Železničná spoločnosť Cargo je od roku 2009 neustále v strate. Vláda jej poskytla pôžičku vo výške 166 miliónov eur, z ktorej však Cargo zatiaľ vrátilo len 36 miliónov eur. Podľa Ondreja Mateja z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo už bolo Cargo viackrát v stave, keď malo jeho vedenie podať návrh na začatie konkurzu. Keďže vlastníkom Carga je štát, vláda sa rozhodla, že ho zbaví dlhov – a to predajom jeho majetku.
.biznis za 50 miliónov
Cargo chce získať peniaze predajom 12 344 nákladných vagónov. Vypísalo preto výberové konanie, ktorého víťaz založí s Cargom akciovú spoločnosť Cargo Wagon. Cargo v nej bude mať 34 percent, nový investor 66 percent: potenciálni záujemcovia by mali za akcie ponúknuť aspoň 6,6 milióna eur. Nový investor potom odkúpi od Carga spomínané vagóny za 186 miliónov eur. Ide o takzvaný „sale and lease back kontrakt“, keď sa kupujúci zároveň zaviaže, že kúpenú vec naspäť prenajme predávajúcemu. V tomto prípade by spoločnosť Cargo Wagon osem rokov prenajímala Cargu 8 218 vagónov – za zmluvne dohodnutých 10,30 eura na deň. To znamená, že celkove by víťaz tendra dostal vyše 246 miliónov eur: po odpočítaní nákupnej ceny za vagóny (186 miliónov eur), investície do akcií firmy Cargo Wagon (6,6 milióna eur) a podielu Carga v tejto spoločnosti (3,4 milióna eur), ide o čistý zisk 50 miliónov eur. Zvyšných 4126 z celkového počtu 12 344 vagónov by navyše nový investor mohol využiť podľa vlastného uváženia. „Keďže teraz im tá matematika nevychádza, už sa hovorí o tom, že sa nebude spätne prenajímať 8 200, ale možno až 10 000 vagónov,“ tvrdí Matej. Podľa neho je lepším riešením priamy predaj všetkých vagónov Carga. „S tým, že Cargo by tendrovalo požičiavanie vagónov na jeden alebo viac rokov podľa potreby.“
.budamar na scéne
O lukratívnu štátnu zákazku za takmer 200 miliónov eur sa uchádza päť veľkých hráčov, ktorí majú odovzdať cenové ponuky do konca tohto týždňa. Následne by sa mala uskutočniť elektronická akcia. V dvoch prípadoch ide o nadnárodné firmy Nacco a AAE, ktoré vstupujú do tendra bez lokálneho partnera. No väčšie šance na víťazstvo má zrejme spoločnosť Slovenská plavba a prístavy (SPaP) – v konzorciu so švajčiarskym Axbentom. SPaP je totiž personálne previazaná so spoločnosťou Budamar Logistics, s ktorou uzavrelo Cargo v rokoch 2012 – 2013 zmluvy o preprave tovaru za vyše 80 miliónov eur. Riaditeľ Carga Vladimír Ľupták navyše podnikal s akcionárom Budamaru Ivanom Petríčkom. Ľupták má spoločnú minulosť aj s ďalšími podnikateľmi z prostredia Smeru: Milanom Fiľom a Vladimírom Poórom.
Ľupták sedí aj v dozornej rade spoločnosti Bulk Transshipment Slovakia, ktorú vlastní Cargo s Budamarom. V orgánoch SPaP a Budamar Logistics pôsobia aj ľudia blízki Tomášovi Chrenekovi a sponzorovi Smeru Ľubomírovi Blaškovi. Firma Budamar má opletačky aj s políciou. Podľa vyšetrovateľov je totiž podozrivá z daňových podvodov za vyše 20 miliónov eur. Z prípadu však boli za zvláštnych okolností odvolaní pôvodní vyšetrovatelia Jaroslav Ambróz a Ľubomír Hláčik (.týždeň č. 10/2014). Budamar sa nechcel k tendru na predaj vagónov vyjadrovať. „Budamar Logistics nie je väčšinovým akcionárom SPaP, ani sa na tendri organizovanom Cargom nezúčastňuje,“ reagoval štatutár firmy Peter Malec. Riaditeľ SPaP Jaroslav Michalco tvrdí, že konečným kritériom pri výbere investora bude „najvyššia cena, a nie údajné personálne prepojenia“.
.lazar a Beljajev
V hre je aj francúzska spoločnosť Ermewa – v konzorciu so slovenskou firmou Express Rail, za ktorou stoja veľkopodnikatelia v železničnej doprave Michal Lazar a Alexander Beljajev. Aj jedna z ich firiem (Express Slovakia) má s Cargom uzavreté zmluvy o preprave tovaru, hoci v menšom objeme ako Budamar. Podľa týždenníka Trend sa delia Lazar s Beljajevom o vlastníctvo v spoločnosti ŽOS Zvolen s mecenášom Smeru Vladimírom Poórom. Obaja sedia aj v orgánoch spoločnosti Columbex International, ktorá dostala za prvej Ficovej vlády zákazku za 30 miliónov eur bez verejnej súťaže. Keď to vyšlo najavo, vtedajšia ministerka pôdohospodárstva Zdenka Kramplová (HZDS) bola odvolaná z funkcie. Kauzu stále vyšetruje európska protikorupčná jednotka. Beljajevova firma Optifin Invest požičala HZDS 10 miliónov korún. Columbex získal minulý rok podľa Hospodárskych novín zákazku aj od ministerstva pôdohospodárstva (správa IT systémov). Spoločnosť Railway Casted Components, za ktorou stojí Beljajev, zase dostala vlani od štátu dotáciu 10 miliónov eur. Postavila za ňu fabriku na výrobu železničných podvozkov v Prakovciach. Spoločnosť Express Rail na otázky .týždňa nereagovala.
Bez šance však nie je ani francúzsky Touax Rail – v konzorciu so slovenskou spoločnosťou Eco Invest, za ktorou stojí Milan Fiľo. Ten síce podľa týždenníka Trend doteraz na železniciach nepôsobil, známe sú však jeho nadštandardné vzťahy s premiérom Ficom aj s podpredsedom vlády pre investície Vážnym. Fiľo chodil na ministerstvo dopravy rokovať aj o podmienkach výberu mýta – spolu s finančnou skupinou J&T. Okrem toho podnikal so šéfom Carga Vladimírom Ľuptákom. Fiľo sa nechcel o tendri baviť, odkázal nás na sekretariát Eco Investu. Ten na otázky neodpovedal.
.silnejšie krytie
Pri pohľade na podnikateľské zázemie kľúčových hráčov nie je vylúčené, že o víťazovi tendra na predaj vagónov za 200 miliónov eur, ktorý by mal byť známy o niekoľko dní, nemusí rozhodnúť najvyššia cena, ale konexie a silnejšie politické krytie. Cargo však klientelizmus pri výbere budúceho investora odmieta. „Žiadna zo spoločností, ktorá sa dostala do druhého kola, nemá personálny ani žiadny iný konflikt záujmov so ZSSK Cargo. Ku všetkým záujemcom pristupujeme rovnako. V elektronickej aukcii bude jediným kritériom cena,“ tvrdí hovorca Carga Martin Halanda.
.biznis za 50 miliónov
Cargo chce získať peniaze predajom 12 344 nákladných vagónov. Vypísalo preto výberové konanie, ktorého víťaz založí s Cargom akciovú spoločnosť Cargo Wagon. Cargo v nej bude mať 34 percent, nový investor 66 percent: potenciálni záujemcovia by mali za akcie ponúknuť aspoň 6,6 milióna eur. Nový investor potom odkúpi od Carga spomínané vagóny za 186 miliónov eur. Ide o takzvaný „sale and lease back kontrakt“, keď sa kupujúci zároveň zaviaže, že kúpenú vec naspäť prenajme predávajúcemu. V tomto prípade by spoločnosť Cargo Wagon osem rokov prenajímala Cargu 8 218 vagónov – za zmluvne dohodnutých 10,30 eura na deň. To znamená, že celkove by víťaz tendra dostal vyše 246 miliónov eur: po odpočítaní nákupnej ceny za vagóny (186 miliónov eur), investície do akcií firmy Cargo Wagon (6,6 milióna eur) a podielu Carga v tejto spoločnosti (3,4 milióna eur), ide o čistý zisk 50 miliónov eur. Zvyšných 4126 z celkového počtu 12 344 vagónov by navyše nový investor mohol využiť podľa vlastného uváženia. „Keďže teraz im tá matematika nevychádza, už sa hovorí o tom, že sa nebude spätne prenajímať 8 200, ale možno až 10 000 vagónov,“ tvrdí Matej. Podľa neho je lepším riešením priamy predaj všetkých vagónov Carga. „S tým, že Cargo by tendrovalo požičiavanie vagónov na jeden alebo viac rokov podľa potreby.“
.budamar na scéne
O lukratívnu štátnu zákazku za takmer 200 miliónov eur sa uchádza päť veľkých hráčov, ktorí majú odovzdať cenové ponuky do konca tohto týždňa. Následne by sa mala uskutočniť elektronická akcia. V dvoch prípadoch ide o nadnárodné firmy Nacco a AAE, ktoré vstupujú do tendra bez lokálneho partnera. No väčšie šance na víťazstvo má zrejme spoločnosť Slovenská plavba a prístavy (SPaP) – v konzorciu so švajčiarskym Axbentom. SPaP je totiž personálne previazaná so spoločnosťou Budamar Logistics, s ktorou uzavrelo Cargo v rokoch 2012 – 2013 zmluvy o preprave tovaru za vyše 80 miliónov eur. Riaditeľ Carga Vladimír Ľupták navyše podnikal s akcionárom Budamaru Ivanom Petríčkom. Ľupták má spoločnú minulosť aj s ďalšími podnikateľmi z prostredia Smeru: Milanom Fiľom a Vladimírom Poórom.
Ľupták sedí aj v dozornej rade spoločnosti Bulk Transshipment Slovakia, ktorú vlastní Cargo s Budamarom. V orgánoch SPaP a Budamar Logistics pôsobia aj ľudia blízki Tomášovi Chrenekovi a sponzorovi Smeru Ľubomírovi Blaškovi. Firma Budamar má opletačky aj s políciou. Podľa vyšetrovateľov je totiž podozrivá z daňových podvodov za vyše 20 miliónov eur. Z prípadu však boli za zvláštnych okolností odvolaní pôvodní vyšetrovatelia Jaroslav Ambróz a Ľubomír Hláčik (.týždeň č. 10/2014). Budamar sa nechcel k tendru na predaj vagónov vyjadrovať. „Budamar Logistics nie je väčšinovým akcionárom SPaP, ani sa na tendri organizovanom Cargom nezúčastňuje,“ reagoval štatutár firmy Peter Malec. Riaditeľ SPaP Jaroslav Michalco tvrdí, že konečným kritériom pri výbere investora bude „najvyššia cena, a nie údajné personálne prepojenia“.
.lazar a Beljajev
V hre je aj francúzska spoločnosť Ermewa – v konzorciu so slovenskou firmou Express Rail, za ktorou stoja veľkopodnikatelia v železničnej doprave Michal Lazar a Alexander Beljajev. Aj jedna z ich firiem (Express Slovakia) má s Cargom uzavreté zmluvy o preprave tovaru, hoci v menšom objeme ako Budamar. Podľa týždenníka Trend sa delia Lazar s Beljajevom o vlastníctvo v spoločnosti ŽOS Zvolen s mecenášom Smeru Vladimírom Poórom. Obaja sedia aj v orgánoch spoločnosti Columbex International, ktorá dostala za prvej Ficovej vlády zákazku za 30 miliónov eur bez verejnej súťaže. Keď to vyšlo najavo, vtedajšia ministerka pôdohospodárstva Zdenka Kramplová (HZDS) bola odvolaná z funkcie. Kauzu stále vyšetruje európska protikorupčná jednotka. Beljajevova firma Optifin Invest požičala HZDS 10 miliónov korún. Columbex získal minulý rok podľa Hospodárskych novín zákazku aj od ministerstva pôdohospodárstva (správa IT systémov). Spoločnosť Railway Casted Components, za ktorou stojí Beljajev, zase dostala vlani od štátu dotáciu 10 miliónov eur. Postavila za ňu fabriku na výrobu železničných podvozkov v Prakovciach. Spoločnosť Express Rail na otázky .týždňa nereagovala.
Bez šance však nie je ani francúzsky Touax Rail – v konzorciu so slovenskou spoločnosťou Eco Invest, za ktorou stojí Milan Fiľo. Ten síce podľa týždenníka Trend doteraz na železniciach nepôsobil, známe sú však jeho nadštandardné vzťahy s premiérom Ficom aj s podpredsedom vlády pre investície Vážnym. Fiľo chodil na ministerstvo dopravy rokovať aj o podmienkach výberu mýta – spolu s finančnou skupinou J&T. Okrem toho podnikal so šéfom Carga Vladimírom Ľuptákom. Fiľo sa nechcel o tendri baviť, odkázal nás na sekretariát Eco Investu. Ten na otázky neodpovedal.
.silnejšie krytie
Pri pohľade na podnikateľské zázemie kľúčových hráčov nie je vylúčené, že o víťazovi tendra na predaj vagónov za 200 miliónov eur, ktorý by mal byť známy o niekoľko dní, nemusí rozhodnúť najvyššia cena, ale konexie a silnejšie politické krytie. Cargo však klientelizmus pri výbere budúceho investora odmieta. „Žiadna zo spoločností, ktorá sa dostala do druhého kola, nemá personálny ani žiadny iný konflikt záujmov so ZSSK Cargo. Ku všetkým záujemcom pristupujeme rovnako. V elektronickej aukcii bude jediným kritériom cena,“ tvrdí hovorca Carga Martin Halanda.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.