Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Odchod programového fanatika

.miroslava Kernová .časopis .profil

František Borovský predminulý týždeň nečakane skončil vo vedení televízií JOJ Group. Kto je tento muž, ktorý najviac formoval svet slovenských komerčných televízií?

Strohá tlačová správa, podľa ktorej sa „rozhodol v skupine JOJ ukončiť svoje pôsobenie“, je zvratom v jeho doterajšej kariére: František Borovský aj v minulosti nečakane odchádzal, z niektorých televízií dokonca viackrát. No je to prvýkrát, čo skončil a neprestúpil na lukratívnejšiu ponuku u konkurencie.
Začínal v roku 1998 ako moderátor v košickej televízii Info Kanál. V roku 1999 prešiel do konkurenčnej TV Naša, v tom čase bol starostom Košíc Rudolf Schuster. „Chodili sa robiť priame prenosy z námestia, kde Košičania naháňali zlaté retiazky v Makovníkoch. Bolo to úplne šialené obdobie, ja som bol vtedy moderátor. Nemôžem povedať, že by ma to extrémne bavilo, skôr mi to pripadalo vtipné,“ spomínal na svoje začiatky pred pár rokmi pri jednom našom rozhovore pre Trend.
Hoci Borovský nemá ešte ani 40 rokov, má za sebou veľmi krušné pracovné obdobie, keď stihol vystriedať všetky celoplošné televízie. Menil síce televízie, ale vždy zastával rovnakú pozíciu: vždy riadil program.

.program ako vášeň
Na rozdiel od iných manažérov nemá za sebou žiadne špeciálne vzdelanie na VŠMU alebo v podobnom odbore. K svojmu povolaniu prišiel skôr na základe neobvyklého koníčka z mladosti – fascinoval ho televízny program. Keďže nemal internet a v 90. rokoch ešte veľa staníc v Košiciach sledovať nemohol, kupoval si Eurotelevíziu, ale aj zahraničné programové časopisy, kde si v spodnej časti robil svoju vlastnú televíziu. Sledoval, porovnával, ktorým formátom sa darí, aké mávajú programové okná. „Viedol som si, ktorý seriál má koľko epizód, kto tam hrá, prečo asi má úspech, alebo prečo nemá a skladal som si z toho vlastnú televíziu.“ Táto jeho záľuba trvala viac ako päť rokov a ako povedal, získal prehľad o televíznom trhu vo svete. Najradšej mal nemecké stanice. „Fascinovali ma súvislosti medzi reláciami. Snažíte sa dostať k číslam sledovanosti, čo sa dalo v tej dobe len cez teletext. Tak som čakal každý týždeň, aké čísla z prieskumov uverejnia a z toho som si robil závery, prečo to tak je,“ aj po rokoch hovoril o tejto činnosti s veľkým nadšením. To, že by raz mohol riadiť program televízie, mu v tom čase, samozrejme, ani len nenapadlo. „V Košiciach rozmýšľať o tom, že budete programovým riaditeľom, to je ako v Indii snívať o tom, že vám dajú navrhnúť iPhone6.“
K platenej práci s programom ho priviedol až Vladimír Železný. Ten hľadal ľudí do TV Global, z ktorej spolu s Richardom Rybníčkom vytvorili TV JOJ. Borovský prišiel na konkurz a Železného svojím prehľadom ohúril. Ponúkol mu miesto na skladbe programu.
Voľnú ruku pri tvorbe mal však až v Slovenskej televízii, kde mal na starosti Jednotku. Borovský stál za príchodom komercie do STV, ktorá vtedy pritiahla najmä mladších divákov a Jednotka sa stávala aj lídrom večera. Borovský stál za príchodom speváckych šou na Slovensku. Kým SuperStar Markíza odmietla, pretože bola pre ňu drahá, Borovský to s Rybníčkom riskovali, priniesli tento formát do STV. Risk sa vyplatil, tieto šou podobne ako v mnohých iných krajinách pri svojom prvom uvedení priniesli STV nečakané rekordy sledovanosti. Borovský sledoval komerčné trendy, ktoré fungovali v zahraničí a snažil sa ich preniesť na Slovensko. Pri putovaní pozíciami v rôznych televíziách stál za mnohými reality a zábavnými šou, ktoré znamenali pre televízie prelomový rast – v JOJ to boli Vyvolení, neskôr Panelák, na Markíze napríklad Susedia.
Novinky, ktoré mu na začiatku pomáhali so sledovanosťou, mu neskôr škodili. Reality šou boli v JOJ zastúpené viac ako dosť už v čase, keď bol trh nimi presýtený. Navyše,  menili sa na exhibíciu vulgarizmov. Aj keď ľudia chápali, že televízia je komerčná, spoločenská kritika sa stupňovala, zatiaľ čo záujem o nové reality formáty upadal.  

.na dvoch stoličkách
V JOJ zotrval Borovský najdlhšie – od roku 2007. V roku 2010 mu vedenie ponúklo pozíciu generálneho riaditeľa. V televízii tak sedel na dvoch stoličkách jeden človek, čo sa však časom ukázalo ako chybný ťah. Pri programových rozhodnutiach totiž Borovský nemal pri sebe rovnocenného oponenta. Výsledkom bolo, že pokles sledovanosti posledné dva roky Borovský riešil neustálymi zmenami a posunmi. Napríklad televízia natočila nový seriál Klan, pracoval na ňom veľký tím, odpromovala ho výraznou kampaňou. Premiéru mal v septembri, no po tretej časti ho Borovský stiahol, lebo nedosahoval tie čísla, aké on sám očakával. Seriál sa vrátil na JOJ v januári, no po krátkom čase tam skončil a presunul sa inde. Podobný osud mali v posledných mesiacoch viaceré novinky. Stabilná programová štruktúra, ktorá bola Borovského pred rokmi zásadná vec, tak posledné roky platila čoraz menej. Programové plány sa menili nielen z týždňa na týždeň, ale drahé projekty vypadávali z programu doslova z jedného dňa na druhý. Na začiatku roka Borovský priniesol viacero programových noviniek (napríklad Kukátko, nových Profesionálov, Vdovu), zázraky sa však neudiali.
Pokles sledovanosti JOJ v poslednom období je tak jeho výrazným profesionálnym neúspechom. No napriek tomu stále platí, že František Borovský výrazne a v mnohých ohľadoch ovplyvnil charakter komerčných televízií na Slovensku – novinkami, ktoré na trh priniesol, vzťahmi, provokáciou a najmä neustálym posúvaním hraníc.  
Autorka vedie web Omediach.com

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite