„Nemal som žiadnu vedomosť, že by sa pán Ladislav Pavlík alebo vydavateľstvo Alert hlásili k scientológii, alebo presadzovali jej myšlienky. Ak by som mal o takom niečom čo len najmenšiu informáciu, určite by som na základe svojho svetonázoru a viery v Boha nesúhlasil s rozhovorom a následne s vydaním knihy,“ opakuje Andrej Kiska vždy, keď sa ho na spojenie so scientológmi opýtajú. Na stránke antikiska.sk, kde reaguje na výčitky, ktoré boli voči nemu počas kampane vznesené, pripúšťa istú svoju nevedomosť a neopatrnosť v tejto záležitosti.
Lenže v prezidentskej kampani sa nič neodpúšťa. Uplynulý týždeň vytkol Kiskovi kontakty s priaznivcami scientológie Robert Fico. Vzápätí sa však premiérovi téma vrátila ako bumerang, keď médiá zverejnili informáciu, že práve jeho vláda pomohla dotáciou firme, vlastnenej scientológom.
Andrejovi Kiskovi nevidíme do hlavy. No jeho kniha Vezmi život do svojich rúk neobsahuje žiadne duchovne pochybné posolstvá. Zato ponúka zaujímavý náhľad do životnej a podnikateľskej filozofie prezidentského kandidáta, ktorému časť voličov vyčíta málo vyhranené názory.
.manažérska kniha
Zlú manažérsku literatúru spoznáte ľahko. Spravidla obsahuje veľa motivačnej vaty a autor nabudenému čitateľovi sústavne pripomína, že ak chce naplno pochopiť ponúkaný koncept, mal by si objednať ďalšie knižky, iné produkty alebo zaplatiť zvláštny kurz. Najhoršie knihy z tejto oblasti čitateľa presviedčajú, že stačí pozitívne myslieť a „zmagnetizovaná myseľ“ už úspech nejako pritiahne sama...
Kiskova 150-stranová kniha o podnikateľskom úspechu žiadnu podobnú ezoteriku neobsahuje. Dokonca na jednom mieste takýto prístup kritizuje. V skutočnosti je Kiskova kniha vecnejšia a konkrétnejšia než mnohé bombastické bestsellery amerického pôvodu s manažérskou tematikou, pod ktorými sa ohýbajú poličky našich kníhkupectiev. Navyše upozorňuje aj na určité situácie, s ktorými môže prísť do styku špecificky slovenský podnikateľ. Hlavné kapitoly sa týkajú podnikových financií, marketingu a reklamy, strategického manažmentu, obchodu či ľudských zdrojov. Sú poňaté veľmi prakticky. Kiska demonštruje určité všeobecné princípy na príkladoch podnikateľských situácií, do ktorých sa sám dostal. Pokorne dokáže priznať aj omyly či pády. Skúsenosť tu má prednosť pred teóriou.
Ako si vybrať ten správny produkt pre podnikanie? Je lepšia eseročka alebo akciovka? Aký druh média je najlepší pre reklamu toho ktorého produktu? Čo robiť preventívne, aby sa spoločníci vo firme nerozhádali? Mať firmu v prenajatých priestoroch alebo kúpiť vlastnú budovu? Nie sú to práve témy, cez ktoré by bolo ľahké vpašovať do hláv čitateľov nejaké pochybné náboženstvo. No najmä v prvej kapitole (Účel podnikania) a poslednej kapitole (Manažér a jeho osobný život) sa Kiska nevyhýba ani hlbším úvahám o zmysle života, či podnikania.
.peniaze šťastie neprinesú
Podľa prezidentského kandidáta veľa problémov v biznise vzniká, lebo podnikatelia si zamieňajú zmysel podnikania, ktorým je nachádzanie a napĺňanie potrieb zákazníka s nevyhnutnou podmienkou podnikania, ktorou je vytváranie zisku: „Rád používam Dalajlámov príklad: raz sa s úsmevom pýtal, či je zmyslom ľudského života dýchanie. Určite nikto z nás nesúhlasí s tým, že sme na svete preto, aby sme dýchali, no napriek tomu bez toho nemôžeme žiť. S peniazmi je to podobné.“ Bez zisku firma zbankrotuje, no zároveň nesmie ísť o jediný zmysel jej existencie. Ten musí mať ťažisko v potrebách zákazníka. Podnikanie je pre Kisku o dlhodobých vzťahoch: Medzi pracovníkmi vo firme, medzi odberateľmi a dodávateľmi, prípadne medzi firmou a zákazníkmi.
