Rok 2014 bude nielen rokom prezidentských volieb a toľkých okrúhlych výročí, že sa nimi ledva preoslavujeme, ale aj rokom zaujímavých spotrebiteľských trendov. Podľa serveru trendwatching.com nás čaká konzumovanie bez viny (guilt-free status), čínska ekológia, samoliečenie duše (mychiatry) a zoskupovanie informácií od ľudí (crowd shaped).
V ľudskej reči to znamená, že na rozdiel od predchádzajúcich rokov, keď boli rôzne označenia výrobkov ako eco, bio a fair trade len marketingovými nálepkami na utíšenie nášho svedomia, že príliš veľa a nešetrne konzumujeme, v tomto roku by mali naberať na vážnosti firmy, ktoré pod tými nálepkami ponúkajú naozaj zdravé, ekologické a etické výrobky. Pomaly to už začína chápať aj Čína a rýchlo sa dostáva do popredia v ekologických inováciách. Po množstve aplikácií a hračičiek, ktoré nám merali fyziologické funkcie a umožňovali samoliečenie tela, prichádzajú teraz na rad vecičky, ktoré sa zaoberajú stavom a liečením našej mysle. To, že technológie umožňujú rýchle a jednoduché zdieľanie a šírenie informácií o našom každodennom správaní, od počúvania hudby až po trasy MHD, dovoľuje poskytovateľom optimalizovať služby tak, aby nám naozaj slúžili (to sa týka aj služieb štátnej správy, ale že tento trend dorazí tento rok aj k nám, to si netrúfame ani len zbožne želať).
.lety do vesmíru a vhľad do virtuálna
Rok 2014 by mohol byť rokom vesmíru. A netreba byť ani astronautom, ak sa tam chcete pozrieť. Stačí vám zbytočných 250-tisíc dolárov na účte. Virgin Galactic, prvá vesmírna cestovná agentúra, spúšťa ponuku letov do vesmíru. Na listine záujemcov má už vraj 80-tisíc boháčov vrátane Brada Pitta, Angeliny Jolieovej a Leonarda DiCapria. Budú si môcť vychutnať dvaapolhodinový let vo vesmírnej lodi so šiestimi minútami v stave beztiaže. Americká NASA síce prestala posielať do vesmíru ľudí, jej vesmírny program však stále beží v iných oblastiach. V roku 2014 chce minúť vyše 17 miliárd dolárov a sústrediť sa na prieskum Marsu a asteroidov. Pozíciu lídra vo vesmírnom programe sa Amerike zatiaľ snaží prebrať Čína, ktorá v decembri 2013 so svojím roverom úspešne pristála na Mesiaci – prvýkrát, čo sa to niekomu podarilo od roku 1976.
Aj na zemi to však bude zaujímavé. Pravá virtuálna realita, o akej fanúšikovia sci-fi mohli dlho len snívať, sa stáva skutočnosťou. Sľubuje to helma Oculus Rift, ktorú si človek nasadí a vďaka dvom displejom na očiach bude mať pocit, že sa ocitol v počítačovej hre. Vývojári zariadenie testujú posledné dva roky a v roku 2014 by mohla byť prístupná aj bežným používateľom. Skutočná budúcnosť však nastane, keď si po Oculus nebudeme musieť ísť do obchodu, ale iba si stiahneme model a vytlačíme si ho doma na 3D tlačiarni. Toho sa v najbližšom roku zrejme nedočkáme, napriek tomu však môžeme očakávať, že ceny 3D tlačiarní budú klesať a tie sa budú stávať čoraz bežnejšou výbavou domácnosti.
.inteligentné okuliare, hodinky aj záchod
Každodenné veci sa stanú inteligentnými, čo znamená, že v nich pribudne počítač a plno funkcií. To je prípad Google Glass – digitálnych okuliarov. Tie reagujú na hlasové príkazy a výsledok, napríklad odlet lietadla či trasu do najbližšieho obchodu, premietnu na priehľadný displej v rohu vášho zorného poľa. Okuliare predstavil Google v roku 2013, ale až v tomto roku sa dostanú do obchodov.
Veľký záujem vyvolávajú aj inteligentné hodinky. Nejde o úplne prevratný koncept – hodinky s počítačom sa v rôznych formách objavujú už dlho. Za posledný rok sa dostali na trh crowdfundované inteligentné hodinky Pebble a praktické Galaxy Gear od Samsungu. Darí sa im, ale ani jedny neurobili veľkú revolúciu na trhu. To by sa mohlo udiať v roku 2014, keď svoje smarthodinky predstaví Apple. Ak zopakuje to, čo pred štyrmi rokmi s iPadom a pred siedmimi s iPhonom, mohlo by sa mu podariť vytvoriť produkt, o ktorom nikto nevedel, že ho potrebuje, ale zrazu si nevie život bez neho predstaviť. Ostatné firmy budú zrejme rýchlo nasledovať.
Rok 2014 by mohol byť aj rokom inteligentných záchodov. Tie vám počas sedenia odmerajú tlak, úroveň cukru či BMI. Z nedávneho prieskumu firiem Intel a Penn Schoen Berland vyplynulo, že až 70 percent ľudí by takéto zariadenia rado používalo, ak by zdieľaním dát ušetrili peniaze, ktoré by inak dali na lekárov.
.autá vnútri rovnaké, zvonku rôzne, všetky múdre
Automobilky sa snažia redukovať náklady na vývoj a výrobu, takže pristupujú k výrobe takzvaných globálnych modelov čiže áut, ktoré sa budú predávať po celom svete rovnaké. V súčasnosti majú naprieč kontinentmi často odlišné modelové portfóliá. Zjednotiť autá sa bude dariť vďaka používaniu rovnakých hlavných komponentov – motory, prevodovky, a najmä – podvozkové platformy. Zvyšok sa dá prakticky ľubovoľne naťahovať a zvyšovať. Napríklad koncern Volkswagen postupne presúva svoje menšie autá na platformu MQB s motorom vpredu a pohonom predných alebo všetkých kolies. Čoskoro budú takmer všetky autá značiek Audi, Seat, Škoda a Volkswagen do 30 000 eur jazdiť na tom istom podvozku. Ak má výrobca jednu dobrú platformu, pridávanie nových modelov už nie je úlohou pre konštruktérov, ale len pre dizajnérov. Navyše používanie pevnejších kovov, lepšej technológie ich spracovania či LED diód môže priniesť odvážnejšie vyzerajúce autá.
Autá, ktoré sa samy šoférujú, ešte nie sú legálne. To však nebráni výrobcom, aby vyrábali autá vskutku blbuvzdorné. V najbližšom čase sa masovo rozšíria systémy, ktoré budú udržiavať auto medzi jazdnými pruhmi, v stabilnej vzdialenosti od auta pred ním, a budú vedieť zabrániť havárii či aspoň znížiť jej následky. Nový Lexus LS dokonca sleduje dve autá v rade pred sebou a porovnáva ich rýchlosti. Ak auto, ktoré šofér Lexusu vlastne ani nevidí, začne prudko spomaľovať, Lexus vie brzdiť skôr než auto pred ním. To, že auto bude vedieť samo zaparkovať, je samozrejmosť.
Rôzne vychytávky čakajú aj nadšených motoristov – v novom BMW M3 s manuálnou prevodovkou pri radení dorovnajú otáčky motora k prevodovému stupňu, ktorý chce zaradiť. Navyše sa očakáva, že bude mať elektroniku navrhnutú tak, aby ste z miesta mohli vyštartovať s dymiacimi pneumatikami (obyčajne na to stačí naraz držať plyn a pribrzďovať). Ako keby sa automobilky chceli motoristom ospravedlniť za elektronickú ručnú brzdu, ktorá si našla miesto v drahších autách a prakticky znemožňuje zábavu na prázdnom zasneženom parkovisku.
.autá zelené a ružová bodka
Dopad áut na životné prostredie je trochu preceňovaný – štatistiky sa v presných údajoch rozchádzajú, ale dopad dopravy na celkové emisie nie je popri priemysle a výrobe energie taký strašný. Aj tak však prichádza nová emisná norma Euro 6 a ešte ekologickejšie autá. Cez Atlantik sa do Európy postupne dostáva elektroauto Tesla Model S, ktoré sa preslávilo najprv ako najbezpečnejšie auto na svete, neskôr ako auto, ktoré rado vzbĺkne. Sme zvedaví, ako sa bude dariť BMW a ich elektrickému i3, od ktorého si sľubujú vysoké predajné čísla. Bavori domysleli stratégiu predaja elektromobilov tak, že k malému mestskému BMW na baterky dostanete aj možnosť krátkodobej výmeny za niektorý z väčších modelov na benzín alebo diesel, aby ste aj cesty za adrenalínovými zážitkami dlhšie ako 160 km zvládli pohodlne a na jeden raz.
A ako to všetko súvisí s ružovou? Presnejšie by bolo napísať s Radiant Orchid – žiarivou orchideovou, pantonové číslo 18-3224. To je totiž farba roka 2014, ktorá zaplaví obchody. Minuloročná smaragdovozelená mala byť symbolom rastu, obnovenia a prosperity, žiarivá orchidea by mala podnecovať našu predstavivosť a originalitu, túžbu tvoriť a inovovať. Nuž, budeme to potrebovať.
