Ak svet čosi potrebuje, tak Žižekovho rovnako schopného oponenta. Lebo ak sme v takej mizérii, ako to Žižekovou optikou vyzerá, prepadá ma priam existenciálna úzkosť.
Jeden z najpopulárnejších filozofov súčasnosti už dávno opustil výsostne akademické kruhy a venuje sa širšej osvete. Kým mudroval, povedzme, len nad videoklipmi – vo vynikajúcom nemeckom dokumentárnom seriáli Fantastické obrazy – Exkurze do světa videoklipů, bolo to iba bystré a zábavné. Nie ešte také bystré a zábavné, ako keď mudroval o kinematografii – v celovečernom dokumente The Pervert´s Guide to Cinema. Avšak dnes, keď mudruje o ideológii a vlastne o svete vôbec – vo filme Perverzný sprievodca ideológiou (od štvrtka 16. 1. sa premieta aj v našich kinách), už to nie je len bystré a zábavné, ale aj nebezpečné. Najmä ak nejestvuje podobne masovo šírená protiváha.
Ono je to totiž tak, že Žižek, súc akousi popkultúrnou ikonou filozofie, je najprv dobrý, až potom mediálne známy, populárny, a tak ďalej. Dobrý tu znamená, že vie. Čertovsky veľa a dokáže to dobre predať. Dôstojný súper v polemike mu však chýba, a tak sa kritické čítanie, počúvanie a dívanie sa na Žižeka vyrovnáva s tým, čo filozof vraví, iba akýmsi jeho blahosklonným zľahčovaním. To by bolo v poriadku, ak by oná blahosklonnosť nebola iba maskovaním skutočného stavu vecí. A ten je taký, že Žižekovi dôstojne oponovať nevieme. Aspoň nie my, jeho laickí čitatelia a diváci. Preto dúfam, že sa konečne nájde filozof, ktorý by mu to poriadne vytmavil.
Lenže neviem, či sa niečo také stane, lebo filozofi, zdá sa, veľmi do kina nechodia. Možno by mali začať, deje sa tu čosi, čo si žiada ich pozornosť.
Jeden z najpopulárnejších filozofov súčasnosti už dávno opustil výsostne akademické kruhy a venuje sa širšej osvete. Kým mudroval, povedzme, len nad videoklipmi – vo vynikajúcom nemeckom dokumentárnom seriáli Fantastické obrazy – Exkurze do světa videoklipů, bolo to iba bystré a zábavné. Nie ešte také bystré a zábavné, ako keď mudroval o kinematografii – v celovečernom dokumente The Pervert´s Guide to Cinema. Avšak dnes, keď mudruje o ideológii a vlastne o svete vôbec – vo filme Perverzný sprievodca ideológiou (od štvrtka 16. 1. sa premieta aj v našich kinách), už to nie je len bystré a zábavné, ale aj nebezpečné. Najmä ak nejestvuje podobne masovo šírená protiváha.
Ono je to totiž tak, že Žižek, súc akousi popkultúrnou ikonou filozofie, je najprv dobrý, až potom mediálne známy, populárny, a tak ďalej. Dobrý tu znamená, že vie. Čertovsky veľa a dokáže to dobre predať. Dôstojný súper v polemike mu však chýba, a tak sa kritické čítanie, počúvanie a dívanie sa na Žižeka vyrovnáva s tým, čo filozof vraví, iba akýmsi jeho blahosklonným zľahčovaním. To by bolo v poriadku, ak by oná blahosklonnosť nebola iba maskovaním skutočného stavu vecí. A ten je taký, že Žižekovi dôstojne oponovať nevieme. Aspoň nie my, jeho laickí čitatelia a diváci. Preto dúfam, že sa konečne nájde filozof, ktorý by mu to poriadne vytmavil.
Lenže neviem, či sa niečo také stane, lebo filozofi, zdá sa, veľmi do kina nechodia. Možno by mali začať, deje sa tu čosi, čo si žiada ich pozornosť.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.