.malé auto pre jedného pasažiera, pripomínajúce zmenšenú verziu monopostu Formuly 1, sa divákom počas predvádzacej jazdy po parkovisku stráca pred očami ako malý blesk. Toto autíčko by ste vopchali do kumbálu na metly. Vozidlo je projektom študentov Strojníckej fakulty STU, ktorí sa nazvali STUBA Green Team. Spotreba tohto auta je len liter na sto kilometrov, formula sa totiž primárne vyvíja s elektrickým pohonom. Ten je, mimochodom, starý ako sama história automobilov. No keďže v prvopočiatkoch rozvoja automobilového priemyslu sa ukázalo, že liter benzínu uchováva viac energie, ako dokázali vtedajšie batérie, spaľovací motor na benzín ako štandardný spôsob pohonu áut získal historickú prednosť. Ale dnes sa to mení. Elektrina sa stáva formátom budúcnosti.
STUBA Green Team tvoria približne dve desiatky študentov-strojárov, elektrikárov i ekonómov. Skupina je zapojená do celosvetového projektu Formula Student (SAE), čo je študentská konštruktérska súťaž, ktorú organizuje Society of Automotive Engineers (SAE). Jej podstatou je fiktívna firma študentov, ktorí pracujú na vývoji malého pretekárskeho vozidla – formuly. Projekt Formula SAE zahŕňa všetky aspekty podnikania: výskum, návrh, výrobu, testovanie, vývoj, marketing, manažment a finančný rast. Pri tvorbe prototypu zároveň hľadajú nové riešenia v automobilovom biznise.
Green Team zatiaľ získal niekoľko pozoruhodných umiestnení: v roku 2010 vyhrali jednu z kategórií Formula Student Germany. V roku 2012 boli zase na podobnej súťaži v Španielsku štvrtí v kategórii Autocross.
.úsporná formula
Okrem Green Teamu na fakulte pracujú aj ďalšie dva podobné tímy. Najmladší z nich sa volá FME Racing Team. Títo študentskí konštruktéri a vývojári pre zmenu vyrábajú auto na spaľovací motor a ich cieľom je vytvoriť najúspornejší model auta na Slovensku. Trojkolesový model, zložený z bicyklových komponentov, hliníkového rámu a karbónovej karosérie, váži menej ako 50 kilogramov.
Auto skonštruovalo trinásť študentov pod vedením Ľuboša Magdolena z Ústavu aplikovanej mechaniky a mechatroniky. V máji minulého roka súťažili s prototypom energeticky úsporného auta v holandskom Rotterdame na Shell Eco-marathon Europe v kategórii „vozidlo budúcnosti“ s minimálnou hmotnosťou a rozmermi. Podľa člena tímu a doktoranda Ústavu dopravnej techniky a konštruovania STU Tomáša Milesicha budú autá budúcnosti lacné a úsporné a práve tieto vlastnosti sú aj referenčným rámcom tejto kategórie. „Celá súťaž je založená na minimalizácii spotrebovanej energie, ktorú potrebujeme na pohyb vozidla,“ vysvetľuje Milesich. „Auto budúcnosti bude musieť mať nízkoenergetickú prevádzku, musí byť lacné a účelové.“ Zatiaľ ide o experimentálne vozidlo: aby sa limitoval vplyv odporu vzduchu, autá v tejto kategórii sú malé a ľahké. „V reálnej prevádzke však vozidlo musí spĺňať bezpečnostné kritériá, človek sa nechce cítiť ako v ponorke. Kategória, v ktorej súťažíme, je určená na hľadanie nových technológií, ako zefektívniť premenu energie obsiahnutej v palive na energiu, ktorá pohne vozidlom. Tieto technológie sa potom ďalej dajú vyvíjať v reálnom aute.“ Tím má aj dlhodobý cieľ postaviť auto pre ďalšiu kategóriu v súťaži „urban concept“. Pôjde už o vozidlo, ktoré je podobné reálnemu autu.
