Pri teste novej Kie Cee’d nám ukázali, že priehradky v kufri sú praktické, ak obchodujete so živými úhormi a sodíkom (keďže sodík pri styku s vodou vybuchuje). Skúsili si kúpiť ojazdené talianske superšporty za 10 000 libier a trpeli, aby sme my nemuseli. Ako prví prišli na severný pól autom, len pre tú zábavu.
Pôvodná relácia Top Gear sa začala vysielať v roku 1977 na britskej verejnoprávnej televízii BBC ako osvetová a vecná motoristická relácia. Veď osemdesiate a deväťdesiate roky boli azda najhoršou érou motorizmu – autá sa vyrábali zúfalo škaredé, vďaka prvým pokusom s elektronikou aj nespoľahlivé, ale už bez charizmy dôb minulých. Taký je aj prvý Top Gear – zastaraný, ale zároveň nie dosť starý na to, aby bol štýlovo vintage. V roku 2002 sa Top Gear vrátil na televízne obrazovky v novom formáte, ktorý dokázal z motoristickej relácie vytvoriť mainstreamový a celosvetovo obchodovateľný artikel. Nový formát pripravili producent Andy Wilman a moderátor, herec, producent a spisovateľ Jeremy Clarkson, ktorí sa poznajú od strednej školy a vystupovali ako moderátori pôvodnej relácie. Popri Clarksonovi sa na obrazovkách ukazujú ešte Richard Hammond a James May.
.drzo, s láskou a obrovským rozpočtom
Šou ako inštitúcia presahuje svoju vlastnú náplň. Je nekorektná – pohnevali si viaceré automobilky (Hyundai za tvrdenie, že ich dizajnér pri navrhovaní Genesisu Coupé kýchal, pretože je alergický na sendviče s kokršpanielom) autokluby (klub vlastníkov Morrisov Marina preto, že vždy, keď sa nejaká Marína objaví v Top Geare, spadne na ňu klavír) či dokonca veľvyslanectvá za národné stereotypy (všetky autá v Albánsku sú kradnuté). Je tiež spontánna (aj keď v neskorších sériách im vyčítajú, že dokrútky majú vopred napísaný scenár), nápaditá, prekvapivá, šou disponujúca vlastným štýlom, nezameniteľná, nekopírovateľná. Vznikli aj lokálne verzie, Top Gear USA, Top Gear Australia, nie márne, ale na originál nemajú. V základoch publicistická šou, a teda šou spojená s atribútmi žurnalistiky a napriek tomu šou, ktorá je predateľná a vysielateľná kdekoľvek. Radosť dívať sa na ňu. Nie kvôli autám, ale kvôli tomu, ako veľmi na nej vidieť, že je robená s neuveriteľným nasadením a láskou. A s obrovským rozpočtom. Kamera je najmä v dokrútkach na ohromne vysokej úrovni a v každom ďalšom diele skúšajú nový efekt, od naháňačky auta s animovaným ufom až po dokrútku v štýle videoklipu Björk.
V skutočnosti ide Top Gearu o zábavu, ktorú sprostredkúvajú pomocou áut a automobilovej kultúry; neboja sa pustiť do tunerov, karavanistov, dôchodcov, šoférov Peugeotov či ďalších subkultúr. Top Gear má veľmi polarizované publikum – na jednej strane ho milujú nadšenci britského humoru, ktorí berú autá len ako zámienku, na druhej strane je skupina automobilových nadšencov, ktorí kritizujú posun od motorizmu k zábave. V každom prípade, tvorcovia Top Gear milujú autá a dávajú to najavo, pričom ich hlavnou devízou nie sú tie autá, ale práve ten vzťah. Osobný, až svojho druhu intímny. Autá sú v šou vlastne to najmenej zaujímavé. Slúžia iba ako objekty adorácie a inšpirácie. Skutočne zaujímaví, zábavní, bystrí sú tvorcovia sami. Osobnosti. Kvôli nim diváci šou milujú, nie kvôli autám. Top Gear totiž najlepšie ukazuje, že skutočne dôležité nie je to, čo sa robí, ani ako sa to robí, ale kto to robí.
.dve knihy a cirkusová šou
Dnes je Clarkson motoristickou autoritou, mužom, na ktorého slove záleží. Aj kvôli nemu je Top Gear taká, aká je. Prvá jeho do češtiny preložená knižka sa rozobrala takmer okamžite. Druhá vychádza teraz a čaká ju podobný osud. Knižka Léta s Top Gearem totiž, podobne ako tá šou, nie je o autách. Len sprostredkúva také videnie sveta, ktoré je oduševnené tým, kto sa díva, nie na čo sa díva. Základný princíp autorstva? Presne! Len dúfajme, že nebude opäť zruinovaná zlým prekladom. Prvá Na plný plyn prišla preložením do češtiny o veľkú porciu slovných hračiek a fantastickej Clarksonovej práce s jazykom vôbec.
Lístky na živé nakrúcanie štúdiových častí relácie sú obsadené na niekoľko rokov dopredu a naháňať televízny štáb po svete môže byť náročné. Popri televíznej relácii a ďalších produktoch (každoročné vianočné DVD, darčekové predmety a motoristický časopis) putujú traja moderátori po svete aj so živou šou. Tá len potvrdzuje, že Top Gear nie je založený na závodných okruhoch a horských priesmykoch, ale na troch tučných mužoch v strednom veku a ich humore o láske k autám. Pokojne sa zmestia aj do väčšej športovej haly. Vystupujú pod značkou Top Gear Live a vystúpenia pripomínajú kríženca medzi televíznou verziou a cirkusovou kaskadérskou šou. Zatiaľ najbližšie pri Slovensku vystupujú v Prahe 26. júna.
.autori sú spolupracovníci týždňa.
Pôvodná relácia Top Gear sa začala vysielať v roku 1977 na britskej verejnoprávnej televízii BBC ako osvetová a vecná motoristická relácia. Veď osemdesiate a deväťdesiate roky boli azda najhoršou érou motorizmu – autá sa vyrábali zúfalo škaredé, vďaka prvým pokusom s elektronikou aj nespoľahlivé, ale už bez charizmy dôb minulých. Taký je aj prvý Top Gear – zastaraný, ale zároveň nie dosť starý na to, aby bol štýlovo vintage. V roku 2002 sa Top Gear vrátil na televízne obrazovky v novom formáte, ktorý dokázal z motoristickej relácie vytvoriť mainstreamový a celosvetovo obchodovateľný artikel. Nový formát pripravili producent Andy Wilman a moderátor, herec, producent a spisovateľ Jeremy Clarkson, ktorí sa poznajú od strednej školy a vystupovali ako moderátori pôvodnej relácie. Popri Clarksonovi sa na obrazovkách ukazujú ešte Richard Hammond a James May.
.drzo, s láskou a obrovským rozpočtom
Šou ako inštitúcia presahuje svoju vlastnú náplň. Je nekorektná – pohnevali si viaceré automobilky (Hyundai za tvrdenie, že ich dizajnér pri navrhovaní Genesisu Coupé kýchal, pretože je alergický na sendviče s kokršpanielom) autokluby (klub vlastníkov Morrisov Marina preto, že vždy, keď sa nejaká Marína objaví v Top Geare, spadne na ňu klavír) či dokonca veľvyslanectvá za národné stereotypy (všetky autá v Albánsku sú kradnuté). Je tiež spontánna (aj keď v neskorších sériách im vyčítajú, že dokrútky majú vopred napísaný scenár), nápaditá, prekvapivá, šou disponujúca vlastným štýlom, nezameniteľná, nekopírovateľná. Vznikli aj lokálne verzie, Top Gear USA, Top Gear Australia, nie márne, ale na originál nemajú. V základoch publicistická šou, a teda šou spojená s atribútmi žurnalistiky a napriek tomu šou, ktorá je predateľná a vysielateľná kdekoľvek. Radosť dívať sa na ňu. Nie kvôli autám, ale kvôli tomu, ako veľmi na nej vidieť, že je robená s neuveriteľným nasadením a láskou. A s obrovským rozpočtom. Kamera je najmä v dokrútkach na ohromne vysokej úrovni a v každom ďalšom diele skúšajú nový efekt, od naháňačky auta s animovaným ufom až po dokrútku v štýle videoklipu Björk.
V skutočnosti ide Top Gearu o zábavu, ktorú sprostredkúvajú pomocou áut a automobilovej kultúry; neboja sa pustiť do tunerov, karavanistov, dôchodcov, šoférov Peugeotov či ďalších subkultúr. Top Gear má veľmi polarizované publikum – na jednej strane ho milujú nadšenci britského humoru, ktorí berú autá len ako zámienku, na druhej strane je skupina automobilových nadšencov, ktorí kritizujú posun od motorizmu k zábave. V každom prípade, tvorcovia Top Gear milujú autá a dávajú to najavo, pričom ich hlavnou devízou nie sú tie autá, ale práve ten vzťah. Osobný, až svojho druhu intímny. Autá sú v šou vlastne to najmenej zaujímavé. Slúžia iba ako objekty adorácie a inšpirácie. Skutočne zaujímaví, zábavní, bystrí sú tvorcovia sami. Osobnosti. Kvôli nim diváci šou milujú, nie kvôli autám. Top Gear totiž najlepšie ukazuje, že skutočne dôležité nie je to, čo sa robí, ani ako sa to robí, ale kto to robí.
.dve knihy a cirkusová šou
Dnes je Clarkson motoristickou autoritou, mužom, na ktorého slove záleží. Aj kvôli nemu je Top Gear taká, aká je. Prvá jeho do češtiny preložená knižka sa rozobrala takmer okamžite. Druhá vychádza teraz a čaká ju podobný osud. Knižka Léta s Top Gearem totiž, podobne ako tá šou, nie je o autách. Len sprostredkúva také videnie sveta, ktoré je oduševnené tým, kto sa díva, nie na čo sa díva. Základný princíp autorstva? Presne! Len dúfajme, že nebude opäť zruinovaná zlým prekladom. Prvá Na plný plyn prišla preložením do češtiny o veľkú porciu slovných hračiek a fantastickej Clarksonovej práce s jazykom vôbec.
Lístky na živé nakrúcanie štúdiových častí relácie sú obsadené na niekoľko rokov dopredu a naháňať televízny štáb po svete môže byť náročné. Popri televíznej relácii a ďalších produktoch (každoročné vianočné DVD, darčekové predmety a motoristický časopis) putujú traja moderátori po svete aj so živou šou. Tá len potvrdzuje, že Top Gear nie je založený na závodných okruhoch a horských priesmykoch, ale na troch tučných mužoch v strednom veku a ich humore o láske k autám. Pokojne sa zmestia aj do väčšej športovej haly. Vystupujú pod značkou Top Gear Live a vystúpenia pripomínajú kríženca medzi televíznou verziou a cirkusovou kaskadérskou šou. Zatiaľ najbližšie pri Slovensku vystupujú v Prahe 26. júna.
.autori sú spolupracovníci týždňa.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.