Na bratislavskom letisku prebieha názorná ukážka toho, čomu Ficovi ľudia hovoria „ambícia ukázať, že aj štát to vie“. Vskutku impresívny pohľad.
Ficova vláda hneď po voľbách dávala jasne najavo, že urobí všetko pre zastavenie rozbehnutej privatizácie 66 percent akcií bratislavského letiska. „Z bratislavského letiska s obrovským rozvojovým potenciálom a schopnosťou významne konkurovať viedenskému letisku sa stane druhoradé vidiecke letisko vo vlastníctve mesta Viedeň a kraja Dolné Rakúsko,“ tvrdil v januári 2006 Robert Fico, vtedy predseda opozičného Smeru v súvislosti s víťazom medzinárodného tendra, konzorciom TwoOne, zloženým z viedenského letiska, rakúskej Raiffeisen Zentralbank a slovenskej spoločnosti Penta.
.„nebude problém“
Fico bol napokon úspešný, v čom mu pomohlo aj rozhodnutie Protimonopolného úradu, ktorý koncentráciu viedenského a bratislavského letiska zakázal. Letisko, ktoré urgentne potrebovalo a potrebuje obrovské investície a dobrý manažment, zostalo pod kontrolou štátu. Pre súčasnú vládu nijaký problém – ako sa po zrušení privatizácie predseda vlády vyjadril, letisko je atraktívne a nebude problém rozvíjať ho aj s inými zdrojmi ako s tými, ktoré malo získať privatizáciou. „Rozvoj letiska plnohodnotne zabezpečí štát, máme k dispozícii cudzie zdroje, úvery,“ dodal vtedy minister dopravy Ľubomír Vážny.
Prešiel rok, ktorý ukázal, čo pre Ficovu vládu znamená „plnohodnotné zabezpečenie rozvoja“. Nedá sa povedať, že neurobili vôbec nič. V lete, keď je cestujúcich najviac, napríklad pribudol pri termináli plátenný stan, aby sa zvýšila kapacita vybavovania odletov.
.spoločne s Viedňou
Po premárnenom roku prekvapil premiér Fico úvahou o prepojení bratislavského a viedenského letiska. Minister dopravy Vážny zasa hovorí o rokovaniach s viacerými záujemcami o vytvorení spoločného podniku. Hoci predseda vlády nedávno hovoril, že „rozhodnutie musí padnúť do konca roka“, zatiaľ nijaké bližšie detaily o vstupe nejakých investorov do spoločného podniku známe nie sú a ministerstvo otázky tohto typu označuje za „špekulatívne“. A to napriek tomu, že vytvorenie spoločného podniku znamená vstup investora bez medzinárodnej súťaže, a vytvorenie spoločného podniku s Viedňou (ktorej plánovaný príchod do akcionárskej štruktúry letiska .týždeň pred rokom a pol vítal) pred voľbami Fico kritizoval slovami o hrozbe premeny bratislavského letiska na „druhoradé vidiecke letisko“. Dnes už asi aj on uznáva, že niet kam klesnúť.
.plán za 9,5 miliardy
Na rokovanie vlády je už pripravený materiál ministerstva dopravy, ktorý hovorí o plánovaných investíciách na rozvoj letiska v dvoch etapách v celkovom objeme približne 9,5 miliardy korún. Ako ich získať? Štátny rozpočet a zdroje letiska sa síce v ministerskom texte uvádzajú ako alternatívy, ale každému je jasné, že jedinou cestou je buď vytvorenie spoločného podniku so strategickým investorom (Fico hovoril, že predstavou vlády je spoločný podnik s viedenským letiskom), alebo prenájom letiska na 20 alebo 25 rokov formou koncesie. „Mne sa javí ako výhodný tretí alebo štvrtý variant,“ povedal podľa denníka SME minister Vážny minulý týždeň.
Predstava vlády o zvýšení prepravnej kapacity letiska z 2,2 na 4,5 milióna cestujúcich ročne predpokladá vybudovanie nového terminálu približne za 2,8 miliardy korún. O rekonštrukcii terminálu a jeho dobudovaní sa v Bratislave hovorí už dlhšie, naposledy v roku 2005 vyhrala verejnú súťaž česká spoločnosť AGA Letiště s projektom za 2,3 miliardy korún, ktorý počítal s rekonštrukciou a prístavbou odletovej budovy a bolo naň dokonca vydané rozhodnutie o umiestnení stavby. Tento zámer však s príchodom Ficovej vlády išiel „dostratena“ a dnes sa už hovorí o vybudovaní úplne nového terminálu. Ak však bude všetko napredovať doterajším tempom, táto vláda už nestihne nič pokaziť a rozvoj letiska zostane úlohou pre budúcu vládu.
Nech to v budúcnosti s letiskom dopadne akokoľvek, táto ukážka „ficovského manažmentu“ by nemala zostať nepovšimnutá. Premárnený čas, plátenná prístavba k terminálu, odkladanie investícií, hľadanie investorov bez tendra. A letisko, aké v inom európskom hlavnom meste nenájdete.
