Rozhodnutie Ústavného súdu očakával. A neprekvapuje ho ani fakt, že práve na Slovensku je úprava interrupcií do 12. týždňa. najliberálnejšia na svete. Tvrdí však, že ak niečo nezmeníme, zničíme vlastnú civilizáciu.Alojz Rakús.
.prekvapilo vás rozhodnutie Ústavného súdu, ktorý nezakázal interrupcie do 12. týždňa bez udania dôvodu?
Nie, poznám mentalitu našich ústavných sudcov. Väčšina z nich nemá odvahu ani len naznačiť, že by bolo treba obmedziť interrupčný zákon.
.rozhodli aj o tom, že vykonávacia vyhláška, ktorá povoľuje interrupcie z genetických dôvodov do 24. týždňa, je v rozpore so zákonom.
To museli urobiť. Ak by to neurobili, boli by smiešni, lebo nikdy nesmie nižšia právna norma presahovať rámec zákona.
.toto rozhodnutie súdu zníži počet interrupcií, nie?
Je to nepatrné zníženie.
.prečo vlastne vznikla vyhláška?
Pretože pri prijímaní zákona o interrupciách v roku 1986 sa akosi pozabudlo na genetické dôvody. A bolo možno aj problematické dať to do zákona, verejnosť by možno nesúhlasila, tak sa to vyriešilo vyhláškou. Ale bolo to protizákonné.
.hovorí sa vo vyhláške, aké genetické zaťaženie bolo dôvodom na interrupciu aj po 12. týždni?
Napríklad abnormalita na genóme, alebo inak geneticky podmienené ochorenia, ktoré si môžu vyžadovať náročnejšiu starostlivosť. Formulácia umožňovala určitú voľnosť vo výklade.
.keďže bola vyhláška zrušená, aký je dnešný stav?
Po 12. týždni sa nebude môcť robiť interrupcia z genetických dôvodov.
.a keď sa zistí vážne genetické poškodenia po 12. týždni, čo potom?
Ak ide o vážny stav, v ktorom je poškodenie dieťaťa nezlučiteľné so životom, tak sa tehotenstvo ukončí prirodzene, dôjde k spontánnemu potrateniu plodu. Ak však dieťa prežije a narodí sa postihnuté, tak sa oň treba starať.
.kto určil, že hranica je 12. týždeň?
Tak nejako sa to ujalo, keď sa začali objavovať tieto zákony. V skutočnosti je smiešne rozhodovať o tom hlasovaním.
.zistí sa väčšina genetických poškodení do 12. týždňa?
Keby sa po nich pátralo, tak väčšinou áno.
.ale nie všetky ženy idú na genetické vyšetrenia.
Samozrejme, že nejdú. A sú aj ženy, ktoré idú na takéto vyšetrenie, dozvedia sa, že je tam riziko genetického poškodenia, a predsa nejdú na interrupciu. To je prípad mojej dcéry, ktorá napriek upozorneniam gynekológov dieťa donosila a je úplne zdravé.
.sú aj diagnózy, kde sa to dá zistiť stopercentne?
Áno, napríklad pri Downovej chorobe.
.ak sa teraz zistí žene, že jej plod je určite veľmi vážne poškodený, a je už po 12. týždni tehotenstva, čo by ste jej povedali?
Čakať. Ak je to naozaj vážne postihnutie, žena potratí samovoľne.
.je čakanie únosná situácia pre ženu, keď vie, že poškodenie dieťaťa je nezlučiteľné so životom?
Ja som sa s takýmto prípadom ešte nestretol. To sú raritné prípady, ktoré možno medicínsky zhodnocovať, čo sa s tým dá robiť.
.vyhláška – povolenie interrupcie do 24. týždňa z genetických dôvodov – nemala podľa vás žiadne opodstatnenie?
Pod pláštikom „genetických dôvodov“ sa skrývalo všeličo.
.čiže vyhláška sa podľa vás zneužívala aj na to, aby mohla ísť na interrupciu žena, ktorá to nestihla do 12. týždňa?
Aj na to. Vážnych prípadov genetického postihnutia je naozaj nepatrné množstvo.
.vy ste teda za to, aby žena, ktorá už vie, že jej dieťa bude ťažko postihnuté, plod donosila a dieťa porodila?