.študentská perspektíva
V rámci projektu Formula Student vznikol na strojníckej fakulte aj AM Team. Ešte v roku 2006 tento projekt zaujal trojicu študentov, ktorá sa pustila do prekladania pravidiel súťaže a na univerzitnej pôde začali budovať tím. Ten dnes tvorí približne pätnásť študentov sústredených na rôzne časti projektu. V auguste roku 2009 sa prvýkrát zúčastnili pretekov v nemeckom Hockenheime a rok na to na slávnom okruhu F1 v anglickom Silverstone.
V roku 2011 AM Team na Silverstone vyhral druhé miesto za výrobno-ekonomický plán (náklady na výrobu takejto formuly sú asi 20-tisíc eur). Podľa vedúceho tímu, učiteľa Vladimíra Chmelka, účasťou na takomto tíme si študenti budujú aj vlastnú perspektívu. Viacerí z nich si našli prácu vo firmách ako Audi či BMW. „Prax má záujem najmä o našich absolventov,“ vraví Chmelko. „Vďaka praktickým zručnostiam, ktoré získajú pri stavbe monopostu, si oveľa ľahšie hľadajú aj brigádu popri štúdiu.“
Pripomína, že súťaž Formula Student sledujú aj firmy typu Ford či General Motors, ktoré hľadajú šikovných ľudí a nové nápady. „Firmy sa zaujímajú o tvorivých konštruktérov, ktorých tento projekt vychováva,“ vysvetľuje. „Konkrétne riešenia si prídu pozrieť priamo na súťaž. Počas návštevného dňa v Hockenheime a Silverstone sa príde pozrieť 5-6 tisíc ľudí, vrátane jazdcov a zástupcov F1. Ako povedal Ross Brawn (donedávna šéf F1, pozn. red.): ,Vo svete motošportu existujú len dva inovatívne a tvorivé projekty: F1 a Formula Student.´“
A ako sa páči samotným študentom pracovať na takýchto projektoch? „Je to úžasný a zároveň veľmi intenzívny zážitok,“ tvrdí Rastislav Toman zo STUBA Green Team. Rok majú rozdelený na štyri časti: vývoj auta, výroba, testovanie a ladenie auta, a napokon súťaže. „Často sa preto stane, že členovia tímu robia školu akoby ,popri´ práci na formule. Ani na priateľky preto väčšinou nie je veľa priestoru. Samozrejme, vďaka tomu, že spolu trávime veľa času pri práci na aute, sme dobrá partia.“
STUBA Green Team tvoria približne dve desiatky študentov-strojárov, elektrikárov i ekonómov. Skupina je zapojená do celosvetového projektu Formula Student (SAE), čo je študentská konštruktérska súťaž, ktorú organizuje Society of Automotive Engineers (SAE). Jej podstatou je fiktívna firma študentov, ktorí pracujú na vývoji malého pretekárskeho vozidla – formuly. Projekt Formula SAE zahŕňa všetky aspekty podnikania: výskum, návrh, výrobu, testovanie, vývoj, marketing, manažment a finančný rast. Pri tvorbe prototypu zároveň hľadajú nové riešenia v automobilovom biznise.
Green Team zatiaľ získal niekoľko pozoruhodných umiestnení: v roku 2010 vyhrali jednu z kategórií Formula Student Germany. V roku 2012 boli zase na podobnej súťaži v Španielsku štvrtí v kategórii Autocross.
.úsporná formula
Okrem Green Teamu na fakulte pracujú aj ďalšie dva podobné tímy. Najmladší z nich sa volá FME Racing Team. Títo študentskí konštruktéri a vývojári pre zmenu vyrábajú auto na spaľovací motor a ich cieľom je vytvoriť najúspornejší model auta na Slovensku. Trojkolesový model, zložený z bicyklových komponentov, hliníkového rámu a karbónovej karosérie, váži menej ako 50 kilogramov.
