Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Vo svetovej extratriede

.eva Čobejová .časopis .médiá

Časopis .týždeň už sedem rokov pravidelne boduje v svetových súťažiach zameraných na obrazové editovanie či dizajn. Nám v redakcii sa to už zdá ako čosi normálne, ale samozrejme, je to stále viac výnimočné ako prirodzené.

Často na to my redaktori a autori v redakcii šomreme, aj sa hneváme, aj sa rozčuľujeme, ale napokon to musíme rešpektovať a prispôsobiť sa. Lebo je to tak, a nie inak – vizuálne stvárnenie nášho časopisu je špecifickou hodnotou, overenou značkou, ktorej často treba podriadiť aj obsah či štýl písania. V slovenských pomeroch je to jednoznačne výnimočná situácia. Vlastne to nie je výnimočné iba pre slovenské pomery. Nedávno sa nám skvelý český fotograf Tomki Němec priznal, že keď prednáša o práci s fotografiou, vždy hovorí o .týždni. Rešpekt k obrazu, aký u nás vládne, je preňho zvláštny úkaz, ktorý obdivuje a dáva všade za vzor.
Je pravda, že keď sme pred takmer desiatimi rokmi spúšťali .týždeň, my píšuci redaktori sme vôbec nerozumeli prístupu k obrazovému editovaniu či tvorbe dizajnu, ktorý doniesol do redakcie kreatívny riaditeľ Róbert Csere. Tí, čo sme už mali nejaké žurnalistické skúsenosti z iných printov, sme logicky predpokladali, že grafické oddelenie bude také ako v iných redakciách. Teda miestnosť, kde budú sedieť zalamovači a kde budeme my redaktori rozdávať príkazy, ako sa má čo zalomiť a ktorá fotografia bude pri našom článku.
Róbert Csere nás však rýchlo vyviedol z omylu. A všetko bolo inak – všetci sme sa museli podriadiť nielen vizuálnej predstave kreatívneho riaditeľa a jeho tímu, ale v istom zmysle slova – diktátu obrazu. Bolo to aj ťažké. Mali sme pochybnosti, či toto je správna cesta, či naozaj treba fotografie na celú stranu a či je naozaj potrebné venovať výberu fotografií také enormné úsilie. Navyše sme mali pochybnosti, či si slovenský časopis môže vôbec dovoliť takto veľkoryso pristupovať k obrazu, či to dokážeme kvalitne robiť a či to prijmú čitatelia. Ale pochybnosti sa pomaly vytrácali, keď Róbert Csere s obrazovou redaktorkou Vladimírou Pčolovou a svojím tímom začali nosiť prestížne ceny zo svetových súťaží Best of Photojournalism a Pictures of the Year International. Neveriacky sme pozerali na výsledky, kde náš .týždeň nielenže sebavedomo súťažil s najprestížnejšími svetovými časopismi, ale dokonca za sebou pokojne nechával silné svetové značky, ku ktorým sme my píšuci redaktori vzhliadali ako k nedostižnej méte. Je to možné, aby maličký časopis, ktorý v chudobných slovenských podmienkach tvorí malý tím ľudí, mohol pokojne konkurovať svetovým gigantom? Zdá sa, že to ide, ale je za tým neskutočne veľa práce a talentu, ktoré musia vyvážiť „nesvetové“ pomery slovenských médií.
Takže pripomeňme, že aj tento rok .týždeň uspel v obidvoch svetových súťažiach, ktoré hodnotia fotožurnalistickú podobu printových médií. A že to vôbec nie je samozrejmé.
V súťaži Best of Photojournalism, teda v najkomplexnejšej svetovej súťaži pre obrazových žurnalistov, ktorú organizuje NPPA – najväčšia organizácia vizuálnych žurnalistov na svete, sme súťažili už po siedmy raz, a to tradične v sekcii Obrazové editovanie. V jej ôsmich kategóriách pre časopisy sme získali až päť prvých miest a získali sme aj najcennejšie prvenstvo – v hlavnej kategórii Obrazový editor roka. Róbert Csere dostal tento titul už štvrtý raz v konkurencii špičkových ľudí tejto brandže z celého sveta. Také isté ocenenie v prémiovej kategórii pre noviny získal tohto roku editor z New York Times. V takejto lige hráme.
Navyše, zo 40 celkovo udelených cien za editovanie časopisov sme si vzali rovno polovicu, teda dvadsať ocenení. „Bol to doteraz náš najlepší ročník a stali sme sa za obrazové editovanie najúspešnejším časopisom pred moskovským týždenníkom Russkij Reporter, ktorý získal deväť cien, a pred Pacific Northwest z americkeho mesta Seattle,“ konštatuje vecne náš kreatívny riaditeľ a dodáva: „Z Európy bol ešte ocenený taliansky časopis l’Espresso, ktorý dostal jednu prvú cenu.“
Uspeli sme opäť aj v najstaršej svetovej fotožurnalistickej súťaži Pictures of the Year International, ktorú organizuje Missouri School of Journalism. Tu sa udelilo v troch kategóriách pre editovanie časopisov 14 cien. Rozdelili sme si ich s National Geographic (8 cien), Time (2 ceny) a týždenníkom Russkij reporter (1 cena). Nám ostali tri ceny, konkrétne dve druhé miesta a jedna cena za kvalitu.
Prvýkrát sme súťažili tohto roku aj v najväčšej svetovej súťaži novinového a časopiseckého dizajnu Best of News Design a hneď sme získali šesť cien – jedno striebro a päť cien za excelentnú kvalitu. V tejto súťaži získal najviac cien medzi časopismi National Geographic a my sme sa ocitli spolu s hollywoodskym filmovým týždenníkom Variety na ďalšom mieste v poradí. Premiérovo sme sa tohto roku zúčastnili aj špeciálneho projektu tejto súťaže úzko špecializovaného na dizajn športových sekcií novín a časopisov Best of Sports Design. A v jednej z kategórií sme sa ocitli medzi víťazmi.
A ešte krátka štatistika na záver: Za sedem rokov, čo sa zúčastňujeme prestížnych svetových fotožurnalistických a dizajnových súťaží, sme v ostrej konkurencii dovedna získali na týchto troch súťažiach 109 cien. Rešpekt a obdiv za tieto úspechy si zaslúžia najmä naši kolegovia – kreatívny riaditeľ Róbert Csere a obrazová redaktorka Vladimíra Pčolová. Na konečnom výsledku však majú podiel aj grafici Bruno Glasa, Martin Hodál a Peter Homola či naši fotografi Andrej Bán, Boris Németh a Matúš Zajac.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite