.posledný presný údaj o počte Rómov žijúcich na Slovensku máme zo sčítania ľudu z roku 1980. Odvtedy zahrňujú sčítania ľudu len Rómov, ktorí sa k svojej národnosti prihlásia. No ak presne nevieme, aký počet Rómov je dnes na Slovensku, ako môžu byť spoľahlivé vaše prognózy o roku 2030?
Máte pravdu, moja prognóza naráža na veľké problémy. Našimi vstupnými údajmi sú naozaj dáta zo sčítania ľudu z rokov 1970 a 1980. Vtedy síce rómska národnosť nebola uznaná, ale sčítací komisári priamo v teréne na etnickom princípe zisťovali počet rómskeho obyvateľstva aj jeho základné populačné štruktúry. Dnes máme navyše veľmi obmedzené informácie o pôrodnosti, úmrtnosti alebo napríklad o migrácii Rómov, ktorí odišli v posledných dvoch desaťročiach do zahraničia.
.dá sa povedať, že prognózujete nielen budúcnosť, ale aj súčasnosť.
Preto je naša prognóza v prvej fáze postdikciou, usilujeme sa teda dostať z roku 1980, keď žilo na Slovensku podľa sčítania 200-tisíc Rómov, až do súčasnosti.
.takže približne koľko Rómov žije dnes na Slovensku?
Naša prognóza hovorí o 420-tisíc Rómoch. Okrem toho robili terénny výskum autori Atlasu rómskych komunít 2013, ktorí dospeli k číslu niečo viac než 402-tisíc.
.samotní autori Atlasu tvrdia, že ich čísla o počte Rómov netreba brať ako veľmi spoľahlivé, pretože vznikli iba ako vedľajší produkt práce zameranej najmä na infraštruktúru rómskych lokalít.
Áno, ale fakt, že jednotlivé odhady sa nejako významne nelíšia, nás napĺňa optimizmom, že náš odhad je pomerne presný. Aj preto si môžeme trúfnuť robiť prognózy ďalšieho vývoja. Pri jej tvorbe sme takisto vychádzali z demografickej revolúcie, teda vedomého obmedzovania veľkosti rodiny, čo je univerzálny svetový jav, ktorý sa dotýka aj rómskej populácie ako celku.
.no aj z rozhovorov so starostami, ktorí majú v obci početné rómske komunity, nám vyplynulo, že v týchto lokalitách vzrástol počet Rómov za posledných desať-pätnásť rokov o tretinu. Tento vývoj ste zakalkulovali do prognózy?
Aj tieto faktory sme zakalkulovali. Viacerí autori Atlasov vychádzajú z toho, že 40 percent je segregovaných, 40 čiastočne integrovaných a 20 percent integrovaných. Najmenej informácií máme práve o integrovanej zložke Rómov, ktorí žijú rozptýlene. Čo sa týka segregovaných Rómov, tu máme k dispozícii skôr sondy do jednotlivých osád a lokalít, ktoré ilustrujú rozdielny charakter reprodukčného správania. Kým integrovaní Rómovia obmedzujú veľkosť svojej rodiny, u Rómov v segregovaných osadách sa ukazuje, že zmena reprodukčného správania prebieha veľmi pomaly a brzdí ju celková sociálna exklúzia tohto obyvateľstva.
.na základe akých dát viete odhadnúť pôrodnosť napríklad v týchto segregovaných komunitách?
Informácie sú veľmi kusé, takže sme vychádzali zo všetkého, čo je dostupné. Teda aj z vlastných empirických výskumov z osád.
.mali ste v teréne tím výskumníkov?
(Úsmev.) Ten tím som bol konkrétne ja, išlo však o môj dlhodobý výskum. Bol som vo viacerých osadách, kde som robil štrukturované rozhovory a použil techniky terénneho výskumu a na základe toho som získal isté podporné údaje. Dá sa odhadnúť, že na jednu rómsku ženu žijúcu v týchto komunitách, pripadajú vyše štyri deti a zároveň naozaj platí, že za posledné dve desaťročia tu nedošlo k výraznejšej demografickej transformácii. Treba si tiež uvedomiť veľmi mladú vekovú štruktúru Rómov. Teda aj za predpokladu, že bude klesať pôrodnosť, no do reprodukčného veku sa o desať-dvadsať rokov dostane nová, veľmi početná generácia, tak aj pri zníženej pôrodnosti „vygeneruje“ opäť pomerne veľký podiel detí.
.ak vo svojej prognóze odhadujete, že podiel Rómov prekročí o 20 rokov 10 percent obyvateľstva, čo to bude znamenať pre detskú populáciu?
Predpokladáme, že podiel rómskej detskej populácie do 18 rokov bude okolo 20 percent celkovej populácie detí na Slovensku. Bude to veľká výzva pre naše školstvo, na ktorú sa treba už pripravovať najmä na regionálnej úrovni.
.hlavným problémom je situácia v regiónoch, kde žijú Rómovia v úbohých podmienkach a rastie tam napätie s väčšinou. Máte aspoň pracovné prognózy, ako sa bude vyvíjať populácia v okresoch, kde je dnes najväčší podiel Rómov zo segregovaných lokalít?
Mojou súkromnou ambíciou je prejsť práve do regionálnej úrovne, keďže práve tam sú najväčšie výzvy pre 21. storočie. Čakáme ešte na regionálne výsledky Atlasu 2013 a až potom sa pokúsime vytvoriť projekciu vývoja rómskej populácie na okresnej úrovni.
.je okres, kde môžu Rómovia do 20 rokov tvoriť väčšinu obyvateľstva?
Sú regióny, kde by sa podiel Rómovia mohol priblížiť dokonca k hranici 40 až 50 percent. Ale s takýmito závermi by som bol opatrný a počkal na konečné výsledky pripravovanej regionálnej prognózy.
.hovoríte, že ako demograf máte k dispozícii málo dát. Akú pomoc očakávate od štátu – aký typ informácií by mohol zbierať, pričom by to nebolo v rozpore s európskou antidiskriminačnou legislatívou?
(Úsmev.) Povedali ste podmienky, ktoré možnosti značne zužujú. K sčítacím komisárom zo 70. a 80. rokov sa nedá vrátiť. Muselo by ísť o špecifické výberové zisťovanie, ktoré by sa zameralo na osady, alebo na rozdiely medzi segregovanými či integrovanými komunitami. Rád by som dodal jednu vec: Nie je rozhodujúce, koľko tu bude žiť z etnického hľadiska Rómov, ale aká bude „kvalita“ populácie, jej vzdelanostná štruktúra či miera účasti na trhu práce. Ak sa nevyvinie cielené a dlhodobé úsilie, na úrovni regiónov budeme mať časom obrovský problém. l
Máte pravdu, moja prognóza naráža na veľké problémy. Našimi vstupnými údajmi sú naozaj dáta zo sčítania ľudu z rokov 1970 a 1980. Vtedy síce rómska národnosť nebola uznaná, ale sčítací komisári priamo v teréne na etnickom princípe zisťovali počet rómskeho obyvateľstva aj jeho základné populačné štruktúry. Dnes máme navyše veľmi obmedzené informácie o pôrodnosti, úmrtnosti alebo napríklad o migrácii Rómov, ktorí odišli v posledných dvoch desaťročiach do zahraničia.
.dá sa povedať, že prognózujete nielen budúcnosť, ale aj súčasnosť.
Preto je naša prognóza v prvej fáze postdikciou, usilujeme sa teda dostať z roku 1980, keď žilo na Slovensku podľa sčítania 200-tisíc Rómov, až do súčasnosti.
.takže približne koľko Rómov žije dnes na Slovensku?
Naša prognóza hovorí o 420-tisíc Rómoch. Okrem toho robili terénny výskum autori Atlasu rómskych komunít 2013, ktorí dospeli k číslu niečo viac než 402-tisíc.
.samotní autori Atlasu tvrdia, že ich čísla o počte Rómov netreba brať ako veľmi spoľahlivé, pretože vznikli iba ako vedľajší produkt práce zameranej najmä na infraštruktúru rómskych lokalít.
Áno, ale fakt, že jednotlivé odhady sa nejako významne nelíšia, nás napĺňa optimizmom, že náš odhad je pomerne presný. Aj preto si môžeme trúfnuť robiť prognózy ďalšieho vývoja. Pri jej tvorbe sme takisto vychádzali z demografickej revolúcie, teda vedomého obmedzovania veľkosti rodiny, čo je univerzálny svetový jav, ktorý sa dotýka aj rómskej populácie ako celku.
.no aj z rozhovorov so starostami, ktorí majú v obci početné rómske komunity, nám vyplynulo, že v týchto lokalitách vzrástol počet Rómov za posledných desať-pätnásť rokov o tretinu. Tento vývoj ste zakalkulovali do prognózy?
Aj tieto faktory sme zakalkulovali. Viacerí autori Atlasov vychádzajú z toho, že 40 percent je segregovaných, 40 čiastočne integrovaných a 20 percent integrovaných. Najmenej informácií máme práve o integrovanej zložke Rómov, ktorí žijú rozptýlene. Čo sa týka segregovaných Rómov, tu máme k dispozícii skôr sondy do jednotlivých osád a lokalít, ktoré ilustrujú rozdielny charakter reprodukčného správania. Kým integrovaní Rómovia obmedzujú veľkosť svojej rodiny, u Rómov v segregovaných osadách sa ukazuje, že zmena reprodukčného správania prebieha veľmi pomaly a brzdí ju celková sociálna exklúzia tohto obyvateľstva.
.na základe akých dát viete odhadnúť pôrodnosť napríklad v týchto segregovaných komunitách?
Informácie sú veľmi kusé, takže sme vychádzali zo všetkého, čo je dostupné. Teda aj z vlastných empirických výskumov z osád.
.mali ste v teréne tím výskumníkov?
(Úsmev.) Ten tím som bol konkrétne ja, išlo však o môj dlhodobý výskum. Bol som vo viacerých osadách, kde som robil štrukturované rozhovory a použil techniky terénneho výskumu a na základe toho som získal isté podporné údaje. Dá sa odhadnúť, že na jednu rómsku ženu žijúcu v týchto komunitách, pripadajú vyše štyri deti a zároveň naozaj platí, že za posledné dve desaťročia tu nedošlo k výraznejšej demografickej transformácii. Treba si tiež uvedomiť veľmi mladú vekovú štruktúru Rómov. Teda aj za predpokladu, že bude klesať pôrodnosť, no do reprodukčného veku sa o desať-dvadsať rokov dostane nová, veľmi početná generácia, tak aj pri zníženej pôrodnosti „vygeneruje“ opäť pomerne veľký podiel detí.
.ak vo svojej prognóze odhadujete, že podiel Rómov prekročí o 20 rokov 10 percent obyvateľstva, čo to bude znamenať pre detskú populáciu?
Predpokladáme, že podiel rómskej detskej populácie do 18 rokov bude okolo 20 percent celkovej populácie detí na Slovensku. Bude to veľká výzva pre naše školstvo, na ktorú sa treba už pripravovať najmä na regionálnej úrovni.
.hlavným problémom je situácia v regiónoch, kde žijú Rómovia v úbohých podmienkach a rastie tam napätie s väčšinou. Máte aspoň pracovné prognózy, ako sa bude vyvíjať populácia v okresoch, kde je dnes najväčší podiel Rómov zo segregovaných lokalít?
Mojou súkromnou ambíciou je prejsť práve do regionálnej úrovne, keďže práve tam sú najväčšie výzvy pre 21. storočie. Čakáme ešte na regionálne výsledky Atlasu 2013 a až potom sa pokúsime vytvoriť projekciu vývoja rómskej populácie na okresnej úrovni.
.je okres, kde môžu Rómovia do 20 rokov tvoriť väčšinu obyvateľstva?
Sú regióny, kde by sa podiel Rómovia mohol priblížiť dokonca k hranici 40 až 50 percent. Ale s takýmito závermi by som bol opatrný a počkal na konečné výsledky pripravovanej regionálnej prognózy.
.hovoríte, že ako demograf máte k dispozícii málo dát. Akú pomoc očakávate od štátu – aký typ informácií by mohol zbierať, pričom by to nebolo v rozpore s európskou antidiskriminačnou legislatívou?
(Úsmev.) Povedali ste podmienky, ktoré možnosti značne zužujú. K sčítacím komisárom zo 70. a 80. rokov sa nedá vrátiť. Muselo by ísť o špecifické výberové zisťovanie, ktoré by sa zameralo na osady, alebo na rozdiely medzi segregovanými či integrovanými komunitami. Rád by som dodal jednu vec: Nie je rozhodujúce, koľko tu bude žiť z etnického hľadiska Rómov, ale aká bude „kvalita“ populácie, jej vzdelanostná štruktúra či miera účasti na trhu práce. Ak sa nevyvinie cielené a dlhodobé úsilie, na úrovni regiónov budeme mať časom obrovský problém. l
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.