Profesor psychológie a autor kníh Hank Davis v článku pre portál psychologytoday.com sleduje ľudí v švédskej predajni nábytku. Všíma si najmä postávajúcich pred vstavanými skriňami, zásuvkami a škatuľami, vďaka ktorým sú veci v domácnostiach usporiadané, založené a označené, jednoducho, na svojom mieste. Podľa psychológa sú úložné riešenia pre ľudí pozitívnou závislosťou. Myslí si, že keď usporadúvame veci, máme pocit aspoň malej nadvlády nad chaosom, ktorý zaplavuje náš život. Preto pre Davisa je neporiadok viac psychologickou témou ako záležitosťou interiérového dizajnu. Hovorí: „Neporiadok nás môže paralyzovať. Môže byť prekážkou jasnej mysle, dokonca aj nášho fungovania. Byť schopný odložiť veci preč – či ide o nedokončený projekt, alebo starý vzťah – je pre život nevyhnutné.“
.psychoterapia verzus kreatíva
To, že existuje psychologické odôvodnenie aj na spôsob upratovania, vás hádam ani neprekvapí. Česká psychologička a psychoterapeutka Kamila Thiele na portáli psychologie.cz uvádza viacero príkladov. Podľa nej manické upratovanie, kde každá vec má svoje presné miesto, je spojené s rigidným myslením a človek sa ním chráni pred pocitom neznámeho. Alebo ak partnerka uprace tak, že partner nemôže veci nájsť, je to podľa nej spôsob, ako dostať partnera do závislosti a vyjadriť nadvládu. Najzaujímavejšia je však myšlienka, že to, čo treba upratať, nie je v našom obydlí, ale v spomienkach a pocitoch z minulosti. Psychologička navádza porozmýšľať, či vám rodičia nevyčítali, že sa o seba nestaráte alebo že máte nízke sebavedomie. Hovorí: „Možno sa podvedome snažíte ako to malé dievčatko/ chlapec o svoj ideál.“ A pokračuje: „Pravidelné jarné upratovanie vyvoláva dojem, že život bude lepšie usporiadaný a rozpory lepšie vyriešené. ... môže byť teda pre niekoho skvelým terapeutickým zážitkom.“
Napriek tomu to s upratovaním netreba preháňať. Minuloročná štúdia Minesotskej univerzity dokazuje, že neporiadok na pracovnom stole zvyšuje kreativitu. Autori knihy The Perfect Mess (v českom preklade Báječný chaos, Dokořán, 2008), Eric Abrahamson a David H. Freedman, tiež broja proti trendu poriadku. Hovoria, že prílišný poriadok a usporiadanosť systémov potláča nápady, mrhá časom, a nie je flexibilný k zmenám. Do poriadku investujeme priveľa času, peňazí a energie a treba sa zamyslieť, či výsledné benefity prevalcujú výhody chaosu. Ak sa teda napriek týmto zisteniam rozhodnete do upratovania pustiť, spravte to rýchlo a bezbolestne. Za 15 minút denne.
.každý deň malý krok vpred
Dobré rady na rýchle upratovanie nájdete na flylady.net. Svoje obydlie rozdeľte na zóny tak, aby každá pripadla na jeden marcový týždeň. Každý deň sa minimálne 5 minút venujte tejto zóne. Upracte poličku v kúpeľni, doplňte koreničky, umyte okno v spálni. Okrem toho sa 5 minút venujte tzv. hot spotu – to jest miestu, kde sa u vás doma neporiadok hromadí. Zvyčajne to je kuchynská linka, polička v chodbe či písací stôl. V rámci toho môžete spraviť aj rýchle večerné upratovanie, keď len prebehnete byt a zasuniete stoličky, zavesíte spadnutý kabát či utriete omrvinky po stole.