Áno, dieťa sa má narodiť. Mimochodom – rodič nevie odhadnúť, či postihnuté dieťa trpí alebo je svojím spôsobom šťastné. Vie iba, že takéto dieťa nevyhovuje jeho predstave, aké by malo byť.
Na genetické vyšetrenie dnes chodí veľa budúcich matiek, napríklad staršie ženy. Často sú potom pred veľmi ťažkou voľbou, keď sa dozvedia, že je v ich prípade riziko genetického poškodenia...
...a pritom riziko je niekedy len 5 percent. Je to už trochu ako eugenika.
.ste vôbec za genetické vyšetrenia?
Nie som proti, ale treba ich interpretovať tak, aby sa žena mohla zmieriť s tým, čo ju čaká a pripraviť sa na to. Zobrať to ako skúšku ľudskosti. Ale ísť na také vyšetrenie s tým, že chcem vedieť, či je dieťa postihnuté a ak tam nejaké riziko je, tak pôjdem na interrupciu, to nie je správne. Profesor Hammer z Harwardu raz ohlásil, že našiel genetickú príčinu homosexuality. Médiá o tom veľa písali, ale neskôr sa ukázalo, že to nie je pravda. Ja hovorím, že je obrovské šťastie, že to nie je pravda. Keby sa homosexualita dala zistiť už na genetickom vyšetrení, mnoho rodičov by sa rozhodlo pre potrat. A stratil by sa život.
.takže podľa vás neexistuje žiadny odôvodniteľný prípad interrupcie?
Takmer nijaký dôvod. Ani keď je jasné, že dieťa nemá šancu prežiť. Nikdy totiž nemáme stopercentnú istotu. Preto nech sa tehotenstvo ukončí radšej samovoľne, nech dobehne prirodzený proces, na ktorý je telo nastavené. Keď dieťa po narodení zomrie, je to vždy tragické. No jestvuje predsa novorodenecká úmrtnosť aj z iných dôvodov, dokonca podstatne častejšie. Je to, bohužiaľ, súčasť života. Čo sa vyrieši interrupciou? Ak pôjde žena na potrat, nie je jasné, ako to dodatočne spracuje. Interrupcia vôbec nie je pre ženu taká ľahká záležitosť, ako sa hovorí. Je to vážny psychický, ale aj biologický zásah do organizmu.
.nepočuť často hovoriť psychiatrov o tom, aké následky zanechá interrupcia na psychike ženy. Prečo?
To patrí k škodlivej politickej korektnosti, aby sa o takých veciach verejne nehovorilo.
.vy s tým máte skúsenosť?
Mnohé ženy prežívajú po interrupcii psychickú traumu. Ľahšie prejavy sú oslabená adaptačná schopnosť, neurotické problémy, výčitky, zmenený vzťah k mužom, k životu. V tých ťažších prípadoch to môže mať až charakter posttraumatickej stresovej poruchy. Vtedy to už treba liečiť.
.mali ste také pacientky?
Poviem vám skúsenosť, ktorou som prešiel. Keď som nastúpil ako lekár na psychiatriu, kliniku viedol profesor Guensberger, ktorý obľuboval diagnostickú a terapeutickú metódu s názvom narkoanalýza. Je to taká, veľmi zjednodušene povedané, farmakologická modifikácia hypnózy. Pacientovi sa podáva krátkodobé narkotikum a v stave zmeneného vedomia sa s ním lekár rozpráva. Vtedy sa pacient rozpamätá na udalosti, na ktoré si bežne nepamätá, alebo isté udalosti opäť prežíva s emóciami, ktoré boli potlačené. Urobil som viac ako tisíc narkoanalýz. Moja prvá otázka sa postupne stereotypizovala do podoby: Čo vás najviac v živote trápi? A zrazu som zistil, že mnohé ženy, ktoré mi pri bežnom vyšetrení ani nespomenuli, že boli na interrupcii, odpovedali: „Bola som na interrupcii,“ alebo „Pred dvadsiatimi rokmi som zabila svoje dieťa“.
.bolo takých žien významne veľa?
Toľko, až ma to zaskočilo. A uvedomil som si, aká vážna vec je potrat.
.ak je to pre ženy taká zničujúca vec, je zvláštne, že za interrupciu bojujú najmä ženy, nie?
Niektoré ženy.
