Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Lektor musí mať šťavu

.matej Gašparovič .časopis .biznis príbeh

Jazykovú školu Empire založila pred desiatimi rokmi trojica kamarátov. Poctivo budovanými metódami výučby si získali tisíce študentov.

.tomáš Török a jeho dvaja spolužiaci z vysokej školy začali podnikať v odbore, ktorému nikto z nich nerozumel. Priviedla ich k tomu intuícia: spoločný poľský kamarát ich pozval do Poľska na prednášku o novej metodike výučby angličtiny. „Stačilo desať minút a mali sme dosť. Povedali sme si, že presne takto má hodina vyzerať,“ spomína Tomáš na obdobie, keď sa u nás jazyky učili len klasickými metódami. Nová metóda mala dynamický štýl vedenia hodiny, na ktorej študent vďaka neustálemu rozprávaniu začne podvedome uvažovať v cudzom jazyku – ako pri používaní rodného jazyka. Chalani si povedali, že ide o perspektívny a príťažlivý produkt, ktorý je odsúdený na úspech.

.referenčný biznis    
V roku 2004 založili firmu, ktorá mala výučbu na podobnom štýle rozbehnúť aj v Bratislave. S pedagogikou nikto z nich nemal skúsenosti, no nepodarilo sa im nájsť vhodného manažéra. Rozhodli sa preto, že firmu povedie Tomáš, ktorý to dodnes s úsmevom hodnotí ako svoj vynútený vstup do vedenia spoločnej firmy. „Nechcel som to robiť, dušou aj pôvodným povolaním som marketér.“  
Spočiatku to však nevyzeralo dobre ani so samotným nábehom jazykovej školy. „Bolo to veľké sklamanie. Nemali sme peniaze na drahú kampaň, aby sme odštartovali produkt tohto typu,“ spomína Tomáš. „Rozhodli sme sa to preto rozbehnúť referenčne: urobili sme open party pre známych a priateľov, a tak sme získali prvých tridsať klientov.“ Odvtedy sa počty študentov každým trimestrom zvyšujú takmer geometrickým radom – a dnes má škola ročne približne 10-tisíc študentov v troch mestách. Stále však budujú na referenčnom modeli: „Väčšina z našich študentov prichádza na základe odporúčania.“    
Úspešne rastúca škola sa pred piatimi rokmi rozhodla prejsť na novú licencovanú metodiku Direct. „Hodina je viac zážitková a šťavnatejšia, lektor študenta okamžite vtiahne do deja a na základe viacerých techník simuluje bilingválne prostredie. Nazývame to edutainment, od slov education a entertainment, teda vzdelanie a zábava. Najlepšie sa učíš, keď ťa to baví a nezaspíš. Entuziastický lektor je dôležitý, my si vyberáme jedného z desiatich uchádzačov.“
Empire chcel školu budovať na licencovanom produkte, ktorý má ochranu pred voľným šírením, teda pred tým, aby podľa metódy vyučoval ktokoľvek bez dostatočnej kvalifikácie. „Najali sme si metodikov, ktorí sú garantmi odbornej výučby.“ Empire sa dohodol so zahraničným vydavateľstvom a stal sa tiež exkluzívnym distribútorom tejto metódy pre 12 krajín strednej Európy a Balkánu. To znamená, že každý, kto si chce na tomto území otvoriť školu s metódou Direct, si musí od Empire kúpiť licenciu. „My mu však nedávame len učebnicu, ale naučíme ho aj ovládať metódy a techniku, keďže garantujeme aj istý štandard kvality. Dávame mu tak komplexné know-how, ktoré školy veľmi oceňujú.“ Metodici a lektori zo školy Empire na základe dlhoročných skúseností vyvíjajú aj vlastné produkty a postupy, ktorými sa snažia metódu vylepšiť. Prechodom na nové vydavateľstvo zároveň rozšírili portfólio jazykov, ktoré vyučujú. Okrem angličtiny učia aj nemčinu, španielčinu a menšinovo aj ruštinu a francúzštinu.

.černoška i mulat
Vlastnícku štruktúru firmy stále tvorí pôvodná zostava, teda trojica bývalých spolužiakov. Firma neustále rastie z vlastných zdrojov, všetky príjmy investujú do ďalšej expanzie, ktorá sa stále neskončila.
Empire sa pred ôsmimi rokmi začala rozširovať aj mimo hlavného mesta a svoje pobočky otvorili aj v Košiciach a Prahe. Dohromady majú 150 lektorov, zväčša živnostníkov, ktorých však práca uživí lepšie ako štátne školstvo. V Bratislave majú deviatich „native“ učiteľov, čiže rodených Angličanov či Američanov. Vyhľadávajú ich cez medzinárodný portál združujúci lektorov, ktorí chodia na stáže kdekoľvek na svete. Je ťažké dostať ich na Slovensko? „Je to veľký kumšt, musíme im vybaviť všetky povolenia, ale darí sa nám to. Dopyt je však väčší ako ponuka. Stredná Európa bola v kurze pred desiatimi rokmi, keď ešte Áziu vnímali ako nebezpečné územie. Dnes je však Ázia hitom, za amerického lektora sú tam schopní dať 4-tisíc eur mesačne.“ Paradoxne, Empire má viac Američanov ako Britov, a to z jednoduchého dôvodu – sú zábavnejší. „Problém je v tom, že nie sme taká otvorená spoločnosť, ako si o sebe myslíme. Presvedčil som sa o tom, keď sme sem dotiahli černošku. Američania pochádzajú z tolerantnej Ameriky a my sme pred šiestym poldeci v skutočnosti neveselý národ. Stále je pre nich šok prísť do Bratislavy, ktorá na nich pôsobí rozporuplne. Každý rok príde aspoň jeden Američan, ktorý po týždni zľaknutý odlieta naspäť, lebo mu vraj náhle zomrel dedko a vám je jasné, že to nerozchodil.“
Škola Empire pred tromi rokmi začala učiť aj deti. V Bratislave v lete organizujú asi desať prímestských táborov v školách a škôlkach a výučba je počas nich spojená s pohybom a kreatívnymi činnosťami. „Pre deti sme našli samostatný koncept výučby, ktorý vychádza z psycholingvistiky dieťaťa. Všetci naši detskí učitelia sú ,native´ lektori, pretože vo veku od štyroch do ôsmich rokov majú deti takzvané otvorené rečové centrum, keď sa ľahko naučia jazyk, ak sú v bilingválnom prostredí. Paradoxne, deti s ním na rozdiel od dospelých nemajú žiadny problém.“ Tomáš si zároveň všimol, že deti sa učia aj rešpektu k iným kultúram: „Nie sú vôbec v strese, že ich učí mulat alebo černoch, čo u dospelých nie je bežné.“

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite