Nech už je to s maľbou na Slovensku akokoľvek, faktom zostáva, že práca jej tvorcov nie je finančne ohodnotená. Iba málo odvážlivcov, ktorí ukončia štúdium na VŠVU môže v tejto svojej „záľube“ pokračovať bez toho, aby sa „nezapredali“ a nezamestnali sa v štátnej inštitúcii alebo v súkromnom sektore.
Študenti a čerství absolventi VŠVU sú preto najlepšími a (čo sa tvorby týka) najplodnejšími adeptmi, ktorí sa môžu prezentovať na súťažiach typu Maľba 2007 – Cena nadácie VÚB za maliarske dielo pre mladých umelcov. Tento projekt poskytuje mladým umelcom do 35 rokov okrem voľného priestoru na prezentáciu ich diel aj istú nadhodnotu. Finančnú motiváciu v hodnote tristo, dvesto a stotisíc za umiestnenie sa na prvých troch priečkach v súťaži. Kto by odolal?
V roku 2007 sa do súťaže prihlásilo 77 mladých umelcov, z ktorých porota vybrala do užšieho kola dvadsať autorov. A práve títo „vyvolení“ dostali privilégium vystaviť svoje dielo v priestoroch bratislavského Kostola klarisiek, kde sa v súzvuku spojilo nové so starým, a vytvorilo tak dokonalú harmóniu. Reprezentatívnou súčasťou výstavy je okrem katalógu aj jej samotná inštalácia, ktorej autorkou je kurátorka Alexandra Kusá.
Byť súčasťou akejkoľvek poroty nesie so sebou veľkú zodpovednosť. Na súťaži Maľba 2007 to mala porota o to ťažšie, že na posúdenie súčasného (a vlastne akéhokoľvek) umenia neexistujú objektívne kritériá. Napriek tomu by jej členovia nemali skĺznuť do subjektívnej roviny a posudzovať dielo len podľa mena umelca na štítku. Nie vždy sa to však podarí, respektíve nie vždy sa hodnotenie poroty zhoduje s hodnotením laickej verejnosti. Tohtoročná porota posúdila, že víťazné diela (hovorím o prvej trojke) sú charakteristické štetcovou technikou a výrazným maliarskym rukopisom. Vágnosť týchto slov však umožňuje akékoľvek rozloženie hlasov poroty.
Repetitívnosť témy je špecifickým znakom tvorby tohtoročnej víťazky, Juliany Mrvovej. V jej diele Catleyas, kde sa autorka „opäť alebo ako vždy“ pohráva s motívom pestrofarebných kvetov, nenachádzam žiadny výrazný posun v jej tvorbe. Andrea Bartošová, ktorá pri svojej maľbe vychádza z fotografickej predlohy, obsadila druhé miesto s dielom Condition Monitoring. Veľkoplošná snová kompozícia v studených farbách námetom ani spracovaním, bohužiaľ, nenadchýna natoľko, ako napríklad dielo Moniky Mikyškovej, ktorá v súťaži obsadila tretie miesto. Intímna tematika, ktorou sa odlišuje od súčasných maliarskych trendov pôsobí veľmi žensky a dômyselne. Jej ťahy štetcom pripomínajú skôr obrysy ceruzkou. Maľba Zďaleka je portrétom ženy, ktorá je dômyselne zahalená do svojho vnútra. Viac ako črty tváre vystupujú do popredia emócie a celkové vyžarovanie, ktoré vytvára záhadnú atmosféru obrazu.
Výstava, podľa Ignacia Jaquotota, generálneho riaditeľa a predsedu predstavenstva VÚB, a. s., splnila svoj cieľ – obohatila naše kultúrne dedičstvo o nové umelecké diela a objavila nových umelcov, ktorí odovzdajú kus seba a svojich pocitov prostredníctvom farieb. Mojím cieľom bolo potešiť sa prácami najlepších maliarov tohto roku a vybrať si spomedzi nich tých, ktorých tvorbu budem ďalej sledovať. Hádam budú pokračovať aj bez tohtoročného finančného ohodnotenia. A možno raz príde niekto s nápadom usporiadať výstavu aj pre „starších“ umelcov, trpezlivo tvoriacich aj po tridsaťpäťke.