.aj ženy, ktoré boli na interrupcii.
Pre ne je to spôsob riešenia svojho problému. Svoju osobnú tragédiu sublimujú do takýchto aktivít a tým sa utvrdzujú, že nekonali nesprávne.
.to je bežný spôsob?
Upozorním vás na teóriu kognitívnej disonancie. Jestvujú tri hlavné oblasti ľudskej psychiky: emotivita, myslenie a správanie. Musia byť v súlade. Ak sa prekročí istý prah nesúladu medzi nimi, je to taká záťaž pre človeka, že môže mať až smrteľné následky. Preto jestvujú rôzne osobnostné obranné mechanizmy, ktorými sa nesúlad prekonáva – jedna alebo dve oblasti sa prispôsobia tretej. Teda, ak je človek prinútený na nejaké správanie, začnú podvedome pracovať jeho obranné mechanizmy a človek zmení svoje zmýšľanie a svoj emočný postoj tak, aby prah disonancie nebol prekročený. Ja si myslím, že aj mnohí gynekológovia sa práve pre toto zastávajú interrupcií.
.prečo?
Lebo kto u nás chcel byť za socializmu gynekológom, musel väčšinou robiť potraty. Svoje zmýšľanie a emócie potom prispôsobil svojmu správaniu – aby prekonal spomínanú disonanciu. Aby vôbec prežil, že vykonáva rolu kata.
.prečo je interrupcia jedna z najväčších tém v západných spoločnostiach?
Má to veľa súvislostí. Napríklad s antikoncepciou. Ak tlak na interrupcie bude veľmi veľký – a to tak bude, lebo interrupcia nejde dokopy s humánnosťou človeka – bude sa ešte viac zdôrazňovať potreba antikoncepcie. Lenže keď nebudú problémom interrupcie, tak to bude antikoncepcia.
.prečo to bude problém?
Možnosť antikoncepcie oslabuje vernosť. Antikoncepcia pomáha sexuálnej revolúcii, lebo plodnosť, respektíve reprodukčné správanie sa jej prostredníctvom dá úplne oddeliť od sexuality.
.vám prekáža, že antikoncepcia má vplyv na životný štýl?
Do značnej miery je to tak.
.vy ste aj proti antikoncepcii?
Som proti abortívnej antikoncepcii. A som za prirodzené metódy kontroly počatia. Tieto metódy sú vysoko spoľahlivé, ale vyžadujú určitú disciplínu.
.medzi zástancami antikoncepcie a jej odporcami nie sú také boje ako medzi tými, čo sú za interrupcie a tými, čo sú proti. Prečo je to také vyhrotené práve pri interrupciách?
Lebo tu už na prvý pohľad ide o hodnoty, ktoré sú neprekročiteľné. Sú princípy, ktoré sa dajú do istej miery okresať – napríklad budem spolupracovať s ŠtB, ale tak, aby som nikomu neuškodil. Ale život je taká vážna hodnota, taký vážny princíp, že keď sa oslabí právo na život, tak to ide so spoločnosťou dolu vodou. Preto západná spoločnosť vymiera. Hovorí sa v nej veľa o kvalite života, ale kvalita života sa postupne stáva viac ako samotný život.
.prečo sa legálne interrupcie objavili práve v 20. storočí? S čím to súvisí?
Lebo 20. storočie je charakteristické krízou hodnôt.
.nedá sa však povedať, že tí, čo sú za interrupcie, sú zlí ľudia, a tí, čo sú proti potratom, sú dobrí. Slušných ľudí možno nájsť v jednom aj druhom tábore. Čo ich vlastne rozdeľuje?
Napríklad názor na to, že dobro celku je niekedy dôležitejšie ako individuálne blaho.
.je to tak? Zástancovia interrupcií si často myslia, že v opačnom tábore sú ľudia necitliví. A odporcovia interrupcií si myslia čosi podobné o tých druhých. Ale často to tak nie je.
Ľudstvo dospelo k istému životnému štýlu, a ten prijali aj veľmi slušní ľudia. Prijali napríklad štýl jednodetnej či bezdetnej rodiny. V ich hodnotovej schéme nie je dieťa tak vysoko, aby kvôli nemu niečo obetovali. Tento životný štýl, v ktorom plod je len zhluk buniek, ktorý možno odstrániť, vedie k tomu, že západná spoločnosť pácha akúsi demografickú samovraždu. Ku kultúre života nepatrí to, čo má samoničiace dôsledky pre ľudstvo, ale patrí tam manželská vernosť, sexuálna zdržanlivosť, materstvo a otcovstvo, rodinný život.
.životný štýl, ktorý teraz prevláda v západných civilizáciách, sa veľmi vžil, ľudia ho majú hlboko v sebe. A vy teraz hovoríte, že ľudia majú mať veľa detí, majú byť sexuálne zdržanliví, byť proti interrupciám, dokonca i proti antikoncepcii. Čím by ste ich presvedčili k takejto nepohodlnej zmene životného štýlu?
Treba pomýšľať na dôsledky. Dôsledkom tohto životného štýlu je, že západná spoločnosť vymiera. V Nemecku ročne ubúda 600-tisíc ľudí, to je jedna Bratislava. Chceme to? Chceme uvoľniť
miesto nejakej inej kultúre? Nemá západná kultúra nejaké hodnoty, pre ktoré má zmysel, aby prežila?
.ale takto široko nerozmýšľajú ani mnohí slušní ľudia.
Áno, lebo spoločenská mentalita ich nenúti, aby sa takýmito otázkami zaoberali. A keď interrupciu povoľuje aj zákon – a zákon má vždy aj silnú výchovnú funkciu – tak ľudia nemajú pocit, že je to niečo zlé.
.keď sa dnes postavíte pred dvadsaťročných ľudí a budete im hovoriť, že interrupcie sú zlé a treba byť sexuálne zdržanlivý, asi vás vysmejú. Čo im poviete?
Áno, oni sú už spoločenskou mentalitou zmanipulovaní. Ale má zmysel s nimi hovoriť. Ja to robím so svojimi študentmi na Trnavskej univerzite. A oni počúvajú.
.je možné zvrátiť tento vývoj?
Neviem, či je to možné, ale treba sa o to pokúsiť. Všetky významné veci sa presadzovali proti prúdu vtedajších zvyklostí.
.nie je problém aj v tom, že zo strany odporcov interrupcií počuť iba o odsudzovaní tých, čo na ne idú, ale matka Tereza povedala: Nezabíjajte svoje deti, ak ich nechcete, dajte ich radšej mne. To je
iný, vľúdnejší postoj. Je na Slovensku aj takáto podaná ruka?
Nepočuť ho tak hlasno preto, že keď sú interrupcie ľahko dostupné, je jednoduchšie riešenie ísť na potrat ako donosiť dieťa. Sú tu však rôzne domy pre matky, ktoré sú v ťažkej situácii, hoci zatiaľ o ne nie je dostatočný záujem.
.momentálne je teda situácia taká, že interrupciu možno vykonať do 12. týždňa tehotenstva bez udania dôvodu. Týmto zákonom patríme kam?
Náš prístup k interrupciám do 12. týždňa je najliberálnejší na svete.
.ale táto spoločnosť svojím založením nepatrí medzi najliberálnejšie. Táto krajina je predsa – aspoň formálne – hodnotovo iná.
Ale zákon bol tak prijatý. Napokon, ako je možné, že v tejto krajine – formálne hodnotovo inej – panoval komunizmus?
.ten bol trošku vnútený...
...aj toto bolo vnútené.
.ale už sme si to odvtedy mohli zmeniť.
Ja som sa o to kedysi pokúsil a viete, ako to dopadlo. Odvtedy už sa nenašla na podobné riešenie odvaha.
.veríte, že sa raz na Slovensku nebudú robiť interrupcie?
Môže to tak byť. Je pravda, že klesá počet interrupcií, lebo je aj menej tehotenstiev. Z interrupcií tiež nie sú také zisky ako z antikoncepcie. Preto každý, kto z principiálnych dôvodov bojuje proti interrupcii, paradoxne trošku pomáha antikoncepcii.
.ale je lepšie, keď bude viac antikoncepcie a menej interrupcií, nie?
Áno, ale je to len voľba menšieho zla. Ba, pravdupovediac, ani o tom nie som presvedčený.
.prekvapilo vás rozhodnutie Ústavného súdu, ktorý nezakázal interrupcie do 12. týždňa bez udania dôvodu?
