.zostavili ste publikáciu Podarilo sa, ktorá poukazuje na príklady úspešnej praxe samospráv, ktoré pracujú s Rómami. Bolo náročné nájsť také príklady?
Pôvodne som si myslel, že to bude náročné. Realita však bola presne opačná. Najväčší problém sme mali, čo z tých desiatok dobrých príkladov do publikácie nedať. Nakoniec ich je dvadsaťjeden. Iste, dvadsať Spišských Hrhovov nenájdete. Rómske komunity pritom žijú vo viac ako tisíc obciach. V mnohých prípadoch si samotní aktéri neuvedomujú, že je to dobrý príklad. Podceňujú sa. Sú možno frustrovaní a aj okolie ich presviedča, že to robia zle.
.ako ste tie úspešné príklady hľadali? Mali ste tipy od ľudí z terénu?
Áno, išlo to cez osobné linky. Nie je to komplexný, ale subjektívny výber, ako autorovi publikácie mi išlo o poukázanie na variabilitu. Sú tam mestské aj vidiecke aktivity. Spomeniem Rudňany, čo je notoricky známa problémová rómska komunita, no majú tam vynikajúcu škôlku a tú sme vybrali. Nezdá sa to, no podobných dobrých vecí sú na Slovensku stovky.
.netreba teda prepadať beznádeji?
Samozrejme, že nie.
.je Spišský Hrhov v tomto smere výnimočný?
Je výnimočný nielen v slovensko-rómskom kontexte, ale v slovenskom kontexte všeobecne.
.čím je to dané? Osobou starostu?
Myslím si, že tam sa podarilo mať správneho človeka v správny čas na správnom mieste. A to Vladimír Ledecký je. Má okolo seba dobrú partiu ľudí, ktorí vidia za horizont. Ledecký to berie ako svoje poslanie, chce urobiť z obce príjemnejšie miesto na život.
.paradoxne, starosta pritom nemá programy, zamerané na Rómov, pristupuje k nim rovnako ako k iným občanom.
To je aj nie je pravda. Má niektoré projekty, kde sú prijímateľmi primárne Rómovia. Ale Ledeckého najlepšie vystihuje presvedčenie, že nie je možné mať v obci nahnevaných a nespokojných ľudí, pretože potom sa bude vytvárať napätie a dopadne to zle. V Hrhove žije podľa Atlasu rómskych komunít 325 Rómov a starosta robí všetko pre to, aby sa tam cítili dobre. To sa podarí vtedy, keď ich majorita začne brať normálne ako kohokoľvek iného, so všetkými pozitívami aj negatívami. Tam platí, že ak si slušný, tak dostaneš prácu aj zárobok a budeš prijímaný s rešpektom. A pokojne si sadni v krčme na pivo. Ledecký si ako sociológ uvedomuje, že byť Rómom dnes na Slovensku nie je nijaká výhra. Pristupuje k nim rovnocenne, dal im všetkým možnosť, no ocenil iba tých slušných a šikovných.
.pozoruhodné je, že v Hrhove v priebehu štrnástich rokov, ako je Ledecký starosta, dvojnásobne narástol počet obyvateľov. Prisťahovali sa tam najmä Nerómovia, stavajú si domy.
A viete prečo? Rómovia tam nie sú problémová komunita. Do určitej miery táto obec potvrdzuje to, čo hovorí ekonóm Anton Marcinčin, že pre vymierajúci východ sú Rómovia, ak dostanú šancu a nájdu si prácu, veľká devíza. Uvediem príklad. Opravoval som chalupu v Brutovciach a rok som nevedel získať vytypovaného rómskeho murára z Hrhova, toľko mal roboty. Počkal som na neho. A urobil mi to na moju plnú spokojnosť.
.sú Rómovia v Hrhove špecifickí, iní ako Rómovia v iných obciach?
Nie, sú to takí istí ako Rómovia kdekoľvek inde. Akurát prostredie ich inak vyformovalo, zapojili ich do života obce aj do rozhodovacích právomocí. A oni sa odmenili tým, že si sami strážia to, ako žijú. Objavili sa tam úžerníci? Vyhnali ich. Boli pokusy fetovať? Sami s tým urobili poriadok.
Pôvodne som si myslel, že to bude náročné. Realita však bola presne opačná. Najväčší problém sme mali, čo z tých desiatok dobrých príkladov do publikácie nedať. Nakoniec ich je dvadsaťjeden. Iste, dvadsať Spišských Hrhovov nenájdete. Rómske komunity pritom žijú vo viac ako tisíc obciach. V mnohých prípadoch si samotní aktéri neuvedomujú, že je to dobrý príklad. Podceňujú sa. Sú možno frustrovaní a aj okolie ich presviedča, že to robia zle.
.ako ste tie úspešné príklady hľadali? Mali ste tipy od ľudí z terénu?
Áno, išlo to cez osobné linky. Nie je to komplexný, ale subjektívny výber, ako autorovi publikácie mi išlo o poukázanie na variabilitu. Sú tam mestské aj vidiecke aktivity. Spomeniem Rudňany, čo je notoricky známa problémová rómska komunita, no majú tam vynikajúcu škôlku a tú sme vybrali. Nezdá sa to, no podobných dobrých vecí sú na Slovensku stovky.
.netreba teda prepadať beznádeji?
Samozrejme, že nie.
.je Spišský Hrhov v tomto smere výnimočný?
Je výnimočný nielen v slovensko-rómskom kontexte, ale v slovenskom kontexte všeobecne.
.čím je to dané? Osobou starostu?
Myslím si, že tam sa podarilo mať správneho človeka v správny čas na správnom mieste. A to Vladimír Ledecký je. Má okolo seba dobrú partiu ľudí, ktorí vidia za horizont. Ledecký to berie ako svoje poslanie, chce urobiť z obce príjemnejšie miesto na život.
.paradoxne, starosta pritom nemá programy, zamerané na Rómov, pristupuje k nim rovnako ako k iným občanom.
To je aj nie je pravda. Má niektoré projekty, kde sú prijímateľmi primárne Rómovia. Ale Ledeckého najlepšie vystihuje presvedčenie, že nie je možné mať v obci nahnevaných a nespokojných ľudí, pretože potom sa bude vytvárať napätie a dopadne to zle. V Hrhove žije podľa Atlasu rómskych komunít 325 Rómov a starosta robí všetko pre to, aby sa tam cítili dobre. To sa podarí vtedy, keď ich majorita začne brať normálne ako kohokoľvek iného, so všetkými pozitívami aj negatívami. Tam platí, že ak si slušný, tak dostaneš prácu aj zárobok a budeš prijímaný s rešpektom. A pokojne si sadni v krčme na pivo. Ledecký si ako sociológ uvedomuje, že byť Rómom dnes na Slovensku nie je nijaká výhra. Pristupuje k nim rovnocenne, dal im všetkým možnosť, no ocenil iba tých slušných a šikovných.
.pozoruhodné je, že v Hrhove v priebehu štrnástich rokov, ako je Ledecký starosta, dvojnásobne narástol počet obyvateľov. Prisťahovali sa tam najmä Nerómovia, stavajú si domy.
A viete prečo? Rómovia tam nie sú problémová komunita. Do určitej miery táto obec potvrdzuje to, čo hovorí ekonóm Anton Marcinčin, že pre vymierajúci východ sú Rómovia, ak dostanú šancu a nájdu si prácu, veľká devíza. Uvediem príklad. Opravoval som chalupu v Brutovciach a rok som nevedel získať vytypovaného rómskeho murára z Hrhova, toľko mal roboty. Počkal som na neho. A urobil mi to na moju plnú spokojnosť.
.sú Rómovia v Hrhove špecifickí, iní ako Rómovia v iných obciach?
Nie, sú to takí istí ako Rómovia kdekoľvek inde. Akurát prostredie ich inak vyformovalo, zapojili ich do života obce aj do rozhodovacích právomocí. A oni sa odmenili tým, že si sami strážia to, ako žijú. Objavili sa tam úžerníci? Vyhnali ich. Boli pokusy fetovať? Sami s tým urobili poriadok.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.