.magistrát hlavného mesta SR Bratislavy je v dlhoch a aby ich splatil, rozhodol sa rozpredať drobné podiely v spoločnostiach, ktoré spoluvlastní. Veľké firmy ako OLO či Dopravný podnik si chce naďalej ponechať vo svojom vlastníctve aj v správe: mesto však držalo aj sedem percent akcií v Slovenskej plavbe a prístavoch (SPaP), z ktorých nič nemalo. SPaP je akciová spoločnosť, ktorej hlavnou podnikateľskou činnosťou je veľkoobjemová preprava po Dunaji. Vlastní vyše 200 lodí, prístavy v Bratislave a v Komárne a ďalšie pozemky okolo nich. Mesto malo popri akciách v SPaP zastúpenie aj v dozornej rade. Jej člena však firma odvolala, takže mesto nad ňou stratilo akúkoľvek kontrolu.
.pod cenu
Predstavenstvo SPaP zároveň rozhodlo, že zisky spoločnosti sa desať rokov nebudú rozdeľovať medzi akcionárov, ale preinvestujú sa do podnikateľskej činnosti. To znamená, že činnosť SPaP priamo nesúvisela s prevádzkou mesta Bratislava. „Firma ohlásila, že jej zámerom je preprava veľkoobjemových substrátov po Dunaji. Do tejto činnosti chce investovať aj svoje zisky – na opravy člnov a remorkérov, ktoré sú v katastrofálnom technickom stave. Firma je síce zisková, netunelujú ju, ale mesto z nej nič nemá. Pán primátor Ftáčnik preto navrhol predaj akcií mesta,“ hovorí Peter Šinály, mestský kontrolór.
Podiel magistrátu v SPaP bol znalcami ocenený na približne 700-tisíc eur pri všeobecnej hodnote akcie 3,91 eura (s menovitou hodnotou 25,5 eura). Mestskí poslanci spozorneli, pretože táto cena sa im zdala podhodnotená. „Podľa záverečných hospodárskych správ bol podnik, ktorého akcie teraz predávame, za posledné tri roky ziskový. Na účte má približne 14,2 milióna eur nerozdeleného zisku, v pokladni je okamžite k dispozícii okolo 5,2 milióna eur. Sedem percent akcií mesta predstavuje približne 1,5 milióna eur, takže máme podozrenie, že niečo nie je s kostolným poriadkom,“ hovorí mestský poslanec Ignác Kolek (KDH).
Mesto sa bráni, že predaj siedmich percent akcií je pre investora menej atraktívna kúpa, ako keby kúpil podstatnú časť podniku, čím by v ňom získal aj vplyv. Lenže nový investor – britská spoločnosť Budamar Transport Limited – už v SPaP vlastní takmer 70 percent akcií. Znalecké ohodnotenie ceny mestských podielov navyše vychádzalo z tzv. podnikateľskej metódy – to znamená, že znalec skúmal len krátkodobú atraktivitu podniku. „Jedným z akcionárov SPaP je aj Tatra banka, ktorá má vo firme ešte menší podiel ako mesto, no napriek tomu ho nepredáva,“ upozorňuje mestský poslanec Ján Hrčka (nezávislý). „Akú otázku sme položili znalcovi, takú odpoveď sme dostali,“ reagoval mestský kontrolór Peter Šinály.
.budamar na scéne
Magistrát napokon pre námietky poslancov vyjednal vyššiu cenu: z pôvodných 700-tisíc na 800-tisíc eur. Pochybnosti však vzbudzuje najmä meno nového vlastníka akcií SPaP. Britská spoločnosť Budamar Transport Limited, ktorej mesto koncom marca predalo svoje podiely, totiž ovláda slovenskú spoločnosť Budamar Logistics, podozrivú z daňových podvodov za vyše dvadsať miliónov eur (týždeň č.10/2014). Firma Budamar je navyše personálne prepojená s viacerými podnikateľmi blízkymi Smeru (Chrenek, Blaško, Poór). Táto strana podporuje aj bratislavského primátora Milana Ftáčnika. Ten na otázku, či predali akcie mesta firme Budamar pod cenu preto, že má väzby na Smer, neodpovedal.
Poslanec Hrčka namieta aj spôsob predaja akcií. „Zákon mi prikazuje uplatniť predkupné právo – ak chcem svoj majetok predať za nejakú sumu, musím uprednostniť súčasných akcionárov, ktorí súhlasia s cenou, pričom každý má nárok na percentá podľa svojho podielu. Nikto ma však nemôže obmedzovať v tom, komu svoj majetok predám. Preto si myslím, že rozhodnutie predstavenstva SPaP z marca 2014, že akcie sa môžu predávať výhradne súčasným akcionárom, nie je v súlade so zákonom,“ tvrdí Hrčka.
Pozoruhodný je aj fakt, v rozpočte mesta sa počítalo so ziskom z predaja akcií v SPaP dávno predtým, ako o ňom hlasovali poslanci. Podľa informácií .týždňa navyše predchádzal hlasovaniu silný lobing predstaviteľov magistrátu. Hlasovanie zastupiteľstva preto pripomínalo skôr formálne potvrdenie predaja než vecné schvaľovanie. Za predaj akcií mesta firme Budamar pritom hlasovali spolu so Smerom, ktorý nemá v zastupiteľstve väčšinu, aj poslanci SDKÚ, NOVA či zelení. Proti boli len OKS a KDH. Ako je to možné?
.kupovanie poslancov
Poslanci totiž dostali perfektnú ponuku – zisk z predaja akcií v SPaP môžu použiť na svoje priority. To znamená, že každý poslanec dostane k dispozícii 48-tisíc eur, ktoré môže investovať podľa vlastného uváženia – môže napríklad vysadiť stromy alebo vymaľovať školu vo „svojej“ mestskej časti. Pred blížiacimi sa komunálnymi voľbami skvelý spôsob, ako sa zapáčiť potenciálnym voličom. Takáto forma „kupovania poslancov“ je však v úplnom rozpore s pôvodným zámerom predaja akcií mesta v SPaP – zbaviť magistrát dlhov.
Obchod navyše prebehol v tzv. režime osobitného zreteľa, čím sa podľa niektorých poslancov obišiel zákonný predaj majetku. Zákon o majetku obcí totiž prikazuje predávať majetok s hodnotou nad 40-tisíc eur prostredníctvom verejnej súťaže či dražby, čo sa v tomto prípade nestalo. Rozhodnutie mestského parlamentu je však možné do jedného roka napadnúť na súde. „Mám vážne podozrenie, že predaj siedmich percent akcií v SPaP je pre mesto nevýhodný a deje sa v réžii niekoho, kto na ňom chce zarobiť,“ dodal poslanec Kolek.
.autor je spolupracovník .týždňa
.pod cenu
Predstavenstvo SPaP zároveň rozhodlo, že zisky spoločnosti sa desať rokov nebudú rozdeľovať medzi akcionárov, ale preinvestujú sa do podnikateľskej činnosti. To znamená, že činnosť SPaP priamo nesúvisela s prevádzkou mesta Bratislava. „Firma ohlásila, že jej zámerom je preprava veľkoobjemových substrátov po Dunaji. Do tejto činnosti chce investovať aj svoje zisky – na opravy člnov a remorkérov, ktoré sú v katastrofálnom technickom stave. Firma je síce zisková, netunelujú ju, ale mesto z nej nič nemá. Pán primátor Ftáčnik preto navrhol predaj akcií mesta,“ hovorí Peter Šinály, mestský kontrolór.
Podiel magistrátu v SPaP bol znalcami ocenený na približne 700-tisíc eur pri všeobecnej hodnote akcie 3,91 eura (s menovitou hodnotou 25,5 eura). Mestskí poslanci spozorneli, pretože táto cena sa im zdala podhodnotená. „Podľa záverečných hospodárskych správ bol podnik, ktorého akcie teraz predávame, za posledné tri roky ziskový. Na účte má približne 14,2 milióna eur nerozdeleného zisku, v pokladni je okamžite k dispozícii okolo 5,2 milióna eur. Sedem percent akcií mesta predstavuje približne 1,5 milióna eur, takže máme podozrenie, že niečo nie je s kostolným poriadkom,“ hovorí mestský poslanec Ignác Kolek (KDH).