Nie, poznám mentalitu našich ústavných sudcov. Väčšina z nich nemá odvahu ani len naznačiť, že by bolo treba obmedziť interrupčný zákon.
.rozhodli aj o tom, že vykonávacia vyhláška, ktorá povoľuje interrupcie z genetických dôvodov do 24. týždňa, je v rozpore so zákonom.
To museli urobiť. Ak by to neurobili, boli by smiešni, lebo nikdy nesmie nižšia právna norma presahovať rámec zákona.
.toto rozhodnutie súdu zníži počet interrupcií, nie?
Je to nepatrné zníženie.
.prečo vlastne vznikla vyhláška?
Pretože pri prijímaní zákona o interrupciách v roku 1986 sa akosi pozabudlo na genetické dôvody. A bolo možno aj problematické dať to do zákona, verejnosť by možno nesúhlasila, tak sa to vyriešilo vyhláškou. Ale bolo to protizákonné.
.hovorí sa vo vyhláške, aké genetické zaťaženie bolo dôvodom na interrupciu aj po 12. týždni?
Napríklad abnormalita na genóme, alebo inak geneticky podmienené ochorenia, ktoré si môžu vyžadovať náročnejšiu starostlivosť. Formulácia umožňovala určitú voľnosť vo výklade.
.keďže bola vyhláška zrušená, aký je dnešný stav?
Po 12. týždni sa nebude môcť robiť interrupcia z genetických dôvodov.
.a keď sa zistí vážne genetické poškodenia po 12. týždni, čo potom?
Ak ide o vážny stav, v ktorom je poškodenie dieťaťa nezlučiteľné so životom, tak sa tehotenstvo ukončí prirodzene, dôjde k spontánnemu potrateniu plodu. Ak však dieťa prežije a narodí sa postihnuté, tak sa oň treba starať.
.kto určil, že hranica je 12. týždeň?
Tak nejako sa to ujalo, keď sa začali objavovať tieto zákony. V skutočnosti je smiešne rozhodovať o tom hlasovaním.
.zistí sa väčšina genetických poškodení do 12. týždňa?
Keby sa po nich pátralo, tak väčšinou áno.
.ale nie všetky ženy idú na genetické vyšetrenia.
Samozrejme, že nejdú. A sú aj ženy, ktoré idú na takéto vyšetrenie, dozvedia sa, že je tam riziko genetického poškodenia, a predsa nejdú na interrupciu. To je prípad mojej dcéry, ktorá napriek upozorneniam gynekológov dieťa donosila a je úplne zdravé.
.sú aj diagnózy, kde sa to dá zistiť stopercentne?
Áno, napríklad pri Downovej chorobe.
.ak sa teraz zistí žene, že jej plod je určite veľmi vážne poškodený, a je už po 12. týždni tehotenstva, čo by ste jej povedali?
Čakať. Ak je to naozaj vážne postihnutie, žena potratí samovoľne.
.je čakanie únosná situácia pre ženu, keď vie, že poškodenie dieťaťa je nezlučiteľné so životom?
Ja som sa s takýmto prípadom ešte nestretol. To sú raritné prípady, ktoré možno medicínsky zhodnocovať, čo sa s tým dá robiť.
.vyhláška – povolenie interrupcie do 24. týždňa z genetických dôvodov – nemala podľa vás žiadne opodstatnenie?
Pod pláštikom „genetických dôvodov“ sa skrývalo všeličo.
.čiže vyhláška sa podľa vás zneužívala aj na to, aby mohla ísť na interrupciu žena, ktorá to nestihla do 12. týždňa?
Aj na to. Vážnych prípadov genetického postihnutia je naozaj nepatrné množstvo.
.vy ste teda za to, aby žena, ktorá už vie, že jej dieťa bude ťažko postihnuté, plod donosila a dieťa porodila?
Áno, dieťa sa má narodiť. Mimochodom – rodič nevie odhadnúť, či postihnuté dieťa trpí alebo je svojím spôsobom šťastné. Vie iba, že takéto dieťa nevyhovuje jeho predstave, aké by malo byť.
Na genetické vyšetrenie dnes chodí veľa budúcich matiek, napríklad staršie ženy. Často sú potom pred veľmi ťažkou voľbou, keď sa dozvedia, že je v ich prípade riziko genetického poškodenia...
...a pritom riziko je niekedy len 5 percent. Je to už trochu ako eugenika.
.ste vôbec za genetické vyšetrenia?
Nie som proti, ale treba ich interpretovať tak, aby sa žena mohla zmieriť s tým, čo ju čaká a pripraviť sa na to. Zobrať to ako skúšku ľudskosti. Ale ísť na také vyšetrenie s tým, že chcem vedieť, či je dieťa postihnuté a ak tam nejaké riziko je, tak pôjdem na interrupciu, to nie je správne. Profesor Hammer z Harwardu raz ohlásil, že našiel genetickú príčinu homosexuality. Médiá o tom veľa písali, ale neskôr sa ukázalo, že to nie je pravda. Ja hovorím, že je obrovské šťastie, že to nie je pravda. Keby sa homosexualita dala zistiť už na genetickom vyšetrení, mnoho rodičov by sa rozhodlo pre potrat. A stratil by sa život.
.takže podľa vás neexistuje žiadny odôvodniteľný prípad interrupcie?
Takmer nijaký dôvod. Ani keď je jasné, že dieťa nemá šancu prežiť. Nikdy totiž nemáme stopercentnú istotu. Preto nech sa tehotenstvo ukončí radšej samovoľne, nech dobehne prirodzený proces, na ktorý je telo nastavené. Keď dieťa po narodení zomrie, je to vždy tragické. No jestvuje predsa novorodenecká úmrtnosť aj z iných dôvodov, dokonca podstatne častejšie. Je to, bohužiaľ, súčasť života. Čo sa vyrieši interrupciou? Ak pôjde žena na potrat, nie je jasné, ako to dodatočne spracuje. Interrupcia vôbec nie je pre ženu taká ľahká záležitosť, ako sa hovorí. Je to vážny psychický, ale aj biologický zásah do organizmu.
.nepočuť často hovoriť psychiatrov o tom, aké následky zanechá interrupcia na psychike ženy. Prečo?
To patrí k škodlivej politickej korektnosti, aby sa o takých veciach verejne nehovorilo.
.vy s tým máte skúsenosť?
Mnohé ženy prežívajú po interrupcii psychickú traumu. Ľahšie prejavy sú oslabená adaptačná schopnosť, neurotické problémy, výčitky, zmenený vzťah k mužom, k životu. V tých ťažších prípadoch to môže mať až charakter posttraumatickej stresovej poruchy. Vtedy to už treba liečiť.
.mali ste také pacientky?
Poviem vám skúsenosť, ktorou som prešiel. Keď som nastúpil ako lekár na psychiatriu, kliniku viedol profesor Guensberger, ktorý obľuboval diagnostickú a terapeutickú metódu s názvom narkoanalýza. Je to taká, veľmi zjednodušene povedané, farmakologická modifikácia hypnózy. Pacientovi sa podáva krátkodobé narkotikum a v stave zmeneného vedomia sa s ním lekár rozpráva. Vtedy sa pacient rozpamätá na udalosti, na ktoré si bežne nepamätá, alebo isté udalosti opäť prežíva s emóciami, ktoré boli potlačené. Urobil som viac ako tisíc narkoanalýz. Moja prvá otázka sa postupne stereotypizovala do podoby: Čo vás najviac v živote trápi? A zrazu som zistil, že mnohé ženy, ktoré mi pri bežnom vyšetrení ani nespomenuli, že boli na interrupcii, odpovedali: „Bola som na interrupcii,“ alebo „Pred dvadsiatimi rokmi som zabila svoje dieťa“.
.bolo takých žien významne veľa?
Toľko, až ma to zaskočilo. A uvedomil som si, aká vážna vec je potrat.
.ak je to pre ženy taká zničujúca vec, je zvláštne, že za interrupciu bojujú najmä ženy, nie?
Niektoré ženy.
.aj ženy, ktoré boli na interrupcii.
Pre ne je to spôsob riešenia svojho problému. Svoju osobnú tragédiu sublimujú do takýchto aktivít a tým sa utvrdzujú, že nekonali nesprávne.
.to je bežný spôsob?
