Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Jupík z Pergamenu

.matej Gašparovič .časopis .biznis príbeh

Za dizajn liehoviny Tatratea, Satinského kníh či detského nápoja Jupík sa na dizajnérske štúdio Pergamen zosypalo množstvo ocenení. Nedávno si v Berlíne prevzali ďalšieho svetového „Oscara“.

.spolužiaci z nitrianskej univezity Juraj Demovič a Jakub Dvořák začali podnikať v roku 1996, keď založili dizajnérske štúdio Pergamen. Keďže neboli dizajnéri – vyštudovali učiteľský odbor slovenčina a výtvarná výchova – museli sa všetko naučiť. „Americké veľvyslanectvo rozdávalo v rámci ,knižnej‘ pomoci mnoho kníh, niektoré boli o dizajne, tak sme sa z nich učili,“ spomína Demovič.

.cena za Gesta Hungarorum
Od začiatku pracovali aj pre Dvořákovho otca Pavla, známeho popularizátora histórie a majiteľa vydavateľstva Rak. Pergamen je autorom dizajnu edícií Legendy a kroniky, Stopy dávnej minulosti či kníh o Bratislave. Pripravili aj známu Anonymovu kroniku (pod názvom Kronika anonymného notára kráľa Bela), ktorá získala mimoriadnu cenu UNESCO na výstave Najkrajšie knihy celého sveta. Ilustráciami, typografiou a papierom kniha pripomína pôvodnú historickú publikáciu, ktorá by nepôsobila neprirodzene ani v starodávnej knižnici. Porote sa páčila najmä typografia (štýl písma) a plynulé zrkadlové zalomenie latinského textu oproti slovenskému.
Pergamen môže byť rovnako hrdý aj na knihy Júliusa Satinského. Nedávno vyšla zbierka korešpondencie Listy Oľge, ktorá ilustruje, ako herec a spisovateľ poctivo dobýjal svoju prvú manželku. Po Expedíciách je to už druhá kniha, ktorú pre vydavateľstvo Ryba Pergamen vyrobil na základe pozostalosti chlapca z Dunajskej ulice. „V prípade Expedícií nám pani Satinská s dcérou priniesli tri škatule rôznych dokumentov: štyri denníky, množstvo rukou písaných poznámok, písomností, cestovné lístky či staré fotografie.“ Obe knihy museli zalomiť do čitateľnej verzie a premietnuť do knižnej formy bez toho, aby sa stratil charakter pôvodného materiálu. Našťastie, Satinský bol veľmi dôsledný a Pergamen mohol z originálov vystavať dve krásne knihy so zaujímavými prílohami povkladanými do oboch kníh. Listy Oľge, ktoré sú zviazané gumičkou a doplnené reliéfmi, obsahujú faximile časopisov, ktoré pre ňu vymýšľal a ručne písal. Obálka Expedícií je inšpirovaná titulnou stranou denníka, posiateho machuľami. Do knihy sú povkladané doretušované kópie Satinského písomností, doplnené o jeho skice a čmáranice. Je zrejmé, že dizajnéri sa pri tejto práci nenudili: „Je tam veľa vtipných ,hlášok‘, napríklad, keď robil fiktívne rozhovory so sokmi.“ V knihe je fotografia Satinského v role francúzskeho frajera so slnečnými okuliarmi v ústach, doplnená inzerátom z jeho „časopisu“ s dokreslenou lebkou a nápisom: „Vraždím sokov na počkanie, J. Satinský, Dunajská 56.“

.rozhľadení zákazníci
Pergamen však chcel pracovať aj pre liehovarníkov. Najala si ich kežmarská firma Karloff, ktorej mali pôvodne len zmeniť etiketu, no napokon z toho bola nová fľaša a komplexný dizajn Tatratea, s ktorým pred tromi rokmi vyhrali nielen domáci Zlatý klinec, ale aj najprestížnejšie medzinárodné súťaže Pentawards a Red Dot Design Award. Keďže šlo o tatranský produkt so slovom „čaj“ v názve, nepeknú fľašu premenili na nepriesvitnú „termosku“ s elegantným nekomplikovaným dizajnom, ktorému tróni písmeno T vystavané z rôznych ľudových symbolov. „Pôvodne to bolo len jednoduché T bez ornamentov. Museli sme to zmeniť, lebo v tom čase vydal Donald Trump svoju značku alkoholu s veľmi podobným T-čkom.“
Napokon, dizajn je sluhom značky a mal by niesť jej posolstvo. „Dizajn nie je ozdoba, ale posolstvo o značke, ktoré si ľudia zapamätajú.“ Na to je však potrebný nielen dizajnér, rozumejúci biznisu, ale aj zákazník, ktorý dizajnérom nehádže polená pod nohy. „Máme šťastie na takýchto zákazníkov,“ vraví Demovič. „Väčšinou klientovi pôvodné zadanie predefinujeme, pretože on je vo svojej značke ,namočený´ a mnohé aspekty nevidí.“ Pre Pergamen je typický jednoduchý, ale chytľavý dizajn. „Cesta k tej jednoduchosti je však hodne kľukatá. Musíme veľa skicovať, špekulovať, čmárať a kecať o tom,“ opisuje Demovič. Výsledný tvar je prácou mnohých rúk: „Základná idea je často totálna čmáranica na papieri, ktorú niekto ďalší upraví, rozvinie a posunie ďalej. Je to tímovka s neustálym vzájomným pripomienkovaním.“ Idea tvaru, etikety či loga však podľa Demoviča prichádza práve počas „čmárania“: „Nefunguje to tak, že si zapálim ,cigáro‘, nalejem vínko a príde myšlienka. To si treba vysedieť na zadku, tam sa vám to začne tvarovať a prepájať. Asi nie sme takí talentovaní,“ usmeje sa.
Meno si vybudovali aj medzi vinármi z malokarpatskej oblasti, napríklad dizajnovali logotypy a etikety pre vinárstva Mrva & Stanko, Karpatská perla či Terra Parna. V Bratislave sú autormi dizajnu vinotéky Dve deci na Prešovskej ulici, kde chcel majiteľ nadviazať na pôvodné prešporské viechy. Pergamen sa nebojí ani na pohľad dizajnérsky nezaujímavých úloh: od potravín cez výročné správy pre firmy, logo Katolíckych novín až po dizajn bandasky motorových olejov Dynamax. Zaujímavý je aj dizajn výrobcu skrutiek Mr. Schraub: na škatuli je rytinový nákres s portrétom fúzatého panáka v logu, ktorý má namiesto klobúka šraub.
Ďalším dizajnérskym kúskom z ich dielne, ktorý sa môže oficiálne označovať ako svetový, sú obaly detských nápojov Jupík, ktoré robili pre spoločnosť Kofola. Na obaloch sú veselí škôlkari preoblečení za rôzne zvieratká. „Deti sa tešia zo zvieratiek a tiež sa rady pretvarujú ako na karnevale, tak sme urobili masky zo zvieratiek. S Jupíkom vyhrali kategóriu dizajn nealkoholických nápojov na súťaži Pentawards a boli úspešní aj na Red Dot Design Award, ktorá sa považuje za dizajnérskeho Oscara. Porota ocenila etikety práve pre ich podobnosť s deťmi: že sú hravé, nevinné a plné života. „Vyžehlili sme si ten Tatratea, teraz máme už aj cenu v kategórii nealko,“ smeje sa Demovič.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite