priveľa, načo to komu je? Neviem, nerozumiem celkom. Cousinsove dejiny filmu sú predsa jeho dejinami, jeho autorským pohľadom, jeho interpretáciou a práve preto sú úchvatné. A vôbec by nevadilo, ak by v nich Arnold so Sylvestrom neboli, znamenalo by to totiž iba, že nie sú súčasťami jeho – Cousinsových dejín filmu. Lebo ak je Cousinsov projekt viac, ako o čomkoľvek inom, tak je o tom, že každý, kto miluje film, si tvorí jeho dejiny sám.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.