Upozorním vás na teóriu kognitívnej disonancie. Jestvujú tri hlavné oblasti ľudskej psychiky: emotivita, myslenie a správanie. Musia byť v súlade. Ak sa prekročí istý prah nesúladu medzi nimi, je to taká záťaž pre človeka, že môže mať až smrteľné následky. Preto jestvujú rôzne osobnostné obranné mechanizmy, ktorými sa nesúlad prekonáva – jedna alebo dve oblasti sa prispôsobia tretej. Teda, ak je človek prinútený na nejaké správanie, začnú podvedome pracovať jeho obranné mechanizmy a človek zmení svoje zmýšľanie a svoj emočný postoj tak, aby prah disonancie nebol prekročený. Ja si myslím, že aj mnohí gynekológovia sa práve pre toto zastávajú interrupcií.
.prečo?
Lebo kto u nás chcel byť za socializmu gynekológom, musel väčšinou robiť potraty. Svoje zmýšľanie a emócie potom prispôsobil svojmu správaniu – aby prekonal spomínanú disonanciu. Aby vôbec prežil, že vykonáva rolu kata.
.prečo je interrupcia jedna z najväčších tém v západných spoločnostiach?
Má to veľa súvislostí. Napríklad s antikoncepciou. Ak tlak na interrupcie bude veľmi veľký – a to tak bude, lebo interrupcia nejde dokopy s humánnosťou človeka – bude sa ešte viac zdôrazňovať potreba antikoncepcie. Lenže keď nebudú problémom interrupcie, tak to bude antikoncepcia.
.prečo to bude problém?
Možnosť antikoncepcie oslabuje vernosť. Antikoncepcia pomáha sexuálnej revolúcii, lebo plodnosť, respektíve reprodukčné správanie sa jej prostredníctvom dá úplne oddeliť od sexuality.
.vám prekáža, že antikoncepcia má vplyv na životný štýl?
Do značnej miery je to tak.
.vy ste aj proti antikoncepcii?
Som proti abortívnej antikoncepcii. A som za prirodzené metódy kontroly počatia. Tieto metódy sú vysoko spoľahlivé, ale vyžadujú určitú disciplínu.
.medzi zástancami antikoncepcie a jej odporcami nie sú také boje ako medzi tými, čo sú za interrupcie a tými, čo sú proti. Prečo je to také vyhrotené práve pri interrupciách?
Lebo tu už na prvý pohľad ide o hodnoty, ktoré sú neprekročiteľné. Sú princípy, ktoré sa dajú do istej miery okresať – napríklad budem spolupracovať s ŠtB, ale tak, aby som nikomu neuškodil. Ale život je taká vážna hodnota, taký vážny princíp, že keď sa oslabí právo na život, tak to ide so spoločnosťou dolu vodou. Preto západná spoločnosť vymiera. Hovorí sa v nej veľa o kvalite života, ale kvalita života sa postupne stáva viac ako samotný život.
.prečo sa legálne interrupcie objavili práve v 20. storočí? S čím to súvisí?
Lebo 20. storočie je charakteristické krízou hodnôt.
.nedá sa však povedať, že tí, čo sú za interrupcie, sú zlí ľudia, a tí, čo sú proti potratom, sú dobrí. Slušných ľudí možno nájsť v jednom aj druhom tábore. Čo ich vlastne rozdeľuje?
Napríklad názor na to, že dobro celku je niekedy dôležitejšie ako individuálne blaho.
.je to tak? Zástancovia interrupcií si často myslia, že v opačnom tábore sú ľudia necitliví. A odporcovia interrupcií si myslia čosi podobné o tých druhých. Ale často to tak nie je.
Ľudstvo dospelo k istému životnému štýlu, a ten prijali aj veľmi slušní ľudia. Prijali napríklad štýl jednodetnej či bezdetnej rodiny. V ich hodnotovej schéme nie je dieťa tak vysoko, aby kvôli nemu niečo obetovali. Tento životný štýl, v ktorom plod je len zhluk buniek, ktorý možno odstrániť, vedie k tomu, že západná spoločnosť pácha akúsi demografickú samovraždu. Ku kultúre života nepatrí to, čo má samoničiace dôsledky pre ľudstvo, ale patrí tam manželská vernosť, sexuálna zdržanlivosť, materstvo a otcovstvo, rodinný život.