Flylady tiež odporúča zobrať mech na odpadky a vyhodiť 27 vecí. Nerozmýšľajte však pridlho, vyberte veci a rovno ich vyhoďte do smetí. Pokazené veci, staré noviny, zbytočné dokumenty, ponožky, čo už mesiace márne čakajú na svoj pár. A potom zoberte škatuľu a vyberte 27 vecí, ktoré by ste mohli darovať. Sem patrí napríklad nenosené oblečenie, prečítaná kniha, veci, z ktorých máte po dvoch. Zbavovanie sa vecí je pri upratovaní základ. Pretože presunutím neporiadku a zbytočností do škatúľ a skladovacích boxov svoj problém nevyriešite, len ho presuniete. Ale ako sa rozhodnúť, čo vyhodiť? Pri triedení vecí by mala platiť zásada, že si necháte len veci užitočné (a teda používané) alebo krásne. Tretia kôpka môžu byť veci na pamiatku. Okrem nich, skladujte len sezónne veci. Pomôcka na triedenie je tiež delenie na: nechať, darovať, dať na charitu, vyhodiť. Ak si s tu poslednou možnosťou nie ste istí, škatuľu s vecami vyhoďte až vtedy, ak ste ju za celý rok neotvorili. Zbavovanie sa vecí síce odľahčí vaše obydlie, kanceláriu alebo dušu, ale zaťaží životné prostredie. Kliknite na eko-mapa.sk a nechajte sa prekvapiť, kam všade môžete ísť na výlet s odpadom. Mnoho vecí ešte môže nájsť svoj druhý život. Usporiadajte bazár alebo darujte veci ľuďom v núdzi podľa našich tipov na tyzden.com (Darujte užitočne, darujte užitočné).
Ak vás trápi bežné každotýždňové upratovanie, na stránke apartmenttherapy.com nájdete realistický plán, ako si domáce práce rozdeliť na štyri víkendy. Článok sa volá Take the weekdays off (v preklade Zoberte si voľno cez týždeň) a pomocou neho, s doplnením vlastných potrieb, budú aj neobľúbené domáce práce „odsýpať“.
.štyri kroky k čistému počítaču
Pri veľkom upratovaní nevynechajte ani váš počítač. Odstránenie nepotrebných súborov, zrušenie nepotrebných emailov, vydrhnutie plochy a mechanické vyčistenie sú 4 kroky, ktoré vám ušetria čas, vytvoria miesto na disku a zvýšia nielen produktivitu, ale aj osobnú hygienu.
Pri odstraňovaní nepotrebných súborov na disku sa zamerajte na tie veľké. Našťastie, tieto dinosaury nemusíte hľadať manuálne. Využite skvelé bezplatné programy ako WinDirStat (pre Windows) alebo GrandPerspective (ak používate Mac). Tie vám zobrazia rozdelenie vášho disku, akoby ste sa pozerali na katastrálnu mapu a vďaka tomu rýchlo odhalíte veľké nepoužívané súbory a priečinky. Počítaču môžete dať druhý dych aj vyčistením nepotrebných systémových súborov. Na Windowse na to môžete využiť predinštalovaný program Disk Cleanup. Ten maže dočasné súbory, ktoré si uložil na disk operačný systém, ale už ich nepotrebuje, rovnako ako dočasné súbory prehliadačov. Užitočný je aj softvér CCleaner, v ktorom môžete čistenie systémových súborov automatizovať. Vlastníci Macu si môžu stiahnuť bezplatný softvér OnyX a tiež skontrolovať funkčnosť disku cez zabudovaný program Disk Utility. Ak narazíte na problém v predstihu, môžete predísť veľmi nepríjemnej strate dát.
Aj keď e-maily nezaberajú na počítači toľko miesta, ak vám ich chodí veľa, odoberajú čas a produktivitu. Vypnite si e-mailové upozornenia služieb (napríklad Linkedln a Facebook), ktorých množstvo je naozaj prehnané. Hromadne sa môžete odhlásiť z komerčných e-mailových newslettrov, do ktorých ste sa prihlásili. Využite službu dostupnú na www.unroll.me, e-mailový smog odstránite za pár minút.
Plocha plná ikoniek je neprehľadná a môže aj spomaliť štart systému. Na triedenie stačí pár minút, buďte však rozhodní. Do koša patria ikony málo využívaného softvéru (programy ostanú nainštalované aj po odstránení skratky), náhodné súbory a veselé obrázky stiahnuté z webu. Potom už len pracovné súbory vložte tam, kam patria. Čistá plocha vám pomôže lepšie sa sústrediť a rýchlejšie sa dostať k dôležitým súborom a najčastejšie využívaným programom.
V médiách sa pravidelne objavujú výskumy, ktoré tvrdia, že klávesnice obsahujú viac baktérií ako záchodová doska. Naozaj, veľmi málo vecí každodennej potreby je špinavších. Užitočným pomocníkom pri čistení klávesnice je plechovka stlačeného vzduchu, hrubšie nečistoty vyčistíte paličkami do uší alebo jemne navlhčenou handričkou. Na obrazovku použite suchú handričku z mikrovlákien, na väčšiu špinu aj navlhčenú.
