Pražský PORG – Prvé obnovené reálne gymnázium – je dnes v Česku najznámejšie osemročné gymnázium; podľa výsledkov štátnych maturít patrí k najlepším. Už sa skoro pozabudlo, že ho hneď po revolúcii založil vizionár a experimentátor Ondřej Šteffl (dnes majiteľ testovacej firmy Scio). V roku 1998 totiž vedenie prevzal mladý Klaus a stal sa postupne tvárou celej značky. PORG si založil aj základnú školu, potom ďalšie dvojjazyčné gymnázium, potom sesterské gymnázium v Ostrave, začal hľadať budovu v Plzni... Celú tú expanziu platil od roku 2007 Martin Roman, donedávna šéf pološtátnej elektrárenskej spoločnosti ČEZ. Vložil do školy 100 miliónov korún (3,5 milióna eur) a výmenou za to ovládol správnu radu. Teraz sa to končí rozvodom.
Čo presne sa medzi Klausom a Romanom stalo, české noviny nezistili. Autor týchto riadkov môže len ponúknuť, čo mu povedali učitelia z PORG: Martin Roman si prial, aby deti jeho priateľov mali zvláštne zaobchádzanie – napríklad aby neskladali prijímacie skúšky pri postupe zo základky na gymnázium (keď už platí plné školné 90-tisíc korún čiže 3 200 eur za rok). Mladý Klaus zdedil po svojom otcovi zlé vlastnosti, ale aj tie dobré – preto vyžadoval od všetkých rovnaké pravidlá a opakoval, že škola nemá byť pre horných desať tisíc, ale pre každého.
Lekcie sú z toho tri. Pre riaditeľov úspešných súkromných škôl: Keď nouveaux riches ponúkajú dary, nemusí to byť bez následkov. Pre zbohatlíkov: Škola sa dá kúpiť, ale jej intelektuálnymi akcionármi sú aj jej učitelia, žiaci a rodičia, bez nich je to prázdny barak. A pre rodičov: Keď pred kedysi vyhlásenou školou pribúdajú audiny, je čas na prestup.
Autor je právnik a novinár
Čo presne sa medzi Klausom a Romanom stalo, české noviny nezistili. Autor týchto riadkov môže len ponúknuť, čo mu povedali učitelia z PORG: Martin Roman si prial, aby deti jeho priateľov mali zvláštne zaobchádzanie – napríklad aby neskladali prijímacie skúšky pri postupe zo základky na gymnázium (keď už platí plné školné 90-tisíc korún čiže 3 200 eur za rok). Mladý Klaus zdedil po svojom otcovi zlé vlastnosti, ale aj tie dobré – preto vyžadoval od všetkých rovnaké pravidlá a opakoval, že škola nemá byť pre horných desať tisíc, ale pre každého.
Lekcie sú z toho tri. Pre riaditeľov úspešných súkromných škôl: Keď nouveaux riches ponúkajú dary, nemusí to byť bez následkov. Pre zbohatlíkov: Škola sa dá kúpiť, ale jej intelektuálnymi akcionármi sú aj jej učitelia, žiaci a rodičia, bez nich je to prázdny barak. A pre rodičov: Keď pred kedysi vyhlásenou školou pribúdajú audiny, je čas na prestup.
Autor je právnik a novinár
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.