.životný štýl, ktorý teraz prevláda v západných civilizáciách, sa veľmi vžil, ľudia ho majú hlboko v sebe. A vy teraz hovoríte, že ľudia majú mať veľa detí, majú byť sexuálne zdržanliví, byť proti interrupciám, dokonca i proti antikoncepcii. Čím by ste ich presvedčili k takejto nepohodlnej zmene životného štýlu?
Treba pomýšľať na dôsledky. Dôsledkom tohto životného štýlu je, že západná spoločnosť vymiera. V Nemecku ročne ubúda 600-tisíc ľudí, to je jedna Bratislava. Chceme to? Chceme uvoľniť
miesto nejakej inej kultúre? Nemá západná kultúra nejaké hodnoty, pre ktoré má zmysel, aby prežila?
.ale takto široko nerozmýšľajú ani mnohí slušní ľudia.
Áno, lebo spoločenská mentalita ich nenúti, aby sa takýmito otázkami zaoberali. A keď interrupciu povoľuje aj zákon – a zákon má vždy aj silnú výchovnú funkciu – tak ľudia nemajú pocit, že je to niečo zlé.
.keď sa dnes postavíte pred dvadsaťročných ľudí a budete im hovoriť, že interrupcie sú zlé a treba byť sexuálne zdržanlivý, asi vás vysmejú. Čo im poviete?
Áno, oni sú už spoločenskou mentalitou zmanipulovaní. Ale má zmysel s nimi hovoriť. Ja to robím so svojimi študentmi na Trnavskej univerzite. A oni počúvajú.
.je možné zvrátiť tento vývoj?
Neviem, či je to možné, ale treba sa o to pokúsiť. Všetky významné veci sa presadzovali proti prúdu vtedajších zvyklostí.
.nie je problém aj v tom, že zo strany odporcov interrupcií počuť iba o odsudzovaní tých, čo na ne idú, ale matka Tereza povedala: Nezabíjajte svoje deti, ak ich nechcete, dajte ich radšej mne. To je
iný, vľúdnejší postoj. Je na Slovensku aj takáto podaná ruka?
Nepočuť ho tak hlasno preto, že keď sú interrupcie ľahko dostupné, je jednoduchšie riešenie ísť na potrat ako donosiť dieťa. Sú tu však rôzne domy pre matky, ktoré sú v ťažkej situácii, hoci zatiaľ o ne nie je dostatočný záujem.
.momentálne je teda situácia taká, že interrupciu možno vykonať do 12. týždňa tehotenstva bez udania dôvodu. Týmto zákonom patríme kam?
Náš prístup k interrupciám do 12. týždňa je najliberálnejší na svete.
.ale táto spoločnosť svojím založením nepatrí medzi najliberálnejšie. Táto krajina je predsa – aspoň formálne – hodnotovo iná.
Ale zákon bol tak prijatý. Napokon, ako je možné, že v tejto krajine – formálne hodnotovo inej – panoval komunizmus?
.ten bol trošku vnútený...
...aj toto bolo vnútené.
.ale už sme si to odvtedy mohli zmeniť.
Ja som sa o to kedysi pokúsil a viete, ako to dopadlo. Odvtedy už sa nenašla na podobné riešenie odvaha.
.veríte, že sa raz na Slovensku nebudú robiť interrupcie?
Môže to tak byť. Je pravda, že klesá počet interrupcií, lebo je aj menej tehotenstiev. Z interrupcií tiež nie sú také zisky ako z antikoncepcie. Preto každý, kto z principiálnych dôvodov bojuje proti interrupcii, paradoxne trošku pomáha antikoncepcii.
.ale je lepšie, keď bude viac antikoncepcie a menej interrupcií, nie?
Áno, ale je to len voľba menšieho zla. Ba, pravdupovediac, ani o tom nie som presvedčený.
Alojz Rakús / Vyštudoval medicínu, jeho špecializáciou je psychiatria. Od roku 1990 do roku 1992 bol slovenským ministrom zdravotníctva. Neskôr sa stal poslancom Federálneho zhromaždenia ČSFR za Kresťanskodemokratické hnutie a v rokoch 1998 až 2002 bol poslancom NR SR. V súčasnosti pracuje ako psychiater v nemocnici v bratislavskom Ružinove. Zároveň pôsobí ako pedagóg na Slovenskej zdravotníckej univerzite a Filozofickej fakulte Trnavskej univerzity. |
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.