Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Obchod ako naša budúcnosť

.ján Tóth .časopis .týždeň v ekonomike

Čo je hlavný „business model“ našej ekonomiky? Zahraničný obchod. Po potkýnaní sa v deväťdesiatych rokoch sa Slovensku v novom tisícročí podarilo vykročiť k prudkému rastu ekonomiky, ktorý bol založený na vývozoch. Dovezené zahraničné investície vyhnali hore produktivitu, pretože sme okopírovaním výrobného procesu a dovezením technológií dokázali držať krok s oveľa vyspelejšími ekonomikami. Prudko sme ich začali dobiehať, preskočili sme Maďarov a výrazne sme sa priblížili aj našim českým susedom. EÚ ako koncept bezbariérového obchodu bol pre nás presne tým pravým orechovým.

V posledných desiatich rokoch sme rástli najrýchlešie v EÚ. Na toto netreba zabúdať pri dnešnej kritike niektorých parciálnych EÚ záležitostí. Totiž, ekonomické názory na Slovensku neboli vždy otvorenosti naklonené. Samotný autor si spomína na časté argumenty, ktoré padali ešte začiatkom tohto tisícročia: Ako by sme sa mali chrániť voči zahraničiu zavedením dovoznej prirážky, ako treba mať potravinovú, energetickú, alebo akúkoľvek inú lobistami pretlačenú „sebestačnosť“. A tiež, že keď sa otvoríme zahraničiu, to len skúpi naše fabriky, aby ich mohlo zavrieť a odstrániť si tak konkurenciu. Laicky to znelo príťažlivo, konšpiračne a zrozumiteľne, ale bol to úplne mylný pohľad. Netreba teda zabudnúť, že tieto vyslovene škodlivé názory už nie je až tak počuť aj preto, že by boli v rozpore s realitou nášho členstva v EÚ. Otvorenie hraníc znamenalo prílev nových investícií a úplne kľúčový prvok pre naše rastové prvenstvo v Európe. Áno, obchod a špecializácia môže robiť našu ekonomiku rozkolísanejšou, ale zaručuje Slovákom rýchlejší rast životnej úrovne.
Do krízy obchod zažíval zlaté časy. Rástol dvakrát rýchlejšie ako celková produkcia. To bolo pre nás výborné. Rástli sme dvakrát rýchlejšie ako priemer EÚ. Posledné roky v štatistikách svetového obchodu sú však nepresvedčivé. A vedú sa diskusie, či to nie je spôsobené ochranárskymi opatreniami. Špecialista na obchod Krugman sa domnieva, že k zlatým časom dvojnásobného rastu obchodu sa už nemusíme vrátiť. Podľa neho boli len dočasné, pretože boli spôsobené veľkou liberalizáciou najprv vo vyspelých krajinách a nedávno aj v najľudnatejších krajinách, ako sú Čína a India, bývalý komunistický blok nevynímajúc. Toto znižovanie bariér, spojené s inováciou v doprave (kontajnery na lodiach), boli jednorazové vylepšenia, ktorých efekt sa podľa Krugmana pominie. Keď bariéry klesnú na nulu, nedajú sa už znižovať.
Ak sa tento pesimistický názor skutočne potvrdí, pre Slovensko to bude znamenať ešte väčšiu potrebu zlepšovania sa tu, doma. Pretože už budeme súťažiť o pomalšie rastúci koláč. A čiastočnú imunitu voči tomuto trendu si môžeme získať len tým, že u nás bude priaznivejšie podnikateľské prostredie ako inde. Lepšiu budúcnosť, ako je zapojenie sa do svetového obchodu a špecializovanie sa, totiž asi nevymyslíme.
Autor je viceguvernér NBS.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite