Llewyn Davis je folker. Nie je to nič výnimočné, ale na prelome 50. a 60. rokov sa osamotení speváci s akustickou gitarou nepovažovali za niečo špeciálne. „Čo hráte? Folk? A ja som si myslel, že ste hudobník,“ doberá si jedna z postáv Llewyn Davisa, ktorý sa snaží, podobne ako desiatky pesničkárov, presadiť na newyorskej hudobnej scéne.
Evidentne má talent, aj celkom dobrý vkus, jeho pesničky majú svoju hĺbku, ale akosi sa nevie predať. A čím viac sa snaží, tým je to pre neho ťažšie. Aj keď, šanca tu stále je. Americký film bratov Coenovcov Vnútri Llewyna Davisa (Inside Llewyn Davis) sa odohráva v New Yorku na začiatku šesťdesiatych rokov, kde sa v tom čase rozmáha silná folková scéna. Je tam veľmi veľa talentu, ale cez úzke hrdlo šoubiznisu prešlo len zopár vyvolených. V reálnom živote sa to podarilo napríklad Joan Baezovej, Bobovi Dylanovi, skupine Peter, Paul and Mary či Philovi Ochsovi. Ale čo sa stalo s ostatnými, čo z Manhattanu nevystrčili svoje päty?
.major z MacDougal Street
Medzi týchto „lúzrov“ patril aj folkový pesničkár Dave Van Ronk, jedna z dôležitých postáv vtedajšej newyorskej scény, podľa ktorého knihy sa bratia Coenovci rozhodli napísať svoj scenár. Vnútri Llewyna Davisa však nie je žiadne biografické dielo ani hudobný film, ale silný, tajomný a mystifikujúci príbeh.
Llewyn Davis (vo filme ho hrá Oscar Isaac) má s Dave Van Ronkom málo spoločné. Dave bol tým pesničkárom, ktorý pomáhal spopularizovať jednu z ústredných melódií tohto filmu Hang Me, Oh Hang Me. A jeden z jeho najznámejších albumov sa volá Inside Dave Van Ronk. A to je asi tak všetko. Davis pripomína vo filme úplného outsidera, pre ktorého nemá dobré slovo ani stará sekretárka vo vydavateľstve, kde vyšiel jeho sólový album. Naproti tomu Van Ronk sa síce nedostal so svojou hudbou ďaleko, ale keďže sa zaoberal prerábaním tradičných piesní, v newyorských folkových kruhoch sa stal uznávanou autoritou. Prezývali ho „majorom MacDougal Street” (tak sa volá aj jeho autobiografia), čiže newyorskej ulice, kde sa v päťdesiatych a šesťdesiatych rokoch stretávali bítnici a hudobníci. Van Ronk začínal pôvodne ako džezmen, ale keď v obchode objavili platňu s nahrávkami starých bluesových majstrov ako Mississippi John Hurt či Furry Lewis, zistil, že pravda je ukrytá v ľudovej piesni a obrátil sa na blues a neskôr aj na folk. Jeden čas sa dokonca staral aj o mladého Boba Dylana, ktorý prišiel do New Yorku z Minnesoty, pretože sa podľa vzoru Woodyho Guthrieho chcel stať slávnym folkovým spevákom. V Dylanovom životopisnom dokumente No Direction Home je skvelá scéna, v ktorej vystupuje aj Dave Van Ronk. Podľa neho mu vtedy začínajúci pesničkár ukradol z bytu niekoľko platní, ktoré nikdy nevrátil. To je scéna ako vystrihnutá z coenovského filmu.
V každom prípade, Dave Van Ronk sa skutočnom hviezdou nikdy nestal, aj keď mal k tomu veľmi veľmi blízko. V Inside Llewyn Davis je skrytý dialóg, ktorí si všimnú len folkoví znalci. Chicagský manažér Bud Grossman (vo filme ho hrá skvelý F. Murray Abraham) sa pýta Davisa, či nemá záujem spievať v skupine, že práve tvorí jedno folkové trio a jeho hlas by sa do neho hodil. Davis odmietne a my vieme, že robí chybu. V reálnom živote sa stalo niečo podobné. Spevák Peter Yarrow zakladal folkové trio a dal ponuku aj Van Ronkovi, ale ten povedal nie. Krátko na to bez neho vznikla skupina Peter, Paul and Mary. Trojica nahrala pesničku Blowin‘ In The Wind od vtedy úplne neznámeho Boba Dylana, ktorá sa stala obrovským hitom a dostala folkovú hudbu do hitparád. Obrovský úspech nakoniec pomohol aj samotnému Dylanovi, no Van Ronk sa nikdy nedostal von zo svojej štvrti Greenwich Village. Tu sa podobnosť Llewyna a Van Ronka končí. Zvyšok majú v rukách Ethan a Noel Coenovci, ktorí rozprávajú svoj príbeh.