Spisovateľ Henry Adams hovorí, že chaos bol zákonom prírody, poriadok je snom človeka. Ak sa váš sen do konca marca nesplní, nezúfajte! Bolo by to predsa proti prírode!
Autori sú spolupracovníci .týždňa.
.psychoterapia verzus kreatíva
To, že existuje psychologické odôvodnenie aj na spôsob upratovania, vás hádam ani neprekvapí. Česká psychologička a psychoterapeutka Kamila Thiele na portáli psychologie.cz uvádza viacero príkladov. Podľa nej manické upratovanie, kde každá vec má svoje presné miesto, je spojené s rigidným myslením a človek sa ním chráni pred pocitom neznámeho. Alebo ak partnerka uprace tak, že partner nemôže veci nájsť, je to podľa nej spôsob, ako dostať partnera do závislosti a vyjadriť nadvládu. Najzaujímavejšia je však myšlienka, že to, čo treba upratať, nie je v našom obydlí, ale v spomienkach a pocitoch z minulosti. Psychologička navádza porozmýšľať, či vám rodičia nevyčítali, že sa o seba nestaráte alebo že máte nízke sebavedomie. Hovorí: „Možno sa podvedome snažíte ako to malé dievčatko/ chlapec o svoj ideál.“ A pokračuje: „Pravidelné jarné upratovanie vyvoláva dojem, že život bude lepšie usporiadaný a rozpory lepšie vyriešené. ... môže byť teda pre niekoho skvelým terapeutickým zážitkom.“
Napriek tomu to s upratovaním netreba preháňať. Minuloročná štúdia Minesotskej univerzity dokazuje, že neporiadok na pracovnom stole zvyšuje kreativitu. Autori knihy The Perfect Mess (v českom preklade Báječný chaos, Dokořán, 2008), Eric Abrahamson a David H. Freedman, tiež broja proti trendu poriadku. Hovoria, že prílišný poriadok a usporiadanosť systémov potláča nápady, mrhá časom, a nie je flexibilný k zmenám. Do poriadku investujeme priveľa času, peňazí a energie a treba sa zamyslieť, či výsledné benefity prevalcujú výhody chaosu. Ak sa teda napriek týmto zisteniam rozhodnete do upratovania pustiť, spravte to rýchlo a bezbolestne. Za 15 minút denne.
.každý deň malý krok vpred
Dobré rady na rýchle upratovanie nájdete na flylady.net. Svoje obydlie rozdeľte na zóny tak, aby každá pripadla na jeden marcový týždeň. Každý deň sa minimálne 5 minút venujte tejto zóne. Upracte poličku v kúpeľni, doplňte koreničky, umyte okno v spálni. Okrem toho sa 5 minút venujte tzv. hot spotu – to jest miestu, kde sa u vás doma neporiadok hromadí. Zvyčajne to je kuchynská linka, polička v chodbe či písací stôl. V rámci toho môžete spraviť aj rýchle večerné upratovanie, keď len prebehnete byt a zasuniete stoličky, zavesíte spadnutý kabát či utriete omrvinky po stole.
Flylady tiež odporúča zobrať mech na odpadky a vyhodiť 27 vecí. Nerozmýšľajte však pridlho, vyberte veci a rovno ich vyhoďte do smetí. Pokazené veci, staré noviny, zbytočné dokumenty, ponožky, čo už mesiace márne čakajú na svoj pár. A potom zoberte škatuľu a vyberte 27 vecí, ktoré by ste mohli darovať. Sem patrí napríklad nenosené oblečenie, prečítaná kniha, veci, z ktorých máte po dvoch. Zbavovanie sa vecí je pri upratovaní základ. Pretože presunutím neporiadku a zbytočností do škatúľ a skladovacích boxov svoj problém nevyriešite, len ho presuniete. Ale ako sa rozhodnúť, čo vyhodiť? Pri triedení vecí by mala platiť zásada, že si necháte len veci užitočné (a teda používané) alebo krásne. Tretia kôpka môžu byť veci na pamiatku. Okrem nich, skladujte len sezónne veci. Pomôcka na triedenie je tiež delenie na: nechať, darovať, dať na charitu, vyhodiť. Ak si s tu poslednou možnosťou nie ste istí, škatuľu s vecami vyhoďte až vtedy, ak ste ju za celý rok neotvorili. Zbavovanie sa vecí síce odľahčí vaše obydlie, kanceláriu alebo dušu, ale zaťaží životné prostredie. Kliknite na eko-mapa.sk a nechajte sa prekvapiť, kam všade môžete ísť na výlet s odpadom. Mnoho vecí ešte môže nájsť svoj druhý život. Usporiadajte bazár alebo darujte veci ľuďom v núdzi podľa našich tipov na tyzden.com (Darujte užitočne, darujte užitočné).