Ficova vláda hneď po voľbách dávala jasne najavo, že urobí všetko pre zastavenie rozbehnutej privatizácie 66 percent akcií bratislavského letiska. „Z bratislavského letiska s obrovským rozvojovým potenciálom a schopnosťou významne konkurovať viedenskému letisku sa stane druhoradé vidiecke letisko vo vlastníctve mesta Viedeň a kraja Dolné Rakúsko,“ tvrdil v januári 2006 Robert Fico, vtedy predseda opozičného Smeru v súvislosti s víťazom medzinárodného tendra, konzorciom TwoOne, zloženým z viedenského letiska, rakúskej Raiffeisen Zentralbank a slovenskej spoločnosti Penta.
.„nebude problém“
Fico bol napokon úspešný, v čom mu pomohlo aj rozhodnutie Protimonopolného úradu, ktorý koncentráciu viedenského a bratislavského letiska zakázal. Letisko, ktoré urgentne potrebovalo a potrebuje obrovské investície a dobrý manažment, zostalo pod kontrolou štátu. Pre súčasnú vládu nijaký problém – ako sa po zrušení privatizácie predseda vlády vyjadril, letisko je atraktívne a nebude problém rozvíjať ho aj s inými zdrojmi ako s tými, ktoré malo získať privatizáciou. „Rozvoj letiska plnohodnotne zabezpečí štát, máme k dispozícii cudzie zdroje, úvery,“ dodal vtedy minister dopravy Ľubomír Vážny.
Prešiel rok, ktorý ukázal, čo pre Ficovu vládu znamená „plnohodnotné zabezpečenie rozvoja“. Nedá sa povedať, že neurobili vôbec nič. V lete, keď je cestujúcich najviac, napríklad pribudol pri termináli plátenný stan, aby sa zvýšila kapacita vybavovania odletov.
.spoločne s Viedňou
Po premárnenom roku prekvapil premiér Fico úvahou o prepojení bratislavského a viedenského letiska. Minister dopravy Vážny zasa hovorí o rokovaniach s viacerými záujemcami o vytvorení spoločného podniku. Hoci predseda vlády nedávno hovoril, že „rozhodnutie musí padnúť do konca roka“, zatiaľ nijaké bližšie detaily o vstupe nejakých investorov do spoločného podniku známe nie sú a ministerstvo otázky tohto typu označuje za „špekulatívne“. A to napriek tomu, že vytvorenie spoločného podniku znamená vstup investora bez medzinárodnej súťaže, a vytvorenie spoločného podniku s Viedňou (ktorej plánovaný príchod do akcionárskej štruktúry letiska .týždeň pred rokom a pol vítal) pred voľbami Fico kritizoval slovami o hrozbe premeny bratislavského letiska na „druhoradé vidiecke letisko“. Dnes už asi aj on uznáva, že niet kam klesnúť.
.plán za 9,5 miliardy
Na rokovanie vlády je už pripravený materiál ministerstva dopravy, ktorý hovorí o plánovaných investíciách na rozvoj letiska v dvoch etapách v celkovom objeme približne 9,5 miliardy korún. Ako ich získať? Štátny rozpočet a zdroje letiska sa síce v ministerskom texte uvádzajú ako alternatívy, ale každému je jasné, že jedinou cestou je buď vytvorenie spoločného podniku so strategickým investorom (Fico hovoril, že predstavou vlády je spoločný podnik s viedenským letiskom), alebo prenájom letiska na 20 alebo 25 rokov formou koncesie. „Mne sa javí ako výhodný tretí alebo štvrtý variant,“ povedal podľa denníka SME minister Vážny minulý týždeň.
Predstava vlády o zvýšení prepravnej kapacity letiska z 2,2 na 4,5 milióna cestujúcich ročne predpokladá vybudovanie nového terminálu približne za 2,8 miliardy korún. O rekonštrukcii terminálu a jeho dobudovaní sa v Bratislave hovorí už dlhšie, naposledy v roku 2005 vyhrala verejnú súťaž česká spoločnosť AGA Letiště s projektom za 2,3 miliardy korún, ktorý počítal s rekonštrukciou a prístavbou odletovej budovy a bolo naň dokonca vydané rozhodnutie o umiestnení stavby. Tento zámer však s príchodom Ficovej vlády išiel „dostratena“ a dnes sa už hovorí o vybudovaní úplne nového terminálu. Ak však bude všetko napredovať doterajším tempom, táto vláda už nestihne nič pokaziť a rozvoj letiska zostane úlohou pre budúcu vládu.
Nech to v budúcnosti s letiskom dopadne akokoľvek, táto ukážka „ficovského manažmentu“ by nemala zostať nepovšimnutá. Premárnený čas, plátenná prístavba k terminálu, odkladanie investícií, hľadanie investorov bez tendra. A letisko, aké v inom európskom hlavnom meste nenájdete.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.