.čarovní lúzri
Režisérska dvojka má na čarovných „lúzrov" slabosť. Stačí sa pozrieť na stelesnenie „dokonalého” muža (Big Lebowski), neúspešného spisovateľa (Barton Fink) alebo bezradného matematika (A Serious Man). Sú to postavy, ktoré bratia nechajú vyváľať vo svojich filmoch vo všetkých možných problémoch. A keď si divák hovorí, že ďalej to už nejde, objaví sa ďalší problém. Niečo podobné vo svojom živote zažíva aj Llewyn Davis. Nemá žiadne peniaze, prespáva u kamarátov, jeho bývalá tvrdí, že s ním čaká dieťa. Jeho platne nikdy nechce, desiatky kusov má pod posteľou. A okrem toho mu utečie mačka jeho priateľa, o ktorú sa mal postarať. Nádej však umiera posledná. Musí sa len dostať za jedným manažérom, o ktorom si myslí, že ten určite ocení jeho talent.
Coenovci sú majstri v zatajovaní. V ich filmoch sa objavujú rôzne bizarné postavy, ktoré s dejom filmu zdanlivo nesúvisia, z ich správania cítiť, že sa za nimi skrýva niečo nečisté a nebezpečné, no bez nich by filmy Coenovcov neboli kompletné. V Inside Llewyn Davis je ich niekoľko. Kto je ten spiaci človek s mafiánskym výzorom a jeho pomocník, s ktorými cestuje v jednom aute do Chicaga? Kto je ten tajomný násilný muž v klobúku, ktorý dá Llewynovi vždy „po držke”? A kto bol ten folkový parťák, s ktorým Llewyn odštartoval svoju hudobnú dráhu? Všetko sa to začalo tak sľubne, ale prečo skočil nakoniec z mosta? To sú otázky, na ktoré nedostane odpovede, ale v kontexte filmu o to až tak nejde. Tieto postavy slúžia len na dokreslenie pochmúrnej nálady.
.lístok do pekla
Keď mal v decembri minulého roka tento film premiéru, stretol sa s nadšenými reakciami, no nie všetci mu tlieskali. Napríklad Suzanne Vega povedala časopisu Rolling Stone, že folková scéna tých rokov bola živá a kompetitívna, že počas koncertov sa ľudia rozprávali a nesedeli ticho ako v kostole. Na obranu Coenovcov treba povedať, že hudba nehrá vo filme hlavnú úlohu a je len kulisou pre príbeh Llewyna Davisa, ktorého výborne stvárnil americký herec Oscar Issac. Okrem toho ešte nikto nenakrútil hudobný film, ktorý by zodpovedal realite. Zachytiť koncertnú energiu na pás v hranom filme jednoduchodo nejde.
Na filmoch bratov Coenovcov je úžasné to, že sa stránia schematickosti hollywoodskych blockbusterov, čo však neznamená, že sú alternatívne alebo vyslovene klubové. Takmer každý z ich filmov má svoj silný príbeh, často sa im podarí zohnať skvelých hercov, no oproti komerčným filmom dobro vždy nevíťazí nad zlom. Happyend je výraz, ktorý nemá v ich filmoch miesto. A keď niekto predsa len dopadne dobre, neznamená to, že si to zaslúžil (Burn After Reading) a ak dospeje do cieľa, tak len za cenu veľkých obetí (True Grit).
Coenovci sa špecializujú na hlúposť či chamtivosť, alebo prehnané ambície. Podľa nich sú to práve tieto ľudské vlastnosti, ktoré plodia toľko zla a nedorozumenia. Prehnané ambície ruinujú Llewynovi život. Niežeby iné postavy vo filme boli na tom lepšie, aj ony si svojím spôsobom cvikajú lístky do pekla, ale všade, kam sa tento folker pohne, zanecháva za sebou spúšť. Spasiť ho môže už len zázrak. Najhoršie na tom je, že tomuto nereálnemu snu veríme všetci: že niekto príde a na poslednú chvíľu nás vytrhne z pazúrov draka. Namiesto toho, aby sme si priznali svoj vlastný pád, padáme hlbšie do priepasti. Koľkokrát musel Llewyn Davis dostať po papuli od cudzinca v klobúku, aby si uvedomil, že by mal gitaru zavesiť na klinec?
Vnútri Llewyna Davisa (Inside Llewyn Davis), USA 2013, 105 minút. Réžia: Ethna Coen, Joel Coen, Scenár: Ethan Coen, Joel Coen, Hudba: T-Bone Burnett. Hrajú: Oscar Isaac, Carey Mulligan, Justin Timberlake, John Goodman, Frank Murray Abraham a ďalší.
Evidentne má talent, aj celkom dobrý vkus, jeho pesničky majú svoju hĺbku, ale akosi sa nevie predať. A čím viac sa snaží, tým je to pre neho ťažšie. Aj keď, šanca tu stále je. Americký film bratov Coenovcov Vnútri Llewyna Davisa (Inside Llewyn Davis) sa odohráva v New Yorku na začiatku šesťdesiatych rokov, kde sa v tom čase rozmáha silná folková scéna. Je tam veľmi veľa talentu, ale cez úzke hrdlo šoubiznisu prešlo len zopár vyvolených. V reálnom živote sa to podarilo napríklad Joan Baezovej, Bobovi Dylanovi, skupine Peter, Paul and Mary či Philovi Ochsovi. Ale čo sa stalo s ostatnými, čo z Manhattanu nevystrčili svoje päty?
.major z MacDougal Street
Medzi týchto „lúzrov“ patril aj folkový pesničkár Dave Van Ronk, jedna z dôležitých postáv vtedajšej newyorskej scény, podľa ktorého knihy sa bratia Coenovci rozhodli napísať svoj scenár. Vnútri Llewyna Davisa však nie je žiadne biografické dielo ani hudobný film, ale silný, tajomný a mystifikujúci príbeh.
Llewyn Davis (vo filme ho hrá Oscar Isaac) má s Dave Van Ronkom málo spoločné. Dave bol tým pesničkárom, ktorý pomáhal spopularizovať jednu z ústredných melódií tohto filmu Hang Me, Oh Hang Me. A jeden z jeho najznámejších albumov sa volá Inside Dave Van Ronk. A to je asi tak všetko. Davis pripomína vo filme úplného outsidera, pre ktorého nemá dobré slovo ani stará sekretárka vo vydavateľstve, kde vyšiel jeho sólový album. Naproti tomu Van Ronk sa síce nedostal so svojou hudbou ďaleko, ale keďže sa zaoberal prerábaním tradičných piesní, v newyorských folkových kruhoch sa stal uznávanou autoritou. Prezývali ho „majorom MacDougal Street” (tak sa volá aj jeho autobiografia), čiže newyorskej ulice, kde sa v päťdesiatych a šesťdesiatych rokoch stretávali bítnici a hudobníci. Van Ronk začínal pôvodne ako džezmen, ale keď v obchode objavili platňu s nahrávkami starých bluesových majstrov ako Mississippi John Hurt či Furry Lewis, zistil, že pravda je ukrytá v ľudovej piesni a obrátil sa na blues a neskôr aj na folk. Jeden čas sa dokonca staral aj o mladého Boba Dylana, ktorý prišiel do New Yorku z Minnesoty, pretože sa podľa vzoru Woodyho Guthrieho chcel stať slávnym folkovým spevákom. V Dylanovom životopisnom dokumente No Direction Home je skvelá scéna, v ktorej vystupuje aj Dave Van Ronk. Podľa neho mu vtedy začínajúci pesničkár ukradol z bytu niekoľko platní, ktoré nikdy nevrátil. To je scéna ako vystrihnutá z coenovského filmu.
V každom prípade, Dave Van Ronk sa skutočnom hviezdou nikdy nestal, aj keď mal k tomu veľmi veľmi blízko. V Inside Llewyn Davis je skrytý dialóg, ktorí si všimnú len folkoví znalci. Chicagský manažér Bud Grossman (vo filme ho hrá skvelý F. Murray Abraham) sa pýta Davisa, či nemá záujem spievať v skupine, že práve tvorí jedno folkové trio a jeho hlas by sa do neho hodil. Davis odmietne a my vieme, že robí chybu. V reálnom živote sa stalo niečo podobné. Spevák Peter Yarrow zakladal folkové trio a dal ponuku aj Van Ronkovi, ale ten povedal nie. Krátko na to bez neho vznikla skupina Peter, Paul and Mary. Trojica nahrala pesničku Blowin‘ In The Wind od vtedy úplne neznámeho Boba Dylana, ktorá sa stala obrovským hitom a dostala folkovú hudbu do hitparád. Obrovský úspech nakoniec pomohol aj samotnému Dylanovi, no Van Ronk sa nikdy nedostal von zo svojej štvrti Greenwich Village. Tu sa podobnosť Llewyna a Van Ronka končí. Zvyšok majú v rukách Ethan a Noel Coenovci, ktorí rozprávajú svoj príbeh.