Ak vás trápi bežné každotýždňové upratovanie, na stránke apartmenttherapy.com nájdete realistický plán, ako si domáce práce rozdeliť na štyri víkendy. Článok sa volá Take the weekdays off (v preklade Zoberte si voľno cez týždeň) a pomocou neho, s doplnením vlastných potrieb, budú aj neobľúbené domáce práce „odsýpať“.
.štyri kroky k čistému počítaču
Pri veľkom upratovaní nevynechajte ani váš počítač. Odstránenie nepotrebných súborov, zrušenie nepotrebných emailov, vydrhnutie plochy a mechanické vyčistenie sú 4 kroky, ktoré vám ušetria čas, vytvoria miesto na disku a zvýšia nielen produktivitu, ale aj osobnú hygienu.
Pri odstraňovaní nepotrebných súborov na disku sa zamerajte na tie veľké. Našťastie, tieto dinosaury nemusíte hľadať manuálne. Využite skvelé bezplatné programy ako WinDirStat (pre Windows) alebo GrandPerspective (ak používate Mac). Tie vám zobrazia rozdelenie vášho disku, akoby ste sa pozerali na katastrálnu mapu a vďaka tomu rýchlo odhalíte veľké nepoužívané súbory a priečinky. Počítaču môžete dať druhý dych aj vyčistením nepotrebných systémových súborov. Na Windowse na to môžete využiť predinštalovaný program Disk Cleanup. Ten maže dočasné súbory, ktoré si uložil na disk operačný systém, ale už ich nepotrebuje, rovnako ako dočasné súbory prehliadačov. Užitočný je aj softvér CCleaner, v ktorom môžete čistenie systémových súborov automatizovať. Vlastníci Macu si môžu stiahnuť bezplatný softvér OnyX a tiež skontrolovať funkčnosť disku cez zabudovaný program Disk Utility. Ak narazíte na problém v predstihu, môžete predísť veľmi nepríjemnej strate dát.
Aj keď e-maily nezaberajú na počítači toľko miesta, ak vám ich chodí veľa, odoberajú čas a produktivitu. Vypnite si e-mailové upozornenia služieb (napríklad Linkedln a Facebook), ktorých množstvo je naozaj prehnané. Hromadne sa môžete odhlásiť z komerčných e-mailových newslettrov, do ktorých ste sa prihlásili. Využite službu dostupnú na www.unroll.me, e-mailový smog odstránite za pár minút.
Plocha plná ikoniek je neprehľadná a môže aj spomaliť štart systému. Na triedenie stačí pár minút, buďte však rozhodní. Do koša patria ikony málo využívaného softvéru (programy ostanú nainštalované aj po odstránení skratky), náhodné súbory a veselé obrázky stiahnuté z webu. Potom už len pracovné súbory vložte tam, kam patria. Čistá plocha vám pomôže lepšie sa sústrediť a rýchlejšie sa dostať k dôležitým súborom a najčastejšie využívaným programom.
V médiách sa pravidelne objavujú výskumy, ktoré tvrdia, že klávesnice obsahujú viac baktérií ako záchodová doska. Naozaj, veľmi málo vecí každodennej potreby je špinavších. Užitočným pomocníkom pri čistení klávesnice je plechovka stlačeného vzduchu, hrubšie nečistoty vyčistíte paličkami do uší alebo jemne navlhčenou handričkou. Na obrazovku použite suchú handričku z mikrovlákien, na väčšiu špinu aj navlhčenú.
Spisovateľ Henry Adams hovorí, že chaos bol zákonom prírody, poriadok je snom človeka. Ak sa váš sen do konca marca nesplní, nezúfajte! Bolo by to predsa proti prírode!
Autori sú spolupracovníci .týždňa.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.