Kiska čitateľa varuje pred tým, aby osobné šťastie hľadal v peniazoch či v úspešnom porovnávaní sa so susedom: „Vždy bude existovať niekto, kto je bohatší, mladší, krajší alebo má viac vlasov! Keď si to neuvedomujeme, pocit šťastia nám často uteká, lebo nedokážeme vnímať vnútornú spokojnosť s tým, čo máme.“ Spokojný osobný život podľa Kisku spočíva na rovnováhe troch pilierov. Ide o milujúcu rodinu, napĺňajúcu prácu a o poriadok vo vlastnej hlave: „Ak mám zdravú, krásnu rodinu a ešte aj výbornú prácu, no doma sa zožieram závisťou a nespokojnosťou s tým, že môj sused má lepšiu prácu a väčšie auto, šťastný nebudem.“
Z pohľadu prebiehajúcej kampane je zaujímavá kapitola, v ktorej Kiska píše, ako sa má firma postaviť čiernej propagande. Ak sú sťažnosti legitímne a prichádzajú od zákazníkov, radí rýchlo priznať chybu, ospravedlniť sa a zjednať nápravu. Pri očierňovaní konkurenciou ponúka dve možnosti: Buď nereagovať, zomknúť sa a pracovať ešte usilovnejšie, alebo agresívne prejsť do protiútoku za použitia hoci aj právnych prostriedkov. V prípade podsúvania úžerníctva sa Andrej Kiska rozhodol ísť práve druhou cestou a podať na premiéra trestné oznámenie...
Andrej Kiska nie je akademický intelektuál, ktorý zverejnil detailný a prelomový program pre Slovensko. No vidieť, že nad životom premýšľa a má vyzretý hodnotový rebríček, na ktorom sa podpísala skúsenosť s osobnými úspechmi i zakopnutiami. Ak mottom nového prezidenta bude „vezmi život do svojich rúk“, pôjde o ohromný pokrok oproti „myslím národne, cítim sociálne“.
Andrej Kiska: Vezmi život do svojich rúk, vyd. Alert, 2013.
Lenže v prezidentskej kampani sa nič neodpúšťa. Uplynulý týždeň vytkol Kiskovi kontakty s priaznivcami scientológie Robert Fico. Vzápätí sa však premiérovi téma vrátila ako bumerang, keď médiá zverejnili informáciu, že práve jeho vláda pomohla dotáciou firme, vlastnenej scientológom.
Andrejovi Kiskovi nevidíme do hlavy. No jeho kniha Vezmi život do svojich rúk neobsahuje žiadne duchovne pochybné posolstvá. Zato ponúka zaujímavý náhľad do životnej a podnikateľskej filozofie prezidentského kandidáta, ktorému časť voličov vyčíta málo vyhranené názory.
.manažérska kniha
Zlú manažérsku literatúru spoznáte ľahko. Spravidla obsahuje veľa motivačnej vaty a autor nabudenému čitateľovi sústavne pripomína, že ak chce naplno pochopiť ponúkaný koncept, mal by si objednať ďalšie knižky, iné produkty alebo zaplatiť zvláštny kurz. Najhoršie knihy z tejto oblasti čitateľa presviedčajú, že stačí pozitívne myslieť a „zmagnetizovaná myseľ“ už úspech nejako pritiahne sama...
Kiskova 150-stranová kniha o podnikateľskom úspechu žiadnu podobnú ezoteriku neobsahuje. Dokonca na jednom mieste takýto prístup kritizuje. V skutočnosti je Kiskova kniha vecnejšia a konkrétnejšia než mnohé bombastické bestsellery amerického pôvodu s manažérskou tematikou, pod ktorými sa ohýbajú poličky našich kníhkupectiev. Navyše upozorňuje aj na určité situácie, s ktorými môže prísť do styku špecificky slovenský podnikateľ. Hlavné kapitoly sa týkajú podnikových financií, marketingu a reklamy, strategického manažmentu, obchodu či ľudských zdrojov. Sú poňaté veľmi prakticky. Kiska demonštruje určité všeobecné princípy na príkladoch podnikateľských situácií, do ktorých sa sám dostal. Pokorne dokáže priznať aj omyly či pády. Skúsenosť tu má prednosť pred teóriou.
Ako si vybrať ten správny produkt pre podnikanie? Je lepšia eseročka alebo akciovka? Aký druh média je najlepší pre reklamu toho ktorého produktu? Čo robiť preventívne, aby sa spoločníci vo firme nerozhádali? Mať firmu v prenajatých priestoroch alebo kúpiť vlastnú budovu? Nie sú to práve témy, cez ktoré by bolo ľahké vpašovať do hláv čitateľov nejaké pochybné náboženstvo. No najmä v prvej kapitole (Účel podnikania) a poslednej kapitole (Manažér a jeho osobný život) sa Kiska nevyhýba ani hlbším úvahám o zmysle života, či podnikania.
.peniaze šťastie neprinesú
Podľa prezidentského kandidáta veľa problémov v biznise vzniká, lebo podnikatelia si zamieňajú zmysel podnikania, ktorým je nachádzanie a napĺňanie potrieb zákazníka s nevyhnutnou podmienkou podnikania, ktorou je vytváranie zisku: „Rád používam Dalajlámov príklad: raz sa s úsmevom pýtal, či je zmyslom ľudského života dýchanie. Určite nikto z nás nesúhlasí s tým, že sme na svete preto, aby sme dýchali, no napriek tomu bez toho nemôžeme žiť. S peniazmi je to podobné.“ Bez zisku firma zbankrotuje, no zároveň nesmie ísť o jediný zmysel jej existencie. Ten musí mať ťažisko v potrebách zákazníka. Podnikanie je pre Kisku o dlhodobých vzťahoch: Medzi pracovníkmi vo firme, medzi odberateľmi a dodávateľmi, prípadne medzi firmou a zákazníkmi.
Kiska čitateľa varuje pred tým, aby osobné šťastie hľadal v peniazoch či v úspešnom porovnávaní sa so susedom: „Vždy bude existovať niekto, kto je bohatší, mladší, krajší alebo má viac vlasov! Keď si to neuvedomujeme, pocit šťastia nám často uteká, lebo nedokážeme vnímať vnútornú spokojnosť s tým, čo máme.“ Spokojný osobný život podľa Kisku spočíva na rovnováhe troch pilierov. Ide o milujúcu rodinu, napĺňajúcu prácu a o poriadok vo vlastnej hlave: „Ak mám zdravú, krásnu rodinu a ešte aj výbornú prácu, no doma sa zožieram závisťou a nespokojnosťou s tým, že môj sused má lepšiu prácu a väčšie auto, šťastný nebudem.“
Z pohľadu prebiehajúcej kampane je zaujímavá kapitola, v ktorej Kiska píše, ako sa má firma postaviť čiernej propagande. Ak sú sťažnosti legitímne a prichádzajú od zákazníkov, radí rýchlo priznať chybu, ospravedlniť sa a zjednať nápravu. Pri očierňovaní konkurenciou ponúka dve možnosti: Buď nereagovať, zomknúť sa a pracovať ešte usilovnejšie, alebo agresívne prejsť do protiútoku za použitia hoci aj právnych prostriedkov. V prípade podsúvania úžerníctva sa Andrej Kiska rozhodol ísť práve druhou cestou a podať na premiéra trestné oznámenie...
Andrej Kiska nie je akademický intelektuál, ktorý zverejnil detailný a prelomový program pre Slovensko. No vidieť, že nad životom premýšľa a má vyzretý hodnotový rebríček, na ktorom sa podpísala skúsenosť s osobnými úspechmi i zakopnutiami. Ak mottom nového prezidenta bude „vezmi život do svojich rúk“, pôjde o ohromný pokrok oproti „myslím národne, cítim sociálne“.
Andrej Kiska: Vezmi život do svojich rúk, vyd. Alert, 2013.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.