Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Najmä to, čo využívam

.pavel Škriniar .časopis .týždeň v ekonomike

Bez určitých vecí si už nevieme každodenný život ani predstaviť. Nie, nejde o životne nevyhnutné záležitosti, skôr o tie okolím vynútené. Každý, či chce, či nie, potrebuje byť klientom banky. Zamestnanci sa prispôsobili zamestnávateľom, ktorým je jednoduchšie zadávať prevodné príkazy, než po všetkých stránkach zabezpečovať hotovosť na výplaty. A podniky či podnikatelia sa postupne prispôsobujú nariadeniam štátu, ktorý chce lepším prehľadom v toku financií podnikateľskej obce obmedziť daňové úniky. Ak už má byť účet v banke nutné zlo, je lepšie si vybrať to najmenšie.

Kto by hľadal výrazné rozdiely medzi účtom, na ktorý mu chodí mesačná mzda, a firemným, bude najskôr sklamaný. Podstata je rovnaká: inkasá, trvalé príkazy, internetbanking, telephonebanking, sms notifikácia, elektronické výpisy, pestrofarebné platobné karty, výbery z bankomatov či povolené prečerpanie k účtu. Rozdiely sú v poplatkoch. Účet nie je zadarmo, avšak niekoho poteší skutočnosť, že banky sa snažia lákať klientelu dočasným alebo dodatočným odpúšťaním poplatkov. To má pritom viaceré podoby. Buď ide o podmienku minimálneho zostatku na účte (od 10-tisíc eur vyššie), aktívne používanie účtu, otvorenie účtu krátko po začatí podnikania, alebo iba otvorenie účtu v rámci časovo obmedzenej akcie. Banky už pristúpili aj k vráteniu zaplateného polročného poplatku za vedenie účtu, ak jeho majiteľ nebude spokojný so službami banky.
Pri hľadaní toho najvhodnejšieho účtu platí jednoduchá voľba – buď pohodlie, alebo náklady. Kto hľadá pohodlie, volí si najbližšiu banku. Kto sa zaujíma o poplatky a nechce zbytočne platiť vysoké náklady, zosumarizuje si svoje požiadavky. To znamená spočítať si bežný počet návštev banky s cieľom realizácie hotovostných prevodov, nutný počet výberov z bankomatu, pravidelný počet prevodných a trvalých príkazov alebo potrebu vlastniť jednu či viac konkrétnych platobných kariet. Rozdiely medzi bankami, a teda vo výške poplatkov, sú práve v počte účtovných položiek, type a značke platobných kariet či v hotovostných operáciách. Ide teda o uvedomenie si, aké služby sa využívajú reálne, ktoré najčastejšie a ktorá banka ich vie ponúknuť čo najvýhodnejšie. Pri výhodnosti nemusí ísť automaticky o cenu, ale aj o časovú úsporu. Nezanedbateľným kritériom je preferovaný spôsob narábania s účtom. Pre tých, ktorí uprednostňujú internet pred kamennou pobočkou, stojí za zváženie napríklad pracovné prostredie a možnosti v rámci internetbankingu, jeho denný a jednorazový limit na peňažné prevody,  spôsob prihlasovania sa doň, rozsah bezpečnostných prvkov či nutnosť ich vyžívania pri najčastejších operáciách. Možnosť preddefinovania účtov alebo individuálneho nastavenia rozlišujúceho filtra šetrí nielen čas, ale predovšetkým nervy užívateľa. A nakoniec môže zavážiť aj detail, a to čas dostupnosti bankového operátora či už na infolinke, alebo v rámci chatu.
Banke pri zriaďovaní účtu nestačí nahliadnuť do internetovej podoby obchodného registra. Vyžaduje notárom overený dokument. Paradoxne, stačí jej trojmesačný notárom overený výpis. Súčasťou toho  je, samozrejme, preukaz totožnosti. Zakladateľ tak potrebuje počítať s dodatočným časovým i finančným nákladom súvisiacim s notárom. V kontexte tohto až neuveriteľne vyznieva španielska správa, kde aktivista „Robin Bank“ s cieľom podporiť projekty proti kapitalizmu bral úvery na neexistujúcu firmu.  

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite