V kožuchu, lyžiarskych rukaviciach, čapici zarazenej do pol tváre, poistenej pred víchricou hrubým šálom, sa pokúšam vyvenčiť Cosma. Ten tvrdošijne odmieta sveter alebo vetrovku. Je to jeho prvá zima, nevie, chalan, do čoho ide. Ľadový vietor duje od oceánu, dostane sa človeku pekne pod kožu. Hafan mi zmizol v snehu, vylovím ho a zacúvam s ním do bytu. Prebrodím sa do svojej kaviarne, na rohu Bedford Avenuev Brooklyne. Tento týždeň nie som len pravidelný štamgast, budem chodiť iba tam. Ďalej to totiž nemá zmysel.
Newyorská zima je brutálna. Ale jednu vec o nej v novinách a v správach asi nespomenú.A to, že Newyorčania toto obdobie vyslovene, aj keď skryto, milujú.
Musia totiž spomaliť, prestať sa tak intenzívne naháňať za tým všetkým, čo nepočká. Hurá všade taxíkom, zrušiť stretko. Lepšie ostať doma alebo posedávať v reštike pri kozube, hneď oproti domu, pod svetrom pyžamo. Konečne si aj tí najväčší machri a profíci môžu dať menší pohov vo svojich „supr impórtnt“ životoch, bez výčitiek, že to flákajú. Metropola dostane taký ľudskejší, teplejší rozmer.
Toľko o sladkom ničerobení a metelici v New Yorku. Cez noc nám v dome praskne potrubie na kúrení. Zobudím sa na hučanie vody, teplota v byte pomaly, ale isto klesá. Natiahnem Cosmovi sveter, už sa nebráni a skrehnutý sa schúli do klbka. Skoro ráno to dobehne riešiť náš opravár Kerry. Vŕta a búši do steny, v pivnici je potopa. Tá rúra, ktorá povolila, vedie cez stenu v mojom byte. Ja do toho volám s herečkou, ktorú na poslednú chvíľu preobsadzujem na projekt. Termín opravára a telefonátu sa zrazil v jednom čase a na jednom mieste. Judy Rosenblatt má veľa otázok a ja poctivo odpovedám do rytmu kladiva. Potom nadšene rozprávam s majiteľkou domu o projekte, aj o strese, aký spôsobuje nedostatok času a práca s ľuďmi... Ona ma chvíľu so záujmom počúva. Na to povie opravárovi, že zatiaľ stačí radiátor spojazdniť provizórne. „Tak aby to kúrilo. Tip-top sa to dorobí, keď Anabela dokončí projekt. Aby sme ju nerušili.“
Newyorčania samozrejmý rešpekt voči priestoru a práci toho druhého nestrácajú ani v tomto extrémnom počasí. Čo má prioritu, je jasne dané, a to človeka zahreje viac ako otepľovačky.
Anabela Žigová/
žije v Brooklyne a venuje sa tvorbe filmu. Newyorčankou je vyše dvanásť rokov. Momentálne pracuje na dokumentárnom filme Salto Mortale o mladých Slovákoch a ich vyrovnávaní sa s komunistickou minulosťou.
Newyorská zima je brutálna. Ale jednu vec o nej v novinách a v správach asi nespomenú.A to, že Newyorčania toto obdobie vyslovene, aj keď skryto, milujú.
Musia totiž spomaliť, prestať sa tak intenzívne naháňať za tým všetkým, čo nepočká. Hurá všade taxíkom, zrušiť stretko. Lepšie ostať doma alebo posedávať v reštike pri kozube, hneď oproti domu, pod svetrom pyžamo. Konečne si aj tí najväčší machri a profíci môžu dať menší pohov vo svojich „supr impórtnt“ životoch, bez výčitiek, že to flákajú. Metropola dostane taký ľudskejší, teplejší rozmer.
Toľko o sladkom ničerobení a metelici v New Yorku. Cez noc nám v dome praskne potrubie na kúrení. Zobudím sa na hučanie vody, teplota v byte pomaly, ale isto klesá. Natiahnem Cosmovi sveter, už sa nebráni a skrehnutý sa schúli do klbka. Skoro ráno to dobehne riešiť náš opravár Kerry. Vŕta a búši do steny, v pivnici je potopa. Tá rúra, ktorá povolila, vedie cez stenu v mojom byte. Ja do toho volám s herečkou, ktorú na poslednú chvíľu preobsadzujem na projekt. Termín opravára a telefonátu sa zrazil v jednom čase a na jednom mieste. Judy Rosenblatt má veľa otázok a ja poctivo odpovedám do rytmu kladiva. Potom nadšene rozprávam s majiteľkou domu o projekte, aj o strese, aký spôsobuje nedostatok času a práca s ľuďmi... Ona ma chvíľu so záujmom počúva. Na to povie opravárovi, že zatiaľ stačí radiátor spojazdniť provizórne. „Tak aby to kúrilo. Tip-top sa to dorobí, keď Anabela dokončí projekt. Aby sme ju nerušili.“
Newyorčania samozrejmý rešpekt voči priestoru a práci toho druhého nestrácajú ani v tomto extrémnom počasí. Čo má prioritu, je jasne dané, a to človeka zahreje viac ako otepľovačky.
Anabela Žigová/
žije v Brooklyne a venuje sa tvorbe filmu. Newyorčankou je vyše dvanásť rokov. Momentálne pracuje na dokumentárnom filme Salto Mortale o mladých Slovákoch a ich vyrovnávaní sa s komunistickou minulosťou.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.