Auto skonštruovalo trinásť študentov pod vedením Ľuboša Magdolena z Ústavu aplikovanej mechaniky a mechatroniky. V máji minulého roka súťažili s prototypom energeticky úsporného auta v holandskom Rotterdame na Shell Eco-marathon Europe v kategórii „vozidlo budúcnosti“ s minimálnou hmotnosťou a rozmermi. Podľa člena tímu a doktoranda Ústavu dopravnej techniky a konštruovania STU Tomáša Milesicha budú autá budúcnosti lacné a úsporné a práve tieto vlastnosti sú aj referenčným rámcom tejto kategórie. „Celá súťaž je založená na minimalizácii spotrebovanej energie, ktorú potrebujeme na pohyb vozidla,“ vysvetľuje Milesich. „Auto budúcnosti bude musieť mať nízkoenergetickú prevádzku, musí byť lacné a účelové.“ Zatiaľ ide o experimentálne vozidlo: aby sa limitoval vplyv odporu vzduchu, autá v tejto kategórii sú malé a ľahké. „V reálnej prevádzke však vozidlo musí spĺňať bezpečnostné kritériá, človek sa nechce cítiť ako v ponorke. Kategória, v ktorej súťažíme, je určená na hľadanie nových technológií, ako zefektívniť premenu energie obsiahnutej v palive na energiu, ktorá pohne vozidlom. Tieto technológie sa potom ďalej dajú vyvíjať v reálnom aute.“ Tím má aj dlhodobý cieľ postaviť auto pre ďalšiu kategóriu v súťaži „urban concept“. Pôjde už o vozidlo, ktoré je podobné reálnemu autu.
.študentská perspektíva
V rámci projektu Formula Student vznikol na strojníckej fakulte aj AM Team. Ešte v roku 2006 tento projekt zaujal trojicu študentov, ktorá sa pustila do prekladania pravidiel súťaže a na univerzitnej pôde začali budovať tím. Ten dnes tvorí približne pätnásť študentov sústredených na rôzne časti projektu. V auguste roku 2009 sa prvýkrát zúčastnili pretekov v nemeckom Hockenheime a rok na to na slávnom okruhu F1 v anglickom Silverstone.
V roku 2011 AM Team na Silverstone vyhral druhé miesto za výrobno-ekonomický plán (náklady na výrobu takejto formuly sú asi 20-tisíc eur). Podľa vedúceho tímu, učiteľa Vladimíra Chmelka, účasťou na takomto tíme si študenti budujú aj vlastnú perspektívu. Viacerí z nich si našli prácu vo firmách ako Audi či BMW. „Prax má záujem najmä o našich absolventov,“ vraví Chmelko. „Vďaka praktickým zručnostiam, ktoré získajú pri stavbe monopostu, si oveľa ľahšie hľadajú aj brigádu popri štúdiu.“
Pripomína, že súťaž Formula Student sledujú aj firmy typu Ford či General Motors, ktoré hľadajú šikovných ľudí a nové nápady. „Firmy sa zaujímajú o tvorivých konštruktérov, ktorých tento projekt vychováva,“ vysvetľuje. „Konkrétne riešenia si prídu pozrieť priamo na súťaž. Počas návštevného dňa v Hockenheime a Silverstone sa príde pozrieť 5-6 tisíc ľudí, vrátane jazdcov a zástupcov F1. Ako povedal Ross Brawn (donedávna šéf F1, pozn. red.): ,Vo svete motošportu existujú len dva inovatívne a tvorivé projekty: F1 a Formula Student.´“
A ako sa páči samotným študentom pracovať na takýchto projektoch? „Je to úžasný a zároveň veľmi intenzívny zážitok,“ tvrdí Rastislav Toman zo STUBA Green Team. Rok majú rozdelený na štyri časti: vývoj auta, výroba, testovanie a ladenie auta, a napokon súťaže. „Často sa preto stane, že členovia tímu robia školu akoby ,popri´ práci na formule. Ani na priateľky preto väčšinou nie je veľa priestoru. Samozrejme, vďaka tomu, že spolu trávime veľa času pri práci na aute, sme dobrá partia.“
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.