Oslavovalo sa viac-menej konvenčne, film si pripomenuli v médiách, vyšli nové súpravy spomienkových predmetov, potenciálne zberateľské artefakty, z ktorých najviac zaujala krásna vinylová platňa so soundtrackom, svietiaca v tme. Lego na základe fanúšikovských návrhov vydalo exkluzívnu stavebnicu auta ECTO I aj s minifigúrkami.
V auguste sa film vráti do kín zatiaľ v USA a Kanade, v septembri vyjde špeciálna edícia DVD a Blu-ray, ktorú si zberatelia budú môcť odložiť do poličky hneď vedľa špeciálnej edície, ktorá vyšla k dvadsiatemu piatemu výročiu. Vtedy šlo o štvrťstoročie, oslavy boli o to pompéznejšie. Alebo neboli? Ono je to vlastne jedno, ak sa dívame z normálneho sveta, celé to môže pôsobiť ako ani nie príliš sofistikovaný marketing a kalkul. Ako každá popkultúrna frančíza, i Krotitelia duchov viac-menej permanentne generujú zisk predajom zdanlivo nepraktických vecí.
Preto je zaujímavejšia tá menej zjavná tvár. Losangeleská galéria Gallery 1988 pri príležitosti 30. výročia Krotiteľov duchov usporiadala putovnú výstavu, ktorá v New Yorku, Los Angeles, Chicagu a San Diegu predstavila a predstaví fenomén Krotiteľov duchov tak, ako sa s ním vyrovnávajú relatívne významní výtvarníci dneška. Maliari, grafici, dizajnéri, spolu osemdesiat mien jednotlivcov a skupín, tak desať z nich bude svet súčasného výtvarného umenia poznať aj o tridsať rokov, traja sa možno stanú klasikmi a jedného by sme o sto rokov mohli nájsť v nejakej budúcej dobovej alternatíve dejín výtvarného umenia.
A to vôbec nie je zlé, dokazuje to totiž, že hoci o kultúre dneška uvažujeme ako o spotrebnej, nezriekla sa celkom túžby po absolútne. Lebo o to v umení ide, bez ohľadu na to, čím je inšpirované a v akej dobe vzniká.
V auguste sa film vráti do kín zatiaľ v USA a Kanade, v septembri vyjde špeciálna edícia DVD a Blu-ray, ktorú si zberatelia budú môcť odložiť do poličky hneď vedľa špeciálnej edície, ktorá vyšla k dvadsiatemu piatemu výročiu. Vtedy šlo o štvrťstoročie, oslavy boli o to pompéznejšie. Alebo neboli? Ono je to vlastne jedno, ak sa dívame z normálneho sveta, celé to môže pôsobiť ako ani nie príliš sofistikovaný marketing a kalkul. Ako každá popkultúrna frančíza, i Krotitelia duchov viac-menej permanentne generujú zisk predajom zdanlivo nepraktických vecí.
Preto je zaujímavejšia tá menej zjavná tvár. Losangeleská galéria Gallery 1988 pri príležitosti 30. výročia Krotiteľov duchov usporiadala putovnú výstavu, ktorá v New Yorku, Los Angeles, Chicagu a San Diegu predstavila a predstaví fenomén Krotiteľov duchov tak, ako sa s ním vyrovnávajú relatívne významní výtvarníci dneška. Maliari, grafici, dizajnéri, spolu osemdesiat mien jednotlivcov a skupín, tak desať z nich bude svet súčasného výtvarného umenia poznať aj o tridsať rokov, traja sa možno stanú klasikmi a jedného by sme o sto rokov mohli nájsť v nejakej budúcej dobovej alternatíve dejín výtvarného umenia.
A to vôbec nie je zlé, dokazuje to totiž, že hoci o kultúre dneška uvažujeme ako o spotrebnej, nezriekla sa celkom túžby po absolútne. Lebo o to v umení ide, bez ohľadu na to, čím je inšpirované a v akej dobe vzniká.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.