Keď správne počítam, bez toho, aby som mal potrebu jatriť spory, v tej jednej vete sú štyri chyby a jedno hlboké nedorozumenie, týkajúce sa cirkevných rolí.
Aj keď je to pre všetkých, ktorí sa pozerajú na katolicizmus, politicky ťažké pochopiť, pápeži nie sú ako prezidenti alebo guvernéri a doktríny cirkvi nie sú politiky. To znamená, že zmena pápežskej „administratívy“ nemôže – v skutočnosti nesmie – znamenať zmenu katolíckych pohľadov. Doktrína, ako ju rozumie katolícka cirkev, nie je vecou niekoho pohľadov, ale ustálených pochopením pravdy o veciach.
Pápeži tiež nie sú, ak mi dovolíte použiť tú frázu, niekým, kto sa riadi podľa veľkosti svojich nohavíc. Predtým, než sa dokončila dogmatická konštitúcia cirkvi na Druhom vatikánskom koncile, pápež Pavol VI. navrhol, aby v tomto dokumente stálo, že pápež sa „zodpovedá iba samotnému Pánovi“. Predpokladám, že išlo o pokus brániť pápežskú autoritu v prípade potenciálnych civilných alebo cirkevných neoprávnených zásahov. Ale teologická komisia koncilu odmietla pápežov návrh s tým, že „rímsky pontif je (..) viazaný samotným zjavením, k základnej štruktúre cirkvi, k sviatostiam, definíciám predchádzajúcich koncilov a ďalším záväzkom, ktorých je príliš veľa, aby sme ich vymenovali.“ Pápeži teda nie sú žiadni autoritári, ktorí učia, čo chcú a ako chcú. Sú, naopak, strážcami tradície, jej sluhami, a nie pánmi.
Aj keď je to pre všetkých, ktorí sa pozerajú na katolicizmus, politicky ťažké pochopiť, pápeži nie sú ako prezidenti alebo guvernéri a doktríny cirkvi nie sú politiky. To znamená, že zmena pápežskej „administratívy“ nemôže – v skutočnosti nesmie – znamenať zmenu katolíckych pohľadov. Doktrína, ako ju rozumie katolícka cirkev, nie je vecou niekoho pohľadov, ale ustálených pochopením pravdy o veciach.
Pápeži tiež nie sú, ak mi dovolíte použiť tú frázu, niekým, kto sa riadi podľa veľkosti svojich nohavíc. Predtým, než sa dokončila dogmatická konštitúcia cirkvi na Druhom vatikánskom koncile, pápež Pavol VI. navrhol, aby v tomto dokumente stálo, že pápež sa „zodpovedá iba samotnému Pánovi“. Predpokladám, že išlo o pokus brániť pápežskú autoritu v prípade potenciálnych civilných alebo cirkevných neoprávnených zásahov. Ale teologická komisia koncilu odmietla pápežov návrh s tým, že „rímsky pontif je (..) viazaný samotným zjavením, k základnej štruktúre cirkvi, k sviatostiam, definíciám predchádzajúcich koncilov a ďalším záväzkom, ktorých je príliš veľa, aby sme ich vymenovali.“ Pápeži teda nie sú žiadni autoritári, ktorí učia, čo chcú a ako chcú. Sú, naopak, strážcami tradície, jej sluhami, a nie pánmi.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.