Mesto sa bráni, že predaj siedmich percent akcií je pre investora menej atraktívna kúpa, ako keby kúpil podstatnú časť podniku, čím by v ňom získal aj vplyv. Lenže nový investor – britská spoločnosť Budamar Transport Limited – už v SPaP vlastní takmer 70 percent akcií. Znalecké ohodnotenie ceny mestských podielov navyše vychádzalo z tzv. podnikateľskej metódy – to znamená, že znalec skúmal len krátkodobú atraktivitu podniku. „Jedným z akcionárov SPaP je aj Tatra banka, ktorá má vo firme ešte menší podiel ako mesto, no napriek tomu ho nepredáva,“ upozorňuje mestský poslanec Ján Hrčka (nezávislý). „Akú otázku sme položili znalcovi, takú odpoveď sme dostali,“ reagoval mestský kontrolór Peter Šinály.
.budamar na scéne
Magistrát napokon pre námietky poslancov vyjednal vyššiu cenu: z pôvodných 700-tisíc na 800-tisíc eur. Pochybnosti však vzbudzuje najmä meno nového vlastníka akcií SPaP. Britská spoločnosť Budamar Transport Limited, ktorej mesto koncom marca predalo svoje podiely, totiž ovláda slovenskú spoločnosť Budamar Logistics, podozrivú z daňových podvodov za vyše dvadsať miliónov eur (týždeň č.10/2014). Firma Budamar je navyše personálne prepojená s viacerými podnikateľmi blízkymi Smeru (Chrenek, Blaško, Poór). Táto strana podporuje aj bratislavského primátora Milana Ftáčnika. Ten na otázku, či predali akcie mesta firme Budamar pod cenu preto, že má väzby na Smer, neodpovedal.
Poslanec Hrčka namieta aj spôsob predaja akcií. „Zákon mi prikazuje uplatniť predkupné právo – ak chcem svoj majetok predať za nejakú sumu, musím uprednostniť súčasných akcionárov, ktorí súhlasia s cenou, pričom každý má nárok na percentá podľa svojho podielu. Nikto ma však nemôže obmedzovať v tom, komu svoj majetok predám. Preto si myslím, že rozhodnutie predstavenstva SPaP z marca 2014, že akcie sa môžu predávať výhradne súčasným akcionárom, nie je v súlade so zákonom,“ tvrdí Hrčka.
Pozoruhodný je aj fakt, v rozpočte mesta sa počítalo so ziskom z predaja akcií v SPaP dávno predtým, ako o ňom hlasovali poslanci. Podľa informácií .týždňa navyše predchádzal hlasovaniu silný lobing predstaviteľov magistrátu. Hlasovanie zastupiteľstva preto pripomínalo skôr formálne potvrdenie predaja než vecné schvaľovanie. Za predaj akcií mesta firme Budamar pritom hlasovali spolu so Smerom, ktorý nemá v zastupiteľstve väčšinu, aj poslanci SDKÚ, NOVA či zelení. Proti boli len OKS a KDH. Ako je to možné?
.kupovanie poslancov
Poslanci totiž dostali perfektnú ponuku – zisk z predaja akcií v SPaP môžu použiť na svoje priority. To znamená, že každý poslanec dostane k dispozícii 48-tisíc eur, ktoré môže investovať podľa vlastného uváženia – môže napríklad vysadiť stromy alebo vymaľovať školu vo „svojej“ mestskej časti. Pred blížiacimi sa komunálnymi voľbami skvelý spôsob, ako sa zapáčiť potenciálnym voličom. Takáto forma „kupovania poslancov“ je však v úplnom rozpore s pôvodným zámerom predaja akcií mesta v SPaP – zbaviť magistrát dlhov.
Obchod navyše prebehol v tzv. režime osobitného zreteľa, čím sa podľa niektorých poslancov obišiel zákonný predaj majetku. Zákon o majetku obcí totiž prikazuje predávať majetok s hodnotou nad 40-tisíc eur prostredníctvom verejnej súťaže či dražby, čo sa v tomto prípade nestalo. Rozhodnutie mestského parlamentu je však možné do jedného roka napadnúť na súde. „Mám vážne podozrenie, že predaj siedmich percent akcií v SPaP je pre mesto nevýhodný a deje sa v réžii niekoho, kto na ňom chce zarobiť,“ dodal poslanec Kolek.
.autor je spolupracovník .týždňa
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.