.čarovní lúzri
Režisérska dvojka má na čarovných „lúzrov" slabosť. Stačí sa pozrieť na stelesnenie „dokonalého” muža (Big Lebowski), neúspešného spisovateľa (Barton Fink) alebo bezradného matematika (A Serious Man). Sú to postavy, ktoré bratia nechajú vyváľať vo svojich filmoch vo všetkých možných problémoch. A keď si divák hovorí, že ďalej to už nejde, objaví sa ďalší problém. Niečo podobné vo svojom živote zažíva aj Llewyn Davis. Nemá žiadne peniaze, prespáva u kamarátov, jeho bývalá tvrdí, že s ním čaká dieťa. Jeho platne nikdy nechce, desiatky kusov má pod posteľou. A okrem toho mu utečie mačka jeho priateľa, o ktorú sa mal postarať. Nádej však umiera posledná. Musí sa len dostať za jedným manažérom, o ktorom si myslí, že ten určite ocení jeho talent.
Coenovci sú majstri v zatajovaní. V ich filmoch sa objavujú rôzne bizarné postavy, ktoré s dejom filmu zdanlivo nesúvisia, z ich správania cítiť, že sa za nimi skrýva niečo nečisté a nebezpečné, no bez nich by filmy Coenovcov neboli kompletné. V Inside Llewyn Davis je ich niekoľko. Kto je ten spiaci človek s mafiánskym výzorom a jeho pomocník, s ktorými cestuje v jednom aute do Chicaga? Kto je ten tajomný násilný muž v klobúku, ktorý dá Llewynovi vždy „po držke”? A kto bol ten folkový parťák, s ktorým Llewyn odštartoval svoju hudobnú dráhu? Všetko sa to začalo tak sľubne, ale prečo skočil nakoniec z mosta? To sú otázky, na ktoré nedostane odpovede, ale v kontexte filmu o to až tak nejde. Tieto postavy slúžia len na dokreslenie pochmúrnej nálady.
.lístok do pekla
Keď mal v decembri minulého roka tento film premiéru, stretol sa s nadšenými reakciami, no nie všetci mu tlieskali. Napríklad Suzanne Vega povedala časopisu Rolling Stone, že folková scéna tých rokov bola živá a kompetitívna, že počas koncertov sa ľudia rozprávali a nesedeli ticho ako v kostole. Na obranu Coenovcov treba povedať, že hudba nehrá vo filme hlavnú úlohu a je len kulisou pre príbeh Llewyna Davisa, ktorého výborne stvárnil americký herec Oscar Issac. Okrem toho ešte nikto nenakrútil hudobný film, ktorý by zodpovedal realite. Zachytiť koncertnú energiu na pás v hranom filme jednoduchodo nejde.
Na filmoch bratov Coenovcov je úžasné to, že sa stránia schematickosti hollywoodskych blockbusterov, čo však neznamená, že sú alternatívne alebo vyslovene klubové. Takmer každý z ich filmov má svoj silný príbeh, často sa im podarí zohnať skvelých hercov, no oproti komerčným filmom dobro vždy nevíťazí nad zlom. Happyend je výraz, ktorý nemá v ich filmoch miesto. A keď niekto predsa len dopadne dobre, neznamená to, že si to zaslúžil (Burn After Reading) a ak dospeje do cieľa, tak len za cenu veľkých obetí (True Grit).
Coenovci sa špecializujú na hlúposť či chamtivosť, alebo prehnané ambície. Podľa nich sú to práve tieto ľudské vlastnosti, ktoré plodia toľko zla a nedorozumenia. Prehnané ambície ruinujú Llewynovi život. Niežeby iné postavy vo filme boli na tom lepšie, aj ony si svojím spôsobom cvikajú lístky do pekla, ale všade, kam sa tento folker pohne, zanecháva za sebou spúšť. Spasiť ho môže už len zázrak. Najhoršie na tom je, že tomuto nereálnemu snu veríme všetci: že niekto príde a na poslednú chvíľu nás vytrhne z pazúrov draka. Namiesto toho, aby sme si priznali svoj vlastný pád, padáme hlbšie do priepasti. Koľkokrát musel Llewyn Davis dostať po papuli od cudzinca v klobúku, aby si uvedomil, že by mal gitaru zavesiť na klinec?
Vnútri Llewyna Davisa (Inside Llewyn Davis), USA 2013, 105 minút. Réžia: Ethna Coen, Joel Coen, Scenár: Ethan Coen, Joel Coen, Hudba: T-Bone Burnett. Hrajú: Oscar Isaac, Carey Mulligan, Justin Timberlake, John Goodman, Frank Murray Abraham a ďalší.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.