V ľudskej reči to znamená, že na rozdiel od predchádzajúcich rokov, keď boli rôzne označenia výrobkov ako eco, bio a fair trade len marketingovými nálepkami na utíšenie nášho svedomia, že príliš veľa a nešetrne konzumujeme, v tomto roku by mali naberať na vážnosti firmy, ktoré pod tými nálepkami ponúkajú naozaj zdravé, ekologické a etické výrobky. Pomaly to už začína chápať aj Čína a rýchlo sa dostáva do popredia v ekologických inováciách. Po množstve aplikácií a hračičiek, ktoré nám merali fyziologické funkcie a umožňovali samoliečenie tela, prichádzajú teraz na rad vecičky, ktoré sa zaoberajú stavom a liečením našej mysle. To, že technológie umožňujú rýchle a jednoduché zdieľanie a šírenie informácií o našom každodennom správaní, od počúvania hudby až po trasy MHD, dovoľuje poskytovateľom optimalizovať služby tak, aby nám naozaj slúžili (to sa týka aj služieb štátnej správy, ale že tento trend dorazí tento rok aj k nám, to si netrúfame ani len zbožne želať).
.lety do vesmíru a vhľad do virtuálna
Rok 2014 by mohol byť rokom vesmíru. A netreba byť ani astronautom, ak sa tam chcete pozrieť. Stačí vám zbytočných 250-tisíc dolárov na účte. Virgin Galactic, prvá vesmírna cestovná agentúra, spúšťa ponuku letov do vesmíru. Na listine záujemcov má už vraj 80-tisíc boháčov vrátane Brada Pitta, Angeliny Jolieovej a Leonarda DiCapria. Budú si môcť vychutnať dvaapolhodinový let vo vesmírnej lodi so šiestimi minútami v stave beztiaže. Americká NASA síce prestala posielať do vesmíru ľudí, jej vesmírny program však stále beží v iných oblastiach. V roku 2014 chce minúť vyše 17 miliárd dolárov a sústrediť sa na prieskum Marsu a asteroidov. Pozíciu lídra vo vesmírnom programe sa Amerike zatiaľ snaží prebrať Čína, ktorá v decembri 2013 so svojím roverom úspešne pristála na Mesiaci – prvýkrát, čo sa to niekomu podarilo od roku 1976.
Aj na zemi to však bude zaujímavé. Pravá virtuálna realita, o akej fanúšikovia sci-fi mohli dlho len snívať, sa stáva skutočnosťou. Sľubuje to helma Oculus Rift, ktorú si človek nasadí a vďaka dvom displejom na očiach bude mať pocit, že sa ocitol v počítačovej hre. Vývojári zariadenie testujú posledné dva roky a v roku 2014 by mohla byť prístupná aj bežným používateľom. Skutočná budúcnosť však nastane, keď si po Oculus nebudeme musieť ísť do obchodu, ale iba si stiahneme model a vytlačíme si ho doma na 3D tlačiarni. Toho sa v najbližšom roku zrejme nedočkáme, napriek tomu však môžeme očakávať, že ceny 3D tlačiarní budú klesať a tie sa budú stávať čoraz bežnejšou výbavou domácnosti.
.inteligentné okuliare, hodinky aj záchod
Každodenné veci sa stanú inteligentnými, čo znamená, že v nich pribudne počítač a plno funkcií. To je prípad Google Glass – digitálnych okuliarov. Tie reagujú na hlasové príkazy a výsledok, napríklad odlet lietadla či trasu do najbližšieho obchodu, premietnu na priehľadný displej v rohu vášho zorného poľa. Okuliare predstavil Google v roku 2013, ale až v tomto roku sa dostanú do obchodov.
Veľký záujem vyvolávajú aj inteligentné hodinky. Nejde o úplne prevratný koncept – hodinky s počítačom sa v rôznych formách objavujú už dlho. Za posledný rok sa dostali na trh crowdfundované inteligentné hodinky Pebble a praktické Galaxy Gear od Samsungu. Darí sa im, ale ani jedny neurobili veľkú revolúciu na trhu. To by sa mohlo udiať v roku 2014, keď svoje smarthodinky predstaví Apple. Ak zopakuje to, čo pred štyrmi rokmi s iPadom a pred siedmimi s iPhonom, mohlo by sa mu podariť vytvoriť produkt, o ktorom nikto nevedel, že ho potrebuje, ale zrazu si nevie život bez neho predstaviť. Ostatné firmy budú zrejme rýchlo nasledovať.
Rok 2014 by mohol byť aj rokom inteligentných záchodov. Tie vám počas sedenia odmerajú tlak, úroveň cukru či BMI. Z nedávneho prieskumu firiem Intel a Penn Schoen Berland vyplynulo, že až 70 percent ľudí by takéto zariadenia rado používalo, ak by zdieľaním dát ušetrili peniaze, ktoré by inak dali na lekárov.
.autá vnútri rovnaké, zvonku rôzne, všetky múdre
Automobilky sa snažia redukovať náklady na vývoj a výrobu, takže pristupujú k výrobe takzvaných globálnych modelov čiže áut, ktoré sa budú predávať po celom svete rovnaké. V súčasnosti majú naprieč kontinentmi často odlišné modelové portfóliá. Zjednotiť autá sa bude dariť vďaka používaniu rovnakých hlavných komponentov – motory, prevodovky, a najmä – podvozkové platformy. Zvyšok sa dá prakticky ľubovoľne naťahovať a zvyšovať. Napríklad koncern Volkswagen postupne presúva svoje menšie autá na platformu MQB s motorom vpredu a pohonom predných alebo všetkých kolies. Čoskoro budú takmer všetky autá značiek Audi, Seat, Škoda a Volkswagen do 30 000 eur jazdiť na tom istom podvozku. Ak má výrobca jednu dobrú platformu, pridávanie nových modelov už nie je úlohou pre konštruktérov, ale len pre dizajnérov. Navyše používanie pevnejších kovov, lepšej technológie ich spracovania či LED diód môže priniesť odvážnejšie vyzerajúce autá.
Autá, ktoré sa samy šoférujú, ešte nie sú legálne. To však nebráni výrobcom, aby vyrábali autá vskutku blbuvzdorné. V najbližšom čase sa masovo rozšíria systémy, ktoré budú udržiavať auto medzi jazdnými pruhmi, v stabilnej vzdialenosti od auta pred ním, a budú vedieť zabrániť havárii či aspoň znížiť jej následky. Nový Lexus LS dokonca sleduje dve autá v rade pred sebou a porovnáva ich rýchlosti. Ak auto, ktoré šofér Lexusu vlastne ani nevidí, začne prudko spomaľovať, Lexus vie brzdiť skôr než auto pred ním. To, že auto bude vedieť samo zaparkovať, je samozrejmosť.
Rôzne vychytávky čakajú aj nadšených motoristov – v novom BMW M3 s manuálnou prevodovkou pri radení dorovnajú otáčky motora k prevodovému stupňu, ktorý chce zaradiť. Navyše sa očakáva, že bude mať elektroniku navrhnutú tak, aby ste z miesta mohli vyštartovať s dymiacimi pneumatikami (obyčajne na to stačí naraz držať plyn a pribrzďovať). Ako keby sa automobilky chceli motoristom ospravedlniť za elektronickú ručnú brzdu, ktorá si našla miesto v drahších autách a prakticky znemožňuje zábavu na prázdnom zasneženom parkovisku.
.autá zelené a ružová bodka
Dopad áut na životné prostredie je trochu preceňovaný – štatistiky sa v presných údajoch rozchádzajú, ale dopad dopravy na celkové emisie nie je popri priemysle a výrobe energie taký strašný. Aj tak však prichádza nová emisná norma Euro 6 a ešte ekologickejšie autá. Cez Atlantik sa do Európy postupne dostáva elektroauto Tesla Model S, ktoré sa preslávilo najprv ako najbezpečnejšie auto na svete, neskôr ako auto, ktoré rado vzbĺkne. Sme zvedaví, ako sa bude dariť BMW a ich elektrickému i3, od ktorého si sľubujú vysoké predajné čísla. Bavori domysleli stratégiu predaja elektromobilov tak, že k malému mestskému BMW na baterky dostanete aj možnosť krátkodobej výmeny za niektorý z väčších modelov na benzín alebo diesel, aby ste aj cesty za adrenalínovými zážitkami dlhšie ako 160 km zvládli pohodlne a na jeden raz.
A ako to všetko súvisí s ružovou? Presnejšie by bolo napísať s Radiant Orchid – žiarivou orchideovou, pantonové číslo 18-3224. To je totiž farba roka 2014, ktorá zaplaví obchody. Minuloročná smaragdovozelená mala byť symbolom rastu, obnovenia a prosperity, žiarivá orchidea by mala podnecovať našu predstavivosť a originalitu, túžbu tvoriť a inovovať. Nuž, budeme to potrebovať.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.