Autorka je publicistka
Študenti a čerství absolventi VŠVU sú preto najlepšími a (čo sa tvorby týka) najplodnejšími adeptmi, ktorí sa môžu prezentovať na súťažiach typu Maľba 2007 – Cena nadácie VÚB za maliarske dielo pre mladých umelcov. Tento projekt poskytuje mladým umelcom do 35 rokov okrem voľného priestoru na prezentáciu ich diel aj istú nadhodnotu. Finančnú motiváciu v hodnote tristo, dvesto a stotisíc za umiestnenie sa na prvých troch priečkach v súťaži. Kto by odolal?
V roku 2007 sa do súťaže prihlásilo 77 mladých umelcov, z ktorých porota vybrala do užšieho kola dvadsať autorov. A práve títo „vyvolení“ dostali privilégium vystaviť svoje dielo v priestoroch bratislavského Kostola klarisiek, kde sa v súzvuku spojilo nové so starým, a vytvorilo tak dokonalú harmóniu. Reprezentatívnou súčasťou výstavy je okrem katalógu aj jej samotná inštalácia, ktorej autorkou je kurátorka Alexandra Kusá.
Byť súčasťou akejkoľvek poroty nesie so sebou veľkú zodpovednosť. Na súťaži Maľba 2007 to mala porota o to ťažšie, že na posúdenie súčasného (a vlastne akéhokoľvek) umenia neexistujú objektívne kritériá. Napriek tomu by jej členovia nemali skĺznuť do subjektívnej roviny a posudzovať dielo len podľa mena umelca na štítku. Nie vždy sa to však podarí, respektíve nie vždy sa hodnotenie poroty zhoduje s hodnotením laickej verejnosti. Tohtoročná porota posúdila, že víťazné diela (hovorím o prvej trojke) sú charakteristické štetcovou technikou a výrazným maliarskym rukopisom. Vágnosť týchto slov však umožňuje akékoľvek rozloženie hlasov poroty.
Repetitívnosť témy je špecifickým znakom tvorby tohtoročnej víťazky, Juliany Mrvovej. V jej diele Catleyas, kde sa autorka „opäť alebo ako vždy“ pohráva s motívom pestrofarebných kvetov, nenachádzam žiadny výrazný posun v jej tvorbe. Andrea Bartošová, ktorá pri svojej maľbe vychádza z fotografickej predlohy, obsadila druhé miesto s dielom Condition Monitoring. Veľkoplošná snová kompozícia v studených farbách námetom ani spracovaním, bohužiaľ, nenadchýna natoľko, ako napríklad dielo Moniky Mikyškovej, ktorá v súťaži obsadila tretie miesto. Intímna tematika, ktorou sa odlišuje od súčasných maliarskych trendov pôsobí veľmi žensky a dômyselne. Jej ťahy štetcom pripomínajú skôr obrysy ceruzkou. Maľba Zďaleka je portrétom ženy, ktorá je dômyselne zahalená do svojho vnútra. Viac ako črty tváre vystupujú do popredia emócie a celkové vyžarovanie, ktoré vytvára záhadnú atmosféru obrazu.
Výstava, podľa Ignacia Jaquotota, generálneho riaditeľa a predsedu predstavenstva VÚB, a. s., splnila svoj cieľ – obohatila naše kultúrne dedičstvo o nové umelecké diela a objavila nových umelcov, ktorí odovzdajú kus seba a svojich pocitov prostredníctvom farieb. Mojím cieľom bolo potešiť sa prácami najlepších maliarov tohto roku a vybrať si spomedzi nich tých, ktorých tvorbu budem ďalej sledovať. Hádam budú pokračovať aj bez tohtoročného finančného ohodnotenia. A možno raz príde niekto s nápadom usporiadať výstavu aj pre „starších“ umelcov, trpezlivo tvoriacich aj po tridsaťpäťke.
Autorka je publicistka
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.