Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Recenzie

.časopis .kultúra

KNIHA Margit Garajszki: Bartók (Bratislavské rožky, 2013)
„Kde bolo, tam bolo, bol raz jeden Béla Bartók,“ píše Drevený princ, rozprávač tejto krásnej detskej knižky. Maďarská slovakistka, prekladateľka, toho času študentka VŠMU Margit Garajszki, si vymyslela Dreveného princa, aby mohla porozprávať príbeh o bratislavskom pôsobení Bélu Bartóka. Drevený princ mladého klaviristu a skladateľa sprevádza po prešporských uliciach, je s ním na začiatku Špitálskej ulice, kde Batókovci bývajú, je s ním na katolíckom gymnáziu na Klariskej. Fyziku ho tam učil Frigyes Dohnányi, jeho syn Ernő sa stane Bélovým priateľom a hudobným vzorom... Margit píše vtipne a ľahko, nielen deti, ale aj milovníci Bartóka sa určite dozvedia veci, ktoré o skladateľovi nevedeli. Kniha pôsobí hravo aj vďaka veselým ilustráciám Šimona Matrku. Ide o druhú publikáciu občianskeho združenia Bratislavské rožky, ktoré sa snaží o zachovanie a prezentáciu tradícií Bratislavy.
.jk

HUDBA Kolowrat: Pobiť sa / Utiecť
(Slnko Records)
Tretí album košickej kapely Kolowrat už názvom naznačuje viac ostrosti a menej melanchólie než na predchádzajúcich opusoch. Možno, že to je výsledok spolupráce s Erikom „Lososom“ Horákom (Noisecut, Zlokot), ktorý album produkoval: aj v typicky kolowratovskom drnčaní elektrických gitár jasne počuť basgitarové rífy Jana Horňáka a čisté, presné bicie a jemné vokály Zuzky Rusnákovej – Ďurčekovej. Kolowrat je okamžite rozpoznateľný vďaka nástojčivému spevu Rasťa Rusnáka. Je to – podobne ako Lucia Piussi – ten typ speváka, ktorého buď milujete, alebo vás irituje. Niet pred ním úniku. Pobiť sa / Utiecť je album plný piesní, ktoré nemožno vnímať „prísluchovo“. Na to je príliš intenzívny, príliš vyrušujúci, príliš osobný. Pozorné, hlasné počúvanie sa však oplatí. Kolowrat kráča svojou cestou. Práve vydal svoj doteraz najlepší album.
.jk

HUDBA Slniečko: Bekot & Bakot
(Pavian Records)
Nikdy neboli takí slávni, ako napríklad Vidiek, čo je veľká škoda, pretože ich pesničky by si zaslúžili oveľa širšie publikum, no našťastie nikdy neboli v „sedláckom“ humore takí jednorozmerní, ako napríklad Bukasový masív. Piešťanská folkrocková úderka Slniečko je tu s nami už takmer 30 rokov, a to je veľký dôvod radosť. Oslavy pominú, chlebíčky sa zjedia, v hlavách bude dunieť „kocovina“, no našťastie nám zostane v rukách aj ich výberovka. Tá dostala názov Bekot & Bakot a mapuje výber z ich štyroch radových albumov Burgynová kampan, Hudba pre ožralých slonov (tie dnes nezoženiete), Bašavel a Odpočúvaj v pokoji. Za sedemnástimi pesničkami stojí skvelý pesničkár a novinár Peter Remiš, ktorý dokáže vo svojich skladbách skĺbiť „gumákové“ slovenské reálie s keltským folkom alebo hrmotnou hudbou na spôsob Toma Waitsa. Ak bude niekto v budúcnosti chcieť vedieť, ako sa na Slovensku žilo v posledných troch desaťročiach, pesničky Slniečka sú tým najlepším dôkazom.
.peter Bálik

HUDBA Talkshow: Kunst
(Self Release)
Nová štúdiovka slovenských vymetačov klubov s názvom Kunst je v prvom rade veľmi kvalitne produkovanou doskou, a to nielen na naše malé pomery. Album sa pokojne môže porovnávať s európskymi kapelami ich žánru. Piesne sú spojením tvrdej tanečnej rytmiky s presvetlenými gitarovými a neoromanticky znejúcimi klávesovými plochami. Album mieša melancholické a lyrické nálady s údernosťou a výbušnosťou. Počuť tu najmä vplyvy brit popu a indie gitarovej scény. Keď už mám porovnávať, použil by som známe mená Oasis, Kasabian, Interpol, Primal Scream, The Hives, Foals, Arcade Fire, Black Rebel Motorcycle Club či The Vines. Kto má rád tento typ hudby, tak Kunst bude pre neho určite dobrá voľba, pretože Talkshow to naozaj robia na svetovej úrovni.  
.renat Khallo

HUDBA The Field: Cupid’s Head
(Kompakt)
Hudbu Alexa Willnera nazývajú minimal technom. No jeho tvorba je oveľa živšia, pestrejšia a organickejšia, než táto zdanlivo robotická žánrová škatuľka naznačuje. Willnerova štvrtá nahrávka rozvíja jemu typický koncept pulzujúcej zvukovej masy, v ktorej sa harmónie vyvíjajú len s veľkou rozvahou a rytmická zložka vytvára hladké, hypnoticky vibrujúce podhubie. Prvé počutie odhaľuje temnejšiu a pomalšiu náladu, po čase sa však temnota pretvorí na lákavú hĺbku jemných, zapamätateľných fragmentov melódie. Tempo, pripomínajúce vlnenie sa hladiny jazera, súčasne zabezpečí príjemné upokojenie. Ponor do zvukovej textúry je kľúčom k pochopeniu týchto šiestich rozsiahlych kompozícií. Willnerov nový album odmení vytrvalého poslucháča hudbou, stvorenou z expanzívnych harmonických vrstiev, ktoré sa prekrývajú, vytrácajú a objavujú a pohltia tak odvážlivca do spletitého, nekonečného vesmíru.
.tomáš Slaninka
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite